Onderzoek wijst uit: gras kan obesitas veroorzaken bij paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 13:16

Koper schreef:
Het paard is dan ook geen graseter. Een paard wat de kans krijgt eet allerlei andere gewassen (riet, takken van allerlei bomen, distels en allerlei andere vezelige planten en struiken).

Dat er mensen snacktuintjes aanleggen naast of bij hun track of weide is een goede ontwikkeling. Voor de paarden, voor de bijtjes en ook voor iedereen die het er mooier uit vindt zien dan egaal groen.

Nou dat...die mooie groene weides die veel mensen graag zien is gewoon géén gezond eten voor paarden. En die weides zijn ook niet perse bevordelijk voor de lichaamsbeweging, want ze hoeven geen stap te zetten en kunnen zich helemaal volvreten.
Misschien zouden ze beter meer onderzoek kunnen steken in weidemanagement, zodat er betere paardenweides aangelegd kunnen worden die aansluiten bij de behoeften van de paarden en niet van de mens. Waarschijnlijk neemt de obesitas onder paarden dan ook aanzienlijk af.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 13:29

josien_m_ schreef:
De natuur heeft dat echt beter geregeld dan wij kunnen. Daarop ingrijpen kan meer consequenties hebben dan we nu beseffen.

Ik weet niet hoe oud pony's in het wild worden, maar 'de natuur' regelt vooral dat er genoeg pony's niet dood gaan om de soort voort te laten bestaan. Niet voor een lang en gelukkig leven. Dus zelfs als een deel van de pony's dood gaat aan verhongeren en andere aan de gevolgen van overgewicht, en ze wellicht niet ouder dan een jaar of 10 worden, dan nog middelt zich dat voor de natuur redelijk uit. En dat hoeft dan toch niet de standaard te zijn voor ons als mensen en onze paarden.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 13:51

Joh….

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 13:58

Verbazing alom :P En dat terwijl we onze paarden helemaal niet als paarden behandelen maar als koeien }:0

Hoe moeten het dan gezonde en evenwichtige paarden zijn? }:0 :Y)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 14:05

josien_m_ schreef:
Ibbel schreef:
Ik vermoed dat er voldoende bekend is dat jojo-en ook voor paarden niet gezond is.

Maar dat is juist het punt! Dat weten we niet, misschien is de zomer-winter jojo wel gezond. In ieder geval is wel bekend dat bij vermagering juist vitamines/mineralen beschikbaar komen. Dat pleit daarvoor. Ik weet dat natuurlijk ook niet, maar nieuwe onderzoeken helpen bij het begrijpen daarvan. Een paard is geen mens.

We weten meer dan genoeg over vervetting en vermagering van paarden. De Oostvaardersplassen zijn wat dat betreft een niet heel erg fraai maar wel uitermate duidelijk experiment.

Bij vermagering komen ook eiwitten en vetten vrij. Dat is niet gezond.
Dat daarbij de in vet opgeslagen vitamines vrijkomen is ook echt níet de bedoeling. Idem met de mineralen die bij afbraak van eiwitten vrijkomen. Niet de bedoeling, die horen ingebouwd te blijven.
Bij vervetting komt IR en HB voor. Ook niet gezond.

Melzazu

Re: Onderzoek wijst uit: gras kan obesitas veroorzaken bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 15:27

Ik heb mijn paard dus wel het liefste zo constant mogelijk in zijn gewicht welk seizoen het ook is.

Meer heb ik niet echt te zeggen want Ibbel zegt alles al waar ik het mee eens kan zijn. Scheelt weer typen voor mij :D

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 16:42

Ik dus niet. Mijn pony's groeien in de zomer bij veel gras en vallen af in de winter op een veel schraler dieet. Ze lopen overdag op een tot nu toe echt kruidenrijk grasland met veel wilde peen en weegbree en nog veel meer. In de winter lopen ze ook op grasland maar het hoofdvoedsel is dan 4 keer per dag hooi, dus wel op rantsoen. Maar ik denk niet dat we alles weten over vervetting bij paarden. Dat er nog veel aspecten aan vastzitten die we nog niet begrijpen of opmerken.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 17:17

Ieder zijn ding. Kan me ook voorstellen dat het per type paard (of dat je ook überhaupt een paard hebt of een pony) van nature ook al verschil maakt of ze snel zwaar worden in de zomer.

Hoe ik mijn paard “gebruik” vind ik hem zoveel mogelijk op hetzelfde gewicht het beste en ik heb hem daarvoor ook van stal verplaatst. Die van mij is namelijk wel eens een zomer “gegroeid” zoals jij het noemt door het voerbeleid en vooral veel te veel uren op vet gras. Nou daar werden hij en ik niet vrolijk van kan ik je vertellen. Het was in zijn geval ook absoluut niet gezond.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 07:49

Iets groeien in de zomer is niet erg denk ik, zolang het niet teveel is en schadelijk wordt.

Ik zou eigenlijk wel interesse hebben in meer zaaimengels voor paardenweiden met verschillende soorten eetbare planten er in. Ik denk dat dit namelijk ook veel gezonder is dan het eentonige gras.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 07:52

Elisa2 schreef:
Iets groeien in de zomer is niet erg denk ik, zolang het niet teveel is en schadelijk wordt.

Ik zou eigenlijk wel interesse hebben in meer zaaimengels voor paardenweiden met verschillende soorten eetbare planten er in. Ik denk dat dit namelijk ook veel gezonder is dan het eentonige gras.

Helemaal met je eens. Een tikje groeien vind ik ook geen probleem hoor maar echt zo groeien dat dat er in de winter echt weer af moet zien te geraken dat is een beetje te naar mijn zin.

Wat de zaaimengsels betreft. Dat zou zeker mooi zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 16:52

Toch is het goed dat dit gedeeld wordt.

Hoe vaak hoor je wel niet: Ik wil alleen een paard dat op gras kan staan. Of bij aanschaf zou mijn paard op gras kunnen en nu is deze toch hoefbevangen...

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 17:01

Ik stel me wel vragen bij de vaststelling dat bijvoeren weinig of geen rol speelt. Betekent dat dan, als je een paard op een volle wei zet en toch nog onbeperkt hooi bijgeeft, dat ie dan niet dikker zal worden dan enkel op de wei? (Ik ben nl. niet zo van het onbeperkt bijvoeren, denk dat mijn hooi daarvoor iets te lekker is :) ). Maar maakt niet uit, ik hoef mijn mening of voedergewoontes niet aan te passen adh van een onderzoek, toch?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 17:07

Ik denk dat met bijvoeren krachtvoer wordt bedoeld. Dus brokken, vitaminekorrel, dat soort dingen.

Ruwvoer is de basis. En alles wat je verder nog voert is bijvoer, zeg maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 17:27

Ik vind het altijd zo raar dat mensen ruwvoer gaan minderen. Daar krijg je juist problemen van.

Eerst krachtvoer eruit, minder op het gras en je kunt ook Gluco balance bijvoeren.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 17:32

Koper schreef:
Ik denk dat met bijvoeren krachtvoer wordt bedoeld. Dus brokken, vitaminekorrel, dat soort dingen.

Ruwvoer is de basis. En alles wat je verder nog voert is bijvoer, zeg maar.

Niet perse. In de herfst / winter op de wei ruwvoer geven is ook bijvoeren want dan zit er niet meer genoeg voeding in het gras.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 17:41

Elisa2 schreef:

Op zich is dat natuurlijk prima zelf te realiseren door de diverse in te kopen en te mengen voor zaaien. Voor een weide mag je uitgaan van tussen de 175 en 200 kg per ha zaad