Kritiek voor Stella McCartney: fotoshoot met Kendall Jenner en paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 07:59

ElCid schreef:
Wintu schreef:
Het gaat om het principe waar vegan voor staat. Zij zegt een vegan merk te zijn, maar haar campagne voldoet dus niet aan die principes.

Volgende keer plastic paardjes gebruiken..................... _O-

Zou nog best eens goed kunnen uitpakken ook :D
Moet mevrouw Jenner wel een onderbroek aan doen, anders kun je precies zien waar ze heeft gezeten :')

Elisa2

Re: Kritiek voor Stella McCartney: fotoshoot met Kendall Jenner en paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 08:04

Raar dat er geen aanstoot wordt gegeven aan dat bijna naakt op een paard voor een kledinglijn...(wat voegt dat toe?)

Vind dit moeilijk doen om niks, maar goed..ben ook niet zo thuis in de modewereld verder.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 08:10

Elisa2 schreef:
Raar dat er geen aanstoot wordt gegeven aan dat bijna naakt op een paard voor een kledinglijn...(wat voegt dat toe?)

Vind dit moeilijk doen om niks, maar goed..ben ook niet zo thuis in de modewereld verder.

Mensen struikelen overal over tegenwoordig,ik zie het probleem van het gebruik van paarden in deze ook niet zo.
Alleen als je zo prat gaat op vegan en animal rights etc etc als zij en dit zo enorm uitdraagt, als je dan
dit als reclame gebruikt, kan je op je vingers wel natellen dat er stront aan de knikker van komt.
Het schijnen de paarden van die fransman te zijn, Pignon.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 08:45

In dit geval is het ongeveer hetzelfde dat je als uitgesproken veganist een commercial maakt met een model dat een echte frikandel speciaal naar binnen werkt in die reclame shoot.

Zoiets als paard en recht die een tuigpaard met bit gebruiken in hun commercial.

Dat soort vergelijkingen moet je het in deze zien.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 08:54

DuoPenotti schreef:
In dit geval is het ongeveer hetzelfde dat je als uitgesproken veganist een commercial maakt met een model dat een echte frikandel speciaal naar binnen werkt in die reclame shoot.

Zoiets als paard en recht die een tuigpaard met bit gebruiken in hun commercial.

Dat soort vergelijkingen moet je het in deze zien.

Maar er wordt toch geen vlees gegeten of een dier mishandeld op die foto's? Of vindt men dat die Kylie Jenner geen geschikte persoon is? Ik vind het nogal flauwekul allemaal, er zijn heel veel echt ernstige zaken in de wereld ook wat betreft dierenleed waar men zich beter druk om zou kunnen maken.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 08:57

Nee wij vinden het geen mishandeling, een echte veganist vind een dier gebruiken, in welke vorm dan ook mishandeling.
Dat is wat we ook al zo vaak proberen uit te leggen bij PvdD, daar zitten ook diverse van die engerds die zover gaan.
Maar dat word ook niet geloofd....

Dit is er het ultieme voorbeeld van. Mensen die zich tegen haar keren want dit is niet wat hoort bij waar zij voor staat: geen dieren gebruiken. Gewoon niet.

Dat je ook een mildere variant van veganisten hebt zal vast, maar niet de doorgewinterde.

anjali schreef:
Maar er wordt toch geen vlees gegeten of een dier mishandeld op die foto's? Of vindt men dat die Kylie Jenner geen geschikte persoon is? Ik vind het nogal flauwekul allemaal, er zijn heel veel echt ernstige zaken in de wereld ook wat betreft dierenleed waar men zich beter druk om zou kunnen maken.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 09:07

Het is maar hoe je het bekijkt. Je kan het zien als het gebruiken van een dier, of je kan het zien als een kans om een prachtig dier in de kijker te zetten en zijn natuurlijke schoonheid te tonen.

Ik vind het allemaal bijzonder bijzonder overdreven. Relativeren is echt een kunst.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 09:12

Ibbel schreef:
BaileyMix schreef:
Nee, je begrijpt me verkeerd. Het gebruik van dieren gaat rechtstreeks tegen de filosofie veganisme in.

Je moet dus niet én je lijn vegan willen noemen, én dieren exploiteren voor die lijn. Het is of-of.

Aah. Dus de fabrikanten van kunststofzadels en -rijlaarzen noemen die alleen maar 'vegan' om ze aan de man te brengen, dus niet omdat ze zelf het veganisme als filosofie omarmen.
Idem voor de fabrikanten van gewone nepleren schoenen.

Ik had al zo het gevoel dat 'vegan' het nieuwe eufemisme voor plastic is.

Ik denk dat er misschien ook nog een verschil is tussen 1) een product uit je assortiment 'vegan' noemen, dan weten mensen dat dat product op een bepaalde manier gemaakt is en 2) je hele filosofie als persoon en de missie en visie van je bedrijf rond vegan laten draaien.

Vergelijking: een kledingmerk wiens filosofie gebaseerd is op het eerlijk en humaan produceren van kledij, moet ook niet dat model inhuren dat op Instagram collabs heeft met Shein en Primark. Dat vindt je doelgroep niet leuk. Laat het model dan ook nog eens een Aziatisch kindje in de armen houden en jaaa ... je snapt het denk ik wel.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 09:20

Tieneke schreef:
Het is maar hoe je het bekijkt. Je kan het zien als het gebruiken van een dier, of je kan het zien als een kans om een prachtig dier in de kijker te zetten en zijn natuurlijke schoonheid te tonen.

Ik vind het allemaal bijzonder bijzonder overdreven. Relativeren is echt een kunst.

Dit dus.

Maar door de reacties in dit topic en dan met name over vegan paardenspullen: hoe ziet een reclamefoto van een vegan zadel er dan uit? Want dat kan dan toch ook niet op een levend paard?

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 09:24

Gaby schreef:
Ik vind de kritiek terecht hoor.
Als je een vegan label runt, moet je niet met een bontdraagster in zee; er zijn zat populaire modellen die geen bont dragen, en laten we wel wezen, zo bijzonder is Kendall niet.
Leer en het gebruik van paarden bevindt zich ethisch gezien op een lichtelijk hellend vlak als je deze dingen in context plaatst met 'zie mij eens milieuvriendelijk, ethisch verantwoord en vooruitstrevend zijn'. Als je een vegan merk runt, kun je dit soort fotoshoots niet doen; je vervreemdt dan een deel van je doelgroep.
Ik zal in ieder geval bij deze nooit een product van haar kopen voor mezelf of voor een ander.

Ik vind de kritiek zwaar overdreven, de argumenten zijn zo ver gezocht. Get a life denk ik dan.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 09:25

Veronica2 schreef:
Tieneke schreef:

Dit dus.

Maar door de reacties in dit topic en dan met name over vegan paardenspullen: hoe ziet een reclamefoto van een vegan zadel er dan uit? Want dat kan dan toch ook niet op een levend paard?

Top reactie, geen reclames meer voor vegan paardenspullen waar een paard in voorkomt!! Sterker nog, vegan en paardenspullen kunnen niet samen tenslotte.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 09:28

Als verkoper van paardenspullen zal je doelgroep dus sowieso niet de gepassioneerde vegan of animal activist zijn. Eerder de ruiter of amazone die het wel fijn vindt om een gemakkelijk te onderhouden zadel te hebben.
Plus, in dit geval zal het echt wel de combi zijn: én een paard én Kendall.
Edit: en uiteraard Stella zelf. Hoge bomen vangen altijd meer wind, zal altijd zo zijn.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 09:37

Ik ben wel nieuwsgierig naar de foto's want de eerste vind ik prachtig.
Mooi artistiek.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 09:44

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 09:46

Knappe foto's <3

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 09:47

Een vegan eet ook geen eieren en gebruikt geen honing. Ook niet als dat diervriendelijk wordt geproduceerd.
De (klassieke) definitie van een vegan is een levensstijl waarin he er naar streeft om helemaal geen dieren te gebruiken, in geen enkel opzicht.

Tegenwoordig is vegan hip en wordt die definitie door mensen opgerekt. Bijvoorbeeld mensen die plantbased eten en dat vegan noemen, maar veganisme is dus eigenlijk veel meer dan alleen een voedingspatroon.

En in die definitie is een paard in je fotoshoot gebruiken dus tegenstrijdig aan je definitie. En is een vegan zadel dus een contradictio in terminis. Maar het sluit aam bij een hippe term en is daarbij commercieel interessant.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 09:59

DuoPenotti schreef:

Aha. Daar wordt dus wel de reden om paarden te gebruiken duidelijk. De prints op de getoonde tassen en schoenen ed zijn 'appaloosa falabella-skin' prints. Dan is er wel een logica voor die paarden.

Om als vegan paardenprints te gebruiken is vermoedelijk voor de die-hards ook al een no-go. Maar het is wel een leuke idee als je tegen tijgerprintjes bent (ook al is het geen echte tijger)

En verder zijn Stella en Kendall allebei paardenmeisjes met een ranch, fokken en rijden paarden - en dus per definitie geen aanhangers van de striktere vegan-filosofie.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 10:05

Mooie foto's. Ik hou daar wel van.

Secrible klopt wat je schrijft. Dus commentaar logisch.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 10:26

Veronica2 schreef:
Tieneke schreef:

Dit dus.

Ik denk dat bijna iedereen hier op bokt geen kwaad hier in ziet. Tenminste ik lees dat niet.
Alleen als je als hoge boom je hele merk om vegan en animal rights laat draaien en je gebruikt dan toch dieren voor je reclame, dan valt dat bij vegans niet goed.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 10:34

secricible schreef:
Een vegan eet ook geen eieren en gebruikt geen honing. Ook niet als dat diervriendelijk wordt geproduceerd.
De (klassieke) definitie van een vegan is een levensstijl waarin he er naar streeft om helemaal geen dieren te gebruiken, in geen enkel opzicht.

Tegenwoordig is vegan hip en wordt die definitie door mensen opgerekt. Bijvoorbeeld mensen die plantbased eten en dat vegan noemen, maar veganisme is dus eigenlijk veel meer dan alleen een voedingspatroon.

En in die definitie is een paard in je fotoshoot gebruiken dus tegenstrijdig aan je definitie. En is een vegan zadel dus een contradictio in terminis. Maar het sluit aam bij een hippe term en is daarbij commercieel interessant.

Onlangs las ik ergens dat de vegan trend alweer over zijn hoogtepunt heen is, ik ben benieuwd wat het volgende wordt waar mensen zich druk om gaan maken.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 11:22

DuoPenotti schreef:
Nee wij vinden het geen mishandeling, een echte veganist vind een dier gebruiken, in welke vorm dan ook mishandeling.
Dat is wat we ook al zo vaak proberen uit te leggen bij PvdD, daar zitten ook diverse van die engerds die zover gaan.
Maar dat word ook niet geloofd....

Dit is er het ultieme voorbeeld van. Mensen die zich tegen haar keren want dit is niet wat hoort bij waar zij voor staat: geen dieren gebruiken. Gewoon niet.

Dat je ook een mildere variant van veganisten hebt zal vast, maar niet de doorgewinterde.

Beetje vreemde reactie terwijl er zo duidelijk uit blijkt dat je geen benul hebt. En 'wat je uit probeert te leggen bij de PvdD', ga weg joh. We hebben jouw/jullie advies niet nodig hoor. Behoorlijk respectloos, terwijl je het duidelijk gewoon niet begrijpt. Je zou ook gewoon om uitleg kunnen vragen.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 11:30

Even googlen bracht me bij dat Stella voor haar wintershow eerder dit jaar François Pignon uitnodigde om naast de catwalk (gewoon in het zand van een binnenbak) op te treden. Doel: laten zien dat je paarden ook op een andere manier kunnen laten showen, cruelty free.

Dus de kritiek slaat écht nergens op.

Linkje: https://www.veganfoodandliving.com/news ... es-runway/

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 11:52

Dus als niet vegan kan ik concluderen dat op bokt alle vegans hun paarden hebben weggedaan ? Sarcasme uit, ik vind soms dat er gewoon gebasht wordt omdat het kan. Belachelijk kortzichtig van enkelen en daar sluit zich een hele horde jaknikkers bij aan, bij heel veel zaken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 11:54

De kritiek komt toch niet van Bokt uit?

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 11:59

Met de context dat het een vegan label is, snap ik de kritiek op zich wel. Maar op een algemener vlak dan dat, tja... :D