Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Dorine92 schreef:Als een dier dat zich normaal gesproken altijd gedraagt, ineens flipt, schaar ik dat onder overmacht en ik ben heel erg benieuwd of jullie echt allemaal je leven zouden wagen. En ik ben ook benieuwd hoe jullie er in het dagelijks leven bijlopen als jullie deze instelling hebben. Ik kan me voorstellen dat een deel van jullie half kreupel is en al veel botten gebroken hebben, want paarden zijn ook niet ongevaarlijk.
Zal het filmpje later even kijken
Dorine92 schreef:Als een dier dat zich normaal gesproken altijd gedraagt, ineens flipt, schaar ik dat onder overmacht en ik ben heel erg benieuwd of jullie echt allemaal je leven zouden wagen. En ik ben ook benieuwd hoe jullie er in het dagelijks leven bijlopen als jullie deze instelling hebben. Ik kan me voorstellen dat een deel van jullie half kreupel is en al veel botten gebroken hebben, want paarden zijn ook niet ongevaarlijk.
Als je zo denkt ben je gewoon een egoïstische onverantwoordelijke klöötviool.
Gini schreef:Dorine92 schreef:Als een dier dat zich normaal gesproken altijd gedraagt, ineens flipt, schaar ik dat onder overmacht en ik ben heel erg benieuwd of jullie echt allemaal je leven zouden wagen. En ik ben ook benieuwd hoe jullie er in het dagelijks leven bijlopen als jullie deze instelling hebben. Ik kan me voorstellen dat een deel van jullie half kreupel is en al veel botten gebroken hebben, want paarden zijn ook niet ongevaarlijk.
Als jouw dier zo vaak andere dieren en/of mensen aanvalt dat je er als eigenaar halfkreupel bijloopt en vele botten gebroken hebt omdat je er telkens tussen moet komen, heb ik zeer ernstige twijfels bij de geschiktheid van die persoon om dieren te houden.
Elisa2 schreef:Iemand kan ook in een Freeze stand terecht komen tijdens zo'n situatie, ik wil niet te hard oordelen. Alleen wel over het feit dat deze man in eerste instantie helemaal geen verantwoordelijkheid nam.
Jouw dier, jouw verantwoordelijkheid als baas inderdaad.
Dorine92 schreef:Gini schreef:
Als jouw dier zo vaak andere dieren en/of mensen aanvalt dat je er als eigenaar halfkreupel bijloopt en vele botten gebroken hebt omdat je er telkens tussen moet komen, heb ik zeer ernstige twijfels bij de geschiktheid van die persoon om dieren te houden.
Heeft dit dier vaker aangevallen dan? Ik zie dat nergens staan. Want in dat geval had hij hem moeten muilkorven en aanlijnen en zou hem veel te verwijten zijn
Dorine92 schreef:En ik ben ook benieuwd hoe jullie er in het dagelijks leven bijlopen als jullie deze instelling hebben. Ik kan me voorstellen dat een deel van jullie half kreupel is en al veel botten gebroken hebben, want paarden zijn ook niet ongevaarlijk.
Anastasia24 schreef:Schrik er toch wel van, als je hond een ander dier aanvalt dan moet je je uiterste best doen dat te stoppen, dan ga je verdorie toch niet toe kijken want ''gevaarlijk?''. Als je zo'n ras hebt dan moet je dondersgoed weten hoe je zo'n dier opvoed en hoe je, in geval dat, in kan grijpen met ook je eigen veiligheid in je achterhoofd, maar je gaat niet toekijken. Hier pasgeleden een hond die zo de wei op rent en bij de achterbenen van mijn shetlander gaat snuffelen, die heeft een goede trap gehad (van de shetlander) hoor ik de eigenaar ''eigen schuld'' zeggen, dan gaat er toch iets mis. Als diereneigenaar hoor je verantwoording te nemen voor het dier zijn gedrag en niet andere dieren de klos ervan te laten worden.
Monique1963 schreef:Ik vind het een shocking filmpje en ontzettend dapper van de omstanders dat die wel wat doen. Ik zit wel met een verhoogde harstslag zeg, wat een ellende.
Gini schreef:Dorine92 schreef:Heeft dit dier vaker aangevallen dan? Ik zie dat nergens staan. Want in dat geval had hij hem moeten muilkorven en aanlijnen en zou hem veel te verwijten zijn
Jij had het toch ook niet meer over deze specifieke hond? Je zei:Dorine92 schreef:En ik ben ook benieuwd hoe jullie er in het dagelijks leven bijlopen als jullie deze instelling hebben. Ik kan me voorstellen dat een deel van jullie half kreupel is en al veel botten gebroken hebben, want paarden zijn ook niet ongevaarlijk.
Overduidelijk ging het dus niet meer over deze specifieke situatie en gebruik ik 'je' en 'jouw' dus ook algemeen.
boyca schreef:Ja ik vindt van wel, je hebt gekozen voor een bepaald type hond waarvan je weet wat t kan doen als het mis gaat. Durf je dit niet ben je niet geschikt voor die hond. Als mijn hond dit zou doen zou ik er alles aan doen om mijn hond er af te krijgen en of jouw paard beschermen. En ja liever ik bijtwonden dan een ander.
MissyNr1 schreef:Ok.. Dus met jouw logica: als het dier nog nooit een mens heeft gebeten en opeens flipt, dan is dat overmacht. En dan heeft die persoon maar pech en gaat de eigenaar daar echt niet tussen springen met gevaar voor eigen leven..
Dorine92 schreef:MissyNr1 schreef:Ok.. Dus met jouw logica: als het dier nog nooit een mens heeft gebeten en opeens flipt, dan is dat overmacht. En dan heeft die persoon maar pech en gaat de eigenaar daar echt niet tussen springen met gevaar voor eigen leven..
Nou in dit geval denk ik dat het paard véél meer kans maakt om het te overleven dan een mens dus het lijkt mij niet per se slim om er al mens tussen te springen nee
PowerPoef schreef:Dorine92 schreef:Nou in dit geval denk ik dat het paard véél meer kans maakt om het te overleven dan een mens dus het lijkt mij niet per se slim om er al mens tussen te springen nee
Heb je de video al gekeken? Als omstanders niet hadden ingegrepen ben ik zeker dat deze hond het paard dood had gebeten. Daarnaast zit er ook nog een ruiter op dat paard, die ook ontzettend geluk had dat zijn paard niet uit angst achterover klapt en de ruiter dood drukt.
Dorine92 schreef:Ja ik vind zelf veel paarden van anderen best wel gevaarlijk en ik vraag me af wat voor risico afwegingen anderen dan maken. Het lijkt me duidelijk dat bijvoorbeeld in het geval van de hond waar het topic over gaat, een paard toch nog stukken minder risico loopt dan een mens... Ja het paard is toegetakeld en dat is vreselijk, maar een mens was misschien wel dood geweest. Een paard is gewoon veel sterker en groter. Dus ik weet niet of het nou slim was geweest om als eigenaar ertussen te springen. Ik vind dat wel roekeloos geloof ik
Dorine92 schreef:MissyNr1 schreef:Ok.. Dus met jouw logica: als het dier nog nooit een mens heeft gebeten en opeens flipt, dan is dat overmacht. En dan heeft die persoon maar pech en gaat de eigenaar daar echt niet tussen springen met gevaar voor eigen leven..
Nou in dit geval denk ik dat het paard véél meer kans maakt om het te overleven dan een mens dus het lijkt mij niet per se slim om er al mens tussen te springen nee
Leo schreef:Dat filmpje was idd bizar, eigenaar staat er bij en kijkt er naar. Een freeze kan zeker, maar ook daaruit kun je komen en iéts doen, want deze aanval duurt zo lang. Hij leek nog geen stem te verheffen.
De situatie had heel goed voorkomen kunnen worden als de eigenaar enig benul van hondengedrag had gehad. Nu hebben deze rassen een minder lange escalatieladder, daar zijn ze op gefokt, dus ze zullen minder signalen laten zien voor ze handelen. Kan de hond niets aan doen, de eigenaar wel. Namelijk; aanlijnen als je in situaties komt die mogelijk gedrag bij je hond kunnen uitlokken ("zich geïntimideerd voelen door het andere dier" of welke andere invulling je ook wilt geven). Of gewoon niet los laten lopen op dit soort plekken met veel mensen en andere dieren. Met iedere hond moet je je verantwoordelijkheid nemen en vooruit denken, maar zeker met dit soort rassen ben je als eigenaar aan je hond en mensen en dieren in je omgeving verplicht om pro-actief te zijn om situaties te voorkomen. Áltijd.