Carl Hester geeft kampioenen een leven in de wei

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 10:22

denk ook dat het eraan ligt hoeveel paarden er bij elkaar staan. Denk dat de kans dat ze gaan donderjagen kleiner is wanneer ze met z'n tweeën staan dan 8 bij elkaar :)
Bij de trainingen van Carl en Charlotte lopen ook wel eens kippen of ander gevogelte door de rijbak, maakt helemaal niks uit :D En ook slim, krijg je waarschijnlijk ook niet snel bakkabouters tijdens wedstrijden

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 10:26

Ibbel schreef:
Citaat:
“Ik ben degene die op die boerderij woont, dus ik hoor hoe ze ’s nachts de Grand National lopen. Niemand anders hoeft zich er zorgen over te maken dat ze rondgalopperen”, zegt hij. “Ik besteed mijn leven door uit het raam te hangen en me af te vragen of ze allemaal de volgende ochtend nog heel zijn!”

GE-WEL-DIG

En zoooo herkenbaar :')

@Jennyj01: gewoon poetsen? Die van mij staan ook 24/7 buiten maar zijn super schoon en glanzend. Die was ik niet eens voor we op wedstrijd gaan. We hebben al jaren geen dazen meer maar toen we daar nog wel last van hadden, droegen ze een vliegendeken met hals.

Uiteraard wel wassen als ze gezweet hebben maar dat staat los van de huivesting.

@horsepassion: hier jagen ze anders echt gruwelijk door de wei hoor. Vooral in de winter dat wel. Maar die grand national lopen ze hier ook echt wel ja. Ben best wat gewend maar hou nog steeds regelmatig mijn hart vast. het ding is alleen dat ze zo sterk, gezond en handig worden van zo veel buiten staan dat het geen kwaad kan de paarden er in al die jaren er nog nooit een blessure van hebben gekregen.

Wel jammer die reactie van Voorn. Als ruiter kan ik hem echt bewonderen. in het zadel kan hij een paard juist super knap in zijn waarde laten. Van zijn (starre) visie op huisvesting is mijn beeld wat minder positief.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 10:37

Elisa2 schreef:
Roodvos schreef:
Echt waar :wow: ! Hij heeft zeker het tijdperk Valegro gemist }:0 .

En de proeven van Carl als van Charlotte waren een toonbeeld van harmonie. Zo fijn om naar te kijken.

[ [url=m/a21hPe.png]Afbeelding[/url] ]

Helaas echt waar...sukkel.

Waar vond je dit?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 10:47

Jennyj01 schreef:
Wat ik me alleen afvraag hoe hou je ze dan zo netjes? Wanneer mijn paarden buiten liepen zaten ze onder de dazen bulten, distels in de staart. En al poets ik ze nog zo hard ze blijven van die bruine zweet korsten krijgen.

Mijn wedstrijd paarden lopen ook op de wei en thuis zijn ze niet heel schoon nee. Ik spoel ze ook enkel af na het trainen. Wassen met shampoo doen we pas voor we weg gaan. Dan blinken ze weer. En mocht er een krasje op zitten dat is dan pech.

Mijn paarden hebben altijd tegen schemer hun gekke momentje. Scheuren en bokken loeihard door de wei.
Er mist wel eens een ijzer maar verder eigenlijk niet.
Ze blijven er juist zo sterk van en hun spieren lekker los.

Meneer Voorn moet eens met de tijd mee gaan.
Vind het vooral niet proffesioneel dat hij deze reactie die iedereen kan lezen zo neer zet.

Kimmie1974

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 10:56

Onze dure dravers lopen ook gewoon elke dag van het jaar buiten in groepen te genieten van het leven naast hun sportcarrière. Daar staan ook exemplaren tussen met € 100.000,- gewonnen prijzengeld en aanschafprijzen rond de € 50.000, ze worden allemaal als paard behandeld zoals het hoort.
Dus zo bijzonder vind ik het niet wat Carl doet, al is het natuurlijk zeker te prijzen dat hij het doet en ook naar buiten brengt. Want het zou natuurlijk volkomen normaal moeten zijn om ook de sportpaarden zo te houden. En ja het brengt risico's met zich mee, maar dat hoort er nu eenmaal bijn.

Kinke

Re: Carl Hester geeft kampioenen een leven in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 11:12

tja, het zou niet bijzonder moeten zijn, maar het feit dat het bijzonder is zegt veel helaas.
Ben benieuwd of er Bokkers zijn die nu gaan denken, als het bij die dure paarden kan, dan kan het ook met mijn 'sportpaard'

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 11:19

Als ik een reportage zie van Carl dan voelt het altijd zo natuurlijk, zo gewoon. Geen sterallures, geen neerkijken op anderen. Gewoon "gewoon" doen.
Wat ik mooi vind wat hij aangeeft is dat 24/7 op de wei niet voor elk paard de meest gunstige manier van houden is. Per paard bepalen wat daarbij past. Erg fijn!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 11:34

dat is dan wel weer tricky, want bij ‘per paard bepalen wat er bij hem past’ zal voor genoeg mensen weer een excuus zijn om het paard lekker veel op stal te houden

ChantalAM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 11:48

Wat een fijn artikel om te lezen.
En wat een kwal die meneer Voorn. Goed lezen is ook een kunst en ja je hebt winnaars en winnaars en sommige kunnen niet tegen hun verlies.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 11:50

Geweldig, en een groot voorbeeld voor velen! <3

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 11:52

ChantalAM schreef:
Wat een fijn artikel om te lezen.
En wat een kwal die meneer Voorn. Goed lezen is ook een kunst en ja je hebt winnaars en winnaars en sommige kunnen niet tegen hun verlies.

Maar hoeveel 1 plekken heeft hij gewonnen dan?

Dus hij is vaak verliezer :D
Op wedstrijdvlak en idd ook op sociaal vlak.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 12:48

DuoPenotti schreef:
Albert Voorn is altijd een misselijke ventje geweest en dit bewijst het wel weer. Ik heb hem nooit hoog gehad.
+1

pol013 schreef:
Wel jammer die reactie van Voorn. Als ruiter kan ik hem echt bewonderen. in het zadel kan hij een paard juist super knap in zijn waarde laten. Van zijn (starre) visie op huisvesting is mijn beeld wat minder positief.
Hmmmm... Ooit heeft Voorn op een indoor concours, na te zijn uitgebeld vanwege weigeringen, achter de schermen zijn paard een ongenadig pak op zijn sodemieter gegeven. En dat ging echt heel hard, onder andere met de zweep op het hoofd. Helaas was ik daar getuige van en dat beeld zal ik nooit vergeten :n

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 13:22

Popstra schreef:
Elisa2 schreef:

[ [url=m/a21hPe.png]Afbeelding[/url] ]

Helaas echt waar...sukkel.

Waar vond je dit?

Op de facebookpagina van Horses.

Hier klepperen de paarden ook regelmatig door de wei maar ik denk dan altijd mooi, kunnen ze hun overtollige energie kwijt, ze worden er handig van en hun spieren en pezen worden er sterker door.

En tja als ze een been breken of een peesblessure krijgen..so be it. Liever een korter maar leuk leven op de wei dan een lang, eenzaam leven in opsluiting in de stal.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 13:26

Elisa2 schreef:
Op de facebookpagina van Horses.

Hier klepperen de paarden ook regelmatig door de wei maar ik denk dan altijd mooi, kunnen ze hun overtollige energie kwijt, ze worden er handig van en hun spieren en pezen worden er sterker door.

En tja als ze een been breken of een peesblessure krijgen..so be it. Liever een korter maar leuk leven op de wei dan een lang, eenzaam leven in opsluiting in de stal.

Ook altijd mijn gedachte geweest :j
En ze worden en zoveel stabieler en lichamelijk en mentaal sterker van :j

En op de stallen waar ik eerst reed ook wel eens paarden onder de kont gehad met 6 cijfers en die stonden overdag ook gewoon in de wei.
En dan heb je het al over 30 jaar terug.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 13:28

Precies dat!

Nou op de meeste stallen waar ik gewerkt heb was ik al blij als ze iedere dag los kwamen..

Is al een tijdje geleden maar sjonge wat werd er spastisch mee omgegaan. Paarden ook helemaal ingepakt naar buiten met peesbeschermers en alleen in een weitje.

Ik zie de mentaliteitsverandering die hard nodig is graag en Carl geeft het goede voorbeeld.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 13:42

Hier ook buiten. En het is inderdaad goedkoper!! ( in onderhoud, niet altijd in ijzers :') )
Tegenwoordig heeft ze constant springschoenen aan

Merrie loopt lichte tour, een jonkie van 2 en een pony van 20. Ze lopen van april tot en met oktober op de wei en sinds de aanwezigheid van de wolf, helaas ‘s nacht op een paddock. In de winter komen ze ‘s nachts wel binnen.
Ben er grote voorstander van!
Denk nu niet dat dat invloed heeft op de fysieke prestaties, maar wel op het mentaal welzijn.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 13:49

Was Albert Voorn niet de man die vond dat hij een paard wat niemand kon rijden en waar vervolgens een andere ruiter en daarna een 13-jarige zo weg mee reed? Ik vind hem nou niet het toonbeeld van optimaal paarden management.

Alle paarden horen buiten, niet allemaal 24/7 maar zeker meerdere uren.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 10:06

Op de vraag hoe je ze netjes houdt.

Dat is heel simpel hoor.

Afbeelding
Ongepoetst 24/7 buiten
Na een fikse regendagen
Laatst bijgewerkt door GabberGill op 15-09-23 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 10:14

Zo moeilijk is zuiver houden niet.
Hier geen wedstrijdpaard meer, dus deed er minder moeite voor.
Maar van lekker in het zand naar gewoon zo rond rennen zonder borstelen.

Afbeelding
Afbeelding

Ellen_ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 10:15

Helaas heeft die van mij witte manen gabbergill :') het poetsen wil wel maar die manen en staart moet ik toch echt wassen na zulke regendagen en meneer net die ene zandplek vind om fijn in te gaan liggen. :')

Afbeelding

Afbeelding

Nee flauw, echt top dat Carl ze buiten zet, juist bijzonder dat er nog steeds zo over management gedacht word zoals Albert voorn nog doet… treurig.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 10:35

Hahahahhahaa best bizar Afbeelding
Mijn speklap is altijd wit

Maar zonder gekkigheid

Top dat hij dit doet en snap de opmerking van Voorn helemaal niet!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 10:38

Even een nuance in die post van Voorn.
Ik ben het met hem eens dat "de paarden niet winnen omdat ze in het land lopen"
Ze winnen omdat het management klopt: rijden, voeding, huisvesting, vrije beweging, zadelmaker, tandarts, fystiotherapeut, smid, training, rust. Alles klopt. Weidegang is er een onderdeel van. Het is niet zo dat als je een getalenteerd paard buiten zet, je nr 1 wordt. Zo lees ik die post.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 10:47

Nee zo lees ik dat niet
Zeker ook niet met die zin erbij, het paard past zich maar aan.
Dan is er dus helemaal geen ruimte om te kijken wat welk paard nodig heeft.
Dat wat Carl dus juist wel beschrijft.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 10:49

DuoPenotti schreef:
Nee zo lees ik dat niet

Ik snap wat je bedoelt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 11:07

DuoPenotti schreef:
Nee zo lees ik dat niet

Zo lees ik het ook :).