Europese primeur: allereerste IVF-veulen geboren in Gent

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 15:36

Avany schreef:
Tot nu toe zijn ICSI kinderen gewoon gezond en niet anders dan andere baby’s. Het enige wat soms voor kan komen is dat mannelijke ICSI kinderen iets minder zaadcellen hebben, maar hierdoor ben je niet gelijk onvruchtbaar. Ivf en ICSI is bij mensen gewoon een bewezen techniek welke gezonde baby’s geeft. Voor de mensen die dit ondergaan is het wellicht niet zo leuk alle uit de lucht gegrepen vooroordelen hierover te lezen.

Uit de lucht gegrepen? Doe ik zelden ;)

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/?term=h ... I+children

Er zijn aardig wat publicaties te vinden die wel degelijk lange termijn-effecten laten zien. Zowel in IVF als bij ICSI-kinderen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 15:38

Elisa2 schreef:
"De ontwikkelde IVF-techniek is hierdoor minder ingrijpend en goedkoper dan ICSI."

Dit staat er in het artikel, ik ga er vanuit dat het dan ter vervanging is van ICSI en dat het dan beter is op alle fronten? Minder ingrijpend en goedkoper?

Minder ingrijpend voorde beurs en de laborant is ook minder ingrijpend...

Sanet

Re: Europese primeur: allereerste IVF-veulen geboren in Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 15:43

Maar zou je bij mensen niet alleen voor ICSI kiezen ipv IVF als de kwaliteit van sperma van de man al heel slecht is. En ligt het dan aan ICSI of aan de vader gewoon?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 15:44

Ibbel schreef:
Avany schreef:
Tot nu toe zijn ICSI kinderen gewoon gezond en niet anders dan andere baby’s. Het enige wat soms voor kan komen is dat mannelijke ICSI kinderen iets minder zaadcellen hebben, maar hierdoor ben je niet gelijk onvruchtbaar. Ivf en ICSI is bij mensen gewoon een bewezen techniek welke gezonde baby’s geeft. Voor de mensen die dit ondergaan is het wellicht niet zo leuk alle uit de lucht gegrepen vooroordelen hierover te lezen.

Er zijn aardig wat publicaties te vinden die wel degelijk lange termijn-effecten laten zien. Zowel in IVF als bij ICSI-kinderen.

Als je erover nadenkt ook niet raar.

Mensen die minder vruchtbaar waren plantten zich vroeger niet/nauwelijks voort, dus de populatie was over het algemeen vruchtbaar. Dat is nu wel anders. Iedereen, jong en oud, vruchtbaar en onvruchtbaar, moet maar een kind kunnen krijgen. Dat je daarmee de vruchtbaarheid van de mens als soort aantast lijkt me een logisch gevolg.

Ik denk niet dat dat voor paarden een groot gevaar gaat zijn, toch ben ik ook geen voorstander van IVF/ICSI.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 15:44

Sanet schreef:
Maar zou je bij mensen niet alleen voor ICSI kiezen ipv IVF als de kwaliteit van sperma van de man al heel slecht is. En ligt het dan aan ICSI of aan de vader gewoon?

Vrouwen kunnen ook minder vruchtbaar zijn, he. Dat is niet enkel aan mannen voorbehouden.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 16:10

_San87_ schreef:
Sanet schreef:

Vrouwen kunnen ook minder vruchtbaar zijn, he. Dat is niet enkel aan mannen voorbehouden.

Maar dan is ivf doorgaans voldoende.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 16:24

Sanet schreef:

Dat is een moeilijkheid bij onderzoek naar langetermijnuitkomsten van ICSI en IVF, maar daar kan je wel op corrigeren.

ICSI wordt pas aangeboden (in NL) als IVF niet lukt, en soms ligt het niet aan de kwaliteit van het sperma maar aan het feit dat op één of andere manier dát sperma (van die ene man) bij díe eicellen (van die ene vrouw) die zona pellucida niet door weet te komen. In feite het probleem dat ze nu dus bij paarden hebben opgelost (zoals ik het begrijp tenminste)

Wonkeydonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 16:26

StalNollie schreef:
We gaan echt tever. Gewoon natuurlijk of ki en dan gewoon klaar.

Ik ben het echt met je eens.
Ooit eens gegroomd bij een stal waar ze de merries in de sport lieten en de eitjes telkens eruit werden gehaald en bij draagmoeders in werden gezet.
Zwaar kansloos als je het mij vraagt, de merries werden telkens hengstig gespoten, draagmoeder ook en dan werd er gekeken wat het beste "paste" qua henstigheid.
Ik geloof ook nooit dat dat gezond is voor de merrie, al die hormonen en het gespoel.
Ik ben er na een maand gestopt met de mededeling dat ik dit geen doen vind. Dat ik hier niet professioneel gezien mee om kan gaan, dat dit tegen de natuur in druist.
Ik weet dat deze mensen dit nog steeds zo doen en ik walg er van.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 16:30

Ibbel schreef:
Citaat:
Zo kunnen bijvoorbeeld nakomelingen van een waardevolle sportmerrie verwekt worden zonder dat die merrie zelf drachtig moet zijn. Op deze manier kan de merrie zelf verder bouwen aan haar sportcarrière.

Daar hadden we al ET voor.
Wat is de meerwaarde van IVF? Die is er alleen als een merrie niet drachtig kan worden (want dan vallen er geen embryo's te spoelen).
Waarom zou je met onvruchtbare merries willen fokken?

business "het kweken van sportpaarden", dier welzijn staat hoog in het vaandel!! *\o/*
het pard verworden tot een financieel zeer lucratief ding, bizar

citaat:
Ons land is erg gekend in de wereld voor het kweken van sportpaarden, ongeveer één paard op drie op de Olympische Spelen komt uit België. Deze nieuwe techniek biedt heel wat mogelijkheden in de toekomst. Zo kunnen bijvoorbeeld nakomelingen van een waardevolle sportmerrie verwekt worden zonder dat die merrie zelf drachtig moet zijn. Op deze manier kan de merrie zelf verder bouwen aan haar sportcarrière.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 16:46

Kweken is het Belgische woord voor fokken :).

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 16:59

_San87_ schreef:
Sanet schreef:

Daar heb je gelijk in alleen is er bij vrouwen vaak een secundaire oorzaak te vinden. Dus eicellen zijn wel goed maar ze hebben bijvoorbeeld endometriose of een probleem met de baarmoedermond.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 17:11

Wonkeydonkey schreef:
StalNollie schreef:
We gaan echt tever. Gewoon natuurlijk of ki en dan gewoon klaar.

Ooit eens gegroomd bij een stal waar ze de merries in de sport lieten en de eitjes telkens eruit werden gehaald en bij draagmoeders in werden gezet.
Zwaar kansloos als je het mij vraagt, de merries werden telkens hengstig gespoten, draagmoeder ook en dan werd er gekeken wat het beste "paste" qua henstigheid.
Ik geloof ook nooit dat dat gezond is voor de merrie, al die hormonen en het gespoel.
Ik ben er na een maand gestopt met de mededeling dat ik dit geen doen vind. Dat ik hier niet professioneel gezien mee om kan gaan, dat dit tegen de natuur in druist.

Eitjes eruit halen doe je alleen bij ICSI (en nu dus evt t.b.v. IVF), dat vind ik echt te belastend voor de merrie. Waarschijnlijk bedoel jij embryotransplantatie (dus het insemineren van de donormerrie en dan spoelen van het embryo en vervolgens implanteren in een draagmerrie).
Dat is idd niet hoe het in de natuur gaat, maar vind ik qua belasting wel wezenlijk anders voor de donormerrie. Hoewel ik ook niet perse voor het keer op keer herhalen van deze procedure ben, maar 1 of 2x in een seizoen spoelen met de eigen cyclus mee hebben mijn merries niet zoveel last van gehad.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 17:27

gomir schreef:
Wonkeydonkey schreef:

Eitjes eruit halen doe je alleen bij ICSI (en nu dus evt t.b.v. IVF), dat vind ik echt te belastend voor de merrie. Waarschijnlijk bedoel jij embryotransplantatie (dus het insemineren van de donormerrie en dan spoelen van het embryo en vervolgens implanteren in een draagmerrie).
Dat is idd niet hoe het in de natuur gaat, maar vind ik qua belasting wel wezenlijk anders voor de donormerrie. Hoewel ik ook niet perse voor het keer op keer herhalen van deze procedure ben, maar 1 of 2x in een seizoen spoelen met de eigen cyclus mee hebben mijn merries niet zoveel last van gehad.

Helemaal met je eens. Helaas zijn er ook (brood)fokkers die een merrie echt maximaal willen spoelen en die merrie's gaan wel echt van de leg erdoor.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 17:29

Daar zouden stamboeken best een rol in kunnen spelen. In één jaar mogen max 2 veulens van 1 merrie geregistreerd worden.
Net zoals het bij een aantal stamboeken gebruikelijk is (of was?) om veulens van overleden hengsten nog 1 jaar na overlijden te registreren. Het Amerikaanse Arabisch Volbloed stamboek heeft (of had) die regel bijvoorbeeld.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 17:33

Ibbel schreef:
Daar zouden stamboeken best een rol in kunnen spelen. In één jaar mogen max 2 veulens van 1 merrie geregistreerd worden.
Net zoals het bij een aantal stamboeken gebruikelijk is (of was?) om veulens van overleden hengsten nog 1 jaar na overlijden te registreren. Het Amerikaanse Arabisch Volbloed stamboek heeft (of had) die regel bijvoorbeeld.

zeker KWPN wil Grand-Prix paarden fokken voor zowel dressuur als springen dus.............
https://www.kwpn.nl/kwpn-paard/kwpn-paa ... richtingen

Avany

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 22:47

Ibbel schreef:
Avany schreef:

De artikelen ken ik, gezien ik er zelf midden in zit. Maar geen van de artikelen welke ik tot nu toe heb gelezen heeft echt een harde conclusie. Het is allemaal minimaal of er is geen/nauwelijks verschil met spontane zwangerschappen of ze kunnen niet genoeg bewijs vinden. En bij de artikelen die wel een verschil vinden gaat het vaak om zeer kleine aantallen als 0.5%