Dringende oproep van agrarische ondernemers: blijf op de paden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 17:22

Ik ga in je voortuin zitten met een biertje in de hand; ik maak toch niks stuk"... :+

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 17:31

Kuggur schreef:
Ik ga in je voortuin zitten met een biertje in de hand; ik maak toch niks stuk"... :+

Dat dus.

Maar wat erger is: als jij een tuinbank in je voortuin hebt staan en er géén bordje "privéterrrein' of 'verboden toegang' staat, dan mag je nog met dat biertje in je hand in iemands tuin gaan zitten ook :+

Idem voor een parkeerplaats op eigen terrein. Als dat een strook langs de weg is, en het niet is aangegeven dat het privé is (sterker nog, als het niet is afgezet) dan mag iedere idioot daar z'n auto neerzetten. Op een oprit mag niet, want dan blokkeer je een uitrit, maar verder...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 17:37

Ibbel schreef:
Kuggur schreef:

Dat dus.

Maar wat erger is: als jij een tuinbank in je voortuin hebt staan en er géén bordje "privéterrrein' of 'verboden toegang' staat, dan mag je nog met dat biertje in je hand in iemands tuin gaan zitten ook :+

Idem voor een parkeerplaats op eigen terrein. Als dat een strook langs de weg is, en het niet is aangegeven dat het privé is (sterker nog, als het niet is afgezet) dan mag iedere idioot daar z'n auto neerzetten. Op een oprit mag niet, want dan blokkeer je een uitrit, maar verder...

Op een oprit mag je gewoon parkeren. Voor een oprit niet.

Wij hebben onze oprit voorzien van een bord om die reden :=.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 17:51

speurneusc schreef:
_San87_ schreef:
Wat bizar dat er ruiters/amazones zijn die het okay vinden over andermans land te rijden :?.

was iemand die foto's gemaakt had van zijn auto op land, en was daar zo trots op, promootte dat zelfs op fb hoe je mooie foto;s kon maken, op mijn reactie daarop dat ie zich wel op ander mand grond bevond zonder toestemming en met zijn auto wel eens gewassen kon beschadigen werd raar gereageerd...kon ie zich niet voorstellen dat dat zo was want hij maakte nix stuk.. Nadenken is moeilijk

Hier in de buurt zijn een paar jaar geleden een paar met crossmotoren door het net ingezaaide graan geracet 8)7
En hondeneigenaren laten hun honden ook vrolijk door de akkers denderen en hun behoefte doen. Vorig jaar eentje in onze net ingezaaide uien. Eigenaar liep al verder druk bezig met zijn telefoon.
Akkers zijn niet af te hekken. Onbetaalbaar en onwerkbaar. Ook wilde dieren die weinig schade geven worden dan beperkt.
Het is erg jammer dat er mensen zijn die niet weten wat mijn en dijn is.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 17:53

Mensen moeten niet zo oordelen voor anderen.

Wij hebben zo vaak toestemming gekregen om over een veld te crossen. Ook met motoren en quads zie je veel crossen op leeg veld en dat is dan toch echt afgesproken.

Wij hebben het nog nooit gedaan als we de eigenaren niet kennen of zonder toestemming.

Ik kan me wel voorstellen als andere mensen zien dat mensen het doen, dat zij denken dat het altijd mag of kan en dat is dus gewoon niet zo. Als mensen met toestemming crossen lijkt het misschien alsof dat altijd en overal kan en mag.

Ik zie en zag overigens vaker motoren en quads op velden flink tekeer gaan dan paarden..........

2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 18:25

Kuggur schreef:

Als je voor mij ook een biertje mee neemt ben je van harte welkom hoor

Nee het is idioot natuurlijk. Mensen moeten gewoon eens leren dat wat van een anders is dat je daar gewoon vanaf blijft. Wij hadden vroeger wel boeren in de buurt waar we langs de zijkanten mochten rijden en als het pas gemaaid was. Daar heb je als het goed is gewoon even contact over met de boer.
Ooit wel zelf eens onbedoeld door een gewas heen gerend met een paard. Boer niet gevonden want het was in het buitenland en mijn duits is zeer slecht |( uiteindelijk heeft een kennis van daar de juiste persoon weten te vinden maar ook nooit meer wat van gehoord.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 09:27

Het is niet zo moeilijk toch, gewoon niet op andermans land rijden., ongeacht of er iets opstaat. Wel zo fatsoenlijk.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 09:47

superpony schreef:
Mensen moeten niet zo oordelen voor anderen.

Wij hebben zo vaak toestemming gekregen om over een veld te crossen. Ook met motoren en quads zie je veel crossen op leeg veld en dat is dan toch echt afgesproken.

Wij hebben het nog nooit gedaan als we de eigenaren niet kennen of zonder toestemming.

Ik kan me wel voorstellen als andere mensen zien dat mensen het doen, dat zij denken dat het altijd mag of kan en dat is dus gewoon niet zo. Als mensen met toestemming crossen lijkt het misschien alsof dat altijd en overal kan en mag.

Ik zie en zag overigens vaker motoren en quads op velden flink tekeer gaan dan paarden..........

Maar daar zeg je het precies goed... met toestemming.
Het artikel gaat over situaties zonder toestemming.
Als aan jou persoonlijk geen toestemming is gegeven ga je gewoon andermans land niet op.
Ook al zie je het anderen wel doen.
Wil je "lekker crossen" en kan dat verder niet in je buurt, huur je een veewagen en ga lekker de veluwe in of het strand op.
Zo maar over andermans land heen crossen mag gewoon niet.
Mensen beseffen vaak niet wat voor schade je aan kan richten.

Popstra

Re: Dringende oproep van agrarische ondernemers: blijf op de paden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 09:53

Asociaal en respectloos!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 09:57

superpony schreef:

als je toestemming hebt is het een ander verhaal.

Maar als er vanuit de agrarische sector een oproep komt om het niet te doen, dan houdt dat ook in dat die ondernemers geen toestemming hebben gegeven.

Heb je toestemming: ga je gang. Heb je geen toestemming: dan kom je niet op dat land. Simpel.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 09:58

Kuggur schreef:

Je moest eens weten hoeveel mensen ik al weg heb moeten sturen uit mijn stukje privé bos/tuin. Ondanks alle bordjes verboden toegang en hekken, de opstallen en dieren die er lopen, vindt men nog dat het staats bosbeheer is. :+ En dan nog beledigd zijn ook.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 11:13

Tijdens corona zaten hier her en der mensen bij boeren in de wei te picknicken, Werden er in weides trailers geparkeerd en paarden uitgelaten en de bende werd achter gelaten. Ook al eens drie ruiters naast elkaar door het net ingezaaide gras voor een paar honderd meter. En dan weten ze natuurlijk van niks als je ze er op aanspreekt want ze kunnen helemaal niet zien wat er wel of niet in de grond zit dus is hun eigen conclusie dat er niets in zit en dat je niet moeilijk moet doen dat ze er door gaan. Raar dat we als ruiters op steeds minder begrip kunnen rekenen met dat asociale gedrag.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 11:17

Rizette schreef:
Tijdens corona zaten hier her en der mensen bij boeren in de wei te picknicken, Werden er in weides trailers geparkeerd en paarden uitgelaten en de bende werd achter gelaten. Ook al eens drie ruiters naast elkaar door het net ingezaaide gras voor een paar honderd meter. En dan weten ze natuurlijk van niks als je ze er op aanspreekt want ze kunnen helemaal niet zien wat er wel of niet in de grond zit dus is hun eigen conclusie dat er niets in zit en dat je niet moeilijk moet doen dat ze er door gaan. Raar dat we als ruiters op steeds minder begrip kunnen rekenen met dat asociale gedrag.

Even een ketting met slot om het toegangshek. Joe.

Nee het is vreselijk en het lijkt steeds erger te worden. Maar onderschat ook wandelaars met honden niet. Die vinden het zo fijn dat hun hond los kan rennen op jouw land. Wij hebben het geluk dat onze gronden met sloten zijn en dus alleen een dam met hek hebben, maar staat het hek open hebben we er gelijk last van.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 11:20

Sowieso snap ik mensen niet die überhaupt percelen van anderen ongevraagd betreden. Of dat nu een perceel is wat hoog staat met gras-tarwe-stro want het is zo leuk om te zien hoe de hond daar steeds boven uit piept tijdens een sprong, mensen die met of zonder dieren tussen de tulpen in gaan staan voor de foto, of tussen de maïs in gaan staan, of wat dan ook. Blijf op de paden dan blijft het voor iedereen leuk en geeft het minste gezeur.
Heb ooit wel toestemming gevraagd aan een boer of ik mijn auto op de inrit van het perceel weide in het bos neer mocht zetten, was aan het revalideren en kon toen niet zo ver lopen, wilde graag met mijn honden wel naar het bos en dat was een ideaal plekje, hij vond het erg netjes dat ik het kwam vragen en het was geen probleem, heb toen het niet meer nodig was een borrel langs gebracht en hartelijk bedankt.
Laatst bijgewerkt door meggiemeg op 31-08-23 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 11:22

Caesar schreef:
Rizette schreef:

Even een ketting met slot om het toegangshek. Joe.

Nee het is vreselijk en het lijkt steeds erger te worden. Maar onderschat ook wandelaars met honden niet. Die vinden het zo fijn dat hun hond los kan rennen op jouw land. Wij hebben het geluk dat onze gronden met sloten zijn en dus alleen een dam met hek hebben, maar staat het hek open hebben we er gelijk last van.

Helaas is niet alles af te hekken. Een akkerrand zorgt al voor een buffer, maar wordt ook gezien als wandelpad als die uitgebloeid is.
Wij hebben wel eens een wildvreemde loslopende hond op ons erf bij huis gehad van iemand die achterop het land was opgestapt en over het land en onverharde pad tussen de akkers en daarna langs de schuur en ons huis naar de straat voor ons huis liepen. Totaal geen intentie om de hond aan te lijnen. Wij hebben gelukkig zelf geen hond of buitenkatten en dus geen aanvaringen, maar ik stond wel verbaasd te kijken.

Mijn vriend heeft daarom ook al bordjes die hij ophangt aan een paal die hij de in de grond zet als er weer te veel wandelaars op het land stappen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 11:26

Ik snap het ook echt niet. Ook niet met honden. Of gewoon mensen.

Zowel met paard als hond kwam ik wel eens op velden die niet van mij waren. Na toestemming. Alleen waren er, vooral met honden, te veel mensen die er ook opgingen. Wij trainden serieus, honden plasten en poepten niet op de velden, we ruimden alle eventuele zooi op en liepen alleen een spoor af op die velden. Anderen gingen lekker hun hond uitlaten. Wij moesten dus ook stoppen met daar trainen (ze hebben toen een geweldige vervangende plek geregeld voor ons die niet te zien was vanaf openbare weg haha) door het gedrag van anderen. Te bizar voor woorden.
Ook met paarden, ik zou er niet eens over nadenken als ik niet hele nadrukkelijke toestemming heb.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 11:46

Zelfs als je toestemming hebt zoals wij hadden, rijd je nog niet over de velden, maar zoals op de foto hierboven getoond voorzichtig aan de randen. Behalve als het wel een pad is (bewegwijzering) voor voetgangers en paarden (Ariège) en de boer met inzaaien er rekening mee houdt. Was het mooiste ruiterpad ooit want er was een pad midden door de zonnebloemen die toen helemaal open en in bloei stonden. De boer wel verteld dat het de mooiste tocht ever was. Hij glom ervan.... :D
Verder gewoon nooit doen ongevraagd zonder toestemming.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 12:16

Paarden kom ik hier niet vaak tegen op de akkers wel zie ik hier in de buurt regelmatig dat men hun hond uitlaat op de akkers van de boer zonder de uitwerpselen op te ruimen en zonder toestemming van de boer en als je ze dan aanspreekt krijg je een grote mond. Mensen hebben geen idee dat als het b.v. land is voor voer voor koeien dat de uitwerpsels van hun hond niet goed zijn voor de koe.

Ik vind het echt asociaal.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 12:23

Mijn vrouw zat eens buiten in de zon op een eerdere boerderij die min of meer direct aan zee staat. Komt een auto aangereden, parkeert op ons erf, stapt een kerel uit. Zegt geen boe of bah, loopt naar de omheining, blijkbaar met als doel bij zee te gaan kijken.
Mijn vrouw voelde zich dus niet geroepen hem te vertellen dat we net een nieuw zeer krachtig stroomapperaat hadden aangesloten op de omheining die hij met zijn beide blote handen aanpakte... }:)
Zéér bevredigend.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 12:53

Oef Kuggur. Die vind ik toch ook wel heftig, eerlijk gezegd.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 12:58

Heftig ja, maar net goed.
Kom op zeg, de brutaliteit.

Denk aan het volgende

héél wat jaartjes terug, nog jong en woonden nog op de boerderij waar ik ben opgegroeid.
Op dat moment stond de stroom niet aan.
Liep er ook een kerel bij ons door de wei, want was blijkbaar korter dan over het zandpad.
Wij riepen nog, dat is prive. Maar kregen ook een grote muil, toen al.
Dus mijn andere broer liep naar het stroomapparaat en bij het verlaten van de wei kreeg hij ook een optater... opgelost.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 13:15

Misschien heftig, maar ik vind het ergens ook karma als je je zo onbeschoft gedraagt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 13:23

Haha Kuggur, ik kan daar wel om lachen. Maar juist ook omdat ik weet hoe ongelofelijk brutaal en onbeschoft mensen kunnen zijn. Ik heb inderdaad ook wel hoogoplopende woordenwisselingen gehad om iemand van mijn erf af te krijgen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 13:39

pien_2010 schreef:
Oef Kuggur. Die vind ik toch ook wel heftig, eerlijk gezegd.

Haha, niks heftigs aan, niet schadelijk, alleen maar pijnlijk; het gebeurde in het zicht van mijn vrouw, en hij zei dan ook niets van zijn electronische tik op de vingers, hij wist precies wat hem gebeurd was én waarom. Goede les.
Als hij de basis manieren had gehad mijn vrouw even beleefd aan te spreken was hem dit niet overkomen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 14:20

Ik snap sws niet waarom mensen het altijd maar normaal blijken te vinden om anders mans eigensom te betreden.
Of dat nu een weide, land, erf is maakt niet uit. Blijf er gewoon vandaan!