Duits onderzoek toont gesjoemel met medische info op paardenpaspoorten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 08:35

Die regel is al zo oud als de weg naar Jeruzalem, maar jij hebt vooral op topstallen gewerkt toch Elisa? Ik neem aan dat die allemaal afgetekend zijn en dan vervalt deze administratieve verplichting.
Overigens is het bewaren van de facturen van je dierenarts of het logboek al voldoende, daar staat op wat er gegeven is, met de behandelduur en de wachttermijn (als het goed is).

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 08:36

Oehlala schreef:
Die regel is al zo oud als de weg naar Jeruzalem, maar jij hebt vooral op topstallen gewerkt toch Elisa? Ik neem aan dat die allemaal afgetekend zijn en dan vervalt deze administratieve verplichting.
Overigens is het bewaren van de facturen van je dierenarts of het logboek al voldoende, daar staat op wat er gegeven is, met de behandelduur en de wachttermijn (als het goed is).

Hahahaha, mijn dierenarts zet niet eens alles op de factuur. Als ik buut bij een echo krijg zet hij gewoon een hoger bedrag bij de echo :') Valt echt niks uit te halen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 08:39

Elisa2 schreef:
Marije_jiplover schreef:
Nee, het moet niet toegevoegd worden in het paspoort, je moet als houder buiten het paspoort om, bijhouden welke medicijnen een paard gekregen heeft.

In het paspoort moeten uitsluitend de medicijnen met een wachttermijn van 6 maanden voor vlees/slacht voor consumptie worden genoteerd door de dierenarts.

Als houder mag je niet eens zelf medicijnen in het paspoort noteren, je bent alleen verplicht om dat ergens in je eigen administratie bij te houden.

Dat heb ik nog nooit gehoord dat als als houder zelf moet bijhouden apart wat voor een medicijnen een paard heeft gekregen. Ken ook echt niemand die dat doet. Zie het nut er ook niet van in.

Als houder ben je toch verantwoordelijk voor het slachten van je paard? Als er dan verboden medicatie zeg maar of medicatie met een wachttijd aan jouw paard is gegeven, dan hoor je dat toch te weten en daar naar te handelen? Stel jouw paard heeft buut gehad, maar het paspoort is niet afgetekend met niet-bestemd voor menselijke consumptie. Jij denkt: mooi, ik wil nog geld voor dat paard, ik laat het slachten voor menselijke consumptie. Er komt een steekproef op toegediende middelen en die is positief op buut. Wie denk je dan dat er verantwoordelijk is? Jij als eigenaar natuurlijk, niet de dierenarts die het paspoort niet heeft afgetekend. Je hoort een los vel te krijgen met daarop aangegeven wat de wachttijd is van de desbetreffende medicatie en op welke datum het verstrekt is. Bij wormenkuren staat de wachttijd voor slacht op de bijsluiter.

Dit geeft wel een behoorlijk uitgebreide uitleg: https://paardenkliniekderaaphorst.nl/de ... medicatie/ . Een stuk naar onder staat allerlei informatie hierover.

juval

Re: Duits onderzoek toont gesjoemel met medische info op paardenpaspoorten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 09:25

als houder ben je wel verantwoordelijk voor de slacht, maar sommige paarden zijn al 3e, 4e of 5e hands, dus als ergens in het leven een keer iets niet is genoteerd dan is dat niet te achterhalen.
Ik meen dat er bij Buut bijvoorbeeld geen wachttijd is, maar dat het dan sowieso niet voor menselijke consumptie geslacht mag worden.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 10:10

JudithGigi schreef:
Oehlala schreef:

Hahahaha, mijn dierenarts zet niet eens alles op de factuur. Als ik buut bij een echo krijg zet hij gewoon een hoger bedrag bij de echo :') Valt echt niks uit te halen.

Bij buut moet je paard sowieso afgetekend worden in principe.
Normaal gesproken staan de middelen gewoon op de factuur of het bijbehorende logboek. Als jouw dierenarts ervoor kiest om het anders te doen, soit.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 10:22

Jet schreef:
En je mag ( tegenwoordig) toch ook niet zelf het paspoort aftekenen als niet-bestemd voor slacht? Daar was een tijdje geleden toch nog ophef over omdat veel mensen hun paard ( ook na verkoop) niet naar de slacht willen hebben en dat ( nu) dus alleen door dierenartsen afgetekend mag worden?

Ik heb zelf in het paspoort van mijn paard geschreven dat hij niet voor de slacht is. Sommigen op Bokt zeiden dat het paspoort dan ongeldig wordt. Maar, het is mijn paard waar ik voor betaald heb en mijn (liever gezegd zijn) paspoort.Overigens wordt hij toch niet doorverkocht.Maar stel dat hij gestolen zou worden en het paspoort ligt noodgedwongen ergens bij de pensionhoudster en zou meegestolen worden.! Daarom heb ik dat zelf erin gezet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 11:25

Oehlala schreef:

In de tijd dat ik daar werkte waren de regels anders, maar moet ook zeggen dat de administratie van paspoorten en medicatie e.d. nooit onder mijn functie viel.

Heb zelf wel alle paarden laten aftekenen die ik in mijn bezit heb of heb gehad en daarom dus ook nooit administratie bij gehouden. Kan me eigenlijk ook niet eens herinneren of medicatie op de factuur staat :o

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 12:09

Ik krijg een uitdraai in mijn mailbox voor wachttijden van bepaalde medicaties, maar thats it. Geen vermeldingen in het paspoort. Ook niet bij mijn pony, die tot vorige week nog 'voor consumptie' in het paspoort had staan. Als het goed is is dat nu wel afgetekend in het paspoort, zodat ze alle medicatie kan krijgen zonder dat het ergens (in mijn mail) genoteerd wordt.

Maar zo'n uitdraai is heel makkelijk niet uit te printen en gewoon niet toe te voegen in het paspoort, en waarschijnlijk heeft dan niemand enig idee wat er allemaal voor medicatie in het paard zit als ik het zou laten slachten zonder de wachttijden...

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 12:23

Daarom moet de houder die het paard naar het slachthuis brengt ook tekenen voor het feit dat het paard niet behandeld is met medicatie waar de wachttermijn voor vlees nog niet voorbij is (inclusief de wormkuur).
Daar ben je nu eenmaal als houder verantwoordelijk voor.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 14:06

maar dat kan je dus nooit helemaal zeker weten als je het paard op latere leeftijd hebt gekocht en het paspoort niet is bijgehouden.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 14:14

Je hoeft dus niks in het paspoort bij te houden.
Alleen de dierenarts moet het paspoort aftekenen voordat die er bv bute aan voorschrijft, of moet iets in het paspoort noteren als het een medicijn betreft met een wachttermijn voor vlees van 6 maanden.

Verder hoor je dus als houder het paard dus pas te verkopen als het niet meer in een wachttermijn zit.
En hoor je als nieuwe houder na te vragen of het dier ergens mee behandeld is.

En daarmee krijg je dus als nieuwe houder de verantwoordelijkheid hierover.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 17:34

Marije_jiplover schreef:
Alleen de dierenarts moet het paspoort aftekenen voordat die er bv bute aan voorschrijft, of moet iets in het paspoort noteren als het een medicijn betreft met een wachttermijn voor vlees van 6 maanden.

Verder hoor je dus als houder het paard dus pas te verkopen als het niet meer in een wachttermijn zit.

Je bent als eigenaar verantwoordelijk neem ik aan maar ik heb meerdere malen met paarden te maken gehad die op bute of buut (of hoe je het wilt zeggen) gezet zijn en geen enkele keer heeft de dierenarts naar het paspoort gevraagd of überhaupt iets aangegeven over het wel/niet slachten. Ik weet het zelf wel hoe het zit maar toch is het best apart dat ze het niet zeggen want er zijn vast mensen die helemaal geen idee ervan hebben.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 17:46

Melzazu schreef:
Marije_jiplover schreef:

Je bent als eigenaar verantwoordelijk neem ik aan maar ik heb meerdere malen met paarden te maken gehad die op bute of buut (of hoe je het wilt zeggen) gezet zijn en geen enkele keer heeft de dierenarts naar het paspoort gevraagd of überhaupt iets aangegeven over het wel/niet slachten. Ik weet het zelf wel hoe het zit maar toch is het best apart dat ze het niet zeggen want er zijn vast mensen die helemaal geen idee ervan hebben.

ja, dat bedoel ik dus. deze ervaring heb ik ook. mijn pony heeft buut gehad vanwege hoefbevangenheid. maar er is niets in het paspoort genoteerd door de dierenarts. dus als ik de pony ooit verkoop en hij wordt geslacht, dan is er niemand die het weet.