Veulen Samantha Steenwijk na vijf maanden overleden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

Re: Veulen Samantha Steenwijk na vijf maanden overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 13:59

Samanta was afgelopen vrijdag bij ‘the Friday Move’ op bnr radio.
Daar vertelde ze wel meer over dit veulen, namelijk dat pas na het afspenen bleek dat het veulen wel melk kon drinken maar geen vast voedsel kon doorslikken doordat volgens mij de slokdarm maar voor een klein deel ontwikkeld was. Ik hoorde het in de auto dus kan niet de exacte bewoording terughalen maar voor wie nieuwsgierig is, het programma is online wel terug te luisteren.

Sandrabokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 14:35

De slokdarm en aorta problemen en veel pees-letsel bij Friezen zijn hoofdzakelijk collageen gerelateerd.
PSSM 2 (MIM genaamd tegenwoordig) versie K1 is ook een gene afwijking in met collageen die voorkomt bij Friezen (en andere rassen).Dit is met een haar test vast te stellen, maar wordt nog niet als valide gezien door vele waaronder het stamboek. Dit is jammer! Omdat er meer Friezen zijn dan we denken met dit collageen probleem. Collegeen zit overal in het lichaam. Daarom is de uiting zo divers en is het moeilijk om een specifiek collageen probleem te definiëren.

Omdat er in de gene iets mis is moeten helaas veel paarden en eigenaren vroeger afscheid van elkaar nemen en is er vaak vooraf al een heel traject geweest met (veel) zorg(en).

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 14:43

amen schreef:
pillow schreef:
Die afwijkingen die hier genoemd worden zijn bij de Friezen en de fokkers genoeg bekend. Er is geen reden om dat nog meer onder de aandacht te brengen. Maar dit veulen kan ook wel iets anders gehad hebben.

Ja bekend.. maar welke hengst is erfelijk belast/drager..en is je merrie erfelijk belast/ drager..

Daar moet t kfps duidelijkheid over geven met gen test!

Net zoals de aorta ruptuur..

Dit moet wel onder de aandacht.. zodat t kfps wat doet!!! En niet zoals waterhoofd en dwerg gebeuren. Pas na 20 a 30 jaar gen test wie er drager is. Want dan blijft deze ellende nog 20a30 jaar duren.
Het KFPS is er mee bezig. Ze zijn vorig jaar nog een langer onderzoek gestart in samenwerking met de WUR om alle onderliggende genetische afwijkingen beter in kaart te brengen (en dus mogelijk te kunnen testen, want dat is op het moment nog niet mogelijk). Edit: sommige uiteraard wel, maar niet alles.

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 15:04

Volgens mij is het KFPS er helemaal niet mee bezig. Ik kan uit ervaring spreken.
Ik heb al twee Friese veulens verloren. In 2021 mijn Sterre op 9 maanden en in 2022 mijn Tye op drie maanden oud. Beiden hadden een gebroken heup. Spontaan ontstaan door geen gewrichtskapsel. Beiden uit dezelfde stam gefokt.
Ik heb dit gemeld bij het KFPS. Maar niks van terug gehoord. Bij Tye was de heupkom kompleet doormidden gebroken. Wat hebben mijn veulens een pijn gehad.
Mijn merrie was op dat moment van Tye ook weer drachtig. Gelukkig van een andere hengst uit een andere stam. Vooralsnog lijkt dit veulen goed.

Sandrabokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 15:08

Naar mijn idee gaat het onderzoek niet snel genoegen word er te veel naar jongere paarden gekeken die symptoom vrij zijn. Er lijkt dus al een test voorhanden, waarom dat niet verder onderzoeken i.p.v. het wiel opnieuw uit te vinden.
Wat een ellende om een paard met slokdarm problemen te hebben. Nu mijn tweede fries die het op latere leeftijd krijgt, waarvan er ook één met MIM K1. De andere fries nooit getest.
Hoop dat we het nog een tijdje kunnen rekken, maar ongemak voor het paard en longontsteking ligt altijd op de loer.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 18:25

Hoezo wordt er alleen naar jonge paarden gekeken die symptoom vrij zijn? Er is DNA afgenomen van een veel grotere populatie, ook van oudere paarden en wat hengsten.

Hebben ze langere tijd achter de feiten aangelopen? Absoluut. Kan het alsnog beter? Natuurlijk. Maar zo'n onderzoek duurt ook tijd. Ze hadden het eerder moeten starten ja, maar het is nu eenmaal zo, ik ben allang blij dat ze het nu tóch eindelijk starten.