Op de rol: ‘De pony vertelt mij wanneer zij er klaar mee is’

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 11:47

Elisa2 schreef:
Dat is mij te kort door de bocht. Ik heb wel degelijk dieren gezien die door hun medische aandoeningen hun levenslust verloren. En ook dieren die deze niet verloren ondanks hun medische aandoeningen.

Dat is ook wat ermee bedoeld wordt. Als ze hun levenslust verliezen is de keuze maken in ieder geval een stuk makkelijker.

Dit is in mijn ervaring met de dieren die ik heb gehad ook altijd doorslaggevend geweest. Dieren worden oud, met de nodige mankementen. Hun levenslust is voor mij dan het belangrijkste. Wel is het goed om regelmatig je dierenarts te laten meekijken en meedenken.

Een ontstoken wond van een tumor zoals in dit verhaal heeft wel medische zorg nodig in mijn opinie. Met de dierenarts beslis je dan wat nog mogelijk is en wat beter is voor het dier.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 11:55

Janneke2 schreef:
... wat ik een opvallende zin vond ik de OP was dat Hetty een afspraak maakte met de polikliniek wondverzorging en niet met de dierenarts.

Is dat doorklooien omdat jij geen afscheid wil nemen,
of gewoon een second opinion bij mensen die weliswaar geen verstand van paarden hebben, maar zeer beslist wel van wondverzorging....?

(Ik heb geen idee, de bevindingen van de wondpoli staat er ook niet.)

Goed opgemerkt, er staat ook dat die afspraak niet door ging.

En verder vanaf 2021 lijkt er geen medische verzorging meer te zijn geweest.

Ik denk ook dat vooral het ontbreken van een DA in dit geval het grootste probleem is geweest.

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 14:28

Op de eerste stal waar ik stond was ook zo'n vrouw, ze had 4 paarden, 4 honden en een batterij katten. Veel van haar dieren had ze gered. Alleen zij begreep ze, en ze had een diepe band met haar dieren. Dierenartsen liet ze niet komen want die zijn echt niet te vertrouwen. De paarden zagen er niet te best uit en ze kreeg commentaar. Ze verdween van stal en het laatste wat ik hoorde was dat ze een afgelegen huisje zocht met een stukje grond om te huren. Oh en deze dame was afgekeurd vanwege haar rug en leefde van een uitkering.

En nog iets over: Ja maar paardje eet en drinkt nog en heeft nog levenslust...
Een paard is een kuddedier en een prooidier en zal er alles aan doen om zijn lijden te verbergen, want anders wordt hij verstoten uit de groep en/of valt hij ten prooi aan roofdieren.

Elisa2

Re: Op de rol: ‘De pony vertelt mij wanneer zij er klaar mee is’

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 17:14

Dat is niet wat er bedoeld wordt met levenslust. Maar ik denk dat het nuance verschil voor sommige mensen misschien te lastig te begrijpen is.

Gini

Re: Op de rol: ‘De pony vertelt mij wanneer zij er klaar mee is’

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 17:26

Levenslust is eigenlijk iets heel subjectief. Want wat is dat eigenlijk levenslust? Een paard dat wat dof om zich heen staat te kijken? Een paard dat niet meer draaft? Is levenslust iets wat in 1 keer wegvalt of in percentages? Kan levenslust ook terugkomen wanneer er bv. aan pijnbestrijding gedaan wordt? En was het dan wel de levenslust die was weggevallen of had het dier pijn? Is wat wij noemen 'de levenslust valt weg' niet simpelweg 'paard lijdt aan chronische, eerder hevige pijn'? Moet een paard echt zo ver gaan dat die zelfs de primaire behoefte van eten en drinken opgeeft, voordat we opgelucht kunnen stellen dat 'de levenslust weg is'?

Kimddddd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 17:30

Paarden kunnen pijn heel goed verbergen.
Mijn pony heeft een tijdje rondgelopen met een gebroken heup :( Ze was heel vrolijk en at gewoon maar begon wel enorm af te vallen.
Uiteindelijk dus de diagnose en inslapen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 17:58

Gini schreef:
Levenslust is eigenlijk iets heel subjectief. Want wat is dat eigenlijk levenslust? Een paard dat wat dof om zich heen staat te kijken? Een paard dat niet meer draaft? Is levenslust iets wat in 1 keer wegvalt of in percentages? Kan levenslust ook terugkomen wanneer er bv. aan pijnbestrijding gedaan wordt? En was het dan wel de levenslust die was weggevallen of had het dier pijn? Is wat wij noemen 'de levenslust valt weg' niet simpelweg 'paard lijdt aan chronische, eerder hevige pijn'? Moet een paard echt zo ver gaan dat die zelfs de primaire behoefte van eten en drinken opgeeft, voordat we opgelucht kunnen stellen dat 'de levenslust weg is'?

Als je je paard goed kent merk je het wel volgens mij.
Voornamelijk het karakter veranderd, dingen waar ze eerder plezier uit haalden halen ze geen plezier meer uit. Keren meer in zichzelf, kunnen ook depri worden etc.

Uiteraard zal het een gevolg zijn van pijn en ellende. Wat soms gewoon door pijnstilling heen komt.

Er zijn ook paarden met chronische pijn die daar prima mee kunnen leven en volledig zichzelf zijn en blijven.

Zoveel nuances..