Canadees onderzoek naar pasvorm en het meten van de neusriem

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 14:11

Zonder neusriem zie je puur wat er gebeurt qua teugels/ bit en de reactie van het paard erop.
Neusriem is om dingen te verdoezelen/ minder zichtbaar te maken.
Hoge neusriem is nodig bij een vaste martingaal, maar die gebruikt toch niemand meer (behalve in polo misschien).

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 14:19

Cer schreef:
Maar waarom zou je een neusriem nodig moeten hebben uberhaupt? Het kan toch ook zonder?
net zoals stang of stang/trens.. in theorie heb je dat niet nodig..
of kan je alleen bepaalde dingen doen met neusriem, met het risico dat die dan te strak aangesnoerd wordt. Dan zou je dat gewoon moeten verbieden.. hetzelfde als, even teruggrijpen naar een ander topic, allerlei vreemde bitten / scherpe sporen etc..
Als er dingen zijn die alleen in de juiste handen van de juiste ruiters die heel goed zijn, gebruikt kunnen worden, dan moet de rest toch afgeschaft worden? (even kort door de bocht)

Omdat als je goed leest, er meer druk komt op een enkele neusriem zonder sperriem. Die sperriem is er voor drukverdeling. Dus meer druk op een smalle hoge neusriem zonder sperriem is in de verkeerde handen net zo paardonvriendelijk.

Hoge enkele neusriem hoort oorsprongelijk bij de Stang en Trens of alleen de stang. Zo worden ze ook gebruikt in landen waar dit vandaan komt. Engeland en Spanje oa. Die rijden/ reden over het algemeen niet op trensjes.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 14:23

Elisa2 schreef:
Oneens.

De functie van de sperriem is om ervoor te zorgen dat het bit stiller in de mond ligt, er minder ruis is en de ruiter fijner kan communiceren.

Dat mensen het misbruiken is wat anders dan dat het geen nut zou hebben.

Precies dit.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 14:24

jowien schreef:
Zonder neusriem zie je puur wat er gebeurt qua teugels/ bit en de reactie van het paard erop.
Neusriem is om dingen te verdoezelen/ minder zichtbaar te maken.
Hoge neusriem is nodig bij een vaste martingaal, maar die gebruikt toch niemand meer (behalve in polo misschien).

Zonder neusriem heeft het bit een onrustige ligging in de mond.
Neusriemen zijn er niet om iets te verdoezelen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 14:25

Vroeger reden we voornamelijk met de lage neusriem.
Dat is meer het idee van alleen rijden met een sperriem.
Zelfde idee als nu de Rambo die de meeste mensen vriendelijk vinden.
Maar ook dat kan te strak.
En daar gaat het om, hoe maak je het vast.

Cer

Re: Canadees onderzoek naar pasvorm en het meten van de neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 14:40

Mijn punt wordt denk ook compleet gemist :)
Waarom moet je iets dicht moeten binden, ook maar een klein beetje?
Waarom kan de neusriem er niet gewoon af, sperriem en neusriem, eraf.. ?
Er zijn toch heus wel mensen die zonder neusriem rijden?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 14:42

De functie is niet dicht binden..maar drukverdeling en zorgen voor een stabielere ligging zodat het paardvriendelijker is.

Waarom zou je dat er af willen hebben?

Ik denk dat je het er prima af kunt hebben, maar dan moet je wel met waslijnen rijden wil het niet onvriendelijker zijn en dat is niet het doel in de dressuur in ieder geval.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 14:45

DuoPenotti schreef:
Vroeger reden we voornamelijk met de lage neusriem.
Dat is meer het idee van alleen rijden met een sperriem.
Zelfde idee als nu de Rambo die de meeste mensen vriendelijk vinden.
Maar ook dat kan te strak.
En daar gaat het om, hoe maak je het vast.

Ik ben ook fan van die lage neusriem, daar ligt het bit het meest stabiel en stil mee vind ik. En bij beginners kunnen de teugels ook aan de ringen van de neusriem in combinatie met bit zodat ze niet teveel in de mond zitten.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 14:51

Elisa2 schreef:
Ik denk dat je het er prima af kunt hebben, maar dan moet je wel met waslijnen rijden wil het niet onvriendelijker zijn en dat is niet het doel in de dressuur in ieder geval.

Ik denk wel dat er gradaties grijs zitten tussen 'waslijnen' en 'contact zoals de meesten dat in de dressuur doen'..
Want ik geloof nooit dat die sperriem perse nodig is als je hier en daar een bit aanwijzing geeft.. Het paard kan niet geeuwen, niet kauwen en uberhaupt niet zn mond opendoen met een neus/sperriem volgens mij.
Wat, volgens mij Captain hierboven, ook al zegt, hoe zit je te rijden dan als het bit niet stabiel blijft liggen? Als een paard kauwt of rommelt beweegt het bit ook, ik geloof nooit dat daar het issue zit.. Hoe erg is een bit wat een beetje heen en weer gaat hier en daar..
misschien zal het wel, maar ik kan het me niet voorstellen..

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 14:54

Tja, het iniatief is prima, maar de uitvoering kan beter.
Een neusriem met sperriem kwam trouwens bijna nooit goed door de test. Pas als je de sperriem losmaakte registreerde hij het als ok.
Ik vond het als ruiter geen fijne stap, dit werd namelijk na iedere proef getest...

Hier is een goede samenvatting van een ruiter hier in de buurt.

Citaat:
OK, members of Equestrian Canada. We all can agree, I think, that we don't want to see tight nosebands on our horses during competition or even in training. Sure, of course it is a horse welfare issue. But do we need a RULE and a DEVICE to "enforce" humane use of a noseband?

The dreaded noseband measuring rule has reared its ugly head again.

In EC's own document, this statement I think gives all the answer we need:

"The EC NMPP found that most nosebands of Canadian competitors during the 2021 Canadian show season were fastened appropriately in a way that would not present any welfare issues to their horses.

Only 1% of competitors whose nosebands were measured had their nosebands so tight that the NTG could not reach either stop (1 cm or 1.5 cm).

These preliminary results of the NMPP (Noseband Measuring Pilot Project), combined withthe results of the Sport License Holder and Steward Perceptions Surveys indicate that Canadian equestrians are ahead of the curve when it comes to properly fitted nosebands on horses incompetitions and that they support implementing rules to further protect the welfare of their horses."

OF COURSE we support rules to protect the welfare of our horses.

But maybe not this one, because it seems to be more about perception than actuality. It's EC being SEEN to DO, and sticking to an agenda that does not reflect the needs of the membership.

HAVE YOUR SAY!

EC is again attempting to pass rule change A519 insisting on the use of a taper gauge over the nasal bone to measure noseband tightness.

There are loads of reasons that this should not be allowed to happen. Here are a few:

1) This proposed rule change does not comply with the FEI directive for standardization of national federation rules with FEI rules.

2) This proposed rule change is not evidence based.

3) EC already has two rules regarding noseband tightness and there have been no reports from stewards, judges, or veterinarians of overly tightened nosebands.

4) The precautionary principle that someone somewhere may put on a noseband tightly does not justify the use of the taper gauge which has not been adequately researched or transparently presented and presents bio security hazard to competition horses and officials.

5) The advice of the rules committee presented last year has not been acted on, nor have the disciplines approved of this rule change.

6) The bio security aspects of inserting the taper gauge while a horse is breathing heavily immediately after competition, possibly exposing the steward to respiratory pathogens such as herpes virus which could be carried to the next horse examined have not been addressed, nor has adequate sterilization of the gauge or use of a single use disposable cover been addressed. Remember that a human cough can transmit Covid eight metres (27 feet) .

7) Dr. Clayton’s research commissioned by EC has not been distributed to industry stakeholders

8) Dr. Clayton’s research recently presented in Europe does not substantiate this change. This research disputes some of the previous research used to support the use of the taper gauge. This research demonstrates that even with a noseband fitted that does not allow insertion of the taper gauge horses will willingly eat treats which generate higher noseband tensions. This indicates no averse reaction to eating treats wearing a noseband.

9) It would appear then that institution of this rule does not benefit health or welfare of the horse. This does not condone overly tightened nosebands but indicates the taper gauge over the nasal plenum is not useful at our current level of research or knowledge.

10) EC has not fulfilled the commitments set out by the CEO in January 2022. Industry participants and stakeholders have not been apprised of the findings of the expert volunteers that EC committed to consult.

11) EC still has not publicly corrected the misinformation disseminated on the Noseband November panel discussion that EC sanctioned almost two years ago.

12) The use of the taper gauge discriminates against smaller horses and ponies. Mathematically the insertion of the taper gauge into a smallest cross sectional area has to occupy more space than in a larger cross section and is therefore biased against ponies and smaller horses. It also discriminates against horses with a convex nasal plenum.

13) All nosebands are not created equal.

14) This rule would discriminate against the use of ergonomically designed bridles and nosebands (such as the Fairfax) which already relieves pressure over the nasal airway and fasciae nerves and blood vessels by use of a padded area over the nasal plenum.

15) Most importantly the pressure of the taper gauge over the nasal plenum has never been evidentially correlated to the original opinion of two fingers under the noseband over the cheek. This logically makes all discussion of the use of the taper gauge no more than an opinion not based on evidence or logical science.

You can also read the EC document that supposedly supports the implementation of this rule here:

https://www.equestrian.ca/cdn/storage/r ... LFupXF.pdf

If you read it carefully, you will find some rather liberal interpretation of the results of the pilot project and the surveys.

You can comment on this rule using this link:

https://licence.equestrian.ca/rulecomments/login.aspx

Use the rule book section "Section A:General Regulations".
Use the Article/Ref Title A519

You can write your own comments or you have permission to copy and paste any or all of the comments listed above.

Please find time to comment on this important issue STAT.

The closing date for comments is OCTOBER 17 - TUESDAY.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 14:58

Jawel joh! ze moeten ook kunnen kauwen anders kan de kaak niet ontspannen. Mond moet ook gewoon open kunnen met die sperriem hoor, anders gaat er iets niet goed.

Hoe je zit te rijden is als het goed is op een contactteugel, maar iedereen maakt weleens een hele of halve ophouding toch? Waarom heb je anders een hoofdstel er aan? Kun je ook wel op neckrope rijden.

Of denk je dat er dan geen druk komt op het bit en de neus en het kopstuk? Zoals al eerder gezegd, niet begrenst geeft een grotere beweging, een grotere beweging geeft meer druk. Dat is onvriendelijker. Duidelijker kan ik het niet uitleggen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 15:00

Cer
Mijn paarden eten vrolijk een appel weg met een sperriem.

Zelf vind ik een lage ook het vriendelijkste.
Zo wil ik dus ook wel eens de Rambo proberen. Maar dat zal wel een extra full moeten zijn. En dat is 2e hands zo weinig te vinden. Nieuw zo duur voor die keer dat ik rijd.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 16:49

Elisa2 schreef:
Oneens.

De functie van de sperriem is om ervoor te zorgen dat het bit stiller in de mond ligt, er minder ruis is en de ruiter fijner kan communiceren.

Dít !

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 17:08

Cer schreef:
Maar waarom zou je een neusriem nodig moeten hebben uberhaupt? Het kan toch ook zonder?
net zoals stang of stang/trens.. in theorie heb je dat niet nodig..
of kan je alleen bepaalde dingen doen met neusriem, met het risico dat die dan te strak aangesnoerd wordt. Dan zou je dat gewoon moeten verbieden.. hetzelfde als, even teruggrijpen naar een ander topic, allerlei vreemde bitten / scherpe sporen etc..
Als er dingen zijn die alleen in de juiste handen van de juiste ruiters die heel goed zijn, gebruikt kunnen worden, dan moet de rest toch afgeschaft worden? (even kort door de bocht)

Ja een neuriem is volkomen overbodig tenzij je bitloos rijdt en dus van de neusriem afhankelijk bent.
Ik rijdt altijd met bit zonder neusriem of met neusriem zonder bit. De combinatie is eigenlijk absurd, zeker met de argumenten waarmee sommigen komen, want als je wedtsrijden gaat rijden, wordt je geacht je paard opgeleid te hebben. Als je niet zonder neusriem kunt wedstrijdrijden, is er wat mis met de opleiding. In de sport gaat het toch om het oordelen hoe goed paard en ruiter zijn opgeleid, of zijn we dat uit het oog verloren?

En de strakke neusriem is ontstaan omdat men geloofy dat een paard de mond niet mag openen in dressuur. Dat is een mythe. Ze mogen de mond niet OVERMATIG openen oftwel sperren, dat is namelijuk ene teken van discomfort door slechte gekozen bit of slechte ruiterhanden. Maar een paard mag rustig de mond wat openen en kauwen, dat is juist ontspanning.
Er zijn er ook die denken dat een strakke neusriem voor beter controle zorgt. Als je dat nodig hebt voor controle, is er wat mis met de opleiding van het paard of jou als ruiter. Dat moet in d ekiem gesmoord en men moet er veel strenger op zijn als lesgevers.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 17:53

Lukasje schreef:
Elisa2 schreef:
Oneens.

Dít !

Mooie theorie, maar bij een stang- en trenshoofdstel liggen die bitten dan ineens automatisch stil, zonder de sperriem? En dit is een oprechte verwondering, niet om "moeilijk" te doen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 18:21

Goed punt hoor, maar bij een stang en trens zit er natuurlijk een kinketting onder de stang die ervoor zorgt dat deze niet te ver kan scharen. Waarbij ook een lossere kinketting juist onvriendelijk is. (grovere beweging = meer druk)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 20:01

Als je een sperriem nodig hebt om een bit stabiel te houden is er wat mis. Een bit hoeft niet stabiel gehouden door iets van buiten af. Dat doet de paardenmond (lippen zijn spieren, tong is een spier) en de ruiterhand die moet zorgen voor een correcte verbinding die altijd aanwezig is.
Mensen hebben duizenden jaren zonder sperriem gedaan en nu moet die sinds de jaren tachtig plots dingen zogenaamd verbeteren?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 20:32

Iets met voortschrijdend inzicht? Vroeger reden ze nogal met martelbitten.. zonder neusriem inderdaad. Geloof niet dat het paardenwelzijn toen beter was..

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 07:37

Elisa2 schreef:
Goed punt hoor, maar bij een stang en trens zit er natuurlijk een kinketting onder de stang die ervoor zorgt dat deze niet te ver kan scharen. Waarbij ook een lossere kinketting juist onvriendelijk is. (grovere beweging = meer druk)

Ik zit dit even in mn hoofd af te spelen... maar ik kom er niet hoor..
als je kinketting strak zit (geen idee hoe dat zit bij dressuur) dan pak je direct de onderkaak als je aan de scharen zit)
Als er meer ruimte tussen zit, dan gaat je stang kiepen (en je krijgt een beetje rare druk op je bakstukken
Dus of je knijpt zn onderkaak of je hebt meer druk in de mond.. zoiets..
maar het 1 vriendelijker dan het ander.. ik weet het niet hoor...

maar goed, ik reed 99% van de tijd zonder neusriem.. als ik ermee reed was het voor anderen

Citaat:
Of denk je dat er dan geen druk komt op het bit en de neus en het kopstuk? Zoals al eerder gezegd, niet begrenst geeft een grotere beweging, een grotere beweging geeft meer druk. Dat is onvriendelijker. Duidelijker kan ik het niet uitleggen

de grotere beweging maakt de ruiter.. veel eenvoudiger wordt het niet hoor..
het bit of de trens gaat niet ineens meer bewegen vanzelf..
en wat eerder ook gezegd wordt, het bit / de trens kan prima door het paard zelf rustig gehouden worden of een beetje mee heen en weer gerommeld..

Dus lets agree to disagree.. ik heb 40 jaar practisch zonder neusriem gereden (met allerlei soorten bitten, paarden, besturing, mate van africhting etc) .. de werking is me enigzinds duidelijk.. :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 08:00

Ik heb maar een vraag..als je paard aan de kletter gaat en je geeft hem een snog aan het bit om niet op een drukke weg te belanden. Vind je het dan fijn dat het bit door de mond geragd wordt omdat er geen neusriem aan zit? Zo, ja..dan let's agree to disagree inderdaad.

En nee, zo werkt een stang niet..een stang werkt oa in op het kopstuk, de lagen en de neusriem. Maar dat is een andere discussie.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 08:13

Ik rij met een bustrens of kneveltrens, die wordt sowieso niet door de mond geragd? En ja ik heb hete paarden gereden die weleens een sprintje konden trekken bij schrikken, maar de band met mijn paarden probeer ik altijd zó op te bouwen dat het aan de kletter gaan niet optreedt en ze voldoende vertrouwen in mij hebben dat ze niet aan de kletter hoeven te gaan.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 08:14

Als ze eens starten met kinderen leren dat ze een sperriem niet moeten aansingelen...

Zie het nog steeds veel te veel. Ik vind een neusriem zelf persoonlijk wel fijn; maar deze zit gewoon "niet aangesingeld". Hoe vaak ik nog zie dat mensen voordat ze opstappen de sperriem nog een keer aansnoeren en de singel...

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 08:16

Paar jaar geleden was ik op de Equitana. Philippe Karl was er ook, hij zou een jonge Hannoveraan (die voor de verkoop was) rijden op een demo. Hij nam het paard over van de handelaar, en het eerste wat hij deed was de sperriem drie gaten losser maken. Hij kreeg een staande ovatie van het publiek :)

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 08:22

Ik rij wel met neus- en sperriem. Die zitten bij mij altijd wel heel erg los, heb er een hekel aan dat ze vaak zo strak worden vast gemaakt.

Laatst zei iemand nog wel tegen me: die sperriem moet je heeel strak doen dan lopen ze beter.
Ik zie die logica totaal niet en blijf het lekker doen op mijn manier.

Heb ook wel zonder sperriem gereden maar bij het huidige anatomische hoofdstel dat ik heb zit het er vast in verwerkt. Wel ook zo dat de sperriem niet meer midden over de neus loopt trouwens.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 08:25

Elisa2 schreef:
Ik heb maar een vraag..als je paard aan de kletter gaat en je geeft hem een snog aan het bit om niet op een drukke weg te belanden. Vind je het dan fijn dat het bit door de mond geragd wordt omdat er geen neusriem aan zit? Zo, ja..dan let's agree to disagree inderdaad.

En nee, zo werkt een stang niet..een stang werkt oa in op het kopstuk, de lagen en de neusriem. Maar dat is een andere discussie.

Wat is het verschil dan met een dichtgesnoerde mond als je even hard 'ragt'? Behalve dat het paard niet kan ontsnappen aan het 'raggen' door de mond open te doen. Denk oprecht dat het zonder neusriem dan vriendelijker is dan met, ondanks dat het voor ons onprettiger uit ziet.