Drafsport voor dummies, deel 3: de uitdossing van de draver

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 08:26

Wat ook mij de eerste keer op een draverij opviel, 40 jaar geleden, was dat de paarden, op een enkeling na, als 'kerstbomen' opgetuigd erbij liepen. Teugeltje zus, bitje zo, oorproppen, hele ijzer en leerwinkels, je weet echt niet wat je ziet als bak/boshobbelaar.
Ik heb 1x een al snel uitgekoerste draver meegemaakt, (ik zou die aanvankelijk overnemen), waarbij nadrukkelijk gewaarschuwd werd dat ik van zijn oren moest afblijven, trauma vanwege de oorproppen die hij had moeten dragen...

Er zijn dravers die zonder hulpmiddelen kunnen, maar de pikeurs willen geen onnodig risico lopen. Dat risico kan inhouden voorbijgelopen worden door concurrenten, in galop gaan, een ander risico is bij volle snelheid uitbreken of over de kop slaan... Komt zelden voor, maar ja, de meeste dravers hebben dan ook hulpmiddelen daartegen...

Grote vraag: heiligt het doel de middelen, of moet er, net als bij andere disciplines, ook kritisch naar de drafsport gekeken worden?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 08:30

Zoolgangster schreef:
Grote vraag: heiligt het doel de middelen, of moet er, net als bij andere disciplines, ook kritisch naar de drafsport gekeken worden?

Als ik een beetje opgelet heb qua berichtgeving, wordt dat best al wat gedaan (maar daar kunnen de kenners meer over vertellen).. Bijvoorbeeld over zweepgebruik

En, volgende vraag: wordt er bij die andere disciplines wel zo kritisch gekeken, en waar merken 'we' dat dan aan?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 08:34

Captain schreef:
Ik begrijp wel wat Tazzey zegt en ben het ook met haar eens. Als er een foto-topic geopend wordt waarbij iemand met een (losse) slof rijdt is dat zo ongeveer waar 85% van de berichten over gaat, maar dit vinden we dan OK? :+ Een pantykous om de tong vast te binden.

Een pantykous om de tong vast te binden.
De tong wordt vast gebonden.

Dat is OK? Ik begrijp best dat er maatregelen genomen moeten worden om het veilig te maken, want op zulke snelheden wil je geen ongelukken. Maar kijk eens naar de reacties op een topic waar gevraagd wordt wat een tonglepelbit doet.

Maar dit is OK? Toevallig omdat het om bekende bokkers gaat?

Het klinkt ook allemaal best vriendelijk maar zet er maar een paar foto's bij. Ook van het opzetstuk. Moeten we zulke sport überhaupt willen als we dit allemaal nodig hebben? Om "onze grote en sterke dieren" onder controle te houden? :)

Ik ga weer azijn drinken volgens vele hier. Terwijl ik ondertussen nadenk over wat we als mens allemaal bedenken voor ons vermaak. :*

[ [url=m/JuOzWe.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/BoiyC2.jpg]Afbeelding[/url] ]

Gaat dit over mij en Janouk? Want ten eerste lopen zowel Madness als mijn paarden met amper aanpassingen aan het harnachement, zeer vriendelijke bitten en zonder pantykous.

Dus misschien kun je, voordat je persoonlijk word, eerst even je onderzoek doen?

Ten tweede: Ja, er zijn mensen in onze sport die dingen gebruiken die wat mij betreft afgeschaft mogen worden. En ja, daar maakt Dier&Recht de foto's van die jij nu gebruikt. Een foto van een paard met een gewoon bit verkoopt voor hun ideologie wat lastig :+

Er zitten rotte appels in onze sport. En onze sport moet ontwikkelen. Zweepgebruik word verboden, er zijn discussies over het harnachement. En een( ik noem hem zelf, want ook ik ben kritisch op mijn eigen sport) ding wat van mij echt omhoog moet is de toegestane startleeftijd.

Ik kan alleen geen discussie aan met mensen die vinden dat sport met dieren sowieso verboden moet, dan lig je zo mijlenver uit elkaar dat je elkaar nooit gaat vinden denk ik :o

@piekosjj, wat een nare ervaring zeg. Ik vind het wel belangrijk om te melden dat het een ervaring betreft in een ander land, ik lees dingen die ik in NL nog niet heb gezien( wil niet zeggen dat het niet voorkomt, maar die 50% die jij noemt is niet iets waar ik mij in kan vinden, of bedoel je dan ook al oogkleppen of proppen? Want dan klopt je aantal wel denk ik)

Wat Cer aangeeft vind ik belangrijk. 90% ( is een gok, maar ik durf hem wel zo scherp te stellen) loopt uren buiten. Krijgt enorm goede medische begeleiding, voeding en een toptrainigsschema uitgevoerd door profs. Is dat dan het goedpraten van 3 minuten koers?

Nee. Want ik denk dat onze sport prima kan bestaan met andere regels, het zal even schakelen zijn en sommige Draversbloedlijnen zullen niet meer ingezet worden, maar is dat erg?

Aanpassen kan best, maar mag het alsjeblieft aanpassen zijn ipv verbieden? Kunnen mensen ook zien dat onze sport voorloopt op andere sporten in de andere 23,5 uur op de dag van een paardenleven? En mogen we dan de tijd krijgen om ons aan te passen?

Of is het makkelijker ons aan de schandpaal te hangen, zoals Dier&Recht doet, omdat we een kleine sport zijn, met slechte PR( wil Britt Dekker een Draver kopen aub :') ) .

Er word i.m.o al ontzettend kritisch gekeken naar mijn sport? Overigens ook de hoofdreden waarom ik gestopt ben met volgtopics. Klasse van Janouk dat zij die openheid nog wil geven, heb ik een hoop respect voor :)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 08:36

Cer, ja, er wordt naar gekeken, zo levert een druppel bloed aan de mond al diskwalificatie op bij een dressuurwedstrijd. Is dat genoeg, dat denk ik niet, ik denk zelf met 'kritisch naar de sport kijken' aan een mentaliteits verandering. Inderdaad, dat het ook zonder zweepslagen kan, bijvoorbeeld.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 08:36

Cer schreef:
Zoolgangster schreef:

Als ik een beetje opgelet heb qua berichtgeving, wordt dat best al wat gedaan (maar daar kunnen de kenners meer over vertellen).. Bijvoorbeeld over zweepgebruik

En, volgende vraag: wordt er bij die andere disciplines wel zo kritisch gekeken, en waar merken 'we' dat dan aan?

Nee, de paardensport ligt totaal niet onder vuur en echt niemand maakt zich druk over bijvoorbeeld de dressuursport.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 08:38

Nee ruitje ik heb het niet specifiek over jou en/of Janouk, maar over de drafsport in het algemeen. En aan de reacties te lezen gaat het er vaker wel zo aan toe dan niet.. Daarom zeg ik ook dat ik hoop dat Janouk een goed voorbeeld kan zijn voor anderen.

En dat ze 23,5u per dag buiten staan is natuurlijk geen reden om goed te praten dat ze een half uur zo opgetoomd moeten worden. Zo denkt een paard ook niet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 08:42

ruitje schreef:
Captain schreef:
Ik begrijp wel wat Tazzey zegt en ben het ook met haar eens. Als er een foto-topic geopend wordt waarbij iemand met een (losse) slof rijdt is dat zo ongeveer waar 85% van de berichten over gaat, maar dit vinden we dan OK? :+ Een pantykous om de tong vast te binden.

Een pantykous om de tong vast te binden.
De tong wordt vast gebonden.

Dat is OK? Ik begrijp best dat er maatregelen genomen moeten worden om het veilig te maken, want op zulke snelheden wil je geen ongelukken. Maar kijk eens naar de reacties op een topic waar gevraagd wordt wat een tonglepelbit doet.

Maar dit is OK? Toevallig omdat het om bekende bokkers gaat?

Het klinkt ook allemaal best vriendelijk maar zet er maar een paar foto's bij. Ook van het opzetstuk. Moeten we zulke sport überhaupt willen als we dit allemaal nodig hebben? Om "onze grote en sterke dieren" onder controle te houden? :)

Ik ga weer azijn drinken volgens vele hier. Terwijl ik ondertussen nadenk over wat we als mens allemaal bedenken voor ons vermaak. :*

[ [url=m/JuOzWe.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/BoiyC2.jpg]Afbeelding[/url] ]

Gaat dit over mij en Janouk? Want ten eerste lopen zowel Madness als mijn paarden met amper aanpassingen aan het harnachement, zeer vriendelijke bitten en zonder pantykous.

Dus misschien kun je, voordat je persoonlijk word, eerst even je onderzoek doen?

Ten tweede: Ja, er zijn mensen in onze sport die dingen gebruiken die wat mij betreft afgeschaft mogen worden. En ja, daar maakt Dier&Recht de foto's van die jij nu gebruikt. Een foto van een paard met een gewoon bit verkoopt voor hun ideologie wat lastig :+

Er zitten rotte appels in onze sport. En onze sport moet ontwikkelen. Zweepgebruik word verboden, er zijn discussies over het harnachement. En een( ik noem hem zelf, want ook ik ben kritisch op mijn eigen sport) ding wat van mij echt omhoog moet is de toegestane startleeftijd.

Ik kan alleen geen discussie aan met mensen die vinden dat sport met dieren sowieso verboden moet, dan lig je zo mijlenver uit elkaar dat je elkaar nooit gaat vinden denk ik :o

@piekosjj, wat een nare ervaring zeg. Ik vind het wel belangrijk om te melden dat het een ervaring betreft in een ander land, ik lees dingen die ik in NL nog niet heb gezien( wil niet zeggen dat het niet voorkomt, maar die 50% die jij noemt is niet iets waar ik mij in kan vinden, of bedoel je dan ook al oogkleppen of proppen? Want dan klopt je aantal wel denk ik)

Wat Cer aangeeft vind ik belangrijk. 90% ( is een gok, maar ik durf hem wel zo scherp te stellen) loopt uren buiten. Krijgt enorm goede medische begeleiding, voeding en een toptrainigsschema uitgevoerd door profs. Is dat dan het goedpraten van 3 minuten koers?

Nee. Want ik denk dat onze sport prima kan bestaan met andere regels, het zal even schakelen zijn en sommige Draversbloedlijnen zullen niet meer ingezet worden, maar is dat erg?

Aanpassen kan best, maar mag het alsjeblieft aanpassen zijn ipv verbieden? Kunnen mensen ook zien dat onze sport voorloopt op andere sporten in de andere 23,5 uur op de dag van een paardenleven? En mogen we dan de tijd krijgen om ons aan te passen?

Of is het makkelijker ons aan de schandpaal te hangen, zoals Dier&Recht doet, omdat we een kleine sport zijn, met slechte PR( wil Britt Dekker een Draver kopen aub :') ) .

Er word i.m.o al ontzettend kritisch gekeken naar mijn sport? Overigens ook de hoofdreden waarom ik gestopt ben met volgtopics. Klasse van Janouk dat zij die openheid nog wil geven, heb ik een hoop respect voor :)

Ik denk dat in dit geval het probleem bij de schrijver van het artikel ligt, eigenlijk. Jullie twee (Janouk en jij) worden in de eerste alinea genoemd in combinatie met toenemende populariteit van de drafsport, en ervolgens gaat het over de optoming en wordt gedaan alsof de tong vastbinden en het bit vastzetten aan de schoft de normaalste zaak van de wereld is. Het artikel lijkt te impliceren dat jullie ook zo rijden, want deze manier van doen is normaal, wat gelukkig niet zo is.

Ik vind het dan weer jammer dat het commentaar weggezet wordt als zuur gezeik, door een aantal.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 08:49

DhakarSHS schreef:
Nog een andere reden voor het pantykousje is dat bij gebruik hiervan de luchtwegen meer ruimte krijgen. Er zijn paarden waarbij deze toegang te nauw is, door dit hulpmiddel te gebruiken krijgen ze maximaal zuurstof binnen wat ze nodig hebben bij topprestaties.

Interessante toevoeging.
Ik zou denken dat zo'n paard dan minder geschikt is voor de (draf)sport (en ongeschikt voor de fokkerij van dravers).

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 08:50

Zweepgebruik mag om voorwaarts te drijven niet in de drafsport in Nederland.

Even om wat meer uitleg te geven over het Check

Dit is Madness als hij draaft zonder enig harnachement. Zoals je ziet in een houding met het hoofd omhoog en naar voren.

Het check volgt deze lijn die Madness zelf aanneemt als hij draaft.

Afbeelding

Dat is in mijn ogen iets heel anders dan bijvoorbeeld het gebruik van een slofteugel. (Sorry, ik heb zelf geen foto van een paard met slofteugel gereden als voorbeeld, want ik gebruik geen slofteugels).

Maar ruiters doen een slofteugel om bij een paard juist om te voorkomen dat het paard het hoofd omhoog en naar voren steekt en brengen met de slofteugel het hoofd omlaag en terug.
Laatst bijgewerkt door janouk op 23-10-23 08:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 08:50

_San87_ schreef:
Nee, de paardensport ligt totaal niet onder vuur en echt niemand maakt zich druk over bijvoorbeeld de dressuursport.

Dat is niet wat ik schrijf ;)

De vraag is, ik zal het anders formuleren:"worden er ook dingen ondernomen bijv bij de springsport, zoals het afschaffen van zweepgebruik", en dat is een oprechte vraag in deze discussie.

ja, de paardensport ligt als geheel onder vuur, en wat wordt er dan concreet gedaan (om dan het positieve te benadrukken) door de sport zelf, om zaken te verbeteren?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 08:53

Cer schreef:
_San87_ schreef:

Dat is niet wat ik schrijf ;)

De vraag is, ik zal het anders formuleren:"worden er ook dingen ondernomen bijv bij de springsport, zoals het afschaffen van zweepgebruik", en dat is een oprechte vraag in deze discussie.

ja, de paardensport ligt als geheel onder vuur, en wat wordt er dan concreet gedaan (om dan het positieve te benadrukken) door de sport zelf, om zaken te verbeteren?

Zweepgebruik mag niet in de drafsport om voorwaarts te drijven en dat wordt fors bestraft. Zweep mag alleen mee genomen worden om in geval van nood als een paard uitwijkt bijv. Maar mag niet gebruikt worden om het paard aan te drijven.

Ook worden elke koers random paarden uitgekozen voor dopingcontrole. Net als in alle paardensport is doping van paarden niet toegestaan, maar in de drafsport wordt daar ook streng op gecontroleerd.
Laatst bijgewerkt door janouk op 23-10-23 08:54, in het totaal 1 keer bewerkt

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 08:54

Captain schreef:
Nee ruitje ik heb het niet specifiek over jou en/of Janouk, maar over de drafsport in het algemeen. En aan de reacties te lezen gaat het er vaker wel zo aan toe dan niet.. Daarom zeg ik ook dat ik hoop dat Janouk een goed voorbeeld kan zijn voor anderen.

En dat ze 23,5u per dag buiten staan is natuurlijk geen reden om goed te praten dat ze een half uur zo opgetoomd moeten worden. Zo denkt een paard ook niet.

Over welke 'bekende bokkers' heb je het dan?

Volgens mij zeg ik letterlijk: dat het niet het goedpraten is van 3 minuten :+ . En de reacties op dit forum zijn geen representatief beeld van onze sport, er zitten amper mensen die de drafsport beoefenen op Bokt. Ik bestrijd dan ook stellig jouw mening dat het er vaker wel zo aan toe gaat als niet.

Maar als dat het enige is wat je uit mijn lange post haalt is dat wel soort van jammer :o

Ik vind het overigens geen zuur gezeik, ik hoop dat iedereen in mijn bericht juist leest dat er een hoop beter kan :o

@Janouk, dat had ik nog getypt in mijn post maar weggehaald: dat het mij altijd bevreemd dat we een check vreemd vinden, terwijl dat een paard ondersteund in zijn natuurlijke houding.

Maar een paard dmv druk op het bit of neus nageefelijk vragen vinden we compleet geaccepteerd :+

Ik zie je in het land vaker met hun hoofd omhoog dan nageefelijk lopen.

Maar dat vind ik dan weer het vergelijken van het een met het ander wat niet echt opgaat natuurlijk.

Het lastige is gewoon dat mensen onze sport niet kennen, het weinig beoefend word en dus raar gevonden word.

Ik vind een hoop dingen in andere sporten raar, maar daar is geen ophef over :o

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 08:59

Roodvos schreef:
DhakarSHS schreef:
Nog een andere reden voor het pantykousje is dat bij gebruik hiervan de luchtwegen meer ruimte krijgen. Er zijn paarden waarbij deze toegang te nauw is, door dit hulpmiddel te gebruiken krijgen ze maximaal zuurstof binnen wat ze nodig hebben bij topprestaties.

Interessante toevoeging.
Ik zou denken dat zo'n paard dan minder geschikt is voor de (draf)sport (en ongeschikt voor de fokkerij van dravers).

Dat de pantykous hier voor werkt is niet bewezen. Je kunt dan beter een Cordell gebruiken.

Afwijkingen in dit gebied komen meer voor bij Dravers. Voor wie het boeiend vind een uitleg hierover:

https://ker.com/equinews/roaring-choking-horses/

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 09:04

De reacties zijn geen representatief beeld van de sport? Maar de reacties komen op de informatie uit de openingspost. Die is dan toch ook niet representatief? Waarom is dit dan op deze manier geplaatst en waar komt de informatie vandaan? Want dat is ook vragen om reacties.

En over andere sporten is ook genoeg ophef. Denk aan de dubbele bitten, bitten met hefboom, hulpteugels, spoorgebruik, te strakke neusriem, aansnoerneusriem, te vroeg inrijden.
Waar de kunde ophoudt beginnen de hulpstukken is een vaak genoemde uitspraak in de Engelse rijsport.

Overigens sluit ik me bij Tazzey aan. Als je dit soort hulpstukken nodig hebt, gaat er in mijn ogen iets in de basis van de sport al mis als dit wordt geaccepteerd. En dan heb ik het over dingen als een tong vastbinden met een pantykous of het hoofd vastzetten. De geplaatste foto's zijn misschien niet representatief, maar ze zijn wel gemaakt. Dus het is wel iets dat gebeurt. Ik word er naar van.

Ik vind het wel fijn om te lezen dat er ontwikkeling is. Dat er geleerd wordt en verbeterd wordt. Want dat is wel enorm belangrijk. Maar ik ben nog steeds van mening: zodra er geld bij komt kijken, wordt het grijze gebied rond welzijn steeds grijzer. In welke tak van sport dan ook.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 09:06

Ja klopt Ruitje, vandaar dat ik het er zo specifiek bij zette, de regels zijn hier heel anders. De sport is zo groot, in bijna elke supermarkt, zelfs de kleine lokale, kun je de races kijken en op de paarden wedden. Elke dag zijn er door het land heen wedstrijden, zelfs met feestdagen en midden in de winter, ongeacht hoe je presteert standaard 150 eur prijzengeld. Dat is inderdaad totaal niet vergelijkbaar met NL.

Qua uitrusting ligt het heel erg aan de trainer. Mijn trainer (mijn baas) had het liefst zo min mogelijk op, dus het merendeel van zijn paarden gingen op een trens en een dot watten in de oren, die met meer ervaring met doppen en maar een enkeling liep met een check of oogkappen/can't see backs, maar geen enkele met bijv martingalen, bokriemen, of van die oogkleppen die je open kunt trekken en dat soort dingen. Hij begon ook altijd met deze basis uitrusting en keek daarop verder wat het paard nodig had ipv er maar standaard een check op gooien. Dus dat was zeker heel fijn. :j Al stonden onze paarden maar 4 u per dag buiten, kilo's krachtvoer en wel echt strak aangesnoerde riemen tijdens de races dus er was zeker nog genoeg te verbeteren :+ Maar sommige trainers kon je zo herkennen want hun paarden liepen heel snel met van alles en nog wat, kappen die het hele hoofd bedekken, standaard een check, kappen met franjes op de neus, etc etc.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 09:09

Daihyo schreef:
Waarom is dit dan op deze manier geplaatst en waar komt de informatie vandaan? Want dat is ook vragen om reacties.

dat moet je dan denk aan de schrijver van het stuk vragen?

Citaat:
. Als je dit soort hulpstukken nodig hebt, gaat er in mijn ogen iets in de basis van de sport al mis als dit wordt geaccepteerd. En dan heb ik het over dingen als een tong vastbinden met een pantykous of het hoofd vastzetten. De geplaatste foto's zijn misschien niet representatief, maar ze zijn wel gemaakt. Dus het is wel iets dat gebeurt. Ik word er naar van.

maar dubbele bitten, slofteugel, neusriemen, bijzet, sporen, zweep etc dat is ook allemaal geaccepteerd.. Sommige mensen zijn ertegen, en sommige mensen zijn ervoor.. maar verder is het gewoon geaccepteerd..

Citaat:
zodra er geld bij komt kijken, wordt het grijze gebied rond welzijn steeds grijzer. In welke tak van sport dan ook.
Ik denk dat je daar niet eens 'geld' voor nodig hebt.. want gewoon eer of prestige doet precies hetzelfde.
Hoeveel mensen verdienen geld met dressuur en rijden met slof?

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 09:14

Maar op dressuurwedstrijden worden die meeste hulpmiddelen niet toegestaan. Dat zou ik in drafbaanraces ook wel willen zien. Laat het paard winnen wat zonder hulpmiddelen de snelste/beste is, dat is het beste paard, met de beste balans en de meeste snelheid.

Wat betreft de check vs de slof, in mijn ogen is het in beide gevallen een hulpmiddel om ervoor te zorgen dat het paard in onze ogen voor ons doel op de goede manier loopt. Niet ten behoeve van het paard. Als een draver moe wordt in de race en hij kan zijn hoofd niet op de door jullie bepaalde optimale positie houden, dan moet hij toch zijn hoofd anders kunnen houden wat voor hem gemakkelijker loopt op dat moment? En niet gedwongen worden om in een geforceerde houding door te lopen lijkt mij. Datzelfde geldt voor andere hulpmiddelen, voor mij is het slechts om te verhullen dat een paard niet goed genoeg is op dat niveau. Redenen daarvoor kunen uiteenlopen natuurlijk.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 09:19

Grainey schreef:
Maar op dressuurwedstrijden worden die meeste hulpmiddelen niet toegestaan. Dat zou ik in drafbaanraces ook wel willen zien. Laat het paard winnen wat zonder hulpmiddelen de snelste/beste is, dat is het beste paard, met de beste balans en de meeste snelheid.

Wat betreft de check vs de slof, in mijn ogen is het in beide gevallen een hulpmiddel om ervoor te zorgen dat het paard in onze ogen voor ons doel op de goede manier loopt. Niet ten behoeve van het paard. Als een draver moe wordt in de race en hij kan zijn hoofd niet op de door jullie bepaalde optimale positie houden, dan moet hij toch zijn hoofd anders kunnen houden wat voor hem gemakkelijker loopt op dat moment? En niet gedwongen worden om in een geforceerde houding door te lopen lijkt mij. Datzelfde geldt voor andere hulpmiddelen, voor mij is het slechts om te verhullen dat een paard niet goed genoeg is op dat niveau. Redenen daarvoor kunen uiteenlopen natuurlijk.

maar dan vraag ik me toch af ... En eigenlijk kan je het niet vergelijken, maar van wat ik weet van de drafsport is dat die hulpmiddelen, als ze er al aanhangen, want het niet standaard, er alléén aanhangen tijdens de koers.

Bij dressuur (of western of iets) hangt het erom, als het erom hangt, tijdens de training en juist niet tijdens de wedstrijd.

De lullige conclusie is dan dat het wel oke is om van alles te gebruiken, als je het maar niet ziet :+

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 09:21

Roodvos schreef:
DhakarSHS schreef:

Interessante toevoeging.
.

Hier heb ik ervaring mee. Mijn zelfgefokte hengst had een kleine afwijking aan zijn keelholte, in DA kringen "dorsal displacement of the soft palate" genoemd. Doordat het zachte verhemelte iets hoger ligt hierdoor, kan bij topsnelheid de tong verder naar achterin de keel schieten dan bij paarden die deze afwijking niet hebben, en de strotteklep afsluiten waardoor ademen moeilijker wordt, je hoort dan een soort snurkend geluid.

Mijn DA (hier op bokt vaak genoemd met een kliniek in NB) raadde aan om de tong tijdens de koers losjes vast te zetten met de beruchte pantykous, om het naar achteren schieten van de tong te voorkomen. Leuk? Nee, vond ik niet. Maar geprobeerd, en daarna begon hij koersen te winnen in snelle tijden. Zonder dit vermaledijde hulpmiddel zou hij niet gepresteerd hebben. Hij had de tongband maximaal 10 minuten om, net voor de koers ging hij om, als hij de baan uitkwam was dit het eerste wat je er af haalt, nog voor hij bij de stallen is.

Was hij hierdoor ongeschikt voor de sport? Daar kun je inderdaad over discussiëren. Zonder tongband zou hij het risico hebben gelopen dat hij met zijn adem in de knoei kwam, met tongband presteerde hij als een zonnetje. Maar wij hebben hem dus nooit gebruikt omdat hij onbestuurbaar zou zijn zonder, thuis had hij hem ook niet nodig, maar in de koers werd hij dusdanig fanatiek (hij wilde écht de andere paarden voorbij, mijn man die hem reed heeft hem nooit aan hoeven sporen, als veulen deed hij al wedstrijdjes met de andere veulens) dat die tong naar achteren kon schieten.

Ik pleit hier niet voor de tongband, weet niet of ik hem in de toekomst ooit nog zou gebruiken, maar dit is puur een stukje achtergrond bij de opmerking van DhakarSHS.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 09:22

Het ging mij met name om dat er namen neer werden gezet, zonder dat de betreffende personen op dat moment zelf mee deden in een discussie.

Het werd op dat moment per direct persoonlijk. En dat vond ik niet eerlijk.

Ik ben blij dat diegenen nu ook reageren.

Ja, dat vind ik persoonlijk zuur. Die hele toon alleen al.
En dat vind ik jammer.

Een goede discussie is prima op zijn plek, daar hoor je mij niet over.
Ook niet over de verdere inhoud.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 09:37

Grainey schreef:

Als je eens naar een paar drafkoersen zou kijken zou je al vrij gauw zien dat de paarden niet allemaal in dezelfde houding lopen. Sommige lopen prettiger met het hoofd wat hoger, andere juist wat langer (hals wat lager). Dat is de voorkeur van het paard. De optimale positie wordt dus bepaald door het paard, wat janouk ook al aangaf. Je wil dat het paard efficiënt (oftewel: hard) loopt, en daarbij heeft het geen enkel nut om hem in een houding te dwingen. Een paard wat hard moet lopen doet dat het beste in zijn eigen houding.

Daarnaast: wanneer je op topsnelheid door de bocht gaat wil je dat het paard dat kán. Hij heeft daar ondersteuning bij nodig. Zoals bij voorbeeld een rijpaard die krijgt van de benen van de ruiter. Voor een harddraver is dat de check. Die helpt het paard om in balans te blijven en die bochten goed te kunnen nemen. Vergelijk het met een springpaard in een parcours. Stel dat de ruiter ineens de teugels losgooit in een wending of boven een sprong. Beetje "paard, zoek het zelf maar uit" effect. Het is voor zo'n paard veel handiger als de mens waarmee hij samenwerkt hem ondersteunt.

Overigens vraag ik mij nog steeds af wat het nut van een borsttuig is. Ik zie die dingen heen en weer flodderen en begin te denken dat het een rudimentair overblijfsel is? Als in: paard voor een karretje hoort van oudsher met borsttuig, ook al heeft het geen nut meer?

En kan iemand mij ook alsjeblieft even uitleggen wat de voor- en wat de achtervoeten zijn bij die hoefjes waarvan er soms eentje met rood is doorgestreept? Is het linkerhoefje achter of voor?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 09:59

Het borsttuig gebruikten wij enkel als een soort zekerheidje, om te voorkomen dat het tuig te ver naar achteren zou kunnen schuiven mocht er bijvoorbeeld net niet goed aangesingeld zou zijn. Hij heeft inderdaad geen functie bij het trekken van de sulky.

Oh en sommige borsttuigen hebben "ogen" waar de lijnen doorheen kunnen lopen, een beetje een martingaal effect.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 10:04

Ik vind het een grijs gebied tussen: een hulpmiddel of een dwangmiddel.

Bijvoorbeeld een check, dat kun je vrij laag zetten, hierdoor kan het paard eigenlijk vrij veel, het kan zijn hoofd niet compleet naar beneden brengen, maargoed, dat kan een paard wat je bitloos rijd en tegenhoud om te grazen ook niet. Je kan het ook erg hoog zetten, dan is het een dwangmiddel, paard kan dan weinig keuzes meer maken.

Bij goed gebruik: het helpt het paard, want als hij moe word blijft hij beter in balans.

Datzelfde paard, kan ook zonder check lopen. Geen probleem. Gaat hij misschien 3 seconden langzamer. Ook geen probleem( immers, als we dat afschaffen, zal iedereen dat probleem hebben)

Maar loopt dat paard zelf prettiger als hij ondersteuning krijgt als hij moe word? Zou het paard zelf het prettiger vinden om geholpen te worden? Of om uit elkaar te vallen het laatste stuk? Wat is beter voor zijn lijf? Wat veroorzaakt meer blessures? Mentaal, wat is prettiger?

Ik weet het eerlijk gezegd niet :o . Echt niet eigenlijk?

Ik weet wel wat wij mensen het fijnste beeld vinden: zo min mogelijk erop of eraan. Dat streef ik dan ook zoveel mogelijk na. Maar soms, lijkt een paard veel beter te lopen met een check.

Dan kan je nog wat trainen, of wat andere zaken aanpassen, maar soms werkt iets voor een paard? Dat is i.m.o. ook zo met bit of bitloos, ijzers of ijzerloos. Je streeft na 'zo min mogelijk' . Als een paard ijzers nodig heeft zegt ook niemand: ' Nouja, dan is hij dus eigenlijk niet geschikt om op te rijden' , en laat hem vervolgens voor altijd op het land staan. Waarom is dat wel geaccepteerd? Ik weet het niet :o

Soms zijn dingen met training op te lossen, soms niet.

Bijvoorbeeld doof maken, gebeurd in onze sport al jaren. Ik zie dat pas recent in andere sporten.

Ik vind dat grijs gebied. Een paard is te trainen, is relaxter te maken op vreemd terrein, voor harde geluiden.

Soms echter, is een paard zoveel relaxter met een kap op, is het dan voor dat paard niet juist een straf als dat niet meer mag?

Het kan allemaal, als er morgen gezegd word: alle hulpmiddelen eraf, dan kan er nog steeds drafsport beoefend worden. Sommige dingen gaan er dan denk ik echt op vooruit, maar of alles echt een verbetering is voor het paard?

Het zou fijn zijn als dat echt onderzocht word.

@piekosjj, niet buitenleven in Zweden? Wat eeuwig zonde zeg, ik ben op meerdere stallen geweest en daar liepen alle Dravers juist in groepen 24/7 op de meest prachtige heuvels. Ik was helemaal in de ' wat doe ik in NL modus' , ik dacht dit is pas paarden houden :') .

Ik herken heel erg wat je zegt over dat je paarden van bepaalde trainers er zo uitziet, dat is in NL ook, het zijn altijd dezelfde die veel 'ophangen' of van wie de paarden raar doen.

Je ziet daarin echt een tendens de laatste jaren, ik vind bijvoorbeeld Caroline Aalbers echt reclame voor de sport op het moment. Wint kortebaan na kortebaan. Zij traint enorm vriendelijk en ik weet niet of het toeval is, maar sinds de regels op de korte aan zijn aangepast doet zij het enorm goed. Ze was daarvoor ook al een goede trainer, dus het is geen N=1. Maar ik hoop dat meer mensen haar als voorbeeld gaan zien, voor mij is ze dat in ieder geval wel.

Haar website vind ik pure reclame voor de sport, inclusief een pagina voor paarden die ze verkocht heeft:

https://carolineaalbers.nl/

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 10:14

prompter schreef:
Het borsttuig gebruikten wij enkel als een soort zekerheidje, om te voorkomen dat het tuig te ver naar achteren zou kunnen schuiven mocht er bijvoorbeeld net niet goed aangesingeld zou zijn. Hij heeft inderdaad geen functie bij het trekken van de sulky.

Oh en sommige borsttuigen hebben "ogen" waar de lijnen doorheen kunnen lopen, een beetje een martingaal effect.

Dank je wel! Ik vroeg mij dit echt al een tijd af :)

Om even in te springen op wat Ruitje zegt over het "doof maken", waarmee ik denk dat ze op de oorproppen doelt.

Paar weken geleden was ik bij een evenement. Veel paarden, tribune vol publiek, diverse rubrieken. En best harde muziek. Te hard naar mijn idee voor een paardenevenement. Op een gegeven moment was er een rubriek waarbij de muziek niet alleen hard maar ook nogal up-tempo was. Één van de paarden trok het niet meer, ging aan de kletter en omdat hij oogkleppen droeg (het was een tuigrubriek) zag hij niet goed waar hij liep, knalde tegen de omheining en lanceerde daarbij zijn amazone, die in haar val een picknicktafel meesleurde en daarna op de grond bleef liggen. De ambulance kwam haar ongeveer een kwartiertje later ophalen (nadat EHBO-ers haar al geholpen hadden), ze is per brancard afgevoerd. Haar paard was van een ras wat als nuchter bekend staat.

Dan zie ik toch liever een paard met proppen :o

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 10:18

Zal zeker wel aan de stal/trainer liggen hoor Ruitje! Ik werkte op een grote stal van een van de meer succesvolle trainers van het zuiden. De paarden trainden hard en met grote weilanden was het niet altijd makkelijk om de paarden te vangen voor het trainen. Puur gemakkelijkheid voor de mens dus. Fokmerries en jonge paarden staan uiteraard wel altijd 24/7 buiten, bij de wat kleinere trainers de startpaarden ook wel, of in ieder geval van 's ochtends tot 's avonds. Bij ons gingen ze in de ochtend buiten, en dan voor de lunch de paarden naar binnen en in de middag nog wat lichtere trainingen of tutten, poetsen, DA, dat soort dingen maar inderdaad relatief weinig vrije beweging.