Deze boer gooit het roer om en vervangt koeien door paarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 08:00

verootjoo schreef:
Raineri schreef:

Maar welke bedrijven hebben niets te duchten dan? Daar reageer ik op. En wat mij betreft prima dat de broekriem verder wordt aangetrokken. Vind de resultaatverplichting nogal lauwtjes soms.

Voorlopig gaat er nog steeds 17miljard per jaar naar zwaar vervuilende en ziekmakende bedrijven.
Tov een paar miljoen naar milieu/klimaatdoelstellingen.

Laat het duidelijk zijn dat ik het daar niet mee eens ben. Maar tot voor kort was er ook een perverse financiële prikkel voor de agrarische sector. Er is nog een lange weg te gaan om de rest aan te pakken maar nu gaan we de goede weg in. Nu nog doorzetten. En dat is niet gemakkelijk, zeker niet als VVD de grootste blijft.

Overigens blijft het erg vaag. Het ontvangen van subsidies ontdoet een bedrijf nog steeds niet aan het voldoen van bepaalde milieuverplichtingen. De broekriem wordt echt wel steeds strakker getrokken en daar gaat het mij om. Er wordt altijd gesuggereerd dat slechts de agrarische sector de Sjaak is, maar dat is simpelweg niet waar. Wel halen ze vaker het nieuws :P

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 08:12

senna21 schreef:
We weten niet wat er op ons afkomt.
We gaan het meemaken. Doemdenken heeft geen zin. Je kansen pakken en vertrouwen houden, helpt je het meest. Dat doen deze mensen.

Ik schrik best wel van de angstige toekomstgedachten hier. Maar ondertussen begrijp ik dat er (mogelijk) vreemde tijden op ons afkomen. Ik heb nu al uit zoveel hoeken gehoord dat de toekomst onzeker is en er veel zal veranderen.. het is alleen wel moeilijk voor te stellen vind ik. We zijn in NL ook gewend dat de soep niet zo heet gegeten wordt als ‘ie wordt opgediend.

Voor nu vind ik dit een slim plan van het boerengezin. De vraag naar stalling is er, mensen houden paarden en hebben zelf die ruimte niet.
Misschien dat die luxe tot hobbymatig paarden houden ooit overgaat. Maar als het zo ver is is m.i. de pleuris ook wel uitgebroken en kunnen bestaande stallen bijv worden omgebouwd tot onderdak voor mensen. Je weet het niet. Die stallen en gebouwen zullen wel nut houden denk ik.

Een paardenhouderij veroorzaakt sowieso veel minder stikstof en mestuitspoeling dan een boerderij met koeien.
Voor nu vind ik het mooi dat er weer plek is gecreëerd voor 50 privepaarden. Ik vind het een goed voorbeeld van de ruimte die koeien innemen op een andere nuttige en rendabele manier inrichten. En ik hoop natuurlijk van harte dat ons leven goed mag blijven zijn en de angsten zoals ik hierboven heb gelezen niet uitkomen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 08:13

Om de agrarische sector gaat het op een oneerlijk manier.
Vandaag moet het zo. Tonnen geïnvesteerd. Morgen moet het zo en zijn die tonnen weggegooid.
Tonnen eigen geld. Of ja van de bank.
Daar heeft een V&D geen last van
Dát maakt het zo oneerlijk.

Dus wat deze boer /paardenhouder nu doet mag.
Maar hij is niet verhuisd.
Dus je kunt er donder op zeggen dat het over een paar jaar op die plek niet meer mag.

Elisa2

Re: Deze boer gooit het roer om en vervangt koeien door paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 08:20

Ik hoop het niet voor hem en zijn gezin!

Dat klinkt wel als een goede oplossing en slimme investering.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 08:20

Er is gewoon hufterig met de situatie omgegaan, de overheid wist al decennia dat dit ging gebeuren maar wel iedereen lekker maken. Ik ben voor verandering, maar wel op een eerlijkere en transparante manier. Ik ben ook niet zo zeker dat dit niet weer gaat gebeuren, als je kijkt naar de geschiedenis van “pappen en nathouden”.

Wel echt goed van deze mensen dat ze die ondernemersgeest zo hebben en het roer omgooien! Hoop dat ze er nog vele jaren blijven :j
Aan de andere kant blijft het natuurlijk een bedrijf en ben je ondernemer. Je dient je onderzoek gewoon uit te voeren, en hier naar te handelen om bestaansrecht te behouden. Mes snijdt aan veel kanten.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 08:25

Maar als de spelregels steeds veranderen valt er weinig te onderzoeken. Is toch wat anders als dat niemand geen cd's meer koopt. Dat heeft niet de overheid opgelegd. Vandaag zo en morgen anders.

Uiteraard hoop ik dat deze mensen hier nog lang een bedrijf mogen houden.
En misschien omdat de oude kliek nu voor een groot deel weg is uit Den Haag dat het spelletje eerlijk gespeeld gaat worden. En er wel echt gekeken kan worden naar de toekomst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 09:19

DuoPenotti schreef:
Maar als de spelregels steeds veranderen valt er weinig te onderzoeken. Is toch wat anders als dat niemand geen cd's meer koopt. Dat heeft niet de overheid opgelegd. Vandaag zo en morgen anders.

Uiteraard hoop ik dat deze mensen hier nog lang een bedrijf mogen houden.
En misschien omdat de oude kliek nu voor een groot deel weg is uit Den Haag dat het spelletje eerlijk gespeeld gaat worden. En er wel echt gekeken kan worden naar de toekomst.

En ik ben bang dat als het spelletje inderdaad eerlijk gespeeld wordt er iets heel anders tevoorschijn komt
En dan in de vorm van alles moet dicht weg en terug naar het moet minder want anders.(wat uiteindelijk ook gewoon waar is)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 09:34

Het spel wordt al 40 jaar niet eerlijk gespeeld dus ik heb er weinig fiducie meer in.
Zolang is al bekend dat we de mist in gaan met het milieu, zolang is ook al bekend dat koeien daar een rol in spelen. En de forse bebouwing natuurlijk, as er genoeg groen is is er ook minder een probleem.
Maar er is zo lang ingezet op groeien in alles, groei moet.

En nu is het te laat. En krijg je dit soort taferelen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 09:47

En het wordt gedramatiseerd tot en met.

Straks gaat de benzinepomp-in-het-dorp die geen plek heeft voor 10 snellaadpalen ook weg. Dat kan ook best een bedrijf zijn waar opa 100 jaar geleden als de lokale hoefsmid-met-travaille voor de werkpaarden begonnen is. Dat kan ook een familiebedrijf zijn met investeringen in vloeistofdichte vloeren omdat er geen druppel benzine meer gemorst mocht worden. Bestaat straks ook niet meer.
De plaatselijke kruideniers zijn 30 jaar geleden al weggewerkt door de Appie's en Jumbo's.
De bankkantoren doen het niet meer dankzij internet.

Er verdwijnen zát bedrijven doordat de wereld en de regels veranderen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 10:03

Is wel zo Ibbel.
Afgelopen 20 jaar zijn overal, ogenschijnlijk zonder regie, nieuwe stallen gebouwd. Overal schaalvergroting met moderne stallen.
Ik dacht toen al dat gaat elkaar een keer raken.

Het is alleen ondertussen wel zo dat landbouw over voedselproductie gaat. Het huidige wereldwijde voedselaanbod zal toch wel enigszins gelijk staan aan de vraag. Je kan er het veevoer af rekenen als ‘de wereld plantaardig gaat eten’ maar dan nog is volgens mij de huidige bevolkingsgroei te danken aan de efficiënte landbouw.

Maar goed, dat is op zich een andere discussie.
Ikzelf zou het top vinden als in de buurt boeren de boel zouden ombouwen tot paardenstalling. Misschien gaan we wel mooi terug naar paard en wagen in een emissievrije wereld. 8-)

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 10:09

DuoPenotti schreef:
Vandaag moet het zo. Tonnen geïnvesteerd. Morgen moet het zo en zijn die tonnen weggegooid.
Tonnen eigen geld.
Of ja van de bank.

Dus je kunt er donder op zeggen dat het over een paar jaar op die plek niet meer mag.

De agrarische sector heeft dat gedeeltelijk aan de eigen zeer sterke lobbygroepen te danken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 10:12

Ja, landbouw gaat over voedsel. Maar NL is de 2e exporteur in de wereld, na de VS. Da's een beetje heel veel, vergeleken met het grondgebied van de VS.
En wat wij hier eten in NL, is voor het overgrote deel import. Ook omdat wij niet met de seizoenen mee wensen te eten, maar in de winter aardbeien uit Spanje en peultjes uit Kenia wensen.

Kortom, er is nogal wat scheefgegroeid in de loop de tijd. En ja, daar heeft de overheid schuld in. En de banken en de grote agro-industrie hebben ervan geprofiteerd en de boeren uitgeknepen/opgeleid tot fabriekleiders.
En de consument (en de boer!) wordt een rad voor ogen gedraaid door de jaren 50 als huidige beeld af te schilderen: die idyllische kleine boer die zich 24/7 in het zweet zijns aanschijns te barsten werkt om ons voedsel te produceren.

Voor zover er nog kleine boeren zijn worden die helaas vermoedelijk vooral de dupe, en de grote 'fabrieksboeren' blijven over, waar de banken en agro-industrie de echte winnaars zijn. Helaas.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 10:44

Ik vind een veranderende wereld nogal een verschil met vergunningen waarvoor echt grof veel geld betaald is nu zomaar ongeldig te verklaren.
En ook gelijk mensen de kans ontnemen om elders in Europa te gaan boeren.

En dat dan vrijwillig uitkopen noemen.

En begrijp me niet verkeerd want ik vind ook dat milieu en klimaat boven alles gesteld moet worden, maar de manier waarop is wel echt cru.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 10:58

Ja en daar heeft Ibbel helemaal gelijk in wat betreft landbouw.
En Verootjoo het kan alleen maar op een crue manier omdat alle andere opties al een flinke tijd voorbij zijn.
De Club van Rome heeft in 1972 daar al meerdere malen op gewezen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 11:03

Tja, NL heeft jarenlang stelselmatig de EU wetten aan z'n laars gelapt. En nu is het punt bereikt dat de EU zegt: en nu luisteren, of je krijgt geen EU-geld meer.
Dan kan je als NL ook zeggen: we stappen uit de EU. Kan. Dan dondert je export ook in elkaar (kijk maar naar de UK) en heb je wat betreft de landbouw netto precies hetzelfde resultaat, met nog minder mogelijkheid de boeren te compenseren.

windsor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 12:42

Janneke2 schreef:
DuoPenotti schreef:
Wat een slimpie, over een paar jaar zit hij hetzelfde....
Ga er maar niet vanuit dat paarden gespaard gaan blijven.

Waarom zou je daar wel van uitgaan dan...?

Omdat het koningshuis in de paarden zit.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 13:00

Dit was voor jaren terug ook al zeer gebruikelijk. Ik ken genoeg stallen die van de koeien op de paarden zijn over gegaan (sta zelf ook op een stal waar dit voor geldt). Groot voordeel er van, iig op onze stal, is dat er ongelooflijk veel land bij zit. Paarden hebben lekker de ruimte buiten en ruwvoer komt ook allemaal van eigen land.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 13:25

SusanH schreef:
Dit was voor jaren terug ook al zeer gebruikelijk. Ik ken genoeg stallen die van de koeien op de paarden zijn over gegaan (sta zelf ook op een stal waar dit voor geldt). Groot voordeel er van, iig op onze stal, is dat er ongelooflijk veel land bij zit. Paarden hebben lekker de ruimte buiten en ruwvoer komt ook allemaal van eigen land.

Voordat ik de paarden thuis had, stond ik ook op een vroegere koeienhouderij, de pensionstal daarvoor was zelfs een oud kippenboer die in het verleden altijd al paarden had en door had gekregen dat hij daarin een betere boterham kon verdiepen dan met de kippen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 13:34

Shalimar schreef:
Loretta schreef:
Ik hoop maar dat het met paarden goed blijft gaan. Maar het verleden leert dat je alles kunt verwachten.
Zo was deze boer bijvoorbeeld eerst een schoolvoorbeeld van duurzaam boeren. Nu is het bedrijf opeens een piekbelaster die moet verdwijnen.

https://www.hartvannederland.nl/nieuws/ ... ekbelaster

En nu las ik weer een artikel waarin een hoogleraar aanbeveelt om een bedrijf op te delen in 3. Dan is het zelfde bedrijf met hetzelfde aantal koeien opeens geen piekbelaster meer.

https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/3 ... aangemerkt

Wat vandaag duurzaam is dat is morgen opeens vervuilend. Ligt net aan het gehanteerde rekenmodel.

Ik heb op deze stal gestaan en ze hebben er allemaal goed over nagedacht en alles berekend. Daarbij ligt de stal vlakbij de vuilverbranding, de A12 en bij een stel windmolens, waardoor er bij het voormalige melkveebedrijf strakke kwaliteitsnormen en voedselveiligheidstesten werden gedaan, dus de normeringen tav de natuurwaarden en neerslag van verschillende stoffen zijn wel goed in beeld. Ik ben niet bang voor het voortbestaan van dit bedrijf. Dan zouden ze ook niet zo'n enorme investering hebben gedaan, ze weten met de nodige ambities heel goed waar ze aan begonnen zijn.

Ik hoop dat je gelijk hebt en dat paarden in de toekomst niet de nieuwe schietschijf van de overheid en natuurorganisaties gaan worden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 13:40

De meeste pensionstallen die ik ken waren in de jaren '90 een boerenbedrijf. Sommige zijn nog beide. Voor de mensen die ik ken was het inderdaad om een goede boterham te kunnen verdienen en (zolang je je klanten tevreden houdt) ook een stuk zekerder.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 13:48

SARINO schreef:
Ik hoop dat deze boer het red , want koeien of paarden incl het paardenmens is toch een wereld van verschil en alle dagen mensen en vragen/gedoe op je erf moet je wel tegen kunnen.

Precies dit.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 17:55

DuoPenotti schreef:
Ik noem hem niet dom, dat maak jij er van....

En eventjes heeft hij meer toekomst. Dat klopt.
Maar zijn toekomst verzekerd ...nou nee, niet in Nederland.

Dat insinueerde je wel.

Hij is wel slim want is een hippisch centrum. Als hij ooit in de situatie komt dat hij daar geen paarden meer mag houden kan hij nog steeds wedstrijden en evenementen organiseren. Omdenken DuoPenotti, dat is pas slim;-)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 18:07

DuoPenotti schreef:
Tonnen eigen geld. Of ja van de bank.

De V&D? Die winkel die niet meer bestaat omdat ze zijn opgekocht door zo'n naar roofkapitaal-bedrijf en daarna zijn opgedoekt noem je hier als voorbeeld?

De overheid gedraagt zich niet erg betrouwbaar, en dat is naar. Maar het bedrijfsleven heeft echt minstens zulke nare spelletjes, en echt niet alleen ten koste van agrarische bedrijven.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 18:55

DuoPenotti schreef:
Wat een slimpie, over een paar jaar zit hij hetzelfde....
Ga er maar niet vanuit dat paarden gespaard gaan blijven.

Exact! Ik zei ook al; Moedig, maar naief.... Agenda 2030 rolt ook al duidelijk zichtbaar uit in de paardenwereld.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 19:53

Paardenmest is inderdaad niet hetzelfde als koeien en varkensmest. Maar wat ik nooit heb begrepen van het hele ammoniak probleem is dat er vooral problemen mee zijn als de urine en mest van koeien en varkens zich mengt, iets wat je in een stal eigenlijk niet kan voorkomen. Als de urine en mest zich niet mengt schijnt de uitstoot 75% lager te zijn.

Mijn idee is dan: al die koeien en varkens het land op zodat ze niet op dezelfde plek urineren en mesten. Lijkt mij dat je dan al een grote sprong voorwaarts maakt, of zie ik dat verkeerd?