Vanaf 1 april 2024 stang en trens hoofdstel niet meer toegestaan in Z1

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 16:07

Mousmous schreef:
Vinden ze het echt fijner, of voelen ze fijner aan en denken wij dat het fijner voor ze is? Wie zal het zeggen ?

Nouja, als het goed is kun je dat voelen. Een paard dat aanspanning ontwijkt en dus achter de teugel komt voelt voor sommige mensen als “heerlijk los en op de pinken te rijden”. Beetje instructeur en jury prikt daar doorheen. Beetje ruiter voelt het.

Onlangs bij een paard dat wilde “pullen” bij ophoudingen de sperriem eraf gehaald. Paard kan nu door de mond iets te openen de druk die ze (met haar vier jaar) nog niet altijd op de goede manier kan verwerken, kanaliseren en pullt niet
meer. Dat bedoel ik met kijken naar wat het paard prettig vindt.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 16:08

De keuze voor een ongebroken trens is er natuurlijk.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 16:12

Mousmous schreef:
Vinden ze het echt fijner, of voelen ze fijner aan en denken wij dat het fijner voor ze is? Wie zal het zeggen ?

Als een ruiter een S+T goed gebruikt, dus nuance kan aanbrengen en bewust de stang en/of trens kan gebruiken, afhankelijk van de situatie, dan zullen veel paarden er prima mee om kunnen gaan.
Als de ruiter die nuance niet kan aanbrengen zou die niet meer stang en trens mogen rijden want nu zie je nog te vaak dat er aan beide bitten flink getrokken wordt........en dat mag dan weer aan geen enkel bit.........( pun intended).
Als op beide bitten tegelijk druk wordt gezet zal het voor het paard inderdaad een mond vol met verwarrende signalen worden.

Daarbij zou elke ruiter ( en zeker als je op S+T "niveau" rijdt) moeten kunnen voelen wat het bit doet in de mond en of het mondstuk de lagen raakt (wat betekent dat er teveel druk is); je zal ze de kost moeten geven die geen idee hebben

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 16:13

996981, dat ben ik helemaal met je eens. Het is ook uitproberen wat het beste , en het juiste, gevoel geeft. Maar veel ruiters herkennen dat niet. Maar als ruiters beginnen in de wedstrijdsport, dan zal je toch vanaf B en nu t/m Z1 het paard op trens goed voor elkaar moeten hebben. Dat zou de bedoeling in ieder geval moeten zijn. Jij hebt waarschijnlijk, net als ik, de keuze voor welk bit je straks wilt rijden. Maar het overgrote deel zal het toch op een trens moeten doen.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 16:13

Op zich ben ik helemaal voor deze beslissing maar dan wel in combinatie met andere maatregelen inderdaad.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 16:15

Maar het is nog maar november. Wie weet komen er voor andere disciplines ook wel herzieningen qua te gebruiken bitten.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 16:17

El Cid, precies, dat zei ik net ook, veel ruiters voelen het niet.

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 16:31

Dit is toch een begin? Uiteindelijk zullen ze het nooit goed doen voor iedereen, maar er wordt al jaren geroepen door mensen (helemaal op fb) dat stang en trens afschaft moet worden, doen ze daar een (weliswaar kleine, maar het is er een) stap in, is het weer niet goed...
Ja er zijn zoveel dingen om bij te halen maar het gaat nu om het gebruik van de stang en trens en ik vind het een goede stap om mee te beginnen

Mousmous

Re: Vanaf 1 april 2024 stang en trens hoofdstel niet meer toegestaan in Z1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 16:49

Helemaal met je eens, elk stapje is er 1

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 17:32

Ik ken een jury die ik echt waardeerde

Trek en schoppen werd afgestraft en de locaties waar ze de losrijdbaan in de gaten kon houden werden er dus ruiters aangesproken door haar zodr ze de ring in kwamen op hun gemene werk voor en tussen de proeven. Ze wees ze terecht en gaf ze een kans te herstellen en als dat niet gebeurde ging er een melding uit vanuit haar.

Ik zeg je eerlijk ze was hard maar rechtvaardig.

Zoiets zie ik eigenlijk liever. Het maakt me niet uit waar je mee rijdt, maar het omhoog trekken aan bitten en trappen moet gewoon ophouden

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 18:23

Ik denk dat er in een aantal gevallen verkeerd wordt opgeleid en dat men op het voor terrein alerter moet zijn op misstanden. dus het bovenstaande ( laatste post) breed inzetbaar maken.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 18:55

ElCid schreef:
Misschien is het sowieso een betere optie om de manieren van rijden en lesgeven aan te gaan pakken.........want daar begint het gezeur; slechte lesgevers ( vaak met onvoldoende kennis van zaken) die onwetende ruiters gaan vertellen hoe ze moeten rijden.........dus dan zullen ook de opleidingen van die lesgevers aangepakt moeten worden.
Daarbij hoop ik toch dat die wedstrijdruiters al voor het Z1 basis niveau al gewerkt hebben aan verzameling..........
Daarnaast wordt de S+T ook in "bekwame" handen (ondanks dat die "bekwame" handen denken dat ze bekwaam zijn.........) verkeerd gebruikt maar kan je met een ( dubbel) gebroken trens ( die ook niet zo "zacht" zijn als mensen denken) een paard ook flink pijnigen.
Dus dit is puur symptoombestrijding, zoals vrijwel alles tegenwoordig! Ga ruiters meer bijbrengen over het paard in het algemeen, over biomechanica en de paardenmond, en straf misbruik van bitten keihard af in de ring! Evt. gewoon wegsturen. Maar ja, dan moeten we die "alwetende" jury's ook eens een gedegen opleiding gaan geven want die weten ook vaak van toeten nog blazen ;-) .

En inderdaad, dit misbruik, gebrek aan kennis en bekwaamheid, etc. etc. geldt binnen vrijwel alle takken van de paarden( wedstrijd) sport en het verbieden van bitten zal dat probleem niet oplossen.

Ik ken overigens meerdere paarden die ronduit slecht lopen op een trens ( en zeker een dubbelgebroken "ketting" ) en die op een ongebroken bit, met lichte hefboom, prettiger te rijden zijn o.a. omdat een trens hoofdzakelijk op de lagen werkt; het is dus maar net wat de voorkeur/ mondvorm van een paard is.

Dit! En dan vooral het eerste deel is zo belangrijk. De hoeveelheid mensen die een paard dat er echt zwaar ongelukkig uitziet met 0 basis, maar wel gereden met een neckrope of bitlooshoofdstel, volledig de hemel in prijzen, die zich vervolgens omdraaien en moord en brand schreeuwen als een paard eens een keer in een proef hun mond open doen of iets achter de loodlijn zakken, omdat de impuls even ontbreekt, is ronduit bizar.

Ongeacht waar je mee rijdt, in de breedste zin, je basis moet gewoon goed zijn. Of juist beter nog; goed worden.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 19:21

denisesilver schreef:
Ongeacht waar je mee rijdt, in de breedste zin, je basis moet gewoon goed zijn. Of juist beter nog; goed worden.

Of nog beter worden en uiteindelijk zo goed mogelijk zijn en in ieder geval streven naar perfectie, ook als je die nooit zal bereiken ;-).

Een gevleugelde uitspraak: "only perfect practice makes perfect" en laat veel mensen nou daar al de mist in gaan. Je kan oefenen tot je een ons weegt maar als je altijd verkeerd oefent...........dan wordt het dus nooit goed of beter. :o

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 19:55

Ik weet niet hoe het in andere regio's is, waar ik rij is het aantal Z1 starters die op S&T rijden de laatste jaren sowieso al flink afgenomen. Regelmatig dat iedereen op trens start.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 20:46

Ik vind het een megagoede stap in de goede richting. Heel fijn bericht dit!

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 21:22

Prima beslissing, de uitleg laat wel wat te wensen over. :+

Maar zullen we nu ook de harnachementengids mbt het springen ook gaan aanpassen. _/-\o_

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 21:24

_Charlot schreef:
Prima beslissing, de uitleg laat wel wat te wensen over. :+

Maar zullen we nu ook de harnachementengids mbt het springen ook gaan aanpassen. _/-\o_

Dat kan nog komen. Zal door de discipline groep moeten worden opgepakt. Die adviseren de KNHS

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 21:38

Utixo schreef:
Maar wat ik bedoel, de mensen die nu de paarden naar voren jagen en ze op de stang aan de handrem trekken, doen dit ook met een trens. Ik zie soms combinaties die een aangesnoerde neusriem hebben, een stang die horizontaal hangt, en dan toch dikke punten rijden omdat de oefeningen correct uitgevoerd worden. Moet daar niet eens naar gekeken worden? Want deze combinaties doen dit op trens ook.

Dit, prima dat het wordt verboden in het Z1 maar zolang dit getrek, hetzij alleen met trens, nog steeds dikke punten oplevert lost een stangverbod niks op.

Dus goede stap, maar laat ze doorpakken in het jureersysteem.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 22:24

Mousmous schreef:

Nu snap en respecteer ik je denkwijze, maar ik heb ook ooit eens een pony die een hefboom comfortabeler vond ; mijn uitleg daarbij was dat de ‘druk’ dan ook deels op andere plekken komt en minder in de mond.
Die deed op de zachtste bitjes veel verzet tonen (slaan met de kop op de lichtste aanrakingen, viel dus geen land mee te bezeilen) en met hefboom bit niet meer. Had dat zelf nooit gedacht maar ik zocht hulp omdat het niet goed ging en toen kwam dit eruit. Is daarna zo super gaan lopen. Nooit verwacht. Maar goed geen stang en trens en geen dressuur onder zadel

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 22:31

Je kunt stommere dingen besluiten, dus ik ben hier blij mee.

Ondertussen wordt de gedachte dat 'verzameling verkregen wordt door het bit' wel in dit bericht in stand gehouden.
Nu ja, ieder stapje is er één...

(Ooit kreeg ik van een welwillende bokker een goedbedoelde waarschuwing. 'Dat ik met mijn groentje geen verzameling moest vragen en dat ik bij het halt houden misschien wel achterover zou slaan...!'
Ook hier kun je stommere dingen zeggen. Ik vroeg op zit en zwaartepunt overgangen stap - halt en draf - stap....)

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 23:38

ElCid schreef:
Mousmous schreef:

Als een ruiter een S+T goed gebruikt, dus nuance kan aanbrengen en bewust de stang en/of trens kan gebruiken, afhankelijk van de situatie, dan zullen veel paarden er prima mee om kunnen gaan.
Als de ruiter die nuance niet kan aanbrengen zou die niet meer stang en trens mogen rijden want nu zie je nog te vaak dat er aan beide bitten flink getrokken wordt........en dat mag dan weer aan geen enkel bit.........( pun intended).
Als op beide bitten tegelijk druk wordt gezet zal het voor het paard inderdaad een mond vol met verwarrende signalen worden.

Daarbij zou elke ruiter ( en zeker als je op S+T "niveau" rijdt) moeten kunnen voelen wat het bit doet in de mond en of het mondstuk de lagen raakt (wat betekent dat er teveel druk is); je zal ze de kost moeten geven die geen idee hebben

Eens en ook met je vorige post.
In de huidige tendens is er straks niemand meer die fatsoenlijk met stang en trens kan rijden en wat is er dan bereikt? Naar mijn mening hoort het rijden met stang en trens bij de opleiding van de ruiter en ook van het paard. Maar het huidige niveau van instructie vanuit de KNHS is bedroevend, er is geen mentaliteit meer om in de spiegel te kijken en zichzelf en leerlingen te verbeteren. Onder de streep leidt het dus tot beslissingen bij de KNHS die zich richten op de leden die het allemaal niet zo goed onder de knie hebben.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 23:46

Het kostte mij echt wel drie jaar om goed met stang en trens te leren rijden. Komt veel nuance en verfijning bij kijken inderdaad.

Kende ook paarden die liever met S&T liepen dan met trens.

Maar goed, ontopic..ik vind dit een beetje het probleem verschuiven. Pas dan ook de proeven aan zodat er meer op een goede manier toegewerkt wordt naar verzameling. Zonder dat een paard aan de voorkant in een houding geforceerd wordt. Want dat kan met trens helaas ook gewoon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 23:53

Maar waarom hoort het bij de opleiding? Wat is de meerwaarde er van als je op trens je paard prima voor elkaar hebt? Voor wie doe je dat dan?

Zeker bij de paarden die amper plek in de mond hebben voor 1 bit (zoals mijn paard) ik zie dan absoluut niet in wat de meerwaarde is van met stang en trens rijden. We redden ons prima op onze trens in het Z.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 23:53

Elisa2 schreef:
Het kostte mij echt wel drie jaar om goed met stang en trens te leren rijden. Komt veel nuance en verfijning bij kijken inderdaad.

Kende ook paarden die liever met S&T liepen dan met trens.

Maar goed, ontopic..ik vind dit een beetje het probleem verschuiven. Pas dan ook de proeven aan zodat er meer op een goede manier toegewerkt wordt naar verzameling. Zonder dat een paard aan de voorkant in een houding geforceerd wordt. Want dat kan met trens helaas ook gewoon.

Precies dit, het goed leren rijden met S&T kost tijd, moeite, zelfreflectie, geduld, geduld, geduld en nog eens geduld. En nu mogen mensen dat niet meer voor het oog van jury vanaf het Z laten zien, eigenlijk best bespottelijk.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 23:57

Geduld, dat ben ik met je eens.

Dat lijkt me een goede reden om het niet te vroeg aan de jury te laten zien...
Z2 is een verbetering, maar PSG zou ook kunnen.