Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Oehlala schreef:Die regel is al zo oud als de weg naar Jeruzalem, maar jij hebt vooral op topstallen gewerkt toch Elisa? Ik neem aan dat die allemaal afgetekend zijn en dan vervalt deze administratieve verplichting.
Overigens is het bewaren van de facturen van je dierenarts of het logboek al voldoende, daar staat op wat er gegeven is, met de behandelduur en de wachttermijn (als het goed is).
Valt echt niks uit te halen. Elisa2 schreef:Marije_jiplover schreef:Nee, het moet niet toegevoegd worden in het paspoort, je moet als houder buiten het paspoort om, bijhouden welke medicijnen een paard gekregen heeft.
In het paspoort moeten uitsluitend de medicijnen met een wachttermijn van 6 maanden voor vlees/slacht voor consumptie worden genoteerd door de dierenarts.
Als houder mag je niet eens zelf medicijnen in het paspoort noteren, je bent alleen verplicht om dat ergens in je eigen administratie bij te houden.
Dat heb ik nog nooit gehoord dat als als houder zelf moet bijhouden apart wat voor een medicijnen een paard heeft gekregen. Ken ook echt niemand die dat doet. Zie het nut er ook niet van in.
JudithGigi schreef:Oehlala schreef:Die regel is al zo oud als de weg naar Jeruzalem, maar jij hebt vooral op topstallen gewerkt toch Elisa? Ik neem aan dat die allemaal afgetekend zijn en dan vervalt deze administratieve verplichting.
Overigens is het bewaren van de facturen van je dierenarts of het logboek al voldoende, daar staat op wat er gegeven is, met de behandelduur en de wachttermijn (als het goed is).
Hahahaha, mijn dierenarts zet niet eens alles op de factuur. Als ik buut bij een echo krijg zet hij gewoon een hoger bedrag bij de echoValt echt niks uit te halen.
Jet schreef:En je mag ( tegenwoordig) toch ook niet zelf het paspoort aftekenen als niet-bestemd voor slacht? Daar was een tijdje geleden toch nog ophef over omdat veel mensen hun paard ( ook na verkoop) niet naar de slacht willen hebben en dat ( nu) dus alleen door dierenartsen afgetekend mag worden?
Oehlala schreef:Die regel is al zo oud als de weg naar Jeruzalem, maar jij hebt vooral op topstallen gewerkt toch Elisa? Ik neem aan dat die allemaal afgetekend zijn en dan vervalt deze administratieve verplichting.
Marije_jiplover schreef:Je hoeft dus niks in het paspoort bij te houden.
Alleen de dierenarts moet het paspoort aftekenen voordat die er bv bute aan voorschrijft, of moet iets in het paspoort noteren als het een medicijn betreft met een wachttermijn voor vlees van 6 maanden.
Verder hoor je dus als houder het paard dus pas te verkopen als het niet meer in een wachttermijn zit.
En hoor je als nieuwe houder na te vragen of het dier ergens mee behandeld is.
En daarmee krijg je dus als nieuwe houder de verantwoordelijkheid hierover.
Melzazu schreef:Marije_jiplover schreef:Je hoeft dus niks in het paspoort bij te houden.
Alleen de dierenarts moet het paspoort aftekenen voordat die er bv bute aan voorschrijft, of moet iets in het paspoort noteren als het een medicijn betreft met een wachttermijn voor vlees van 6 maanden.
Verder hoor je dus als houder het paard dus pas te verkopen als het niet meer in een wachttermijn zit.
En hoor je als nieuwe houder na te vragen of het dier ergens mee behandeld is.
En daarmee krijg je dus als nieuwe houder de verantwoordelijkheid hierover.
Je bent als eigenaar verantwoordelijk neem ik aan maar ik heb meerdere malen met paarden te maken gehad die op bute of buut (of hoe je het wilt zeggen) gezet zijn en geen enkele keer heeft de dierenarts naar het paspoort gevraagd of überhaupt iets aangegeven over het wel/niet slachten. Ik weet het zelf wel hoe het zit maar toch is het best apart dat ze het niet zeggen want er zijn vast mensen die helemaal geen idee ervan hebben.