KNHS laat geen tuigpaarden meer toe, HK verplaatst

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 19:39

Zoolgangster schreef:
En dan hebben we het nog niet eens over hoe tuigpaarden thuis getraind worden, die paarden die lijnen vanaf de hoeven via katrollen naar de hand van de trainer hebben, om de benen te besturen, paarden lijken op marionetten met die lijnen. Of de kettingen om de koten, die bij iedere stap tegen de kroonrand slaan, zodat het paard de benen hoger tilt.

Ik kan me ook wel voorstellen dat de KNHS daar niet meer mee geassocieerd wil worden.

Ben je op de hoogte dat dit ook tijdenlang ( als het niet nog steeds gebeurd) in de dressuursport gebruikt werd thuis?

Kimley

Re: KNHS laat geen tuigpaarden meer toe, HK verplaatst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 21:06

Ja want elke tuigpaard trainen traint zijn paarden met opzet, elastieken, schoenen en kettingen? Bah bah! Het is al erg genoeg dat er dus blijkbaar zo'n vooroordeel is over de tuigpaarden sport :(

Hier 2 tuigpaarden en een "tuig" fries en nee die worden niet op deze manieren getraind en zo zijn er genoeg andere liefhebbers ;)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 21:52

De sport heeft geen goede naam. Dat is steeds wel wat er naar voren komt, op bokt maar ook irl.

Er zijn zat mensen die diervriendelijk trainen en er zijn er ook genoeg die dat niet doen. Dat geldt voor alle disciplines. Het is een kinderachtig spel wat de knhs speelt. Aan de andere kant zouden de tp rijders zich misschien ook eens achter de oren moeten krabben en wat water bij de wijn doen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 23:46

Benzz schreef:
Zoolgangster schreef:
En dan hebben we het nog niet eens over hoe tuigpaarden thuis getraind worden, die paarden die lijnen vanaf de hoeven via katrollen naar de hand van de trainer hebben, om de benen te besturen, paarden lijken op marionetten met die lijnen. Of de kettingen om de koten, die bij iedere stap tegen de kroonrand slaan, zodat het paard de benen hoger tilt.

Ik kan me ook wel voorstellen dat de KNHS daar niet meer mee geassocieerd wil worden.

Ben je op de hoogte dat dit ook tijdenlang ( als het niet nog steeds gebeurd) in de dressuursport gebruikt werd thuis?

Dat vermoeden had ik al, ik heb ooit een filmpje gezien van een bokker, die op een dressuurpaard met kettingen om de hoeven zat, later probeerde ik het filmpje terug te vinden, om er commentaar op te leveren, maar ik kon het niet meer vinden... De spectaculaire gangen die tegenwoordig bij dressuurpaarden te zien zijn, vond ik al verdacht.

Dat ik me zorgen maak over de manier van trainen van tuigpaarden, zegt dus niet dat ik het rozengeur en maneschijn vind bij dressuur en springen. Maar ook daar is men tenminste al begonnen met wat regelgeving, zoals de bloed regeling, zodat je gediskwalificeerd wordt als je paard bloed aan de mond heeft.. En ja, dat alleen is nog onvoldoende, maar er gebeurt tenminste iets.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 06:33

@zoolgangster: die bloedregel is niet bepaald nieuw hoor...
De neusriemregel wel, alleen jammer dat daar zeer weinig op gecontroleerd wordt.
Naar mijn mening meet de knhs met 2 maten (wat er o.a allemaal bij het springen wel mag), en de tuigpaardsport ligt al langer onder vuur en is dus een makkelijk doelwit.

Velen vallen bijvoorbeeld over de oorproppen die sommigen gebruiken/gebruikten bij de tuigpaarden, maar de geluiddempende oormerken mogen wel in dressuur en springen...
Om nog maar niet over alle bitten en neusriemen te beginnen die bij het springen al mogen vanaf de laagste klasses.
Maar ja, er zijn veel meer spring- en dressuurruiters lid van het knhs, die gaan ze echt niet zomaar bannen.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 13:42

Zoolgangster schreef:

Aan jouw reactie kan ik aflezen dat je de klok hebt horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt. Geeft niets verder, misschien moet er ook wat meer duidelijkheid en openheid komen in de trainingsmethoden. Die ik overigens in een veel ergere mate (helaas) op enkele zeer bekende dressuurstallen heb gezien..

windsor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 16:56

Betreft dit een keuring ?
Want dan vraag ik mij af wat heeft de KNHS met een tuigpaard keuring te doen ?
En als het alleen om het terrein gaat zoek rap een andere locatie uit, er zijn er genoeg oa De Nieuwe Heuvel in Lunteren.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 17:20

windsor14 schreef:
En als het alleen om het terrein gaat zoek rap een andere locatie uit, er zijn er genoeg oa De Nieuwe Heuvel in Lunteren.

Volgens mij gaat het erom dat het centrum gedeeltelijk van de KNHS is

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 20:01

princequillo schreef:
windsor14 schreef:

Volgens mij gaat het erom dat het centrum gedeeltelijk van de KNHS is

Dat dus. Ze willen ze niet op hun grond en in hun gebouwen, staat duidelijk in het artikel.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 07:41

Het is deels van de KNHS en deels van het KWPN. Het grootste deel is van de KNHS. Het werd altijd georganiseerd in een hal van de KNHS en nu in de hal van het KWPN zelf. Dat vind ik best een logische keuze, alleen hebben ze dan geen goede mogelijkheid om los te rijden. Weet niet hoe ze dat op gaan lossen..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 08:12

Zouden ze niet gewoon kunnen gaan controleren? Gewoon degene met cap en zonder opzetteugel wel laten rijden/ starten en degene die zich niet aan de regels kunnen houden niet?

Of zouden ze bang zijn voor escalatie?

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 11:33

Ik denk dat die controle vanuit de tuigvereniging zou moeten komen?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 12:44

De KNHS faciliteert de tuigsport niet meer, want die tak van sport voldoet niet aan de voorwaarden die de KNHS stelt. Daarom is de vert opgericht. De tp rijders hebben bewust afstand genomen van de KNHS.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 13:31

Elisa2 schreef:
Zouden ze niet gewoon kunnen gaan controleren? Gewoon degene met cap en zonder opzetteugel wel laten rijden/ starten en degene die zich niet aan de regels kunnen houden niet?

Het gaat over de hengstenkeuring.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 13:42

Ania schreef:
Zoolgangster schreef:

Aan jouw reactie kan ik aflezen dat je de klok hebt horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt. Geeft niets verder, misschien moet er ook wat meer duidelijkheid en openheid komen in de trainingsmethoden. Die ik overigens in een veel ergere mate (helaas) op enkele zeer bekende dressuurstallen heb gezien..

Heb jaren terug gezien hoe een hackneytrainer trainde, dus hoezo klok horen luiden. Hij zei er ook bij: dit ìs hackney... !" "zo gaat dat nou eenmaal bij hackneys". Dat het gevoelig ligt bij "buitenstaanders" voelen ze meestal zelf ook wel aan, en het wordt niet aan de grote klok gehangen en zo trainen gebeurt nooit met publiek erbij. Hij zei er ook meteen bij dat bij hem de paarden nooit langer dan 10 minuten erzo bijliepen, maar bij anderen soms wel, hij vond langer zo trainen geen meerwaarde hebben, anderen blijkbaar wel dus...

Barreren van springpaarden of kettingen om de benen van dressuurpaarden gebeurt ook nooit met omstanders...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 14:15

Ik ben een hackney rijdster, en ik heb nog nooit een hackney zo getraind. En ja, er zijn trainers die zo trainen, maar er zijn er steeds meer die niet meer zo trainen.
Ik ken ook hackneytrainers die met deze methode de hogere dressuurpaarden passage en piaffe leren op aanvraag van de dressuurruiters/amazones.

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 15:34

Neonlight schreef:
Ik ben een hackney rijdster, en ik heb nog nooit een hackney zo getraind. En ja, er zijn trainers die zo trainen, maar er zijn er steeds meer die niet meer zo trainen.
Ik ken ook hackneytrainers die met deze methode de hogere dressuurpaarden passage en piaffe leren op aanvraag van de dressuurruiters/amazones.

Ik denk dat het net als bij alle ander diciplines is, heel veel deelnemers zijn al met de veranderende tijd meegegaan, maar een aantal nog niet. Zolang dat kleine aantal nog het meeste zeggenschap heeft, zal de dicipline niet meegaan met de tijd (met de trekpaardenfokkerij in gedachte, waar ik tot vorig jaar nog steeds de gecoupeerde (hopelijk CPL vrije :Y) ) jaarlingen op plek 1 t/m 3 zag staan)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 16:44

pillow schreef:
Elisa2 schreef:

Dat klopt. In tegenstelling tot de eerste bezichtiging bij de rijpaarden worden er ook hengsten in het tuig gepresenteerd. Het is niet alleen een keuring, maar ook show.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 21:05

Neonlight schreef:

Ik hoop, met meer Bokkers, dat het om een uitstervende oude garde gaat, die hackneys zo traint, die niet opgevolgd gaat worden, maar als dressuurruiters inderdaad dressuurpaarden passage en piaffe leren door hun paard naar een hackney trainer te sturen... zijn we er voorlopig nog niet vanaf, blijkbaar.

Overigens heb ik wel eens een paar welsh pony's in een show rubriek gezien, die net zo liepen als hackneys. Er was maar 1 pony tussen, die de vlakke gangen, die eigenlijk bij een welshpony horen, vertoonde. En nee, dit waren geen welsh cobs, maar b/c pony's die zo liepen. De pony met de vlakke gangen kreeg geen enkele prijs, de pony's die als hackneys liepen wel, tenminste, degenen met de meest spectaculaire gangen... hoe het tegenwoordig gaat met welshpony tuigrubrieken, of die überhaupt nog bestaan, weet ik niet.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 21:42

SophievdV schreef:
pillow schreef:

Dat klopt. In tegenstelling tot de eerste bezichtiging bij de rijpaarden worden er ook hengsten in het tuig gepresenteerd. Het is niet alleen een keuring, maar ook show.

Tijdens de eerste bezichtiging zijn er geen aangespannen rubrieken en shows.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 06:40

pillow schreef:
SophievdV schreef:

Zeker wel. Ben je er wel eens geweest? Het gaat om de tuigpaarden he. Die hebben het apart van de rest.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 07:56

Inderdaad, ben ook weleens op de TP hengstenkeuring geweest..waar ze ook aangespannen verschijnen. Vond het toen een heel grappig vergelijk dat bij de dressuurpaarden iedereen voorzichtig en muisstil is en bij de TP wordt er gejoeld en gefeest.

De Hackney wereld is ook een aparte wereld ja...de goeie niet te na gesproken is daar ook nog erg veel winst te behalen wbt paardenwelzijn. Maar dit staat los van de KNHS.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 09:20

SophievdV schreef:
pillow schreef:

Zeker wel. Ben je er wel eens geweest? Het gaat om de tuigpaarden he. Die hebben het apart van de rest.

Zeker ben ik er wel geweest en ik weet dat het apart va de rest is. Misschien moet je het artikel nog eens lezen.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 09:31

Maar in het artikel staat toch dat ze nu - vanwege minder ruimte - enkel aan de hand tonen en dat er geen vip tribune is?