Paardensport goedgekeurd voor Olympische Spelen Los Angeles 2028

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 20:38

Elisa2 schreef:
Is toch hartstikke ontopic? Ik ken meer mensen zoals jij die het allemaal zo goed en vriendelijk mogelijk willen doen. Wat mij betreft op hun eigen unieke manier allemaal goede voorbeelden voor degenen die dat niet doen.

Ja als iedereen die intentie had in het omgaan met dieren en met mensen dan zag de wereld er heel anders uit.

Elisa2

Re: Paardensport goedgekeurd voor Olympische Spelen Los Angeles 2028

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 20:41

Dat bedoel ik!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 08:04

Probleem is... iedereen denkt dat ie zelf het beste met zijn dieren voor heeft.

Dat denkt zelfs de eigenaar van een loods vol vleesvarkens...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 08:07

Daarom is het wel goed als daar ook daadwerkelijk criteria voor komt, en als dit op wedstrijden nou eens getoetst gaat worden.

Moeten we wel af van "alleen mijn methode is de beste" want er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden waarbij het ene niet perse slechter of beter is dan het andere. Maar in de paardensport kunnen een aantal van die punten makkelijk langs een meetlat worden gelegd lijkt me.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 11:13

Het is veel makkelijker om de OS van de paardensport af te halen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 12:53

Nee joh, daarmee geef je een heel verkeerd signaal af.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 13:06

996981 schreef:
Veronica2 schreef:

Dat is toch juist ook het mooie van onze sport, er is plek voor iedereen. Er is geen sport zo inclusief als de paardensport en daarom alleen al zou het voor altijd Olympisch moeten blijven.

Zodat ruiters uit “niet-paarden landen” zich doormiddel van aangepaste kwalificatie-eisen in een veel te zware proef kunnen storten, op hoogtes waarin ze geen ervaring hebben?

Heel inclusief, iets minder diervriendelijk…

Dat inderdaad. Het was nog niet zo erg als de vijfkamp (die gelukkig wel is aangepast na dat fiasco), maar het niveau bij de echte paardensport was ook betreurenswaardig. Sommigen waren vooral niet op niveau (nog niet eens een vliegende wissel kunnen rijden in de dressuurproef, ja zeker, die zat er tussen), maar anderen waren ronduit gevaarlijk en zielig

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 13:40

Elisa2 schreef:

Welk verkeerd signaal geef je af?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 13:52

Elisa2 schreef:
Oke trek dat dan eens door naar de basissport en recreatieve ruiters..

En de met mok, regenrot en rotstraal wegkwijnende "kijk mij eens fijn 24/7 buiten staan" dieren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 14:20

Ayasha schreef:
Elisa2 schreef:

Welk verkeerd signaal geef je af?

Paardensport afschaffen..alles...dus ook de recreatie en basis sport.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 14:21

rien10 schreef:
Elisa2 schreef:
Oke trek dat dan eens door naar de basissport en recreatieve ruiters..

En de met mok, regenrot en rotstraal wegkwijnende "kijk mij eens fijn 24/7 buiten staan" dieren.

Dat bedoel ik, of de scheefgereden en daardoor kapot gereden paarden..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 15:20

Elisa2 schreef:
rien10 schreef:

Whataboutisme at its finest.

Denken jullie werkelijk dat de ‘net niet’ toppaarden allemaal netjes door verkocht worden aan liefhebbende baasjes voor ze stuk zijn?

Of je het leuk vindt of niet: het begint aan de top. Niet aan de bodem. Wat de top toont is wat de bodem volgt. Sommigen al wat meer accuraat dan anderen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 15:35

Nee. Het begint overal. En dat is geen Whataboutisme.
De top is helemaal niet wat de bodem volgt (in de paardensport). De te dikke Tinker die eens in de week door de polder hobbelt is op geen enkele manier te vergelijken met een topsport paard.

En ja, ik hoor de argumenten al "ja dat is wel, het is een paard wat goed gehouden moet worden, in zijn waarde gelaten moet worden enz enz." Maar dat bedoel ik dus niet. Ik bedoel het management in tijd en geld wat er in een topsport paard gestoken wordt is niet te vergelijken met het management wat er in een weilandjes paard gestoken wordt. En alles daar tussenin.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 17:50

Ayasha schreef:
Elisa2 schreef:

Whataboutisme at its finest.

Denken jullie werkelijk dat de ‘net niet’ toppaarden allemaal netjes door verkocht worden aan liefhebbende baasjes voor ze stuk zijn?

Of je het leuk vindt of niet: het begint aan de top. Niet aan de bodem. Wat de top toont is wat de bodem volgt. Sommigen al wat meer accuraat dan anderen.

Dat is kapitaal vernietiging.

Toevallig een aantal van die paarden in handen gehad opgeknapt en de meesten zijn gelukkig allemaal goed terecht gekomen. Niet allemaal.. voor sommigen was het helaas te laat.

Het is niet dat het een perse beter of slechter is. Alles valt of staat met WIE het doet. Of dat nu in de topsport is of bij amateurs.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 12:18

Het feit dat je ze moet 'opknappen' onderbouwt eigenlijk de vraagstelling van Ayasha.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 12:21

Nouja, heb nog altijd meer particuliere paarden moeten opknappen..zou zeggen 10% van de prof stallen..90% particulier..

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 14:59

Uiteraard. Professionele stallen filteren snel de goede en minder goede uit. Paarden die het snelle tempo wat in de sport verwacht wordt mentaal of fysiek niet trekken, gaat men niet lang aanhouden. Die worden eruit gewipt. Daarvoor wordt niet bij een of andere ruiter/amazone aangeklopt met de vraag om hun paard op te knappen.
Paarden die "goed" zijn, die niet opgeknapt dienen te worden, die komen niet bij jou terecht (met alle respect), die blijven bij de professionele stallen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 16:55

Klopt hoor, maar ik bedoelde dat 10% van prof stallen kwam en de rest van amateurs. Die 10% waren dan wel in handen van of andere prof stallen of amateurs.

Soms ook paarden die ergens in training gezet waren waarbij ze geforceerd zijn geraakt en/ of blessures opgelopen hadden.