Veulen ernstig mishandeld in Winterswijk

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Avalanche

Re: Veulen ernstig mishandeld in Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 18:55

Dat snap ik ook goed idd :j

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 19:01

Ik ben ooit met een veulen naar Utrecht gereden (veulen heeft het niet gered - schouderbot was verbrijzeld) dat recht op de sluiting van een hek was afgerend. Paar diepe steekwonden, zagen er uit als meswonden. DA's in Utrecht dachten dat het 'de paardenbeul' was (speelde in die tijd).

Heb ook ooit een volwassen merrie met een diepe kras over de hele lengte van de romp gehad, dat was stomweg een afgebroken ringisolator. De overgebleven maar nét uitstekende schroef had die wond veroorzaakt. Zag er ook uit als een meswond. Eén lange rechte streep.

Kortom, er zijn best wonden mogelijk die er als meswonden uitzien, maar niet door messen veroorzaakt zijn.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 19:03

paars schreef:
DuoPenotti schreef:
Misschien lees ik er overheen maar waar bevestigd een dierenarts dat?

De wond is niet gehecht door de wijkagent…. De wond is gehecht door een dierenarts. En die kan goed beoordelen of dit een messnede is. Dat bedoel ik ermee?

Maar wie zegt dat de dierenarts dat gezegd heeft?

Dat staat nergens.
Die dierenarts heeft misschien helemaal geen reden gegeven. Enkel gehecht.

Daarnaast was mijn berichtje langer.
Waarmee ik ook verklaar waarom ik dat denk.
DuoPenotti schreef:
paars schreef:
Denk dat de dierenarts die de wond heeft gehecht wel kan zien of dit met een (schoon) mes is geweest of dat het een rijtwond is. Er er lopen idioten rond. Aangezien niemand erbij was ben ik geneigd het oordeel van de dierenarts te geloven. Die heeft de wond gezien (snijvlakken en diepte).

Misschien lees ik er overheen maar waar bevestigd een dierenarts dat?

De politie is op zoek naar...
Kan ook zijn doordat de eigenaar zegt dat het mishandeling is.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 19:48

Ja wie zal het zeggen? Konden ze maar zoals in een aflevering van ‘black mirror’ de herinnering van het veulen uitlezen…dat waren dacht ik toen hamsters die getuige waren van…moord geloof ik. Retespannend maar goed…off topic…
Ik vind het iig aannemelijker dan vanuit hier roepen aan de hand van een ‘wazige’ foto dat het ws níet door mensenhanden is gedaan.
Maar zeker weet niemand het.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 19:53

Die aflevering ken ik niet. Maar dat zou idd een mooie uitvinding zijn :)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 19:55

Zag dezelfde foto online voorbij komen bij paard zoekt baas. Daar ging het direct over de bekende beul (even naam kwijt) met een vage brief erbij over zn daden, portrettekening alles erbij. Iemand opperde daar: zou veulen zich niet open hebben gehaald. Kreeg me daar de wind van voren zeg... Wauw.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 20:03

Cambionn schreef:
MerleSimone schreef:
Onder het Facebook bericht gaat het inderdaad los met mensen die dit soort verwondingen al eens hebben zien gebeuren door trauma van buitenaf, maar er wordt door de betrokken personen fel op gereageerd dat alles nagelopen is en dit absoluut mensenwerk moet zijn..

Hoe banketstaaf ook, hoop ik toch dat het een stom ongeluk is geweest ipv een doelbewuste handeling.
Ik snap wel dat die fel zijn. Als idd alles is nagelopen, er een arts is die heeft gehecht en die daar ook mee eens is, dan snap ik wel dat een boel mensen online die de wond zelf niet hebben gezuen roepen dat het wel een obgelukje zal zijn. Terwijl dat al is uitgesloten en jij gewoon graag de dader wil vinden. Zou ik ook best chagarijnig van worden.

Let wel, dan ga ik er voor het gemak ff van uit dat alles idd is nagelopen door mensen met kennis, en dat bij alles ook de wond hoort. Tuurlijk kan dat niet zo zijn, maar alles online is deels aannamens. We zijn er immers allemaal niet bij. Maar aannemende dat het verhaal klopt, snap ik hem wel.
Zelfs als je alle usual suspects hebt nagelopen, je hekwerk in principe veilig is en er geen paarden met ijzers zijn, is er vaak wel eentje die de meest bizarre verwonding kan oplopen van een scheve grasspriet.

Ik trok de mijne gisteren ook uit het land met spul op haar achterbenen dat leek op pleisterredisu gekruist met spinrag en een paar sneeën in één achterbeen, maar waar het van zou kunnen komen? Echt geen flauw benul. 's Morgens had ze het nog niet, 's middags ineens wel.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 20:14

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 20:42

Nou ja je mag het niet zeggen maar ik heb bij veel ‘paardenbeul’ verhalen mijn vraagtekens.
Paarden kunnen echt bizarre domme dingen uithalen.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 21:35

Jullie hebben stuk voor stuk je roeping gemist meiden. :j Ik denk dat de recherche dolgelukkig zou zijn met mensen die het wonderbaarlijke talent hebben zaken zonder verdere informatie dan een nieuwsbericht op te lossen. Ik zou zeggen solliciteren met die hap want daar is geld te verdienen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 07:10

Suzanne F. schreef:
Nou ja je mag het niet zeggen maar ik heb bij veel ‘paardenbeul’ verhalen mijn vraagtekens.

idd, ik idem

Mar_jolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 08:01

Tazzey schreef:
Jullie hebben stuk voor stuk je roeping gemist meiden. :j Ik denk dat de recherche dolgelukkig zou zijn met mensen die het wonderbaarlijke talent hebben zaken zonder verdere informatie dan een nieuwsbericht op te lossen. Ik zou zeggen solliciteren met die hap want daar is geld te verdienen.

Ik snap je cynische toon, echter geeft het wel aan dat alleen hier al zoveel mensen zijn die bizarre verwondingen hebben gezien die zijn op onverklaarbare wijze zijn ontstaan en er in het verleden al vaker is gebleken dat mishandeling toch gewoon iets anders was.
Mijn duit in het zakje: mijn paard ooit in zijn box gehad, in de winter. Klaarlichte dag, manege en druk. Ik stond al even bij hem (uitgemest met hem in de stal) en niks aan het handje, ik haal zijn deken eraf om te poetsen en er hangt een lap vlees los van heb ik jou daar! Duidelijk vers. Ik kon mijn vuist in zijn bilspier steken bij wijze van. Ik schrok me wezenloos. Deken had een heel klein beschadigingetje, zo groot als een vingertop. Ik heb de hele box wel 10x nagelopen. Niks. Ronde rand van zijn drinkbak leek iets gebutst, maar dat kan nooit een "steekwond van zulke proporties" veroorzaken, maar dat is het enige wat off was. Paard stond er chill bij, liet iedereen ook gewoon naderen. Hij is nooit bang geweest en er is daarna nooit meer iets gebeurt. Dierenarts kon er niets zinnigs over zeggen behalve 'wat paarden soms uithalen, het is ongelooflijk' in de ingangen van de stalgangen hangen camera's dus konden zien dat er ook niemand bij hem is geweest, helaas kon je de stallen niet zien dus hoe hij het heeft gedaan weet niemand.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 08:50

Dat hebben we allemaal wel, paarden kunnen soms dingen doen waar je echt van staat te kijken. Ik krijg alleen een beetje de griebels van het feit dat er zaken als feiten worden gebracht die de politie nog aan het onderzoeken is.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 09:00

enige feit dat hier gebracht is, is dat verwondingen ook makkelijk kunnen ontstaan bij paarden door hun eigen doen en niet van buitenaf.

En de politie heeft niet zo heel veel verstand van paarden normaliter, dus om hun onderzoek nu als enige optie op de "waarheid" te zien lijkt me ook kort door de bocht

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 09:04

Suzanne F. schreef:

Mee eens.

Idem met wanneer er geroepen wordt dat er een paard uit een wei gestolen is. 99 van de 100 keer bleek hij toch ontsnapt of werd verdronken in een sloot teruggevonden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 09:16

fokfanaat schreef:
enige feit dat hier gebracht is, is dat verwondingen ook makkelijk kunnen ontstaan bij paarden door hun eigen doen en niet van buitenaf.

En de politie heeft niet zo heel veel verstand van paarden normaliter, dus om hun onderzoek nu als enige optie op de "waarheid" te zien lijkt me ook kort door de bocht
Precies. Maar lezen blijft lastig, zo blijkt maar weer. :')