anjali schreef:Alles wat tegen de natuur is wordt nooit iets blijvend goeds. En dan ook nog, de belachelijk hoge kosten van dergelijke toestanden. Sportpaarden zijn toch al zo overgeprijsd. Natuurlijk fokken is beter voor de paarden, veel goedkoper en veel gezonder zowel geestelijk als lichamelijk en veel leuker en sportiever. Zoals boven al iemand zei, je kunt ook robots gaan fabriceren. Het contact met de natuur wat je hebt in de omgang met dieren is zo niets van over.0 Ik vraag me trouwens af hoe het zit met het klonen van mensen want als het kan met paarden dan kan het met mensen ook.
Je gooit hier toch wel veel slogans op tafel. Ik houd niet van dat gebrek aan nuance.
”Alles wat tegen de natuur is wordt nooit iets blijvend goeds”
Mee met de natuur wordt tegenwoordig inderdaad aangenomen als het meest duurzaam. Mijn probleem zit in je woordje "nooit". Als we het principe zo fundamenteel gaan doortrekken dan moeten we terug naar een soort middeleeuws boerenleven en toen was de gemiddelde levensverwachting minder dan 50 jaar.
" En dan ook nog, de belachelijk hoge kosten van dergelijke toestanden."
Hele hoge kosten, ontegensprekelijk.
Belachelijk,; vanuit mijn eigen modaal budget bekeken, inderdaad. Maar dat is een persoonlijke mening en relatief. Ik kan trouwens veel dingen bedenken die ik belachelijk duur vind: Ferrari, verwarmd privézwembad, citytrip naar New-York, oorlog voeren, ruimtevaart ... Dan is een paard klonen misschien nog het minst belastende voor de natuur.
”Sportpaarden zijn toch al zo overgeprijsd.”
Klopt slechts af en toe. Als je een paard van een pro wilt kopen dan is de prijs: fokkosten + onderhoudskosten + medische kosten + trainingskosten + sportkosten + risicokosten + een zeker percentage winst.
Soms wordt een extra veel winst geboekt, maar evengoed gaan er andere met verlies weg.
Je kunt ook voor een ongeleerd sportpaard van een amateur fokker kiezen.
Vind je ook deze te duur, dan kan je er zelf eentje proberen te fokken. En ontdekken wat het kost tegen dat ze 4 jaar zijn.
Of die rijke mevrouw er nu eentje kloont of niet, zal geen verschil maken voor de prijs van het normale sportpaard.
”Natuurlijk fokken is beter voor de paarden, veel goedkoper en veel gezonder zowel geestelijk als lichamelijk en veel leuker en sportiever.”
"Sportiever" ; de foksport bestaat niet.
"Goedkoper" : zeker,
"Beter, gezonder, ...” grof genomen zal je wel gelijk hebben. Als je de individuele paarden bekijkt, zal je ook wel tegenvoorbeelden ontdekken.
"Zoals boven al iemand zei, je kunt ook robots gaan fabriceren.”
Helemaal gelijk. Maar heeft verder weinig met de zaak te maken. Ook een gekloond paard wordt nooit een voorgeprogrammeerde robot. Net zoals een ander paard is het een levend wezen met individuele gevoelens en noden, dat onze aandacht en respect verdient.
” Het contact met de natuur wat je hebt in de omgang met dieren is zo niets van over.”
Klopt niet. In de omgang, verzorging, beleving, opleiding, ... is het een paard als een ander.
Alleen in je portemonnee en op de papieren zal je een verschil merken.
” Ik vraag me trouwens af hoe het zit met het klonen van mensen want als het kan met paarden dan kan het met mensen ook”
Hierin volg ik je helemaal! En nu even een onbewezen aanname van mezelf: volgens mij is het al lang gebeurd en lopen er al meerdere klonen rond. En ik kan wel een totaal onethische toepassing bedenken.
Maar ik vermoed dat het op grote schaal klonen flink tegenvalt, net zoals bij paarden.
Het probleem is dat je de wetenschap en het gebruik ervan onmogelijk kunt tegenhouden.
Einde van het verhaal. Ben ik nu voor klonen?
Nee, helemaal niet. Ik zie het eerder als een voor de paardensport weinig succesvol experiment.
Ethische stelt het veel vragen op scherp, maar die discussie is te fundamenteel voor een forum.