Noorse moeder en dochter willen miljoenenpaard Donkey Boy klonen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gombal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 16:12

Melzazu schreef:
Ik vind dit soort dingen ingewikkeld en vraag me ook vaak af: moeten we het wel willen alleen maar omdat het kan.

Net zoals ze nu varkensharten in mensen plaatsen. Ik weet niet zo goed of ik dat allemaal wel ethisch verantwoord vind.

Ik neig naar nee maar ben op dit moment dus niet heel helder voor of tegen maar het wringt wel voor mij en ergens zal ik er een keer een duidelijk standpunt over innemen maar voor nu twijfel ik nog even door.

Als je me dit een jaar of 10-15 terug had gevraagd had ik gelijk geroepen, dit moet men niet willen. Maar nu ik kinderen heb …. Stel dat een varkens hart m’n enige optie zou zijn mijn kids nog wat jaren te zien opgroeien, denk ik dat ik dat heel onethisch toch zou proberen

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 16:14

Ach. Als er geen dier pijn heeft tijdens het proces, lekker laten doen. Is hun pakkie aan en niet die van alle bokkers gelukkig :D

Ik zou zelf niet gaan klonen, vind ermee fokken dan leuker.
Maar goed, leven en laten leven. Zoals heel veel.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 16:15

Gombal, Hartkleppen van varkensweefsel zijn al jaren normaal in gebruik (biologische kleppen).
Waarom is dan het hele hart ineens onetisch?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 16:23

Alles wat tegen de natuur is wordt nooit iets blijvend goeds. En dan ook nog, de belachelijk hoge kosten van dergelijke toestanden. Sportpaarden zijn toch al zo overgeprijsd. Natuurlijk fokken is beter voor de paarden, veel goedkoper en veel gezonder zowel geestelijk als lichamelijk en veel leuker en sportiever. Zoals boven al iemand zei, je kunt ook robots gaan fabriceren. Het contact met de natuur wat je hebt in de omgang met dieren is zo niets van over. Ik vraag me trouwens af hoe het zit met het klonen van mensen want als het kan met paarden dan kan het met mensen ook.

Gombal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 16:25

Sizzle schreef:
Gombal, Hartkleppen van varkensweefsel zijn al jaren normaal in gebruik (biologische kleppen).

Zoals ik typte zo dacht ik er 10-15 jaar geleden over . Van het niet doen is onethisch.
Maar nu jaren later als moeder merk ik dat ik het onethisch toch anders ervaar . Als t me zou redden zou ik het nu ( dus in tegenstelling tot 10-15 jaar geleden ) wel doen. Wat ik nu dus wel verantwoord zou vinden , vond ik toen niet .
Ik denk dat mijn prioriteiten anders liggen en ik daardoor anders denk. En kleppen of compleet is geen verschil uiteraard. Ging mij “vroeger “ om t dierlijk gebruik in een mens .

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 16:28

Sizzle schreef:

Je kunt ook kiezen voor metalen kunstkleppen. Ik heb wel eens gehoord dat die wel een tikkend geluid maken. Eerlijk waar, ik zou echt liever sterven dan een dier laten doden om een orgaan daarvan te laten inplanteren. Het gaat trouwens toch niet wegens de afstoting. Degenen die nu varkensharten hebben gekregen zijn inderdaad ook snel overleden.

Gombal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 16:38

anjali schreef:
Sizzle schreef:

Je kunt ook kiezen voor metalen kunstkleppen. Ik heb wel eens gehoord dat die wel een tikkend geluid maken. Eerlijk waar, ik zou echt liever sterven dan een dier laten doden om een orgaan daarvan te laten inplanteren. Het gaat trouwens toch niet wegens de afstoting. Degenen die nu varkensharten hebben gekregen zijn inderdaad ook snel overleden.

Ieder zijn eigen overwegingen maar ik zou liever blijven leven en m’n kids op zien groeien en dus een dier laten doden ,dan dat ik zou sterven.
Heel egoïstisch , klopt

anjali

Re: Noorse moeder en dochter willen miljoenenpaard Donkey Boy klonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 16:43

@Gombal: Mensen die niet zoals ik fanatiek vegetarier zijn zullen er waarschijnlijk minder of geen bezwaar tegen hebben. Blijft het feit dat het toch niet kan wegens de zware afstotingsverschijnselen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 17:12

Geen vegetarier, maar dat iets kan maakt het nog niet verstandig om te doen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 17:21

anjali schreef:
@Gombal: Mensen die niet zoals ik fanatiek vegetarier zijn zullen er waarschijnlijk minder of geen bezwaar tegen hebben. Blijft het feit dat het toch niet kan wegens de zware afstotingsverschijnselen.

Hoe kom je erbij dat het niet kan?
Hartkleppen van dierlijk materiaal zijn een bewezen methode.

Bij het hele orgaan is het ook maar een kwestie van tijd waarschijnlijk voor ze dat onder controle hebben.
We zijn ook niet meer idioot ver weg van organen in een lab groeien.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 17:22

tamary schreef:
Geen vegetarier, maar dat iets kan maakt het nog niet verstandig om te doen.

Het kan ook niet. Dit is een medische proefneming zowel op de betrokken dieren als mensen. Met voor allebei dodelijke afloop. In Nederland is het vooralsnog ook verboden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 17:24

Sizzle schreef:
anjali schreef:

Bij het hele orgaan is het ook maar een kwestie van tijd waarschijnlijk voor ze dat onder controle hebben.

De mensen die de (hele) varkensharten hebben gekregen zijn in no time overleden.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 17:28

Sizzle schreef:
anjali schreef:

Ja die organen laten groeien in een lab spreekt mij dan meer aan maar als het om mezelf of mijn geliefden zou gaan en ze komen met dierlijke organen als optie weet ik niet of ik weiger hoor. Interessant om gewoon eens over na te denken vind ik.

Er kan ook zoveel tegenwoordig waardoor je ineens ook over dingen moet gaan denken die je nooit had gedacht hè

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 17:34

Anjali, Kwestie van tijd.
Die varkens worden genetisch net zo lang aangepast tot dat niet meer gebeurd.

Of je het uit dierwelzijns oogpunt moet willen is een andere vraag. Ik heb er zelf zeer veel moeite mee dat varkens daarmee tot onderdeel leverancier worden en een steriel leven moeten leven.

Maar ik twijfel er niet echt over dat het technisch gezien gaat lukken met de tijd.

Klonen van paarden vind ik minder bezwaarlijk uit het welzijnsoog dan organen voor mensen produceren.

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 18:23

Palmera schreef:
juniper schreef:
Ik vind klonen ook een gek idee, maar....ik zie eigenlijk het verschil niet zo tussen embryo transplants en klonen.

Ik ben tegen beide. Kom op zeg, voor mij houd het bij inseminatie (en daar vind ik ook wat van) echt op met onze bemoeizucht en zongezonde zoektocht naar perfectie.

Ik dus eigenlijk ook. Ik vind embryo transplants net zo onnatuurlijk. Alles wat we met paarden doen is onnatuurlijk uiteraard, maar ik vind beide procedures over de ethische grens gaan.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 10:58

Sizzle schreef:
Anjali, Kwestie van tijd.
Die varkens worden genetisch net zo lang aangepast tot dat niet meer gebeurd.

Of je het uit dierwelzijns oogpunt moet willen is een andere vraag. Ik heb er zelf zeer veel moeite mee dat varkens daarmee tot onderdeel leverancier worden en een steriel leven moeten leven.

Maar ik twijfel er niet echt over dat het technisch gezien gaat lukken met de tijd.

Klonen van paarden vind ik minder bezwaarlijk uit het welzijnsoog dan organen voor mensen produceren.

Weet je nog, de genetisch gemanipuleerde stier Herman waar een menselijk gen inzat zodat zijn dochters halfmenselijke melk zouden gaan geven? Dit is ook geen succes geworden. Andersom zal ook kunnen, mensen kweken met dierlijke genen erin. Het wordt een grote rotzooi als men zich van de natuur afkeert. Wetenschappers willen alles uitproberen ten koste van hun dierlijke en zelfs menselijke proefkonijnen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 11:07

Herman was gewoon een stap die men gemaakt heeft destijds. Daar kun je niet in blijven hangen.
Diezelfde (verder verfijnde) techniek is echter namelijk daarna wel succesvol geworden voor bepaalde ziekten.
Er zijn medicijnen voor de ziekte van pompe die destijds uit konijnenmelk gewonnen werd.
Of het etisch was, daar kun je over strijden.

Inmiddels zijn er geen konijnen meer voor nodig gelukkig.

Insuline was tot niet zo enorm lang geleden ook enkel beschikbaar dankzij dieren. Of je dan zelf kiest om liever te sterven op jonge leeftijd omdat je geen dier produkt wil, is natuurlijk een keuze. Je kunt dat niet voor een ander verbieden.
Maar…Ook hier hebben de dieren gelukkig inmiddels plaatsgemaakt voor gemodificeerde bacterien :).
Ik dacht dat er ook onderzoek liep om het uit planten te winnen.

Maar inmiddels flink off-topic _O-

Medicijnen kun je imo niet vergelijken met klonen voor de leuk.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 13:50

anjali schreef:
Alles wat tegen de natuur is wordt nooit iets blijvend goeds. En dan ook nog, de belachelijk hoge kosten van dergelijke toestanden. Sportpaarden zijn toch al zo overgeprijsd. Natuurlijk fokken is beter voor de paarden, veel goedkoper en veel gezonder zowel geestelijk als lichamelijk en veel leuker en sportiever. Zoals boven al iemand zei, je kunt ook robots gaan fabriceren. Het contact met de natuur wat je hebt in de omgang met dieren is zo niets van over.0 Ik vraag me trouwens af hoe het zit met het klonen van mensen want als het kan met paarden dan kan het met mensen ook.

Je gooit hier toch wel veel slogans op tafel. Ik houd niet van dat gebrek aan nuance.

”Alles wat tegen de natuur is wordt nooit iets blijvend goeds”
Mee met de natuur wordt tegenwoordig inderdaad aangenomen als het meest duurzaam. Mijn probleem zit in je woordje "nooit". Als we het principe zo fundamenteel gaan doortrekken dan moeten we terug naar een soort middeleeuws boerenleven en toen was de gemiddelde levensverwachting minder dan 50 jaar.

" En dan ook nog, de belachelijk hoge kosten van dergelijke toestanden."
Hele hoge kosten, ontegensprekelijk.
Belachelijk,; vanuit mijn eigen modaal budget bekeken, inderdaad. Maar dat is een persoonlijke mening en relatief. Ik kan trouwens veel dingen bedenken die ik belachelijk duur vind: Ferrari, verwarmd privézwembad, citytrip naar New-York, oorlog voeren, ruimtevaart ... Dan is een paard klonen misschien nog het minst belastende voor de natuur.

”Sportpaarden zijn toch al zo overgeprijsd.”
Klopt slechts af en toe. Als je een paard van een pro wilt kopen dan is de prijs: fokkosten + onderhoudskosten + medische kosten + trainingskosten + sportkosten + risicokosten + een zeker percentage winst.
Soms wordt een extra veel winst geboekt, maar evengoed gaan er andere met verlies weg.
Je kunt ook voor een ongeleerd sportpaard van een amateur fokker kiezen.
Vind je ook deze te duur, dan kan je er zelf eentje proberen te fokken. En ontdekken wat het kost tegen dat ze 4 jaar zijn.
Of die rijke mevrouw er nu eentje kloont of niet, zal geen verschil maken voor de prijs van het normale sportpaard.

”Natuurlijk fokken is beter voor de paarden, veel goedkoper en veel gezonder zowel geestelijk als lichamelijk en veel leuker en sportiever.”
"Sportiever" ; de foksport bestaat niet.
"Goedkoper" : zeker,
"Beter, gezonder, ...” grof genomen zal je wel gelijk hebben. Als je de individuele paarden bekijkt, zal je ook wel tegenvoorbeelden ontdekken.

"Zoals boven al iemand zei, je kunt ook robots gaan fabriceren.”
Helemaal gelijk. Maar heeft verder weinig met de zaak te maken. Ook een gekloond paard wordt nooit een voorgeprogrammeerde robot. Net zoals een ander paard is het een levend wezen met individuele gevoelens en noden, dat onze aandacht en respect verdient.

” Het contact met de natuur wat je hebt in de omgang met dieren is zo niets van over.”
Klopt niet. In de omgang, verzorging, beleving, opleiding, ... is het een paard als een ander.
Alleen in je portemonnee en op de papieren zal je een verschil merken.

” Ik vraag me trouwens af hoe het zit met het klonen van mensen want als het kan met paarden dan kan het met mensen ook”
Hierin volg ik je helemaal! En nu even een onbewezen aanname van mezelf: volgens mij is het al lang gebeurd en lopen er al meerdere klonen rond. En ik kan wel een totaal onethische toepassing bedenken.
Maar ik vermoed dat het op grote schaal klonen flink tegenvalt, net zoals bij paarden.
Het probleem is dat je de wetenschap en het gebruik ervan onmogelijk kunt tegenhouden.

Einde van het verhaal. Ben ik nu voor klonen?
Nee, helemaal niet. Ik zie het eerder als een voor de paardensport weinig succesvol experiment.
Ethische stelt het veel vragen op scherp, maar die discussie is te fundamenteel voor een forum.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 14:24

koend schreef:
anjali schreef:
Alles wat tegen de natuur is wordt nooit iets blijvend goeds. En dan ook nog, de belachelijk hoge kosten van dergelijke toestanden. Sportpaarden zijn toch al zo overgeprijsd. Natuurlijk fokken is beter voor de paarden, veel goedkoper en veel gezonder zowel geestelijk als lichamelijk en veel leuker en sportiever. Zoals boven al iemand zei, je kunt ook robots gaan fabriceren. Het contact met de natuur wat je hebt in de omgang met dieren is zo niets van over.0 Ik vraag me trouwens af hoe het zit met het klonen van mensen want als het kan met paarden dan kan het met mensen ook.

Je gooit hier toch wel veel slogans op tafel. Ik houd niet van dat gebrek aan nuance.

”Alles wat tegen de natuur is wordt nooit iets blijvend goeds”
Mee met de natuur wordt tegenwoordig inderdaad aangenomen als het meest duurzaam. Mijn probleem zit in je woordje "nooit". Als we het principe zo fundamenteel gaan doortrekken dan moeten we terug naar een soort middeleeuws boerenleven en toen was de gemiddelde levensverwachting minder dan 50 jaar.

" En dan ook nog, de belachelijk hoge kosten van dergelijke toestanden."
Hele hoge kosten, ontegensprekelijk.
Belachelijk,; vanuit mijn eigen modaal budget bekeken, inderdaad. Maar dat is een persoonlijke mening en relatief. Ik kan trouwens veel dingen bedenken die ik belachelijk duur vind: Ferrari, verwarmd privézwembad, citytrip naar New-York, oorlog voeren, ruimtevaart ... Dan is een paard klonen misschien nog het minst belastende voor de natuur.

”Sportpaarden zijn toch al zo overgeprijsd.”
Klopt slechts af en toe. Als je een paard van een pro wilt kopen dan is de prijs: fokkosten + onderhoudskosten + medische kosten + trainingskosten + sportkosten + risicokosten + een zeker percentage winst.
Soms wordt een extra veel winst geboekt, maar evengoed gaan er andere met verlies weg.
Je kunt ook voor een ongeleerd sportpaard van een amateur fokker kiezen.
Vind je ook deze te duur, dan kan je er zelf eentje proberen te fokken. En ontdekken wat het kost tegen dat ze 4 jaar zijn.
Of die rijke mevrouw er nu eentje kloont of niet, zal geen verschil maken voor de prijs van het normale sportpaard.

”Natuurlijk fokken is beter voor de paarden, veel goedkoper en veel gezonder zowel geestelijk als lichamelijk en veel leuker en sportiever.”
"Sportiever" ; de foksport bestaat niet.
"Goedkoper" : zeker,
"Beter, gezonder, ...” grof genomen zal je wel gelijk hebben. Als je de individuele paarden bekijkt, zal je ook wel tegenvoorbeelden ontdekken.

"Zoals boven al iemand zei, je kunt ook robots gaan fabriceren.”
Helemaal gelijk. Maar heeft verder weinig met de zaak te maken. Ook een gekloond paard wordt nooit een voorgeprogrammeerde robot. Net zoals een ander paard is het een levend wezen met individuele gevoelens en noden, dat onze aandacht en respect verdient.

” Het contact met de natuur wat je hebt in de omgang met dieren is zo niets van over.”
Klopt niet. In de omgang, verzorging, beleving, opleiding, ... is het een paard als een ander.
Alleen in je portemonnee en op de papieren zal je een verschil merken.

” Ik vraag me trouwens af hoe het zit met het klonen van mensen want als het kan met paarden dan kan het met mensen ook”
Hierin volg ik je helemaal! En nu even een onbewezen aanname van mezelf: volgens mij is het al lang gebeurd en lopen er al meerdere klonen rond. En ik kan wel een totaal onethische toepassing bedenken.
Maar ik vermoed dat het op grote schaal klonen flink tegenvalt, net zoals bij paarden.
Het probleem is dat je de wetenschap en het gebruik ervan onmogelijk kunt tegenhouden.

Einde van het verhaal. Ben ik nu voor klonen?
Nee, helemaal niet. Ik zie het eerder als een voor de paardensport weinig succesvol experiment.
Ethische stelt het veel vragen op scherp, maar die discussie is te fundamenteel voor een forum.

Weet je, ik denk ook dat er al lang mensen gekloond zijn, in landen waar allerlei min of meer democratische waarden niet bestaan en waar "wij" hier niet veel over horen, of waar zoiets door geheime diensten zwaar in de doofpot wordt gehouden.Ik heb ook gehoord dat mensxmensaap kruisingen al geprobeerd zijn.Dat kun je zelf op internet vinden. Ik zou nooit aan zulke zaken meewerken omdat ik zwaar Christelijk ben. Maar als men niet in God gelooft wie zou hier dan een rem op zetten?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 14:48

News-flash: Je hoeft niet gelovig te zijn om een goed mens te zijn ;)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 14:58

Sizzle schreef:
News-flash: Je hoeft niet gelovig te zijn om een goed mens te zijn ;)

Nee ,zeker waar. Maar dan krijg je dus de vraag wat goed is en wat niet. Als men geen richtlijn heeft vanuit een geloof ,wie bepaalt dat dan?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 14:59

Gewoon je morele kompas, normen en waarden.

Sommige mensen hebben geen geloof nodig om te weten waar ze wel of niet goed aan doen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 15:00

Als je serieus gelooft dat je daar christelijk voor dient te zijn omdat anders alles in de soep loopt, dan kan ik niet anders dan mijn kaak van tafel rapen en mij verwonderen.
Uiteraard mag je die mening hebben, maar daar kan ik dan niet veel mee.

Je weet ook dat het Jodendom niet perse negatief staat tegenover het gebruik van embryos voor medische doeleinden?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 15:19

Sizzle schreef:
Als je serieus gelooft dat je daar christelijk voor dient te zijn omdat anders alles in de soep loopt, dan kan ik niet anders dan mijn kaak van tafel rapen en mij verwonderen.
Uiteraard mag je die mening hebben, maar daar kan ik dan niet veel mee.

Je weet ook dat het Jodendom niet perse negatief staat tegenover het gebruik van embryos voor medische doeleinden?

Nee @Sizzle, dat weet ik niet. Ik sympathiseer wel met het Jodendom omdat het de basis is van het Christendom maar ik ben het zelf niet. Wel denk ik dat de algemene moraal van Westerse landen gebaseerd is op de Joods-Christelijke cultuur. En eerlijk gezegd denk ik ook niet dat er in oude Joodse geschriften zoals het Oude Testament staat dat embryo's voor medische doeleinden gebruikt zouden mogen worden! Nog sterker, in die oude tijden waren er toch geen levende embryo's buiten de vrouw waar ze in horen te zitten!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 15:20

Er staat ook niet dat het niet mag……

Zo, genoeg gebokt vandaag.