Na je dood begraven worden met je paard? De vikingen deden het

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ChantalAM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 11:16

_San87_ schreef:
anjali schreef:
Nou ja, als het woord Christendom ergens op duikt op Bokt, en vaak ben ik degene die het gebruikt omdat ik nu eenmaal een zeer gelovige Christen ben , dan is er een vast groepje Bokkers die er meteen bovenop springt. Ik ga echter Christus echt niet verloochenen hoor. Ik heb allerlei andere recente en antieke religies ook bestudeerd en zou daar soms over willen discussieren maar dat kan dus niet als er gelijk een Christenhaatsfeertje ontstaat.

Kuggur had het over katholieke monniken en dat wat zij vastlegden moeilijk objectief kan worden genoemd.

Nergens werd jouw naam of het Christelijk geloof genoemd door hem.

Inderdaad mooi om te zien hoe het weer naar een persoon getrokken wordt.
daardoor wordt het ook moeilijk om te discussiëren.

Oude dieren in laten slapen bij overlijden snap ik volkomen.
Zijn maar heel weinig mensen die de verantwoording willen aangaan en dat ook kunnen volhouden.
Kunnen sterven en zeker weten dat je dieren rust hebben en er niet meer gezeuld wordt met ze is een fijne gedachte om mee te sterven.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 11:21

_San87_ schreef:
Kuggur had het over katholieke monniken en dat wat zij vastlegden moeilijk objectief kan worden genoemd.

:o
Graag zou ik er op willen wijzen dat katholieke monniken tot het christelijk geloof behoren.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 11:21

Bedenk ook dat de asielen en gastgezinnen he-le-maal overlopen met katten. Er zijn er gewoon veel te veel. Dus hoe fout het ook voelt om een gezond dier in te slapen, je moet je ook afvragen of 20 katten überhaupt wel ergens waardig terecht kunnen. Denk dat veel katten de dood boven een asiel zouden verkiezen als ze de keuze hadden.

Cowboy55

Re: Na je dood begraven worden met je paard? De vikingen deden het

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 11:29

Ik vind het onnodig wreed. Een graf graven voor een mens is al veel werk, maar als er dan ook nog een paard in moet passen? Sneu voor die doodgraver!

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 11:33

Cowboy55 schreef:
Ik vind het onnodig wreed. Een graf graven voor een mens is al veel werk, maar als er dan ook nog een paard in moet passen? Sneu voor die doodgraver!

Daar heb je wel een punt _O-

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 11:34

Janneke2 schreef:
Kuggur schreef:
Inderdaad, die executeerden liever heidenen, ketters en heksen...

Het christendom moge dan wel een bloedige geschiedenis hebben,
het leert ook 'dat het doodshemd geen zakken heeft'.

Daar werd de kerk alleen maar rijker en dus machtiger van. :+ veel liefdadigheid is er niet te bekennen in het christendom.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 11:35

VuurVleugels schreef:
Bedenk ook dat de asielen en gastgezinnen he-le-maal overlopen met katten. Er zijn er gewoon veel te veel. Dus hoe fout het ook voelt om een gezond dier in te slapen, je moet je ook afvragen of 20 katten überhaupt wel ergens waardig terecht kunnen. Denk dat veel katten de dood boven een asiel zouden verkiezen als ze de keuze hadden.

Nee, dat denk ik niet. Dieren hebben over het algemeen de natuurlijke wil om te (over)leven.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 11:37

Janneke2 schreef:
_San87_ schreef:

:o
Graag zou ik er op willen wijzen dat katholieke monniken tot het christelijk geloof behoren.

Ja, het is een stroming, maar je snapt hopelijk wel wat ik bedoel te zeggen :?.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 11:45

Ayasha schreef:
Janneke2 schreef:
Het christendom moge dan wel een bloedige geschiedenis hebben,
het leert ook 'dat het doodshemd geen zakken heeft'.

Daar werd de kerk alleen maar rijker en dus machtiger van. :+ veel liefdadigheid is er niet te bekennen in het christendom.

Hoezo werd de kerk rijker en machtiger van de afwezigheid van grafgiften...?
(Sommige mensen lieten geld na aan de kerk, maar dat is geen verplichting.)
(Machtsmisbruik mbt het hiernamaals heeft welig getierd, maar is net niet helemaal hetzelfde.)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 11:46

Monique1963 schreef:
Om het in het heden te betrekken. Mijn buurvrouw is richting de 80 en ze heeft nu nog 6 paard-achtigen (ezel muildier pony paarden) en 20 katten en een hond. Zij zegt dat als zij doodgaat dat ze wil dat haar dieren inslapen. Heeft uiteraard niets te maken met de Viking-traditie en ze neemt ze niet mee in haar graf, maar hoe staan jullie tegenover haar inzicht?

Ligt geheel aan de situatie, als de dieren nog niet oud zijn en makkelijk herplaatst kunnen worden kan ik hier niet achter staan.

Als de dieren oud zijn en moeilijk herplaatsbaar, dan weer wel.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 12:37

Het is gewoon simpel.
Er moet in het belang van het dier besloten worden. En dit kan vooraf vast gelegd als je als eigenaar weet dat je huisdier bijv oud is en snel stress ervaart en ook lastig herplaatsbaar of andere redenen. Maar niet puur omdat iemand zelf overlijd.
En tegelijkertijd kan het dus ook zo zijn dat de asiels zo danig vol zitten en er geen gastgezinnen of mensen zijn waar een ouder dier terecht kan dat er gekozen wordt in belang van het dier deze dan te laten gaan.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 12:43

anjali schreef:
VuurVleugels schreef:

Nee, dat denk ik niet. Dieren hebben over het algemeen de natuurlijke wil om te (over)leven.

Er zit een groot verschil tussen instinct en rationeel opties kunnen overwegen. Met een instinct heb je geen overzicht over de opties, rationeel wel. En ik denk oprecht dat als een dier wél rationeel overzicht zou hebben, het veel vaker zou kiezen om te sterven dan mensen denken. Als je dat totáál niet overweegt ben je mijns inziens niet in het belang van het dier bezig.

Elisa2

Re: Na je dood begraven worden met je paard? De vikingen deden het

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 15:47

Alleen als leven lijden wordt.. dat is bij mensen niet anders..

Jij omschrijft het goed inderdaad BeFunny.