Boeren moeten zorgen voor meer schaduw, vindt NVWA

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 11:49

juval schreef:
in die zogenaamde vermaledijde megastallen is het binnenklimaat doorgaans erg goed geregeld overigens met ventilatoren, open zijkanten en geïsoleerde daken. Vaak zelfs nog met vernevelingsinstallaties om de koeien koel te sproeien.

Ja, dat zeg ik. Dáár is geen probleem qua hittestress. Wél qua dierenwelzijn en vrij rond kunnen lopen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 11:50

Ibbel schreef:
juval schreef:
in die zogenaamde vermaledijde megastallen is het binnenklimaat doorgaans erg goed geregeld overigens met ventilatoren, open zijkanten en geïsoleerde daken. Vaak zelfs nog met vernevelingsinstallaties om de koeien koel te sproeien.

Ja, dat zeg ik. Dáár is geen probleem qua hittestress. Wél qua dierenwelzijn en vrij rond kunnen lopen.

koeien kunnen in zulke stallen juist wel vrij rondlopen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 11:53

Ibbel schreef:
DuoPenotti schreef:
Onzin
Langs de meeste weides staan rijen met bomen. Tenminste hier zo Brabant /Limburg.
Zorg dat je dieren daar staan met de hete dagen en het probleem is al opgelost.
En ja dat zie ik de boeren meestal ook doen.

Er is sinds de jaren 50 en de ruilverkaveling 2000 kilometer aan heg gekapt in NL. Dus nee, er staan geen bomenrijen en heggen meer langs het merendeel van de weilanden in NL. Daarom gaat het hier qua biodiversiteit ook zo beroerd slecht.

Bijzonder dan... Ik ken hier geen weilanden zonder rijen bomen.
Nee geen heggen. Bomen. Hier veel eiken.
Maar als ik hier over de velden kijk zie ik zo waar (zand) wegen lopen allemaal bomen.
Ook nog vaak tussen de percelen onderling maar niet altijd.

Misschien is hier anders verkaveld?
Was hier ook pas in 1980. Want de ruilverkavelings keten stonden bij ons op het land.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 11:54

Ja Wilgen groeien vrij snel en staan bij ons ook langs het weiland. Maar houdt er rekening mee dat als ze daarvan eten ze positief getest kunnen worden op doping.

Ben trouwens ook voor meer bomen en schaduw plekken creëeren maar dan ook voor een wet daarvoor zodat de gemeente niet dwars ligt.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 11:56

Cayenne schreef:
mika11 schreef:
Het blijft sneu om te zien, dieren in de volle zon en geen kans om er aan te ontsnappen.
Hier zag ik nog schapen in weiland, en een aantal schapen lag als een soort kluit op elkaar in een streepje schaduw van een kar die in het weiland stond.

Dat zag ik laatst ook. Ruim 50 schapen op een kluitje bij elkaar in een mini streepje schaduw.
Echt heel sneu.

Dat op een kluitje liggen doen ze hier ook maar dat is voor een groot deel echt kuddegedrag. Ze zouden namelijk ook 50 meter verder kunnen lopen en daar in de schaduw gaan liggen...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 11:57

Noord- en Zuid Holland, Utrecht, Friesland, Groningen, grotendeels klei en dus goed melkvee-land, allemaal zonder bomen.
Zandgrond is idd niet veel ruilverkaveld, was altijd minderwaardige grond, weinig behoefte aan lappen en lappen aaneengesloten.

Hier zetten de boeren platte wagens in het land voor de schapen - die gaan daar keurig onder liggen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 12:01

Ibbel schreef:
Noord- en Zuid Holland, Utrecht, Friesland, Groningen, grotendeels klei en dus goed melkvee-land, allemaal zonder bomen.
Zandgrond is idd niet veel ruilverkaveld, was altijd minderwaardige grond, weinig behoefte aan lappen en lappen aaneengesloten.

Hier zetten de boeren platte wagens in het land voor de schapen - die gaan daar keurig onder liggen.

wij boeren ook op kleigrond, en toch overal wilgen, populieren, Iepen, elzen eiken berken kastanjes notenbomen etc etc. }:0

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 12:01

Gelazer is dat er nog steeds geen bestuurder het lef heeft om stomweg bestemmingsplan dier gelijk te trekken met een vrijstelling schuilstal. Hang er een basis aan qua max hoogte, kleurtjes, wat beplanting er omheen en je bent ook van je ja maar het uitzicht onzin af. We zouden een beschaafd land zijn met naleven van rechten enzo. Iets met ook zelf doen wat je van anderen verwacht. Dat je niet een situatie wil van van schuilstal tot huis, best, maar dan is een eis als geen stroom aansluiting al een beperking die de dieren niks in de weg legt, terwijl veel mensen er niet willen wonen.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 12:02

Als de NVWA dat vindt, dat is dat natuurlijk helemaal prima, want er zijn nog voldoende weidedieren die geen sprankje schaduw kunnen vinden, maar laten ze dan eerst maar alle gemeenten langs gaan om dat kenbaar te maken zodat vergunningen aangepast kunnen en afgegeven mogen worden. Er zijn veel mensen die graag wat schaduw zouden willen creeren, maar zodra er in bepaalde gebieden wat neergezet wordt krijg je gelijk de ambtenaren op het dak, zwaaiend met vergunningen en wetgeving.

En wat juval schrijft; dan zullen boeren de weidedieren binnen houden. Terwijl ze met mogelijkheid tot schaduw ook naar buiten zouden kunnen gaan, om zelf te kiezen. Een enkele boom voor een kudde heeft niet zoveel zin want dat heeft weer andere gevolgen schrijft ze, wat helder genoeg is.

Is er dan wel voldoende weiland/ruimte en schaduwgelegenheid voor de 80 a 100 koeien die een gemiddelde boer heeft, of kunnen ze zelf kiezen? .... en dan begint vanzelf een andere discussie, waar Pien 2010 een heldere kijk geeft op hoe het anders kan :) Vroeger gaf het coulissenlandschap wat de dieren nodig hadden aan schaduw; een aaneengesloten grasvlakte kan dat niet: de ruilverkaveling heeft veel invloed gehad op de vernietiging van een mooi kleinschalig nederland. Zie link van 5 jaar geleden. Het is overigens niet langzaam maar zeker aan het verdwijnen, ruil of herverkaveling speelt al 100 jaar.... en er zijn maar héél weinig houtwallen bijgekomen.
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/225888 ... aswoestijn

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 15:12

Licor schreef:
Ik weet dat niet overal een schuilstal ofzo gebouwd mag worden.. maar er kunnen toch echt wel veel meer bomen gepland worden?
Hier zie ik soms boeren hele mooie grote gezonde bomen omkappen, vind dat echt zo zonde!

Wij hebben geen heel groot perceel maar wel 80 eiken en nog heel wat andere bomen.. zijn we iedere zomer weer ontzettend blij mee..
We willen graag nog meer bomen planten, zeker nu onze grote kastanje boom dood is gegaan.
Paarden maken er ook dankbaar gebruik van.
ik huur een wei. Er staan enkele berken op mijn wei en de verhuurder zou het liefst alle bomen wegdoen. Ik heb geopperd deze te laten staan. De paarden snoepen ervan en hrt zorgt voor een klein beetje meer schaduw. Grootste deel van de wei is helaas in de volle zon. En ook hier mag niets extra's bij gezet worden.

Rubs

Re: Boeren moeten zorgen voor meer schaduw, vindt NVWA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 15:40

Goede zaak. Schaduwplekken creëren mag vaak niet, maar er is wel een 'omdenken' op gang aan het komen. Hopelijk is het binnen een paar jaar wel makkelijker, en zelfs verplicht tijdens hittegolven.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 15:42

Bomen geven zoveel koelte. Eergisteren een feestje gehad hier met nogal wat mensen. Het was snoeiheet, maar onder de bomen heerlijk fris. Dat verschil met paar meter verder als je onder de bomen uit kwam was echt enorm.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 15:44

Hier in de polder mogen wij geen echte bomen planten. Wel hebben we wat wilg staan (die eerst nog wat moeten groeien) en een vlier die goed schaduw geeft. En ze kunnen naar de paddock terug, de schuilstal in. Vandaag staat in de wei een lekker briesje dat in de paddock er niet is.
Ik heb dat bij melkveehouders ook al vaker gezien, dat ze een pad tussen wei en stal hebben. En ook de schapenhouder naast ons heeft de staldeur open. Er is vaak best wel wat mogelijk

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 18:37

Waarom zou je een schuilstal moeten bouwen om schaduw te creëren?
Wilg en Els zijn heel snel groeiende bomen. Populier, Berk en Es groeien ook rap. En het grote voordeel van bomen is ook nog eens dat ze meer koelte geven dan een overkapping of stal.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 18:41

herr_balou schreef:
Wilg en Els zijn heel snel groeiende bomen. Populier, Berk en Es groeien ook rap. En het grote voordeel van bomen is ook nog eens dat ze meer koelte geven dan een overkapping of stal.

Tuurlijk kan je snelgroeiende bomen planten. En je moet dat ook vooral niet nalaten.
Maar je hebt toch ook met snelgroeiende bomen minimaal 10 jaar nodig om een béétje een schaduwgevende boomsingel voor pak 'm beet 50 melkkoeien te hebben...

En ondertussen hebben we vrijwel ieder jaar gortdroge snoeihete periodes. Je zal toch ook iets aan (tijdelijk/verplaatsbare) schaduw moeten doen terwijl je boompjes groeien.

Nog afgezien van het feit dat je rondom zal moeten planten, geen boer zet bomen middenin z'n wei neer. En een paar honderd meter boomsingel is ping-kassa.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 18:52

Ibbel schreef:
herr_balou schreef:

Tuurlijk kan je snelgroeiende bomen planten. En je moet dat ook vooral niet nalaten.
Maar je hebt toch ook met snelgroeiende bomen minimaal 10 jaar nodig om een béétje een schaduwgevende boomsingel voor pak 'm beet 50 melkkoeien te hebben...

En ondertussen hebben we vrijwel ieder jaar gortdroge snoeihete periodes. Je zal toch ook iets aan (tijdelijk/verplaatsbare) schaduw moeten doen terwijl je boompjes groeien.

Nog afgezien van het feit dat je rondom zal moeten planten, geen boer zet bomen middenin z'n wei neer. En een paar honderd meter boomsingel is ping-kassa.

10 jaar voor een Wilg of Els iets voorstelt? Wat een onzin. De Schietwilgen zijn hier binnen 3 jaar ruim 10 meter hoog uit extreem treurige stokjes van eigen snoei. Gewoon zo in de stenige grond geduwd. De Elzenzaailingen hadden 2 jaar meer nodig. Es nog een jaartje meer.
Jammer genoeg is Esdoorn giftig want die groeit behoorlijk snel.

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 18:54

Hier alle geplante wilgen, welke al richting boom gingen, geknapt tijdens de laatste storm (kustgebied NH) liggen nu in de sloot....in de hoop dat ze uiteindelijk weer aanslaan i.p.v. opnieuw beginnen met dunne sprietjes.

Ik huur overigens gemeentegrond en de gemeente is not amused over de bomen; het zou het onderhoud aan de sloten en de slootwaterstand beïnvloeden? Al bijna 2 jaar verzoeken zij dat ik het aangeplante groen (wilg,berk,haagbeuk) weghaal maar het is tot nog toe bij een verzoek gebleven. Inmiddels hebben mijn buren ook bomen aangeplant op de weide (gemeentegrond) en ook zij hebben visite gehad van de gemeente.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 18:56

herr_balou schreef:
Ibbel schreef:

10 jaar voor een Wilg of Els iets voorstelt? Wat een onzin. De Schietwilgen zijn hier binnen 3 jaar ruim 10 meter hoog uit extreem treurige stokjes van eigen snoei. Gewoon zo in de stenige grond geduwd. De Elzenzaailingen hadden 2 jaar meer nodig. Es nog een jaartje meer.
Jammer genoeg is Esdoorn giftig want die groeit behoorlijk snel.

Haal wilgentakken van 7 meter en je hebt direct een boom van 5,5 meter hoog. Dat is niet zo moeilijk. Lastiger is om te zorgen voor genoeg water

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 19:31

bomen hebben ook onderhoud nodig, dat wordt nog wel eens vergeten.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 19:41

DuoPenotti schreef:
Ibbel schreef:

Onzin
Langs de meeste weides staan rijen met bomen. Tenminste hier zo Brabant /Limburg.
Zorg dat je dieren daar staan met de hete dagen en het probleem is al opgelost.
En ja dat zie ik de boeren meestal ook doen.

Er is sinds de jaren 50 en de ruilverkaveling 2000 kilometer aan heg gekapt in NL. Dus nee, er staan geen bomenrijen en heggen meer langs het merendeel van de weilanden in NL. Daarom gaat het hier qua biodiversiteit ook zo beroerd slecht.

Bijzonder dan... Ik ken hier geen weilanden zonder rijen bomen.
Nee geen heggen. Bomen. Hier veel eiken.
Maar als ik hier over de velden kijk zie ik zo waar (zand) wegen lopen allemaal bomen.
Ook nog vaak tussen de percelen onderling maar niet altijd.

Misschien is hier anders verkaveld?
Was hier ook pas in 1980. Want de ruilverkavelings keten stonden bij ons op het land.[/quote]

Zeker nog nooit in Flevoland of de Noordoostpolder geweest?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 19:46

Jawel . Maar daar is niet ruilverkaveld.
En wat ik eerder zei. Je weet vooraf hoe de wei eruit ziet.
Wat de bouwblok is.
Dan niet daarna miepen ik mag niets plaatsen.
Dan is het mooi hooiland. Geen land om met heet weer dieren te plaatsen.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 20:50

juval schreef:
bomen hebben ook onderhoud nodig, dat wordt nog wel eens vergeten.

Echt? Waarom denk je dat die Schietwilgen ruim 10 meter hoog zijn? Geen tijd om te snoeien maar de koeien van de buren zijn er heel blij mee als ze eens op het landje staan waar ze schaduw kunnen pakken van onze bomen.
Overigens is onderhoud niet per se nodig. En als je het al nodig vind kun je het zo groot of klein maken als je wilt. Daarbij lijkt het mij een heel fijne verrijking voor dieren om wat snoeiafval in de wei ter beschikking te hebben.

Miran schreef:
Hier in de polder mogen wij geen echte bomen planten. Wel hebben we wat wilg staan (die eerst nog wat moeten groeien) en een vlier die goed schaduw geeft. En ze kunnen naar de paddock terug, de schuilstal in. Vandaag staat in de wei een lekker briesje dat in de paddock er niet is.
Ik heb dat bij melkveehouders ook al vaker gezien, dat ze een pad tussen wei en stal hebben. En ook de schapenhouder naast ons heeft de staldeur open. Er is vaak best wel wat mogelijk

De NL-er lijkt tegenwoordig vooral uit te gaan van de onmogelijkheden in plaats van de mogelijkheden, uitzonderingen daargelaten... Dat zie je in dit topic ook weer.

Forcalquier schreef:
Hier alle geplante wilgen, welke al richting boom gingen, geknapt tijdens de laatste storm (kustgebied NH) liggen nu in de sloot....in de hoop dat ze uiteindelijk weer aanslaan i.p.v. opnieuw beginnen met dunne sprietjes.

Ik huur overigens gemeentegrond en de gemeente is not amused over de bomen; het zou het onderhoud aan de sloten en de slootwaterstand beïnvloeden? Al bijna 2 jaar verzoeken zij dat ik het aangeplante groen (wilg,berk,haagbeuk) weghaal maar het is tot nog toe bij een verzoek gebleven. Inmiddels hebben mijn buren ook bomen aangeplant op de weide (gemeentegrond) en ook zij hebben visite gehad van de gemeente.

Ik zit ook in NH en wij krijgen eigenlijk altijd de volle laag (lees IJmuiden metingen). Bij die storm zijn er stammen vanuit een grote boom (70+, staat 30 tot 40 meter vanuit de gevel) op het dak terecht gekomen waardoor veel dakpannen stuk waren. Is een zware tuintafel (ruim 70 kilo) een paar meter verderop beland maar de Knot- en Schietwilgen en Elzen staan er uitstekend bij. Zelfs de jonge aanplant van de buren en die kregen ook de volle laag.
Hoe diep hadden jullie die Wilgen gezet?
Wij geven geven zaailingen en wilgenstokken nooit water.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 21:10

chanicha schreef:
Laten ze dan een groot doek spannen ergens in een hoek oid als een schuilstal niet mag.

En dat mag zelfs in bepaalde gebieden niet.

Hier erg blij met de vele wilgen naast de wei en erin.
Ook als ze in de bak gaan staan op 2 punten schaduw ervan.

Overigens heb je hier in bepaalde periodes dat je gratis kleine boompjes uit de duinen kan halen. Zelf spitten.
Gaat volgens mij samen met staatsbosbeheer

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 21:24

Nu zullen er muggeziftende gemeentes zijn.
Maar ik denk dat als je in de zomer 4 hoge palen zet met schaduwdoek ertussen. Wat je half september ook weer weg haalt. Dat veel gemeentes het gedogen.

Maar meestal laat men het staan. Het waait kapot. Ziet er niet meer uit... Ja..

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 21:48

DuoPenotti schreef:
Nu zullen er muggeziftende gemeentes zijn.
Maar ik denk dat als je in de zomer 4 hoge palen zet met schaduwdoek ertussen. Wat je half september ook weer weg haalt. Dat veel gemeentes het gedogen.

Maar meestal laat men het staan. Het waait kapot. Ziet er niet meer uit... Ja..

Heeft in dit geval niets met de gemeentes te maken maar het soort gebied waar het gewoon niet is toegestaan.