Hooi los voeren of in slowfeeder, wat is het beste voor het paard?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Josien_

Re: Hooi los voeren of in slowfeeder, wat is het beste voor het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 12:45

Het is inderdaad afhankelijk van paard en situatie.
Mijn voorkeur voor mijn eigen paard is een slowfeeder omdat ze enorm in het hooi gaat graven, daarmee veel verspild en ze snel wat te dik wordt.
Nou ben ik afhankelijk van pensionstalling en dan werken ze niet zo vaak met hooinetten dus zal ik vaker met een graasmasker moeten werken.

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 13:30

Het team ontdekte dat paarden die los gevoerd werden en slowfeeders gebruikten, minder hooi verbruikten en een langzamere gewichtstoename vertoonden.

In het oorspronkelijke artikel staat hier voerautomaat en slowfeeder. Los gevoerde paarden eten juist meer.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 21:24

Zo lastig dit. Van de ene kant wil je het beste voor je paard doen, van de andere kant vind ik het hooi ook te duur om te laten vertrappen in de paddock of op stal. Ik voer in de paddock uit slowfeeders en op stal zowel van de grond als uit slowfeeders. Twee van de paarden kunnen op stal rechtstreeks uit de baal eten, dat vind ik ideaal, maar is niet realistisch bij elke stal.

En het liefst zou ik ook los in de paddock voeren, maar dan vertrappen ze de helft. Vanuit een kuubskist heb ik ook geprobeerd, maar ook dan duwen ze het hooi er grotendeels uit.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 21:34

dioni schreef:
Het team ontdekte dat paarden die los gevoerd werden en slowfeeders gebruikten, minder hooi verbruikten en een langzamere gewichtstoename vertoonden.

In het oorspronkelijke artikel staat hier voerautomaat en slowfeeder. Los gevoerde paarden eten juist meer.

Dat staat toch ook in de OP?

Mijn pony zou een baal per dag eten als hij de kans kreeg en los gevoerd wordt. Dat heeft niks met welzijn te maken :=

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 22:30

Mijn ruin stond t/m begin september 24/7 op gras, maar gezien dat geen optie meer is vanwege zijn gezondheid begin september moeten verhuizen naar zijn huidige plek en toen was het echt trial en error met wat werkte voor hem qua hooi geven.
In het begin geprobeerd om hooi los in twee zwarte ronde lege waterbakken te geven in de paddock, maar kon dan uiteindelijk een volle waterbak (zo'n zwarte ronde) hooi bij elkaar vegen en weg gooien. Die bakken gooiden ze met gemak om natuurlijk waardoor het hooi al snel verspreid aan het begin van de paddock lag. Niet ideaal dus.
Op stal gaf ik het in het begin begin september toen we net verhuist waren ook los in de hooiruif zonder hooinet, maar... dan was het zo op en dan stond mijn ruin de hele nacht zonder hooi. En wilde ik zowel overdag als 's nachts los hooi onbeperkt hooi voeren dan was ik gewoon meer dan een halve baal per dag kwijt. Niet erg, maar het was wel veel natuurlijk.
Uiteindelijk het hooi in hooinetten met grote mazen gedaan, maar daarmee aten mijn ruin en de merrie waar hij toen de tijd nog mee stond nog veels te snel en was het hooi weer zo op. Het vriendinnetje van waar mijn ruin mee stond stak gewoon haar neus door een van de mazen en kon zo zonder problemen bij het hooi komen. Ze knoeiden er beiden alsnog veel mee.
Uiteindelijk zijn tandarts om advies gevraagd en daardoor heb ik nu een slowfeeder hooinet met mazen van 2.5cm en dat werkt perfect! Er word nauwelijks tot niet meer geknoeit en ze houden nog genoeg hooi over.
De merrie waar mijn ruin mee stond is weer terug gegaan naar haar kudde en ik heb het veulen uit die kudde over genomen (mijn ruin komt uit dezelfde kudde en het veulen staat sinds 1.5 week bij mijn ruin).
Wat ik vooral merk nu. Mijn beide pony's zijn vele malen happier nu ze dankzij het hooinet altijd hooi tot hun beschikking hebben en nooit zonder staan.
Mijn veulen van 6 maanden oud snapte het hooinet vanaf dag 1 gelijk al. Die wist direct wat de bedoeling was.
Al ben ik aan het twijfelen of ik voor mijn veulen op zoek moet naar een hooinet met iets grotere mazen, maar dat is even zien in hoeverre het goed blijft gaan qua zijn gewicht. Tot nu toe gaat het goed, maar ik houd het goed in de gaten.

Overdag op de paddock hebben mijn 2 Shets dus alleen het hooinet tot hun beschikking, maar wanneer ze 's nachts samen op stal staan (ze delen een stal) dan geef ik ze naast het hooinet ook nog los hooi op de grond in de stal.
Hoewel het hooinet altijd zo hangt dat ze op verschillende hoogtes kunnen eten dat ook gezond en goed is voor hun lijf vind ik het toch wel een fijn idee dat ze 's avonds op stal ook gewoon even normaal hooi kunnen eten. Zonder dat ze er moeite voor moeten doen. Is dat hooi dat op de grond ligt op dan hebben ze dus nog in het hooinet genoeg hooi zitten voor de rest van de nacht.
Ik heb op deze manier twee hele blije pony's en hoef mij geen zorgen meer te maken dat ze zonder hooi komen te zitten.

Dus ik ben helemaal blij met hoe ik het nu voor elkaar heb en ook mijn pony's zijn helemaal blij en gelukkig daardoor en daar doe ik het voor!

Gombal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 15:16

Hier zijn netten en losse bultjes . Maar Ik bemerk ook meer frustratie wanneer ze met meerdere 1 net aan het delen .zijn . Wanneer de 1 een hap wil nemen trekt de ander net t net aan de kant. Dat zorgt hier voor frustratie en boze bui . Als er meer netten hangen scheelt t enorm aan boze buien

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 15:54

Mijn oudje vindt dat de onderste pluk altijd het beste smaakt. Helaas vindt hij ook dat hooi waar in is gestaan niet meer geschikt is om op te eten. Mijn andere paard heeft de gewoonte van vanaf onderen eten ook opgepakt. In de hooikist in het land geen probleem. Daar wordt wel wat gemorst, maar het is te doen. Op stal hebben ze dus een groot hooinet met mazen van een cm of 4. Die gaat zo vol dat ze hem 's nachts niet leegeten. Is dat wel het geval, dan proppen we het zo mogelijk nog voller. Gelukkig staan ze op stro, dus zelfs als het hooi een keer op zou zijn dan hebben ze nog maagvulling.

Mijn oudje is sowieso een diva wat ruwvoer betreft, hooi dat langer dan een dag in zijn hooinet zit blieft meneer niet meer. Gelukkig is zijn slowfeeder het mooiste vertier voor hem op stal dat er is. Daar kwam ik jaren geleden achter toen hij op stalrust moest i.v.m. een gehechte wond. Geen enkele liksteen is aan hem besteed. Een lick-it hing stoffig te worden in zijn stal. Een hooinet is daarentegen binnen de kortste keren een soort mega-egel en daarna gaat hij rustig staan eten. Die gewoonte is al eens lachend door een staleigenaar benoemd.

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 14:44

@ manzano nee dat is nu gecorrigeerd, vandaar.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 14:50

Ik voer minimaal 70% vanaf de grond. Het overige deel wordt aangeboden in netten met grote mazen. (4cm) Ze vinden de netten wel leuk, heb ik het idee. Maar voor de houding laat ik ze graag vanaf de grond eten. En een slowfeeder is hier niet nodig, ze staan toch niet de hele dag te eten en zijn goed op gewicht.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 14:56

Mijne heeft in de paddock een slowfeeder en in z'n stal heb ik een groot net hangen voor de nacht. Als ik het los voer, dan vreet hij het met een paar uur helemaal op. Nu doet hij er de hele nacht mee :)

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 16:59

Mijn luchtzuigende merrie trekt elk net kapot, de anderen hebben slowfeeders, hier dus beide.
Valt voor beide wat te zeggen vind ik.
En inderdaad per paardje afhankelijk. Heb koudbloed gehad die zich bijna dood at met onbeperkt en KWPNers die het juist heel goed doen met onbeperkt en slowfeeders.

Voermachines vind ik niks, maar ook dat 3x per dag een plakje… vreselijk! Echt ik zou dan de hele nacht wakker liggen in de wetenschap dat mijn paardjes niks hebben terwijl bekend is dat paarden juist het liefste (en het meeste snachts eten)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 21:04

Zidore schreef:
Voermachines vind ik niks, maar ook dat 3x per dag een plakje… vreselijk! Echt ik zou dan de hele nacht wakker liggen in de wetenschap dat mijn paardjes niks hebben terwijl bekend is dat paarden juist het liefste (en het meeste snachts eten)

Daarom ben ik juist blij met de "voermachine". Eerder lag ik er wakker van dat hij zijn net (lees: slowfeeder met maas 2,5 cm en 5kg hooi, opgehangen om 23.30) om 02:30 leeg had en dus úren zonder stond. Nu heeft hij de hele nacht om de zoveel minuten tijd om even te eten. Heerlijk de hele nacht door eten dus!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 21:55

Zidore schreef:
Mijn luchtzuigende merrie trekt elk net kapot, de anderen hebben slowfeeders, hier dus beide.
Valt voor beide wat te zeggen vind ik.
En inderdaad per paardje afhankelijk. Heb koudbloed gehad die zich bijna dood at met onbeperkt en KWPNers die het juist heel goed doen met onbeperkt en slowfeeders.

Je kan ook meer geven dan 1 plakje ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 22:58

Voermachine 3x een plakje? Hoe kom je daar bij????

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 23:28

Twiggy2008 schreef:

Volgens mij was dit los van elkaar bedoeld. Je ziet ook stallen waar ze 3x per dag een plak krijgen.
Was laatst nog op de socials van KNHS dat je iemand zn dag kon volgen.... Laatste voerbeurt om 21.00 met een plukje hooi voor de nacht. Dat was nog niet eens een plak. Schrok daar echt van.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 23:54

Ik geef wel in slowfeeder netten, het zijn beide dikke vreetzakken, ze vreten zich dood als ze de kans krijgen. Zou het liefst onbeperkt en los voeren, maar dat is hier echt geen optie. Zonder net hebben ze de portie in een half uur weggevroten. Met een net gaat het tenminste nog wat langer mee. Zit erover te denken om over te stappen op 2 x 2 mazen, want dit truucje met de 3 x 3 hebben ze beide nu ook wel door en ze plukken er alsnog hele grote hoeveelheden uit.

Ze hebben wel altijd stro om in ieder geval hun maag te kunnen vullen. Laat ze maar een vetrol opeten als ze zo hongerig zijn :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 00:00

manzano schreef:
Twiggy2008 schreef:

Volgens mij was dit los van elkaar bedoeld. Je ziet ook stallen waar ze 3x per dag een plak krijgen.
Was laatst nog op de socials van KNHS dat je iemand zn dag kon volgen.... Laatste voerbeurt om 21.00 met een plukje hooi voor de nacht. Dat was nog niet eens een plak. Schrok daar echt van.

Dat was zelfs alleen voor de paarden doe op vlas staan.... de stro paarden kregen na 16 uur al niks meer.

Thami

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 07:59

Deel van dag/nacht of zelfs onbeperkt toegang tot een grote baal met 4*4 maas, en de tijd dat ze daar niet staan hooinetten bij stal. Bij mij maakt het heel veel uit hoe lekker ze de grote baal vinden. Als ze die heel lekker vinden beperk ik de tijd wat meer, als ze het minder vinden mogen ze er langer aan. Merk wel dat ze slordiger omgaan met de grote baal, dan met de kleinere hooinetten. Het blijft puzzelen!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 12:19

manzano schreef:
Zidore schreef:

Daarom ben ik juist blij met de "voermachine". Eerder lag ik er wakker van dat hij zijn net (lees: slowfeeder met maas 2,5 cm en 5kg hooi, opgehangen om 23.30) om 02:30 leeg had en dus úren zonder stond. Nu heeft hij de hele nacht om de zoveel minuten tijd om even te eten. Heerlijk de hele nacht door eten dus!

Om de zoveel minuten?
De mijne gaat elke twee uur drie kwartier open en daarna gaan ze rustig uitbuiken buiten (of slapen of spelen of stro eten of van de meidoorn snoepen, etc etc.). Heb jij er zo één die elke 15 minuten wat hooi geeft??

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 13:55

Kan ik zelf instellen... Variërend van 1/10e minuut (6 sec) tot 15 minuten. En dat voor wel/geen hooi.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 14:10

Mijn hengst krijgt zijn hooi los, want al wat slechtere tanden en gevoelig voor maagzweren en die mag onbeperkt, heeft altijd over.

Mijn andere twee hebben eerder aanleg tot overgewicht, waarvan eentje met EMS, dus die krijgen beperkt met slowfeeders (en die met EMS een aantal porties via de haybutler automaat). Los geef ik weinig omdat ze dan 1) te snel eten en 2) verspillen.

Hooinetten zouden ook vaker voor halsproblemen zorgen bij paarden, zei een dierenarts me, maar ik denk dat dat bij de mijne wel meevalt, die frustraties over het hooinet zijn er intussen al uit, ze kennen het al.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 16:02

Het gaat niet over frustratie met een (hangend) hooinet waardoor je het niet alleen daaruit zou moeten geven, maar juist de houding waarop ze moeten eten eruit.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 16:07

Ik voer om die reden alleen in de nacht uit een hooinet.
De rest van de dag gras (duh) of hooi vanaf de grond.

Hooi in de nacht om een lange tijd te overbruggen. En een plakje stro op de grond om ook daar nog wat van te hebben als het hooi op is.

Voor mijn situatie de max die ik kan doen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 18:01

manzano schreef:
Kan ik zelf instellen... Variërend van 1/10e minuut (6 sec) tot 15 minuten. En dat voor wel/geen hooi.

Maar dan valt er hooi uit ofzo? Of kunnen ze op zijn langst 15 minuten eten? En dan bv na 10 min weer? Dat lijkt mij erg onrustig, maar wie ben ik ;) ?

Ik merk juist dat die van mij prima verzadigd/voldaan zijn na 45 minuten relaxt eten. Daarna is er rust, doen ze hun ding. Ze staan niet continu te turen of 'ie weer open gaat.

Ze wéten dat hij na 2 uur weer opengaat en wandelen dan rustig terug naar de feeder over de track. Zo lopen ze ook best veel. Overigens kunnen ze verder 24/7 knabbelen op stro en de meidoornhaag (en soms wilgentakken/gedroogde brandnetels).
Hongerig zijn ze nooit, ik loop nu bv met hooinetten te sjouwen, maar ze staan uit te buiken in hun paddock (voerbeurt net gehad).

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 18:14

Ik zou willen dat de mijne rustig zouden eten, maar die hebben altijd honger.
Zal dat dan komen omdat ze vroeger te kort kwamen ofzo?

Meestal sluip ik naar buiten, want zodra mijn paard de deur hoort, staat ze alweer te hinniken :')

Hier ook altijd stro beschikbaar en heb een uit de kluiten gegroeide wilg hangend over mijn paddock, waar ze regelmatig een tak of blad vanaf trekken. De goed bijgehouden wilgen van de buren hangen er inmiddels ook behoorlijk zielig bij. Toch nog honger :Y)