Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Ladygiroc schreef:Mensen laten we nu niet doen alsof alle paarden op de wereld in prachtige groene weides lopen.
Paarden die dekken of hoog in de sport lopen komen lang niet allemaal in groene weides. Of überhaupt los.
Deze heeft of had moet ik zeggen, de pech dat ie veel geld waard was waardoor die niet bij de gemiddelde recreatie ruiter staat maar op een stal waar tijd geld is en paarden heel moeten blijven. Die zet je dus dan in relatief veilige molens en ga je aan de hand stappen om ze heel te houden.
Tragisch ongeluk, dekhengst of niet.
Elisabeth32 schreef:Bloodymary schreef:Waar is zo'n stapmolen eigenlijk voor? In de wei maken ze toch de hele dag al wel genoeg stappen.
Voor luie mensen
Ibbel schreef:Wat wil je anders met een 3-jarige doen?
Rijden? Te jong, volgens bokt, en al helemaal niet dagelijks.
Longeren? Al helemaal funest volgens bokt, al die korte rondjes draaien.
Aan de hand wandelen? Is ook niet altijd een feestje met een testosteronbom naast je. Met hengstenbit en -ketting dan maar? Sieluuugggh!
Gewoon lekker in de opfok laten tot 4 jaar? Kan vrijwel nergens, met 3 jaar kan je 'm ophalen.
Oftewel, als jij een talentvolle 3-jarige zonder verhoogd blessure-risico wilt opleiden, is een trainingsmolen echt niet de slechtste optie. De grotere molens kunnen paarden ook op een grote cirkel laten draven, op een grotere cirkel en een betere bodem dan de gemiddelde longeerplek van de gemiddelde recreatieruiter zodat de nadelen van longeren ook iig deels worden opgeheven.
Sterker, je hebt zelfs ovale trainingsmolens van buitenbakformaat. Onbelast trainen in alle gangen.
Dat kun je als amateur alleen bereiken door handpaard te rijden.
Kan je wel gaan fokken op "goed karakter" maar als "goed karakter" in houdt dat ie fijn beweegt als ie je niet vermoord dan kom je nog niet ver. 
Wintu schreef:Ik vind het enge dingen, met die open zijkanten, flipt een paard, dan zitten ze zo over met een been over het hekwerk en met de beperkte ruimte die ze dan hebben...
Waarom zijn die dingen vaak niet dicht ter hoogte van het beenwerk. Lijkt me al heel wat ellende schelen.
Coentjuh schreef:Nee dat zie je totaal verkeerd Roodvos. Hier gewoon 24/7 buiten en zelf te kunnen kiezen om ook in de stal te kunnen staan.
Als je je paard wilt laten stappen, ga dan met hem wandelen, maar niet in zo'n stomme molen.
superpony schreef:Een molen is geen loopband, want ze lopen ten eerste rondjes. Daarbij kan je dus een loopband kopen voor paarden en gaan ze rechtuit, wat voor veel paarden ene groot verschil kan zijn als ze bijv moeten herstellen van een blessure.
Ik vind molens ook ondingen en niet meer van deze tijd. Dat mensen het willen verdedigen snap ik. Het is een algemeen geaccepteerd apparaat en mensen hebben altijd tijd nodig om aan nieuwe inzichten te wennen.
Mijn oude ruin bleef erin stilstaan. Hij bewoog te weinig en werd snel te dik, dus leek me ook "handig" voor extra beweging NAAST alles wat ik al deed. Heb met hem meegelopen en het is wel degelijk ontzettend geestdodend. Kan me niet voorstellen dat mensen die zogenaamd van paarden houden en claimen er ook verstand van te hebben dat niet zien of begrijpen. Maar ze mogen hier wel tegenstanders afzeiken...............Dat is meestal als je je eigen tekortkomingen onder ogen komt.
Voor blessures en herstel is het zeker niet altijd geschikt. Vaker niet dan wel. Niet elke molen heeft ene geschikte bodem en een kleine maakt veel kleinere cirkels dan een grotere, wat allemaal bepalend is voor het lijf en dus evt herstel.
Een 3 jarige hengst kan prima naar buiten en lekker vrij bewegen. Of hij dit evengoed mocht is niet geheel duidelijk, maar vaak is het te weinig.
Onze 4 jarige hengst kwam gewoon buiten en zette ik er destijds ook wel in voor extra beweging, die was er dan heel rustig in. Maar als je bijv mest niet opruimt kan een bestraatte bodem ook glad worden.
Voor losstappen en uitstappen zou het echt niet nodig moeten zijn. Dat hoort bij je training, een paard zou vooraf en achteraf vrij moeten bewegen en dan is alleen maar rondjes lopen echt niet bevorderlijk.
Er is ook onderzoek gedaan dat een ovaal baan dan beter zou zijn. Maar neem aan dat de paarden experts wel weten dat alleen maar kleine rondjes lopen niet zo goed is en een paard ook lekker rechtuit moet kunnen. Zeker als ze net uit stal komen of gelijk weer op stal gaan.
Iedereen roept hoe het ideaal wordt gebruikt, maar op elke stal waar ik het ben tegengekomen, is het gewoon ipv vrij bewegen of extra naast beperkt buiten lopen. Soms voor uitlopen na het werk. Ken heeeeeel weinig mensen die erbij blijven als een paard het eenmaal kent. En dan nog, wat ga je doen als je paard een ongeluk krijgt? Dat is niet anders als je ernaast staat.
Wij stonden ergens waar 2 paarden alleen maar uit stal in de molen kwamen. Dat waren zogenaamde sportpaarden en die mochten nooit vrij naar buiten. Ze braken echt de boel af en het was doodeng om te zien. Elke dag weer gingen ze er 1 of 2x een uurtje in. Rennen op het hek, hard stoppen, steigeren, bokken en soms heel snel 2x omdraaien. Dat gedrag had ik ook nooit zo gezien, maar kwam echt door nooit vrij los mogen. Maar volgens de zogenaamd ervaren eigenaren waren de paarden heet, want sportpaarden........ Te triest.
Een ongeluk kan altijd gebeuren en ook overal, maar je kan echt wel veel proberen te voorkomen. Maar dat een goudvis niet meer in een kom mag en we voor paarden nog alles rechtpraten wat krom is, zegt nog steeds genoeg over een groot deel van de mensen met paarden, let op NIET paardenmensen dus.
Ayasha schreef:Het is een forum Sundda. Wil je enkel wetenschappelijke feiten is bokt misschien niet het juiste medium voor je. Op bokt mogen meningen gewoon.
Alleen tja dan zou het ideaal zijn als je zelf dan de boel uit kan mesten in de tussentijd ofzo, en dan heb je weer geen toezicht...
prompter schreef:Ik vind een molen ook niks, maar dat staat los van dit hele nare ongeluk. Ik heb er ook weleens eentje vast zien zitten met een voorbeen in een hek van een molen (en dat was geen jonge hengst), mar die kwam er gelukkig zonder letsel vanaf.
Heel sneu voor de eigenaren van dit veelbelovende dier.