Politieke partij vraagt sponsors: Stop financiering dierenleed Boekelo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: Politieke partij vraagt sponsors: Stop financiering dierenleed Boekelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 08:15

Uiteraard, ongelukken gebeuren nu eenmaal, en er zijn vast ook zat voorbeelden van paarden die prima een zware eventing rit rijden en later in de wei een nare val maken. Maar ik snap het ook best dat er mensen zijn die het risico in ieder geval waar mogelijk verder willen verkleinen.

Ik hoop dat je inmiddels weer beter bent trouwens, en er niks aan over hebt gehouden. Dat klinkt al een heel nare val :(:)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 08:46

Ik vind dat ook wel een lastig stukje hoor, persoonlijk als er een paard doodgaat door de sport dan heb ik daar moeite mee. In welke dicipline dit dan ook gebeurd. (denk aan de endurance in Arabie)

Aan de andere kant vinden de meeste eventing paarden die ik ooit gezien heb zo'n cross geweldig. Die willen echt gaan, ze worden afwisselend getraind..rijden veel al in de natuur en hebben een prachtig leven. Dit zijn geen paarden die gelukkig zouden worden van alleen maar bakwerk.

Dus ja...wat is dan wijsheid om wel of niet te doen?

En kiezen er echt niet voor? Misschien niet in wedstrijdvorm..maar ik denk dat menig paard liever kiest voor een rondje in een natuurlijke omgeving met hindernissen dan een dressuurtraining in de bak.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 09:04

Ik denk niet dat het zin heeft om met elkaar in gesprek te gaan of ze uit te nodigen om te laten zien hoe goed we het proberen te doen.
In de verschillende sectoren waarin met dieren wordt gewerkt, of aan dieren wordt verdiend, vindt men dingen acceptabel die een partij als dit niet acceptabel vindt.

Wij willen graag rijden, fokken, vlees en eieren eten. We weten dat we daarmee een risico nemen op stress bij het dier, blessures, ongemak, die er niet zou zijn als we ze gewoon met rust laten. We proberen dit wel te beperken door goede zorg en afstemming op de behoeftes van het dier.
Maar voor sommige mensen is dit geen acceptabele ruil. Dat is een verschillend vertrekpunt en ik zie dat nooit echt bij elkaar komen.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 09:09

8nnemiek schreef:
Ik zie het probleem niet. Het is een partij die zich inzet tegen dierenleed, en daarmee ook tegen sport waarin dieren gewond kunnen raken (of erger).
Waarom verbaast het mensen dan als ze tegen military zijn?

Ik zie veel liever dat een partij zich inzet tégen dierenleed, ook al is dat heel mild dierenleed als een enigszins risicovolle paardensport, dan dat een partij ernstig dierenleed probeert goed te praten en doet alsof er niks aan de hand is.

Deze partij doet dus beide. Ze praten het ernstige dierenleed wat de wolf veroorzaakt goed. Dhr Koffeman is de grootste voorstander die er rondloopt.

Lightninggg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 09:59

Elisa2 schreef:
Ik vind dat ook wel een lastig stukje hoor, persoonlijk als er een paard doodgaat door de sport dan heb ik daar moeite mee. In welke dicipline dit dan ook gebeurd. (denk aan de endurance in Arabie)

Aan de andere kant vinden de meeste eventing paarden die ik ooit gezien heb zo'n cross geweldig. Die willen echt gaan, ze worden afwisselend getraind..rijden veel al in de natuur en hebben een prachtig leven. Dit zijn geen paarden die gelukkig zouden worden van alleen maar bakwerk.

Dus ja...wat is dan wijsheid om wel of niet te doen?

En kiezen er echt niet voor? Misschien niet in wedstrijdvorm..maar ik denk dat menig paard liever kiest voor een rondje in een natuurlijke omgeving met hindernissen dan een dressuurtraining in de bak.

Inderdaad, mijn eventingpaard (dressuurgefokt) vind de cross echt geweldig. Die doet niets liever en heeft een hekel aan bakwerk. Als ze het niet leuk vinden doen ze het ook echt niet. Mijn ander paard (speciaal gefokt voor Eventing) gaf in haar eerste eventingseizoen aan dat ze het niet leuk vond en die loopt nu met alle plezier mee in de jumping. In elke tak van de paardensport moet er geluisterd worden naar het paard en moet er gekeken worden naar wat het paard leuk vind, ale dat is mijn menig he

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 10:19

miereneter schreef:
Wat een agressie naar die partij toe, ik vind hun standpunten doorgaans zeer redelijk. Het kan helemaal geen kwaad om kritisch te kijken naar hoe wij sport beoefenen met paarden. Paard heeft daarin geen keuze en eventing op hoog niveau heeft wel degelijk risico's waar je vragen bij kunt stellen. En nee, ik ben geen halfzachte waus en ik rijd zelf ook paard.

Ik vind dat wij, als paardenliefhebbers ook de hand in eigen boezem moeten steken. Dan hoeven we niet bang te zijn voor partijen voor dieren.

Tot slot: sommigen reageren alsof de partij een terroristische aanslag heeft gepleegd. Jongens, ze sturen de sponsors gewoon een brief hé, geen bombrief.

Ze proberen op venijnige wijze een evenement op die manier kapot te maken.
Hierboven wordt hun werkwijze uitgelegd. En niemand heeft beweert dat ze een terroristische aanslag zouden plegen.
En uiteindelijk maakt het de PVDD samen met hun clubjes niks uit hoe jij paard rijdt. Uiteindelijk kom jij ook aan de beurt.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 10:38

Sunnda schreef:
8nnemiek schreef:
Ik zie het probleem niet. Het is een partij die zich inzet tegen dierenleed, en daarmee ook tegen sport waarin dieren gewond kunnen raken (of erger).
Waarom verbaast het mensen dan als ze tegen military zijn?

Ik zie veel liever dat een partij zich inzet tégen dierenleed, ook al is dat heel mild dierenleed als een enigszins risicovolle paardensport, dan dat een partij ernstig dierenleed probeert goed te praten en doet alsof er niks aan de hand is.

Sorry, maar dit klinkt echt als ik het even doortrek naar een partij als PVV als:
'Ik heb liever dat we alle Marokkanen aanpakken en hun werkgevers brieven sturen dat ze maar beter uit kunnen kijken met wat ze in huis hebben, dan dat we doen alsof er niets aan de hand is met criminele Marrokaanse groeperingen die zich bezig houden met drugshandel.

Je zegt imo echt iets heel geks, wat kant nog wal slaat. :=
Je vind het prima omdat een partij zich bezig houdt met dierenleed, om mensen die gewoon paardrijden in de eventing alleemaal maar te beschuldigen van dierenleed, want beter teveel mensen beschuldigen dan te weinig.

Het is kant nog wal raakt, Sunnda.

Verder slaat jouw vergelijking wat mij betreft inhoudelijk als een tang op een varken.

Ik ben blij met clubs die zich inzetten voor dierenwelzijn, ook al is dat soms tegen het zere been van de paardensport. Oh wat voelt men zich soms bedreigd in het doen en laten.

Het is gewoon noodzaak. Van binnenuit gaat er niets gebeuren als er van buitenaf niet op wordt aangedrongen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 10:46

kally schreef:
Laten ze eertsmaar eens zorgen dat het er beter aan toe gaat bij transporten, slachterijen en andere dieronvriendelijke acties!

... meaning de PvdD?

Sorry, dat doen ze allang.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 11:17

Popstra schreef:
DuoPenotti schreef:

Dat het runnen van een actie groep toegelaten word in de politiek vind ik onbegrijpelijk.

Wat een rare opmerking dit, zo ook het woord griezels enz als het om het artikel van DP gaat.
Dit is nl gewoon normaal in Nederland en zie je ook op rechts en midden terug en dat noemen we democratie.

Doek dan gelijk ook de BBB op (zit ook agro industrie achter vergis je niet), tevens de VVD (grote bedrijven zoals Schiphol, Tatasteel en vele anderen lobbyen stevig en hebben in allerlei besturen op decentraal niveau een vinger in de pap), denk ook aan het CDA waar bv in de waterschappen zeer veel politici van de CDA zitten, waardoor het CDA veel invloed heeft als het om waterbeheer gaat.

En als dan een stel vrijwilligers, pensionarissen hetzelfde doen (hebben vaak veel minder geld), dan deugt opeens het systeem niet. Dat vind ik raar. Enne nee als het gaat om de partij van de dieren heb ik er
Nog nooit op gestemd. Maar deze mensen mogen wel opkomen voor hun idealen en de manier waarop is goed afgekeken van rechts en midden partijen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 11:27

Boras schreef:

Verder slaat jouw vergelijking wat mij betreft inhoudelijk als een tang op een varken.

Ik ben blij met clubs die zich inzetten voor dierenwelzijn, ook al is dat soms tegen het zere been van de paardensport. Oh wat voelt men zich soms bedreigd in het doen en laten.

Het is gewoon noodzaak. Van binnenuit gaat er niets gebeuren als er van buitenaf niet op wordt aangedrongen.

Als we dan toch gaan muggenziften: het is kant noch wal raakt, Boras.

Ik vind het een slechte actie. Eventing paarden hebben lol in wat ze doen. Ze kunnen dan beter de sponsoren van een basiswedstrijd benaderen. Ik denk dat daar meer dierenleed is dan in Boekelo.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 14:11

Fitzroy schreef:
Boras schreef:

Als we dan toch gaan muggenziften: het is kant noch wal raakt, Boras.

Je hebt helemaal gelijk :D

Ik houd niet van muggenziften, maar onterecht gegniffel roept dat in me op. Net zoals mijn muggenziften bij jou een reactie opriep :)

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 14:29

Pien10 Prima dat jij dit rijtje noemt waar politieke partijen een vinger in de pap hebben. Maar dat zijn geen van allen actiegroepen en dat vindt ook toch wel heel iets anders.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 14:56

pien_2010 schreef:
Doek dan gelijk ook de BBB op (zit ook agro industrie achter vergis je niet

Ik vraag me toch wel eens serieus af of de BBB ooit had bestaan als we de PVDD niet hadden gehad.
De PVDD samen met aanverwante clubjes hebben door de jaren heen een behoorlijke grote hoeveelheid desinformatie verspreid. Daarnee heeft de PVDD ook heel wat andere politieke partijen weten te beinvloeden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 15:04

Partij voor de dieren komt voort uit actiegroepen. Zij zijn een ordentelijke politieke partij.
Zij mogen samenwerken met wie zij willen. Dat doen alle politieke partijen.
Groen Links komt ook voort uit mensen die actie voerden en heeft ook altijd nauwe banden gehad met de milieu beweging zoals vroeger bv ook met Greenpeace.
De SP komt voort uit de CPN en die waren vroeger, nog voor mijn tijd, behoorlijk communistisch.
Etc etc.

Er wordt duidelijk via gerechtelijke procedure bepaalde zaken aangekaart bij de rechter. Ook dat is volledig legitiem.
Kijk zoals de VVD haar achterban bedient, door rijkdom via bezit veilig te stellen (weinig belasting wordt daar op geheven itt belasting op werk), zo bedient de BBB haar achterban door bepaalde zaken op milieugebied te verzachten cq van tafel te krijgen, etc etc.
Er is niets nieuws onder de zon
Ook de BBB heeft een stevige actievoeren de achterban. Prima toch? Zolang iedereen opereert binnen de kaders van onze wet zie ik het probleem niet .

Waar ik veel moeite mee heb is dat een tijd geleden het wel leek alsof alle ellende op milieu gebied veroorzaakt was door de boeren. Dat is precies dezelfde moeite die ik heb met de verontwaardiging die bv een partij voor de dieren op roept. Het gaat om exact dezelfde mechanismes waar mensen van vinden dat dit maar verketterd moet worden.
Het probleem voor mij is, dat dit fenomeen tegenstellingen versterkt en de dialoog verhinderd. Dat is slecht voor ons mensen. Of je nu de boer bent die zijn punt probeert te maken via de BBB of actie voert met de tractor , of je nu een milieu of dierenactivist bent cq GL of PvdD. De enige toetsing voor mij is of het past in de kaders die de grondwet ons geeft. Daarvoor hebben we gelukkig onafhankelijke rechters om dat te toetsen.

Dat heet dus leven in een democratie!!

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 15:14

pien_2010 schreef:
Partij voor de dieren komt voort uit actiegroepen. Zij zijn een ordentelijke politieke partij.
Zij mogen samenwerken met wie zij willen. Dat doen alle politieke partijen.
Groen Links komt ook voort uit mensen die actie voerden en heeft ook altijd nauwe banden gehad met de milieu beweging zoals vroeger bv ook met Greenpeace.
De SP komt voort uit de CPN en die waren vroeger, nog voor mijn tijd, behoorlijk communistisch.
Etc etc.

Er wordt duidelijk via gerechtelijke procedure bepaalde zaken aangekaart bij de rechter. Ook dat is volledig legitiem.
Kijk zoals de VVD haar achterban bedient, door rijkdom via bezit veilig te stellen (weinig belasting wordt daar op geheven itt belasting op werk), zo bedient de BBB haar achterban door bepaalde zaken op milieugebied te verzachten cq van tafel te krijgen, etc etc.
Er is niets nieuws onder de zon
Ook de BBB heeft een stevige actievoeren de achterban. Prima toch? Zolang iedereen opereert binnen de kaders van onze wet zie ik het probleem niet .

Waar ik veel moeite mee heb is dat een tijd geleden het wel leek alsof alle ellende op milieu gebied veroorzaakt was door de boeren. Dat is precies dezelfde moeite die ik heb met de verontwaardiging die bv een partij voor de dieren op roept. Het gaat om exact dezelfde mechanismes waar mensen van vinden dat dit maar verketterd moet worden.
Het probleem voor mij is, dat dit fenomeen tegenstellingen versterkt en de dialoog verhinderd. Dat is slecht voor ons mensen. Of je nu de boer bent die zijn punt probeert te maken via de BBB of actie voert met de tractor , of je nu een milieu of dierenactivist bent cq GL of PvdD. De enige toetsing voor mij is of het past in de kaders die de grondwet ons geeft. Daarvoor hebben we gelukkig onafhankelijke rechters om dat te toetsen.

Dat heet dus leven in een democratie!!

Daar heb je helemaal gelijk aan. De PVDD doet niets wat illegaal is en ze opereren binnen de kaders van de wet.
Maar het is ook binnen de kaders van de wet om mensen te wijzen op hoe een politieke partij werkt en welke banden ze hebben met bepaalde actiegroepen. Daar mag iedereenn iets van vinden en dat mag iedereen benoemen. Dat mag over zowel de PVDD, de BBB als welke partij dan ook.

En er zijn genoeg mensen die daardoor nog een keer nadenken of een bepaalde partij voor hun wel zo'n goede keuze is. Om dit soort redenen stem ik dan ook geen BBB. En dat terwijl ik toch heel blij ben dat er nu een tegenhanger van de PVDD in de kamer bestaat om de eenzijdige en gekleiurde informatie van de PVDD te weerleggen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 15:17

Loretta eens. Maar dat wist je al. Iedereen mag vinden wat hij vindt, jij, mensen in dit topic die zaken helder willen maken, ik die mijn licht op de zaak laat schijnen. Maar dat wist je al dat we het daarover eens waren.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 21:30

Loretta schreef:
miereneter schreef:
Ze proberen op venijnige wijze een evenement op die manier kapot te maken.
Hierboven wordt hun werkwijze uitgelegd. En niemand heeft beweert dat ze een terroristische aanslag zouden plegen.

En uiteindelijk maakt het de PVDD samen met hun clubjes niks uit hoe jij paard rijdt. Uiteindelijk kom jij ook aan de beurt.

Ze proberen helemaal niets kapot te maken, wat is dat toch voor praat. Ze stellen zeer kritische en terechte vragen bij het dierenwelzijn. Ik vind ze ook helemaal niet venijnig opereren. Die werkwijze wordt 'uitgelegd' door tegenstanders, en die gaan er in dit topic met gestrekt been in. Net zoals jij. Vandaar mijn - toegegeven, gechargeerde - "het is geen bombrief".

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 21:49

Loretta schreef:
pien_2010 schreef:
Doek dan gelijk ook de BBB op (zit ook agro industrie achter vergis je niet

Ik vraag me toch wel eens serieus af of de BBB ooit had bestaan als we de PVDD niet hadden gehad.
De PVDD samen met aanverwante clubjes hebben door de jaren heen een behoorlijke grote hoeveelheid desinformatie verspreid. Daarnee heeft de PVDD ook heel wat andere politieke partijen weten te beinvloeden.

... desinformatie mbt de militairy?
Ik weet dat ik de oude naam gebruik.

Ik heb torenhoog ontzag voor Mark Todd.
Één van de beste eventers ter wereld.

Maar toch, in Badminton ging het een keer mis (oma gokt 1995) op hindernis twee en zijn paard stierf. |(

Het jaar daarvoor: wereldruiterspelen in Den Haag. De cross country in de buurt van Amersfoort.
Het paard van Mark Todd galoppeert keurig door de sloot - en boem, ze liggen. 'Toddie' was precies zo stomverbaasd als de rest van de mensheid.
Uiteraard, in water val je zacht, maar toch.

Als dingen zo kunnen gaan bij de beste eventers, snap ik dat er wenkbrauwen omhoog gaan of zich fronsen.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 21:56

miereneter schreef:
Wat een agressie naar die partij toe, ik vind hun standpunten doorgaans zeer redelijk. Het kan helemaal geen kwaad om kritisch te kijken naar hoe wij sport beoefenen met paarden. Paard heeft daarin geen keuze en eventing op hoog niveau heeft wel degelijk risico's waar je vragen bij kunt stellen. En nee, ik ben geen halfzachte waus en ik rijd zelf ook paard.

Ik vind dat wij, als paardenliefhebbers ook de hand in eigen boezem moeten steken. Dan hoeven we niet bang te zijn voor partijen voor dieren.

Tot slot: sommigen reageren alsof de partij een terroristische aanslag heeft gepleegd. Jongens, ze sturen de sponsors gewoon een brief hé, geen bombrief.

De standpunten van de PvdD zijn niet redelijk…

Als het aan hun ligt mag jij vandaag al niet meer op je paard stappen. Die lui zijn tegen alles waar dieren bij betrokken zijn, van siervogels tot paarden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 22:14

Overdrijven is ook een vak...

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 22:33

xPabloBokt schreef:
Popstra schreef:

Dat het runnen van een actie groep toegelaten word in de politiek vind ik onbegrijpelijk.

Tsja, dan kun je de hele SP wel opdoeken niet?

En de BBB. ;)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 01:31

Janneke2 schreef:
... desinformatie mbt de militairy?
Ik weet dat ik de oude naam gebruik.

Desinformatie met paarden in het algemeen.

1 voorbeeldje dan. Volgens de PVDD wordt een paard in de paardensport gemiddeld niet ouder dan 8 jaar.
Staat op deze pagina van hun website en dan onderaan het desbetreffende artikel.
https://www.partijvoordedieren.nl/stand ... aardrijden

Dat soort desinformatie wordt continu door de PVDD verspreid.
Als FVD dat doet dan staat men overigens volledig terecht op de achterste benen.
Maar de PVDD is er zeker ook niet vies van en verspreid continu desinformatie.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 01:37

miereneter schreef:
Ze proberen helemaal niets kapot te maken, wat is dat toch voor praat. Ze stellen zeer kritische en terechte vragen bij het dierenwelzijn. Ik vind ze ook helemaal niet venijnig opereren. Die werkwijze wordt 'uitgelegd' door tegenstanders, en die gaan er in dit topic met gestrekt been in. Net zoals jij. Vandaar mijn - toegegeven, gechargeerde - "het is geen bombrief".

Volgens mij is het alleen maar goed om af en toe eens uit te lichten hoe bepaalde politieke partijen werken. Is ook heel goed om dat met andere partijen te doen. Vaak hebben de kiezers van partijen geen idee dat ze zichzelf in de voet schieten bij hun keuze.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 06:03

Wat een agressie inderdaad. Eventing is nu eenmaal een risicovolle sport. Een sport waaraan je een dier blootstelt dat geen keuze heeft. Dat vind ik discutabel en ik vind dit een hele goed manier om politiek te bedrijven.

Ik heb over de gemiddelde leeftijd van paarden altijd gelezen dat het 7 was trouwens. Hier op Bokt. [MD] Gemiddelde leeftijd (sport)paard

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 06:10

Loretta schreef:
Desinformatie met paarden in het algemeen.

1 voorbeeldje dan. Volgens de PVDD wordt een paard in de paardensport gemiddeld niet ouder dan 8 jaar.
Staat op deze pagina van hun website en dan onderaan het desbetreffende artikel.
https://www.partijvoordedieren.nl/stand ... aardrijden.

Mij prikkelt dit juist. In plaats van direct 'desinformatie' te roepen, wil ik dan uitzoeken waar dat cijfer vandaan komt. Heb jij dat ooit onderzocht? Er staat gemiddeld, dus er worden paarden heel oud in de wedstrijdsport en er vallen paarden heel jong uit. Het getal is wel heel laag, dat geef ik toe. Ik ga ze eens mailen om te vragen wat hun bron is.

Overigens is topsport niet gezond, voor mens noch dier. Best fijn voor de dieren dat er een partij voor hen opkomt.