Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Zoolgangster schreef:Grote vraag: heiligt het doel de middelen, of moet er, net als bij andere disciplines, ook kritisch naar de drafsport gekeken worden?
Captain schreef:Ik begrijp wel wat Tazzey zegt en ben het ook met haar eens. Als er een foto-topic geopend wordt waarbij iemand met een (losse) slof rijdt is dat zo ongeveer waar 85% van de berichten over gaat, maar dit vinden we dan OK?Een pantykous om de tong vast te binden.
Een pantykous om de tong vast te binden.
De tong wordt vast gebonden.
Dat is OK? Ik begrijp best dat er maatregelen genomen moeten worden om het veilig te maken, want op zulke snelheden wil je geen ongelukken. Maar kijk eens naar de reacties op een topic waar gevraagd wordt wat een tonglepelbit doet.
Maar dit is OK? Toevallig omdat het om bekende bokkers gaat?
Het klinkt ook allemaal best vriendelijk maar zet er maar een paar foto's bij. Ook van het opzetstuk. Moeten we zulke sport überhaupt willen als we dit allemaal nodig hebben? Om "onze grote en sterke dieren" onder controle te houden?
Ik ga weer azijn drinken volgens vele hier. Terwijl ik ondertussen nadenk over wat we als mens allemaal bedenken voor ons vermaak.
[ [url=m/JuOzWe.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/BoiyC2.jpg]Afbeelding[/url] ]

) .
Cer schreef:Zoolgangster schreef:Grote vraag: heiligt het doel de middelen, of moet er, net als bij andere disciplines, ook kritisch naar de drafsport gekeken worden?
Als ik een beetje opgelet heb qua berichtgeving, wordt dat best al wat gedaan (maar daar kunnen de kenners meer over vertellen).. Bijvoorbeeld over zweepgebruik
En, volgende vraag: wordt er bij die andere disciplines wel zo kritisch gekeken, en waar merken 'we' dat dan aan?
ruitje schreef:Captain schreef:Ik begrijp wel wat Tazzey zegt en ben het ook met haar eens. Als er een foto-topic geopend wordt waarbij iemand met een (losse) slof rijdt is dat zo ongeveer waar 85% van de berichten over gaat, maar dit vinden we dan OK?Een pantykous om de tong vast te binden.
Een pantykous om de tong vast te binden.
De tong wordt vast gebonden.
Dat is OK? Ik begrijp best dat er maatregelen genomen moeten worden om het veilig te maken, want op zulke snelheden wil je geen ongelukken. Maar kijk eens naar de reacties op een topic waar gevraagd wordt wat een tonglepelbit doet.
Maar dit is OK? Toevallig omdat het om bekende bokkers gaat?
Het klinkt ook allemaal best vriendelijk maar zet er maar een paar foto's bij. Ook van het opzetstuk. Moeten we zulke sport überhaupt willen als we dit allemaal nodig hebben? Om "onze grote en sterke dieren" onder controle te houden?
Ik ga weer azijn drinken volgens vele hier. Terwijl ik ondertussen nadenk over wat we als mens allemaal bedenken voor ons vermaak.
[ [url=m/JuOzWe.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/BoiyC2.jpg]Afbeelding[/url] ]
Gaat dit over mij en Janouk? Want ten eerste lopen zowel Madness als mijn paarden met amper aanpassingen aan het harnachement, zeer vriendelijke bitten en zonder pantykous.
Dus misschien kun je, voordat je persoonlijk word, eerst even je onderzoek doen?
Ten tweede: Ja, er zijn mensen in onze sport die dingen gebruiken die wat mij betreft afgeschaft mogen worden. En ja, daar maakt Dier&Recht de foto's van die jij nu gebruikt. Een foto van een paard met een gewoon bit verkoopt voor hun ideologie wat lastig
Er zitten rotte appels in onze sport. En onze sport moet ontwikkelen. Zweepgebruik word verboden, er zijn discussies over het harnachement. En een( ik noem hem zelf, want ook ik ben kritisch op mijn eigen sport) ding wat van mij echt omhoog moet is de toegestane startleeftijd.
Ik kan alleen geen discussie aan met mensen die vinden dat sport met dieren sowieso verboden moet, dan lig je zo mijlenver uit elkaar dat je elkaar nooit gaat vinden denk ik![]()
@piekosjj, wat een nare ervaring zeg. Ik vind het wel belangrijk om te melden dat het een ervaring betreft in een ander land, ik lees dingen die ik in NL nog niet heb gezien( wil niet zeggen dat het niet voorkomt, maar die 50% die jij noemt is niet iets waar ik mij in kan vinden, of bedoel je dan ook al oogkleppen of proppen? Want dan klopt je aantal wel denk ik)
Wat Cer aangeeft vind ik belangrijk. 90% ( is een gok, maar ik durf hem wel zo scherp te stellen) loopt uren buiten. Krijgt enorm goede medische begeleiding, voeding en een toptrainigsschema uitgevoerd door profs. Is dat dan het goedpraten van 3 minuten koers?
Nee. Want ik denk dat onze sport prima kan bestaan met andere regels, het zal even schakelen zijn en sommige Draversbloedlijnen zullen niet meer ingezet worden, maar is dat erg?
Aanpassen kan best, maar mag het alsjeblieft aanpassen zijn ipv verbieden? Kunnen mensen ook zien dat onze sport voorloopt op andere sporten in de andere 23,5 uur op de dag van een paardenleven? En mogen we dan de tijd krijgen om ons aan te passen?
Of is het makkelijker ons aan de schandpaal te hangen, zoals Dier&Recht doet, omdat we een kleine sport zijn, met slechte PR( wil Britt Dekker een Draver kopen aub) .
Er word i.m.o al ontzettend kritisch gekeken naar mijn sport? Overigens ook de hoofdreden waarom ik gestopt ben met volgtopics. Klasse van Janouk dat zij die openheid nog wil geven, heb ik een hoop respect voor

DhakarSHS schreef:Nog een andere reden voor het pantykousje is dat bij gebruik hiervan de luchtwegen meer ruimte krijgen. Er zijn paarden waarbij deze toegang te nauw is, door dit hulpmiddel te gebruiken krijgen ze maximaal zuurstof binnen wat ze nodig hebben bij topprestaties.

_San87_ schreef:Nee, de paardensport ligt totaal niet onder vuur en echt niemand maakt zich druk over bijvoorbeeld de dressuursport.

Cer schreef:_San87_ schreef:Nee, de paardensport ligt totaal niet onder vuur en echt niemand maakt zich druk over bijvoorbeeld de dressuursport.
Dat is niet wat ik schrijf
De vraag is, ik zal het anders formuleren:"worden er ook dingen ondernomen bijv bij de springsport, zoals het afschaffen van zweepgebruik", en dat is een oprechte vraag in deze discussie.
ja, de paardensport ligt als geheel onder vuur, en wat wordt er dan concreet gedaan (om dan het positieve te benadrukken) door de sport zelf, om zaken te verbeteren?
Captain schreef:Nee ruitje ik heb het niet specifiek over jou en/of Janouk, maar over de drafsport in het algemeen. En aan de reacties te lezen gaat het er vaker wel zo aan toe dan niet.. Daarom zeg ik ook dat ik hoop dat Janouk een goed voorbeeld kan zijn voor anderen.
En dat ze 23,5u per dag buiten staan is natuurlijk geen reden om goed te praten dat ze een half uur zo opgetoomd moeten worden. Zo denkt een paard ook niet.
. En de reacties op dit forum zijn geen representatief beeld van onze sport, er zitten amper mensen die de drafsport beoefenen op Bokt. Ik bestrijd dan ook stellig jouw mening dat het er vaker wel zo aan toe gaat als niet.

Roodvos schreef:DhakarSHS schreef:Nog een andere reden voor het pantykousje is dat bij gebruik hiervan de luchtwegen meer ruimte krijgen. Er zijn paarden waarbij deze toegang te nauw is, door dit hulpmiddel te gebruiken krijgen ze maximaal zuurstof binnen wat ze nodig hebben bij topprestaties.
Interessante toevoeging.
Ik zou denken dat zo'n paard dan minder geschikt is voor de (draf)sport (en ongeschikt voor de fokkerij van dravers).
Al stonden onze paarden maar 4 u per dag buiten, kilo's krachtvoer en wel echt strak aangesnoerde riemen tijdens de races dus er was zeker nog genoeg te verbeteren
Maar sommige trainers kon je zo herkennen want hun paarden liepen heel snel met van alles en nog wat, kappen die het hele hoofd bedekken, standaard een check, kappen met franjes op de neus, etc etc. 
Daihyo schreef:Waarom is dit dan op deze manier geplaatst en waar komt de informatie vandaan? Want dat is ook vragen om reacties.
Citaat:. Als je dit soort hulpstukken nodig hebt, gaat er in mijn ogen iets in de basis van de sport al mis als dit wordt geaccepteerd. En dan heb ik het over dingen als een tong vastbinden met een pantykous of het hoofd vastzetten. De geplaatste foto's zijn misschien niet representatief, maar ze zijn wel gemaakt. Dus het is wel iets dat gebeurt. Ik word er naar van.
Ik denk dat je daar niet eens 'geld' voor nodig hebt.. want gewoon eer of prestige doet precies hetzelfde.Citaat:zodra er geld bij komt kijken, wordt het grijze gebied rond welzijn steeds grijzer. In welke tak van sport dan ook.

Grainey schreef:Maar op dressuurwedstrijden worden die meeste hulpmiddelen niet toegestaan. Dat zou ik in drafbaanraces ook wel willen zien. Laat het paard winnen wat zonder hulpmiddelen de snelste/beste is, dat is het beste paard, met de beste balans en de meeste snelheid.
Wat betreft de check vs de slof, in mijn ogen is het in beide gevallen een hulpmiddel om ervoor te zorgen dat het paard in onze ogen voor ons doel op de goede manier loopt. Niet ten behoeve van het paard. Als een draver moe wordt in de race en hij kan zijn hoofd niet op de door jullie bepaalde optimale positie houden, dan moet hij toch zijn hoofd anders kunnen houden wat voor hem gemakkelijker loopt op dat moment? En niet gedwongen worden om in een geforceerde houding door te lopen lijkt mij. Datzelfde geldt voor andere hulpmiddelen, voor mij is het slechts om te verhullen dat een paard niet goed genoeg is op dat niveau. Redenen daarvoor kunen uiteenlopen natuurlijk.
Roodvos schreef:.DhakarSHS schreef:Nog een andere reden voor het pantykousje is dat bij gebruik hiervan de luchtwegen meer ruimte krijgen. Er zijn paarden waarbij deze toegang te nauw is, door dit hulpmiddel te gebruiken krijgen ze maximaal zuurstof binnen wat ze nodig hebben bij topprestaties.
Interessante toevoeging.
Ik zou denken dat zo'n paard dan minder geschikt is voor de (draf)sport (en ongeschikt voor de fokkerij van dravers).
Grainey schreef:Maar op dressuurwedstrijden worden die meeste hulpmiddelen niet toegestaan. Dat zou ik in drafbaanraces ook wel willen zien. Laat het paard winnen wat zonder hulpmiddelen de snelste/beste is, dat is het beste paard, met de beste balans en de meeste snelheid.
Wat betreft de check vs de slof, in mijn ogen is het in beide gevallen een hulpmiddel om ervoor te zorgen dat het paard in onze ogen voor ons doel op de goede manier loopt. Niet ten behoeve van het paard. Als een draver moe wordt in de race en hij kan zijn hoofd niet op de door jullie bepaalde optimale positie houden, dan moet hij toch zijn hoofd anders kunnen houden wat voor hem gemakkelijker loopt op dat moment? En niet gedwongen worden om in een geforceerde houding door te lopen lijkt mij. Datzelfde geldt voor andere hulpmiddelen, voor mij is het slechts om te verhullen dat een paard niet goed genoeg is op dat niveau. Redenen daarvoor kunen uiteenlopen natuurlijk.
. Echt niet eigenlijk?
.prompter schreef:Het borsttuig gebruikten wij enkel als een soort zekerheidje, om te voorkomen dat het tuig te ver naar achteren zou kunnen schuiven mocht er bijvoorbeeld net niet goed aangesingeld zou zijn. Hij heeft inderdaad geen functie bij het trekken van de sulky.
Oh en sommige borsttuigen hebben "ogen" waar de lijnen doorheen kunnen lopen, een beetje een martingaal effect.