Tienermeisje steelt twee paarden om vriendin te bezoeken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 11:43

Oei! Wat een strenge reacties. Mensen, jongeren, kinderen, paarden, niemand is perfect en ze doen soms dingen die niet kunnen of onverantwoord zijn. Zo leer je. Van straffen leert iemand niet veel, alleen angst of verzet wellicht. En dat is juist niet wat je wilt bereiken toch?
Ik keur het echt niet goed en zou ook woest en bang zijn als mijn paarden ineens verdwenen zouden zijn natuurlijk. Maar dat is mijn angst en daar is een ander niet verantwoordelijk voor. Wat ik een leuke en terechte opmerking vond is dat paarden van zichzelf zijn...

Urbanus

Re: Tiener (15) steelt twee paarden om vriendin te bezoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 11:59

Als je 13 bent weet je echt wel het verschil tussen mijn en dijn. Op je 13e doe je misschien stomme gevaarlijke dingen zoals met losse handen fietsen of een lippenstift jatten, maar een vreemd paard jatten en daarmee door de stad rijden, is gewoon next level.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 12:02

Rangeela schreef:
Wiens paarden lijkt me niet belangrijk toch?… paarden zijn eigenlijk van zichzelf. Schijnbaar vonden deze paarden het prima als ze braaf mee gingen en het meisje zover ongedeerd met ze kon afleggen. Of het meisje is een natuurtalent in het aanvoelen van de paarden. Denk dat ik blij zou zijn dat ze door dit meisje zijn gestolen en niet door iemand die de paarden iets aandoet.

Nou, ik ben blij dat ik je redenatie helemaal niet kan volgen. Wat een kul zeg.

15 jaar. Ze weet donders goed dat ze niet mag stelen. Ik vind er helemaal niets grappigs aan.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 12:03

josien_m_ schreef:
Oei! Wat een strenge reacties. Mensen, jongeren, kinderen, paarden, niemand is perfect en ze doen soms dingen die niet kunnen of onverantwoord zijn. Zo leer je. Van straffen leert iemand niet veel, alleen angst of verzet wellicht. En dat is juist niet wat je wilt bereiken toch?
Ik keur het echt niet goed en zou ook woest en bang zijn als mijn paarden ineens verdwenen zouden zijn natuurlijk. Maar dat is mijn angst en daar is een ander niet verantwoordelijk voor. Wat ik een leuke en terechte opmerking vond is dat paarden van zichzelf zijn...

2 paarden stelen. En wij zijn streng? Kom nou toch. T is tijd dat er weer gewoon opgevoed gaat worden in plaats van "Vlinder/Amarilis, wat heb je dat goed gedaan, een autonome ziel 8 kilometer met je mee voeren. "

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 12:08

OP facebook lees je dan vaak: je bent zelf toch ook jong geweest.
Om zo'n gedrag goed te praten.

klopt, maar jong en een onbezonnen stomme idioot, nee dat niet.
13 is genoeg leeftijd om te weten dat dit echt niet kan en mag.
Hersens ontwikkelt of niet. Ze is geen 3.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 12:10

Ik ben jong geweest, zeker geen heilige. Maar een paard stelen, 2 eigenlijk, is next level zoals iemand hier al terecht opmerkte.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 12:24

Jatten mag niet. Maar paarden als vervoersmiddel, in plaats van er alleen maar rondjes mee rijden, dat vind ik een geweldig idee. Daar droom ik nog altijd van: als je in plaats X moet zijn het paard nemen, gewoon omdat het kan. Als dat penny is, dan zij dat maar zo.

Overigens vermoed ik, zonder er iets van goed te praten, dat dit meisje de dieren na de afspraak wel weer had teruggebracht als de politie niet had ingegrepen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 12:31

musiqolog schreef:
Jatten mag niet. Maar paarden als vervoersmiddel, in plaats van er alleen maar rondjes mee rijden, dat vind ik een geweldig idee. Daar droom ik nog altijd van: als je in plaats X moet zijn het paard nemen, gewoon omdat het kan. Als dat penny is, dan zij dat maar zo.

Overigens vermoed ik, zonder er iets van goed te praten, dat dit meisje de dieren na de afspraak wel weer had teruggebracht als de politie niet had ingegrepen.

Prima als dat je droom is, koop een paard, doe wat je wil maar blijf van de mijne af.

Overigens is dit denk ik voor iedere paardeneigenaar een soort van bewuste of onbewuste angst, mensen die geen paard kunnen betalen en daarom aan dat van jou zitten. Poetsen, voeren, staart knippen etc.

Dit kind heeft bewust 2 paarden gejat en is er mee door de stad gaan rijden. Het is nu goed afgelopen maar dat is echt mazzel hebben.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 12:32

Dorine92 schreef:
Maarja tegenwoordig moet je alles begrijpen en je moet overleggen met je kind, en nee zeggen mag niet want dan verstoor je de creatieve ontwikkeling van het kind.. bla bla bla.. Wordt nog wat met deze generatie als ze hotel mama verlaten en erachter komen dat ze gewoon moeten luisteren naar hun baas op het werk en dat de politie geen begrip voor ze heeft, en niet wil overleggen of je nou wel of niet door rood mag rijden :+

Nou ben je begin dertig en je klinkt al als je eigen oma. Of overgrootmoeder, want al in de jaren vijftig riepen mensen dat kinderen veel te weinig nee te horen kregen.

Ik geloof er ook niets van. "Gij zult niet stelen" is een universeel gebod door alle generaties en culturen heen. Dat iemand op zo'n stom idee komt heeft niets te maken met hoe ouders hun kinderen opvoeden.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 12:34

En als ze nou 2 auto's had gestolen. Was het dan nog steeds leuk? Grappig? Een glimlach waard?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 12:37

rien10 schreef:
En als ze nou 2 auto's had gestolen. Was het dan nog steeds leuk? Grappig? Een glimlach waard?

Of zichzelf had laten doodrijden? Of een groot ongeluk had veroorzaakt?

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 12:45

Urbanus schreef:
rien10 schreef:

Of zichzelf had laten doodrijden? Of een groot ongeluk had veroorzaakt?

Dat doet niet ter zake, want dat is allemaal niet gebeurd.

Als jullie hier per se niet om willen lachen - prima. Maar ontzeg een ander dat recht niet.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 12:47

Dat is niet gebeurd, inderdaad. Net zo min als jouw opmerking "ik denk wel dat ze ze had teruggebracht" of woorden van gelijke strekking.

De meningen lopen uiteen, duidelijk.
Maar meningen doen niets af aan het feit dat dit strafbaar is.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 12:50

rien10 schreef:
Maar meningen doen niets af aan het feit dat dit strafbaar is.

Wat niemand hier dan ook ontkent.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 13:15

musiqolog schreef:

Als jullie hier per se niet om willen lachen - prima. Maar ontzeg een ander dat recht niet.

super lachen ja -O-
Met wat pech staan ze met een peesblessure omdat ze dit niet gewend zijn.
Maar dat ga je niet meer horen.

Zoiets is niet om te lachen. nooit!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 13:21

Jongeren zoeken grenzen op, deze is een grens overgegaan.

Wat mij betreft mag er een forse straf op volgen zodat ze in het vervolg wel bewust is of wordt van wat ze doet en wat wel en niet kan. Juist nu is duidelijkheid en opvoeden belangrijk.

Gelukkig voor de paarden en eigenaresse is het goed afgelopen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 13:27

rien10 schreef:
josien_m_ schreef:

2 paarden stelen. En wij zijn streng? Kom nou toch. T is tijd dat er weer gewoon opgevoed gaat worden in plaats van "Vlinder/Amarilis, wat heb je dat goed gedaan, een autonome ziel 8 kilometer met je mee voeren. "

Dit dus

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 13:31

IHN schreef:
t is natuurlijk te erg dit, maar (nu het goed is afgelipen) moet ik ook wel beetje gniffelen. Meeste mensen pakken de bus, trein of fiets. Wat gaat er in zo'n meisje om dat ze denkt:goh laat ik een paard pakken. En dan, ws goed bedoeld, de 2e ook nog meeslepen.

'ws goed bedoeld'?? Gewoon ordinaire diefstal en dat weet je op die leeftijd drommels goed.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 13:36

musiqolog schreef:

Twee dingen: Jatten mag niet(correct) en dan komt Maar....... en dat haalt je eerste opmerking alweer onderuit.
Overigens vermoed ik....., dat is natuurlijk een loze opmerking gebaseerd op je eigen gevoel, niet meer.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 13:50

CharleyT schreef:
musiqolog schreef:

Twee dingen: Jatten mag niet(correct) en dan komt Maar....... en dat haalt je eerste opmerking alweer onderuit.

Ik haal helemaal niets onderuit. Ten eerste is er een wet die dat verbiedt. Ten tweede betekent het feit dat ik me ergens wel in iemand kan inleven, of dat ik er een zekere romantiek in zie, niet dat ik het normaal vind. Om maar een heel extreem voorbeeld te geven: een vrouw die haar liefdeloze man doodschiet en er dan met haar vurige minnaar vandoor gaat, dat is superromantisch. Maar het kan volstrekt niet.

Citaat:
Overigens vermoed ik....., dat is natuurlijk een loze opmerking gebaseerd op je eigen gevoel, niet meer.

Ook daar ben ik het zeer mee oneens. Mijn vermoeden is gebaseerd op de hele situatie. Ik zie een puber van 13 of 15 nog niet zo gauw die paarden thuis in de tuin neerzetten, of doorverkopen op de zwarte markt. Dus op grond van de context zoals wij die kennen is dit wel degelijk een waarschijnlijke optie. Lang niet zeker, maar ik zeg dan ook "vermoed".
Laatst bijgewerkt door musiqolog op 29-10-23 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 13:52

DuoPenotti schreef:
musiqolog schreef:

super lachen ja -O-
Met wat pech staan ze met een peesblessure omdat ze dit niet gewend zijn.
Maar dat ga je niet meer horen.

Zoiets is niet om te lachen. nooit!

Precies. Afblijven van andermans paarden.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 13:53

Er is niks grappigs aan een meisje van 13 dat 2 paarden jat en zonder enige tuigage daarmee door de binnenstad gaat rijden. Als je dat niet kunt inzien, hoe gevaarlijk het is, houd het alsjeblieft bij het lezen van een paardenblaadje en fantaseren.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 13:54

Nou lachen zeg. Ik zou leip worden als iemand ongevraagd m'n ponys meeneemt. Tref je een leeg weiland aan, geen idee welke gek je dieren heeft meegenomen. Je weet niet of ze veilig zijn. Ze kunnen ook andere mensen verwonden of iets slopen als het fout gaat

Ik heb best begrip voor pubers die domme dingen doen. Maar dit is idd nextlevel.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 14:00

Urbanus schreef:
Er is niks grappigs aan een meisje van 13 dat 2 paarden jat en zonder enige tuigage daarmee door de binnenstad gaat rijden. Als je dat niet kunt inzien, hoe gevaarlijk het is, houd het alsjeblieft bij het lezen van een paardenblaadje en fantaseren.

Als jij geen discussie wilt, blijf dan weg van een internetforum. Vooral als je er ook nog persoonlijke aanvallen doorheen doet.

capopjekop schreef:
Nou lachen zeg. Ik zou leip worden als iemand ongevraagd m'n ponys meeneemt.

Ja, maar iedereen wordt leip als er iets van hem gestolen wordt. Dan ben je veel te betrokken. Wij horen dit achteraf en kunnen het relativeren.

En ik zeg nog maar eens dat ik het stelen van paarden niet normaal vind.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 14:02

snorkel1986 schreef:
Mmm te veel penny gelezen denk ik

Maar ook wel schattig

Absoluut niets schattigs aan .Overigens, ik lees af en toe de Penny en daarin wordt het stelen van andermans paarden nooit gepromoot.