Eigenaar bekent schuld nadat zijn hond een politiepaard aanviel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 12:10

Als een dier dat zich normaal gesproken altijd gedraagt, ineens flipt, schaar ik dat onder overmacht en ik ben heel erg benieuwd of jullie echt allemaal je leven zouden wagen. En ik ben ook benieuwd hoe jullie er in het dagelijks leven bijlopen als jullie deze instelling hebben. Ik kan me voorstellen dat een deel van jullie half kreupel is en al veel botten gebroken hebben, want paarden zijn ook niet ongevaarlijk.
Zal het filmpje later even kijken

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 12:14

Dorine92 schreef:
Als een dier dat zich normaal gesproken altijd gedraagt, ineens flipt, schaar ik dat onder overmacht en ik ben heel erg benieuwd of jullie echt allemaal je leven zouden wagen. En ik ben ook benieuwd hoe jullie er in het dagelijks leven bijlopen als jullie deze instelling hebben. Ik kan me voorstellen dat een deel van jullie half kreupel is en al veel botten gebroken hebben, want paarden zijn ook niet ongevaarlijk.

Heb je gelezen wat het voor ras is? En dat de hond spanning opbouwde volgens de eigenaar? Dat laatste hoort voor elke hondeneigenaar hét signaal te zijn om in te grijpen. Je hoort je hond te lezen en te zorgen dat je in zulke situaties proactief handelt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 12:22

Dorine92 schreef:

Toekijken hoe een ander kapot gemaakt wordt door jouw dier dat zich onder jouw leiding in de openbare ruimte bevindt en zelf niks doen vind ik geen optie nee. Die kerel van die hond stond er als een zak aardappels bij op dat filmpje zover ik me herinner.... vond het blijkbaar niet zijn probleem dat zijn hond dat paard pakte. Dat probleem was blijkbaar van het paard, de ruiter, de andere toevallige voorbijgangers maar waarom zou hijzelf riskeren om ook gebeten te worden :? Als je zo denkt ben je gewoon een egoïstische onverantwoordelijke klöötviool.

Net als wanneer je paard er vandoor dreigt te gaan, of wanneer je er vanaf valt dat je zo lang mogelijk vasthoudt. Om van jouw probleem niet andermans probleem te maken. En dan weet je nog niet eens zeker of 'ie een ander schade toe gaat brengen.

Ik kan me best voorstellen dat hij het eng vond om dicht bij het paard te komen, je weet niet of die om zich heen gaat draaien / bijten / trappen natuurlijk. Maar bang zijn van je eigen hond en hem dan maar anderen laten bijten.... :n

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 12:29

Dorine92 schreef:

Als jouw dier zo vaak andere dieren en/of mensen aanvalt dat je er als eigenaar halfkreupel bijloopt en vele botten gebroken hebt omdat je er telkens tussen moet komen, heb ik zeer ernstige twijfels bij de geschiktheid van die persoon om dieren te houden.

Elisa2

Re: Eigenaar bekent schuld nadat zijn hond een politiepaard aanviel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 13:47

Iemand kan ook in een Freeze stand terecht komen tijdens zo'n situatie, ik wil niet te hard oordelen. Alleen wel over het feit dat deze man in eerste instantie helemaal geen verantwoordelijkheid nam.

Jouw dier, jouw verantwoordelijkheid als baas inderdaad. :-)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 14:14

Gini schreef:
Dorine92 schreef:

Als jouw dier zo vaak andere dieren en/of mensen aanvalt dat je er als eigenaar halfkreupel bijloopt en vele botten gebroken hebt omdat je er telkens tussen moet komen, heb ik zeer ernstige twijfels bij de geschiktheid van die persoon om dieren te houden.

Heeft dit dier vaker aangevallen dan? Ik zie dat nergens staan. Want in dat geval had hij hem moeten muilkorven en aanlijnen en zou hem veel te verwijten zijn

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 17:06

Elisa2 schreef:
Iemand kan ook in een Freeze stand terecht komen tijdens zo'n situatie, ik wil niet te hard oordelen. Alleen wel over het feit dat deze man in eerste instantie helemaal geen verantwoordelijkheid nam.

Jouw dier, jouw verantwoordelijkheid als baas inderdaad. :-)

Nou precies dat dikgedrukte dus, hoe die kerel reageerde gaf wel blijk van een niet zo sociale / verantwoordelijke instelling.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 17:21

Dorine92 schreef:
Gini schreef:

Heeft dit dier vaker aangevallen dan? Ik zie dat nergens staan. Want in dat geval had hij hem moeten muilkorven en aanlijnen en zou hem veel te verwijten zijn

Jij had het toch ook niet meer over deze specifieke hond? Je zei:

Dorine92 schreef:
En ik ben ook benieuwd hoe jullie er in het dagelijks leven bijlopen als jullie deze instelling hebben. Ik kan me voorstellen dat een deel van jullie half kreupel is en al veel botten gebroken hebben, want paarden zijn ook niet ongevaarlijk.

Overduidelijk ging het dus niet meer over deze specifieke situatie en gebruik ik 'je' en 'jouw' dus ook algemeen.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 17:28

Schrik er toch wel van, als je hond een ander dier aanvalt dan moet je je uiterste best doen dat te stoppen, dan ga je verdorie toch niet toe kijken want ''gevaarlijk?''. Als je zo'n ras hebt dan moet je dondersgoed weten hoe je zo'n dier opvoed en hoe je, in geval dat, in kan grijpen met ook je eigen veiligheid in je achterhoofd, maar je gaat niet toekijken. Hier pasgeleden een hond die zo de wei op rent en bij de achterbenen van mijn shetlander gaat snuffelen, die heeft een goede trap gehad (van de shetlander) hoor ik de eigenaar ''eigen schuld'' zeggen, dan gaat er toch iets mis. Als diereneigenaar hoor je verantwoording te nemen voor het dier zijn gedrag en niet andere dieren de klos ervan te laten worden.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 19:20

Ik vind het een shocking filmpje en ontzettend dapper van de omstanders dat die wel wat doen. Ik zit wel met een verhoogde harstslag zeg, wat een ellende.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 19:46

Anastasia24 schreef:
Schrik er toch wel van, als je hond een ander dier aanvalt dan moet je je uiterste best doen dat te stoppen, dan ga je verdorie toch niet toe kijken want ''gevaarlijk?''. Als je zo'n ras hebt dan moet je dondersgoed weten hoe je zo'n dier opvoed en hoe je, in geval dat, in kan grijpen met ook je eigen veiligheid in je achterhoofd, maar je gaat niet toekijken. Hier pasgeleden een hond die zo de wei op rent en bij de achterbenen van mijn shetlander gaat snuffelen, die heeft een goede trap gehad (van de shetlander) hoor ik de eigenaar ''eigen schuld'' zeggen, dan gaat er toch iets mis. Als diereneigenaar hoor je verantwoording te nemen voor het dier zijn gedrag en niet andere dieren de klos ervan te laten worden.

Die eigenaar is ongeschikt. De volgende keer snuffelt die hond niet maar bijt meteen.

Mijn hond (zou zonder probleem mijn onderarm kunnen verbrijzelen) is meerdere malen aangevallen en kan zelf nogal heftig corrigeren. Bij de correcties is een brul vrijwel altijd voldoende en anders grijp ik het nekvel. Een keer zat mijn arm tussen de kaken maar ik had echt niets. Als jouw hond doorbijt heb je in mijn ogen een groot probleem want je hond weet heel goed wie of wat hij/zij in de bek heeft.
Als mijn hond zich moet verdedigen grijp ik pas in op het moment dat óf de andere hond zich overgeeft óf de eigenaar de andere hond pakt. Als de eigenaar niets doet dan krijgt de andere hond een rotschop en mijn hond de opdracht om te stoppen. Een hond van een ander vastpakken zal ik niet snel doen want ik heb bij anderen gezien wat voor schade dat kan aanrichten.
Vaak ga ik er wel tussen staan en gebruik (lang leve) de werpstok om de andere hond op afstand te houden. Soms werp ik die andere hond een handvol snoepjes toe zodat ik en mijn hond kunnen weglopen. Jammer dan als doe andere hond een allergie heeft, moet de eigenaar maar zijn verantwoordelijkheid maar nemen.

Monique1963 schreef:
Ik vind het een shocking filmpje en ontzettend dapper van de omstanders dat die wel wat doen. Ik zit wel met een verhoogde harstslag zeg, wat een ellende.

Ik heb geen behoefte om het filmpje te bekijken want gezien het ras en de houding van de eigenaar en de beschreven verwonding heb ik geen beeld nodig. Jouw bericht geeft me de kriebels want ik vrees dat het nog erger is dan hoe ik het inbeeldde.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 21:21

Gini schreef:
Dorine92 schreef:

Jij had het toch ook niet meer over deze specifieke hond? Je zei:

Dorine92 schreef:
En ik ben ook benieuwd hoe jullie er in het dagelijks leven bijlopen als jullie deze instelling hebben. Ik kan me voorstellen dat een deel van jullie half kreupel is en al veel botten gebroken hebben, want paarden zijn ook niet ongevaarlijk.

Overduidelijk ging het dus niet meer over deze specifieke situatie en gebruik ik 'je' en 'jouw' dus ook algemeen.

Ja ik vind zelf veel paarden van anderen best wel gevaarlijk en ik vraag me af wat voor risico afwegingen anderen dan maken. Het lijkt me duidelijk dat bijvoorbeeld in het geval van de hond waar het topic over gaat, een paard toch nog stukken minder risico loopt dan een mens... Ja het paard is toegetakeld en dat is vreselijk, maar een mens was misschien wel dood geweest. Een paard is gewoon veel sterker en groter. Dus ik weet niet of het nou slim was geweest om als eigenaar ertussen te springen. Ik vind dat wel roekeloos geloof ik

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 21:30

Ok.. Dus met jouw logica: als het dier nog nooit een mens heeft gebeten en opeens flipt, dan is dat overmacht. En dan heeft die persoon maar pech en gaat de eigenaar daar echt niet tussen springen met gevaar voor eigen leven..

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 21:36

boyca schreef:
Ja ik vindt van wel, je hebt gekozen voor een bepaald type hond waarvan je weet wat t kan doen als het mis gaat. Durf je dit niet ben je niet geschikt voor die hond. Als mijn hond dit zou doen zou ik er alles aan doen om mijn hond er af te krijgen en of jouw paard beschermen. En ja liever ik bijtwonden dan een ander.

Nou inderdaad. Je kiest voor een bully xl en je laat hem loslopen. Daar gaat het al fout. Beetje naïef om dan ook nog te denken "ja maar dat doet ie anders nooit" en niet in te grijpen?
Sneu voor de hond, maar ja, wel laten inslapen. Niet het volgende incident afwachten.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 22:31

MissyNr1 schreef:
Ok.. Dus met jouw logica: als het dier nog nooit een mens heeft gebeten en opeens flipt, dan is dat overmacht. En dan heeft die persoon maar pech en gaat de eigenaar daar echt niet tussen springen met gevaar voor eigen leven..

Nou in dit geval denk ik dat het paard véél meer kans maakt om het te overleven dan een mens dus het lijkt mij niet per se slim om er al mens tussen te springen nee

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 22:45

Toch blijft het de verantwoordelijkheid van de eigenaar om in te grijpen. De situatie is door hemzelf veroorzaakt door de hond los te laten lopen. Dus dat is geen overmacht vind ik. Het dan maar op zn beloop laten, omdat hij mogelijk zelf benadeeld zou kunnen worden, is niet ok. Zijn dier, zijn risico, zijn schade

PowerPoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 22:47

Dorine92 schreef:
MissyNr1 schreef:

Nou in dit geval denk ik dat het paard véél meer kans maakt om het te overleven dan een mens dus het lijkt mij niet per se slim om er al mens tussen te springen nee

Heb je de video al gekeken? Als omstanders niet hadden ingegrepen ben ik zeker dat deze hond het paard dood had gebeten. Daarnaast zit er ook nog een ruiter op dat paard, die ook ontzettend geluk had dat zijn paard niet uit angst achterover klapt en de ruiter dood drukt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 04:57

Je ziet geen stukken uit het paard getrokken worden ofzo, voor degenen die niet durven te kijken. Daarvoor is het filmpje te ver weg. Je ziet een hond die heel vervelend doet naar een paard dat veels te braaf blijft. Het duurt allemaal belachelijk lang en de hond lijkt zich gesterkt te voelen doordat niemand ingrijpt en baasje het allemaal wel best lijkt te vinden.

Het is een wonder dat alleen dat brave paard gewond is geraakt. Niet alleen het paard was in gevaar (alsof dat al niet erg genoeg is!) maar ook de ruiter, het andere paard met andere ruiter, de omstanders.... wat zou er gebeurd zijn als de ruiter neer was gegaan? Als het paard weg was gerend?

Het overheersende gevoel bij het zien van het filmpje was bij mij allereerst van waarom doet niemand iets om die hond bij dat paard vandaan te halen?! Eerlijk gezegd gevolgd door ik hoop dat dat paard die hond een doodtrap geeft... maar dan zou je de poppen wel aan het dansen hebben gehad natuurlijk, dan is het allemaal weer het schuld van dat paard en de politie enzo -O-

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 08:19

PowerPoef schreef:
Dorine92 schreef:

Heb je de video al gekeken? Als omstanders niet hadden ingegrepen ben ik zeker dat deze hond het paard dood had gebeten. Daarnaast zit er ook nog een ruiter op dat paard, die ook ontzettend geluk had dat zijn paard niet uit angst achterover klapt en de ruiter dood drukt.

Het paard is een gouden inderdaad. Dat ie niet geflipt is

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 08:34

Dorine92 schreef:
Ja ik vind zelf veel paarden van anderen best wel gevaarlijk en ik vraag me af wat voor risico afwegingen anderen dan maken. Het lijkt me duidelijk dat bijvoorbeeld in het geval van de hond waar het topic over gaat, een paard toch nog stukken minder risico loopt dan een mens... Ja het paard is toegetakeld en dat is vreselijk, maar een mens was misschien wel dood geweest. Een paard is gewoon veel sterker en groter. Dus ik weet niet of het nou slim was geweest om als eigenaar ertussen te springen. Ik vind dat wel roekeloos geloof ik

Ja, het is ook gevaarlijk, en ja, je kan als eigenaar ook gewond raken. Andere mensen dan maar het vuile werk laten opknappen?

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 08:40

Ik heb het filmpje destijds gezien en vond het echt heel heftig. Die hond bleef maar doorgaan met aanvallen. En bizar dat mensen de hond/eigenaar nog blijven verdedigen. Zo’n dier hoort niet in de maatschappij thuis en zeker niet los, bah.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 08:49

Dat filmpje was idd bizar, eigenaar staat er bij en kijkt er naar. Een freeze kan zeker, maar ook daaruit kun je komen en iéts doen, want deze aanval duurt zo lang. Hij leek nog geen stem te verheffen.

De situatie had heel goed voorkomen kunnen worden als de eigenaar enig benul van hondengedrag had gehad. Nu hebben deze rassen een minder lange escalatieladder, daar zijn ze op gefokt, dus ze zullen minder signalen laten zien voor ze handelen. Kan de hond niets aan doen, de eigenaar wel. Namelijk; aanlijnen als je in situaties komt die mogelijk gedrag bij je hond kunnen uitlokken ("zich geïntimideerd voelen door het andere dier" of welke andere invulling je ook wilt geven). Of gewoon niet los laten lopen op dit soort plekken met veel mensen en andere dieren. Met iedere hond moet je je verantwoordelijkheid nemen en vooruit denken, maar zeker met dit soort rassen ben je als eigenaar aan je hond en mensen en dieren in je omgeving verplicht om pro-actief te zijn om situaties te voorkomen. Áltijd.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 11:03

Dorine92 schreef:
MissyNr1 schreef:

Een mens waar de arm aan flarden wordt gebeten is voor de rest van zijn leven gehandicapt. Een paard waar een been aan flarden wordt gebeten loopt grote kans afgemaakt te moeten worden omdat het met een verminkt been niet kan functioneren.

Je bent als eigenaar verantwoordelijk voor je hond. Ook als die een ander dier aanvalt. Dan ga je als eigenaar zijnde niet je kansen op een blessure berekenen en bedenken dat zo’n paard beter een aanval van jouw hond kan incasseren dan jij. Als je dat doet ben je m.i. ongeschikt als eigenaar van een hond en al helemaal als eigenaar van een dergelijk ras.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 11:31

Wat een verschrikkelijk filmpje.
En een wonder dat het paard niet ernstiger gewond was. Zodat hij nog weer op kon knappen.

Van mij zou er een aanlijnpicht mogen komen.
Overal. Behalve in speciale afgezet met hekwerk uitlaat plaatsen niet.
Voor de rest overal. Dus ook in het bos, het buitengebied. Overal.
Mensen willen allemaal een dier. En vaak die het er het minste van weten een ras dat niet voor de beginneling is.

Ook al is er dan geen incident
Loslopen in het openbaar kost 300,-
Ook voor de tekkel of ander klein hondje.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 14:18

Leo schreef:
Dat filmpje was idd bizar, eigenaar staat er bij en kijkt er naar. Een freeze kan zeker, maar ook daaruit kun je komen en iéts doen, want deze aanval duurt zo lang. Hij leek nog geen stem te verheffen.

De situatie had heel goed voorkomen kunnen worden als de eigenaar enig benul van hondengedrag had gehad. Nu hebben deze rassen een minder lange escalatieladder, daar zijn ze op gefokt, dus ze zullen minder signalen laten zien voor ze handelen. Kan de hond niets aan doen, de eigenaar wel. Namelijk; aanlijnen als je in situaties komt die mogelijk gedrag bij je hond kunnen uitlokken ("zich geïntimideerd voelen door het andere dier" of welke andere invulling je ook wilt geven). Of gewoon niet los laten lopen op dit soort plekken met veel mensen en andere dieren. Met iedere hond moet je je verantwoordelijkheid nemen en vooruit denken, maar zeker met dit soort rassen ben je als eigenaar aan je hond en mensen en dieren in je omgeving verplicht om pro-actief te zijn om situaties te voorkomen. Áltijd.

Dit mis ik zo ontzettend vaak bij hondeneigenaren!
En dit vind ik dus echt ontzettend belangrijk!
Je kunt er zoveel klein en groot "gedoe" mee voorkomen!