juval schreef:bomen hebben ook onderhoud nodig, dat wordt nog wel eens vergeten.
Echt? Waarom denk je dat die Schietwilgen ruim 10 meter hoog zijn? Geen tijd om te snoeien maar de koeien van de buren zijn er heel blij mee als ze eens op het landje staan waar ze schaduw kunnen pakken van onze bomen.
Overigens is onderhoud niet per se nodig. En als je het al nodig vind kun je het zo groot of klein maken als je wilt. Daarbij lijkt het mij een heel fijne verrijking voor dieren om wat snoeiafval in de wei ter beschikking te hebben.
Miran schreef:Hier in de polder mogen wij geen echte bomen planten. Wel hebben we wat wilg staan (die eerst nog wat moeten groeien) en een vlier die goed schaduw geeft. En ze kunnen naar de paddock terug, de schuilstal in. Vandaag staat in de wei een lekker briesje dat in de paddock er niet is.
Ik heb dat bij melkveehouders ook al vaker gezien, dat ze een pad tussen wei en stal hebben. En ook de schapenhouder naast ons heeft de staldeur open. Er is vaak best wel wat mogelijk
De NL-er lijkt tegenwoordig vooral uit te gaan van de onmogelijkheden in plaats van de mogelijkheden, uitzonderingen daargelaten... Dat zie je in dit topic ook weer.
Forcalquier schreef:Hier alle geplante wilgen, welke al richting boom gingen, geknapt tijdens de laatste storm (kustgebied NH) liggen nu in de sloot....in de hoop dat ze uiteindelijk weer aanslaan i.p.v. opnieuw beginnen met dunne sprietjes.
Ik huur overigens gemeentegrond en de gemeente is not amused over de bomen; het zou het onderhoud aan de sloten en de slootwaterstand beïnvloeden? Al bijna 2 jaar verzoeken zij dat ik het aangeplante groen (wilg,berk,haagbeuk) weghaal maar het is tot nog toe bij een verzoek gebleven. Inmiddels hebben mijn buren ook bomen aangeplant op de weide (gemeentegrond) en ook zij hebben visite gehad van de gemeente.
Ik zit ook in NH en wij krijgen eigenlijk altijd de volle laag (lees IJmuiden metingen). Bij die storm zijn er stammen vanuit een grote boom (70+, staat 30 tot 40 meter vanuit de gevel) op het dak terecht gekomen waardoor veel dakpannen stuk waren. Is een zware tuintafel (ruim 70 kilo) een paar meter verderop beland maar de Knot- en Schietwilgen en Elzen staan er uitstekend bij. Zelfs de jonge aanplant van de buren en die kregen ook de volle laag.
Hoe diep hadden jullie die Wilgen gezet?
Wij geven geven zaailingen en wilgenstokken nooit water.