Vinvino overleden na ongeluk in stapmolen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 11:20

Mensen laten we nu niet doen alsof alle paarden op de wereld in prachtige groene weides lopen.

Paarden die dekken of hoog in de sport lopen komen lang niet allemaal in groene weides. Of überhaupt los.

Deze heeft of had moet ik zeggen, de pech dat ie veel geld waard was waardoor die niet bij de gemiddelde recreatie ruiter staat maar op een stal waar tijd geld is en paarden heel moeten blijven. Die zet je dus dan in relatief veilige molens en ga je aan de hand stappen om ze heel te houden.

Tragisch ongeluk, dekhengst of niet.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 11:36

Ladygiroc schreef:
Mensen laten we nu niet doen alsof alle paarden op de wereld in prachtige groene weides lopen.

Paarden die dekken of hoog in de sport lopen komen lang niet allemaal in groene weides. Of überhaupt los.

Deze heeft of had moet ik zeggen, de pech dat ie veel geld waard was waardoor die niet bij de gemiddelde recreatie ruiter staat maar op een stal waar tijd geld is en paarden heel moeten blijven. Die zet je dus dan in relatief veilige molens en ga je aan de hand stappen om ze heel te houden.

Tragisch ongeluk, dekhengst of niet.

Hoe weet jij dat dit paard nooit los/in de wei kwam? Op heel veel grote sportstallen staan de paarden (naast de stapmolen) tegenwoordig ook gewoon buiten hoor.

Vast niet overal, maar ook niet alle recreatie ruiters hebben hun paard buiten staan...

Elisabeth32

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 11:52

Bloodymary schreef:
Waar is zo'n stapmolen eigenlijk voor? In de wei maken ze toch de hele dag al wel genoeg stappen.

Voor luie mensen :j

Poekkie

Re: Vinvino overleden na ongeluk in stapmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 12:01

Wat een vooroordelen weer… dus als je je paard af en toe eens een half uur laat doorstappen ipv van hem 7 dagen per week te rijden ben je lui?

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 12:09

paars schreef:
Tazzey schreef:
Je vergelijkt nu appels met peren.

Want? Ik zie niet echt verschil. Ze zijn er in beide gevallen om geld mee te verdienen.

Dan heb ik het toch altijd verkeerd gedaan, ik heb nog nooit een cent verdient met onze stapmolen. :')

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 12:14

Nog steeds iets met leven en laten leven.
Zo jammer dat bepaalde mensen doen alsof ze beter zijn dan anderen :+

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 12:15

Elisabeth32 schreef:
Bloodymary schreef:
Waar is zo'n stapmolen eigenlijk voor? In de wei maken ze toch de hele dag al wel genoeg stappen.

Voor luie mensen :j

Reactie van een dom onkundig mens helaas. Een stapmolen werkt net als bij mensen als een loopband. Het is cardio. Gewoon simpel wandelen aan de hand of in de wei is dat niet. De hartslag moet een beetje omhoog om cardio effect te hebben. En dat kan in een molen mooi onbelast. Feitelijk heeft een paard van een recreatieruiter ook heel veel baat bij een stapmolen want ze krijgen er een veel betere conditie door dan van de hele dag in een paddock paradise staan. Daar heb jij als ruiter weer plezier van met jouw buitenritjes. En jouw paard ook want die houdt het conditioneel veel beter vol en je verkleint de kans op blessures omdat de spieren meer getraind zijn.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 12:18

Misschien was hij alleen maar aan het in of uitstappen, ongelukken gebeuren jammer genoeg en het is heel triest voor dit dier en iedereen eromheen.. Y;(

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 12:24

Wat wil je anders met een 3-jarige doen?
Rijden? Te jong, volgens bokt, en al helemaal niet dagelijks.
Longeren? Al helemaal funest volgens bokt, al die korte rondjes draaien.

Aan de hand wandelen? Is ook niet altijd een feestje met een testosteronbom naast je. Met hengstenbit en -ketting dan maar? Sieluuugggh!
Gewoon lekker in de opfok laten tot 4 jaar? Kan vrijwel nergens, met 3 jaar kan je 'm ophalen.

Oftewel, als jij een talentvolle 3-jarige zonder verhoogd blessure-risico wilt opleiden, is een trainingsmolen echt niet de slechtste optie. De grotere molens kunnen paarden ook op een grote cirkel laten draven, op een grotere cirkel en een betere bodem dan de gemiddelde longeerplek van de gemiddelde recreatieruiter zodat de nadelen van longeren ook iig deels worden opgeheven.

Sterker, je hebt zelfs ovale trainingsmolens van buitenbakformaat. Onbelast trainen in alle gangen.
Dat kun je als amateur alleen bereiken door handpaard te rijden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 12:25

Mijn paarden staan 365 dagen per jaar in de wei, de hele dag.
En toch denk ik wel eens, een stapmolen zou wel handig zijn.
Bij mij heeft dat dan met mijn eigen fysieke gesteldheid te maken dat ik ze naast weidegang vaak niets aan beweging kan bieden.
Nu weet ik wel dat de meeste stallen ze daarvoor niet hebben. Maar om het meteen helemaal zwart wit te zien klopt ook niet.
Is het naast rijden/longeren de enige beweging zonder weidegang, ja dan vind ik er ook wat van.
Maar is het extra in of uitstappen... niet zo verkeerd.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 12:47

Ibbel schreef:
Wat wil je anders met een 3-jarige doen?
Rijden? Te jong, volgens bokt, en al helemaal niet dagelijks.
Longeren? Al helemaal funest volgens bokt, al die korte rondjes draaien.

Aan de hand wandelen? Is ook niet altijd een feestje met een testosteronbom naast je. Met hengstenbit en -ketting dan maar? Sieluuugggh!
Gewoon lekker in de opfok laten tot 4 jaar? Kan vrijwel nergens, met 3 jaar kan je 'm ophalen.

Oftewel, als jij een talentvolle 3-jarige zonder verhoogd blessure-risico wilt opleiden, is een trainingsmolen echt niet de slechtste optie. De grotere molens kunnen paarden ook op een grote cirkel laten draven, op een grotere cirkel en een betere bodem dan de gemiddelde longeerplek van de gemiddelde recreatieruiter zodat de nadelen van longeren ook iig deels worden opgeheven.

Sterker, je hebt zelfs ovale trainingsmolens van buitenbakformaat. Onbelast trainen in alle gangen.

Deze hengst was nog niet aan het dekken begrijp ik. Ik. Knuppel in het hoenderenhok dan: Als ze voor ze gaan dekken al dusdanige "testosteron bommen" zijn dat er niet mee te wandelen is en alsnog ggk worden op karakter dan is het niet zo gek dat de werkbaarheid van de sportpaarden zo achteruit gaat. :+ Kan je wel gaan fokken op "goed karakter" maar als "goed karakter" in houdt dat ie fijn beweegt als ie je niet vermoord dan kom je nog niet ver. :+

Verder heb ik geen mening over een stapmolen. Ik zou mijn paarden er niet in willen maar ongelukken gebeuren of je ze nu in de molen of op weide zet. Ik wil wel even reageren op de mensen die zeggen dat ze hun paarden niet veel zien bewegen. Als je eens een tracker aan het halster hangt zal je op je mobiel zien hoeveel ze werkelijk bewegen op weide. Ik denk dat velen nog verrast zouden kunnen zijn.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 12:54

en ook in de wei krijgen er genoeg paarden een ongeluk, pech zit in een klein hoekje

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 12:59

Een molen is geen loopband, want ze lopen ten eerste rondjes. Daarbij kan je dus een loopband kopen voor paarden en gaan ze rechtuit, wat voor veel paarden ene groot verschil kan zijn als ze bijv moeten herstellen van een blessure.

Ik vind molens ook ondingen en niet meer van deze tijd. Dat mensen het willen verdedigen snap ik. Het is een algemeen geaccepteerd apparaat en mensen hebben altijd tijd nodig om aan nieuwe inzichten te wennen.

Mijn oude ruin bleef erin stilstaan. Hij bewoog te weinig en werd snel te dik, dus leek me ook "handig" voor extra beweging NAAST alles wat ik al deed. Heb met hem meegelopen en het is wel degelijk ontzettend geestdodend. Kan me niet voorstellen dat mensen die zogenaamd van paarden houden en claimen er ook verstand van te hebben dat niet zien of begrijpen. Maar ze mogen hier wel tegenstanders afzeiken...............Dat is meestal als je je eigen tekortkomingen onder ogen komt.

Voor blessures en herstel is het zeker niet altijd geschikt. Vaker niet dan wel. Niet elke molen heeft ene geschikte bodem en een kleine maakt veel kleinere cirkels dan een grotere, wat allemaal bepalend is voor het lijf en dus evt herstel.

Een 3 jarige hengst kan prima naar buiten en lekker vrij bewegen. Of hij dit evengoed mocht is niet geheel duidelijk, maar vaak is het te weinig.
Onze 4 jarige hengst kwam gewoon buiten en zette ik er destijds ook wel in voor extra beweging, die was er dan heel rustig in. Maar als je bijv mest niet opruimt kan een bestraatte bodem ook glad worden.

Voor losstappen en uitstappen zou het echt niet nodig moeten zijn. Dat hoort bij je training, een paard zou vooraf en achteraf vrij moeten bewegen en dan is alleen maar rondjes lopen echt niet bevorderlijk.

Er is ook onderzoek gedaan dat een ovaal baan dan beter zou zijn. Maar neem aan dat de paarden experts wel weten dat alleen maar kleine rondjes lopen niet zo goed is en een paard ook lekker rechtuit moet kunnen. Zeker als ze net uit stal komen of gelijk weer op stal gaan.

Iedereen roept hoe het ideaal wordt gebruikt, maar op elke stal waar ik het ben tegengekomen, is het gewoon ipv vrij bewegen of extra naast beperkt buiten lopen. Soms voor uitlopen na het werk. Ken heeeeeel weinig mensen die erbij blijven als een paard het eenmaal kent. En dan nog, wat ga je doen als je paard een ongeluk krijgt? Dat is niet anders als je ernaast staat.

Wij stonden ergens waar 2 paarden alleen maar uit stal in de molen kwamen. Dat waren zogenaamde sportpaarden en die mochten nooit vrij naar buiten. Ze braken echt de boel af en het was doodeng om te zien. Elke dag weer gingen ze er 1 of 2x een uurtje in. Rennen op het hek, hard stoppen, steigeren, bokken en soms heel snel 2x omdraaien. Dat gedrag had ik ook nooit zo gezien, maar kwam echt door nooit vrij los mogen. Maar volgens de zogenaamd ervaren eigenaren waren de paarden heet, want sportpaarden........ Te triest.

Een ongeluk kan altijd gebeuren en ook overal, maar je kan echt wel veel proberen te voorkomen. Maar dat een goudvis niet meer in een kom mag en we voor paarden nog alles rechtpraten wat krom is, zegt nog steeds genoeg over een groot deel van de mensen met paarden, let op NIET paardenmensen dus.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 13:04

Ik vind het enge dingen, met die open zijkanten, flipt een paard, dan zitten ze zo over met een been over het hekwerk en met de beperkte ruimte die ze dan hebben...
Waarom zijn die dingen vaak niet dicht ter hoogte van het beenwerk. Lijkt me al heel wat ellende schelen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 13:10

Ibbel schreef:

Die zijn wel fenomenaal.....

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 13:20

Wintu schreef:
Ik vind het enge dingen, met die open zijkanten, flipt een paard, dan zitten ze zo over met een been over het hekwerk en met de beperkte ruimte die ze dan hebben...
Waarom zijn die dingen vaak niet dicht ter hoogte van het beenwerk. Lijkt me al heel wat ellende schelen.

Dit soort paarden hebben genoeg schoudervrijheid om ook hoger te komen met hun benen en dus ook hoger vast te komen zitten. Dan moet je de muren helemaal dichtmaken maar dan heb je geen makkelijk toezicht meer.

Stap/trainingsmolens vind ik prima mitst goed gebruikt en redelijk veilig. Zou hem zelf soms ook handig vinden.
Tragisch ongeval van een jonge hengst met mooi bloed!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 13:29

In dit geval denk ik dat het te kortzichtig is om 'de stapmolen' als oorzaak te zien van het ongeluk en denk ik dat het constructiever is om dan naar het gehele plaatje te kijken. Want heel veel informatie hebben we niet, alleen dat er een ongeluk in de stapmolen is gebeurd waardoor het dier is ingeslapen. Als het gehele management van dit dier niet goed was dan zit een ongeluk sowieso in een klein hoekje.

Ik kan zo een handvol argumenten benoemen waarom het waardevol is om een (overdekte) stapmolen te hebben en te gebruiken. Ook (juist) op paddock paradise stallen:

- Droogstappen na training als paard niet geschoren is.
- Droogstappen voor/na training als het paard natgeregend is.
- Cooling down na intensieve buitenrit.
- Extra beweging op dagen dat eigenaar verhinderd is.
- Gecontroleerd bewegen bij blessures.
- Onbelast conditie opbouwen, juist bij recreatieve ruiter/eigenaar.
- Etc.

Voorwaarde is wel dat het management van het paard in orde moet zijn en dat de diameter van de molen voldoende ruim is. Alleen vaak is het management niet in orde, is de stapmolen ter vervanging van vrije beweging en is de diameter en breedte van de 'hoefslag' erg krap waardoor het paard moeilijk kan draaien.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 13:32

Coentjuh schreef:
Nee dat zie je totaal verkeerd Roodvos. Hier gewoon 24/7 buiten en zelf te kunnen kiezen om ook in de stal te kunnen staan.

Als je je paard wilt laten stappen, ga dan met hem wandelen, maar niet in zo'n stomme molen.

Mwah, ook wat kort door de bocht. Ik heb niks met stapmolens. Maar het zou voor de shetlander en mijn oudje die nog gereden wordt (aanvullend aan 24/7 buiten) best meerwaarde kunnen hebben eigenlijk.
Iedere km stevig doorwandelen zou voor beide best een mooie aanvulling kunnen zijn. Zie daar geen probleem van in.

Maar sowieso: Wat naar voor het paard en zijn omgeving. En wat een suf ongeluk. Stapmolens zijn nou niet bepaald berucht om hun fatale ongelukken.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 13:33

superpony schreef:
Een molen is geen loopband, want ze lopen ten eerste rondjes. Daarbij kan je dus een loopband kopen voor paarden en gaan ze rechtuit, wat voor veel paarden ene groot verschil kan zijn als ze bijv moeten herstellen van een blessure.

Ik vind molens ook ondingen en niet meer van deze tijd. Dat mensen het willen verdedigen snap ik. Het is een algemeen geaccepteerd apparaat en mensen hebben altijd tijd nodig om aan nieuwe inzichten te wennen.

Mijn oude ruin bleef erin stilstaan. Hij bewoog te weinig en werd snel te dik, dus leek me ook "handig" voor extra beweging NAAST alles wat ik al deed. Heb met hem meegelopen en het is wel degelijk ontzettend geestdodend. Kan me niet voorstellen dat mensen die zogenaamd van paarden houden en claimen er ook verstand van te hebben dat niet zien of begrijpen. Maar ze mogen hier wel tegenstanders afzeiken...............Dat is meestal als je je eigen tekortkomingen onder ogen komt.

Voor blessures en herstel is het zeker niet altijd geschikt. Vaker niet dan wel. Niet elke molen heeft ene geschikte bodem en een kleine maakt veel kleinere cirkels dan een grotere, wat allemaal bepalend is voor het lijf en dus evt herstel.

Een 3 jarige hengst kan prima naar buiten en lekker vrij bewegen. Of hij dit evengoed mocht is niet geheel duidelijk, maar vaak is het te weinig.
Onze 4 jarige hengst kwam gewoon buiten en zette ik er destijds ook wel in voor extra beweging, die was er dan heel rustig in. Maar als je bijv mest niet opruimt kan een bestraatte bodem ook glad worden.

Voor losstappen en uitstappen zou het echt niet nodig moeten zijn. Dat hoort bij je training, een paard zou vooraf en achteraf vrij moeten bewegen en dan is alleen maar rondjes lopen echt niet bevorderlijk.

Er is ook onderzoek gedaan dat een ovaal baan dan beter zou zijn. Maar neem aan dat de paarden experts wel weten dat alleen maar kleine rondjes lopen niet zo goed is en een paard ook lekker rechtuit moet kunnen. Zeker als ze net uit stal komen of gelijk weer op stal gaan.

Iedereen roept hoe het ideaal wordt gebruikt, maar op elke stal waar ik het ben tegengekomen, is het gewoon ipv vrij bewegen of extra naast beperkt buiten lopen. Soms voor uitlopen na het werk. Ken heeeeeel weinig mensen die erbij blijven als een paard het eenmaal kent. En dan nog, wat ga je doen als je paard een ongeluk krijgt? Dat is niet anders als je ernaast staat.

Wij stonden ergens waar 2 paarden alleen maar uit stal in de molen kwamen. Dat waren zogenaamde sportpaarden en die mochten nooit vrij naar buiten. Ze braken echt de boel af en het was doodeng om te zien. Elke dag weer gingen ze er 1 of 2x een uurtje in. Rennen op het hek, hard stoppen, steigeren, bokken en soms heel snel 2x omdraaien. Dat gedrag had ik ook nooit zo gezien, maar kwam echt door nooit vrij los mogen. Maar volgens de zogenaamd ervaren eigenaren waren de paarden heet, want sportpaarden........ Te triest.

Een ongeluk kan altijd gebeuren en ook overal, maar je kan echt wel veel proberen te voorkomen. Maar dat een goudvis niet meer in een kom mag en we voor paarden nog alles rechtpraten wat krom is, zegt nog steeds genoeg over een groot deel van de mensen met paarden, let op NIET paardenmensen dus.

Ik lees alleen maar: ik vind, ik vind, nergens ook maar een enkel feit.

Ipv mensen dan maar te gaan beschuldigen omdat ze een andere mening aangedaan zijn, kun je natuurlijk ook gewoon accepteren dat mensen van mening verschillen en dat 'niet meer van deze tijd' het grootste bullshit argument is om je eigen mening te willen doordrijven.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 13:41

Het is een forum Sundda. Wil je enkel wetenschappelijke feiten is bokt misschien niet het juiste medium voor je. Op bokt mogen meningen gewoon. :+

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 13:42

Ayasha schreef:
Het is een forum Sundda. Wil je enkel wetenschappelijke feiten is bokt misschien niet het juiste medium voor je. Op bokt mogen meningen gewoon. :+

Ligt eraan wat voor mening :')

Ik blijf erbij dat een molen prima is, maar ik ben persoonlijk van mening dat het niet elke dag gebruikt hoeft te worden.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 13:51

Ik vind een molen ook niks, maar dat staat los van dit hele nare ongeluk. Ik heb er ook weleens eentje vast zien zitten met een voorbeen in een hek van een molen (en dat was geen jonge hengst), mar die kwam er gelukkig zonder letsel vanaf.

Heel sneu voor de eigenaren van dit veelbelovende dier.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 13:59

Er kunnen natuurlijk vervelende situaties gebeuren in een stapmolen. Eigenlijk zou er altijd iemand toezicht moeten houden en direct op een noodknop moeten kunnen duwen om hem stil te zetten. Maar in de praktijk zetten mensen hun paard er in om zelf wat anders te kunnen doen.... en zelfs al zet je hem meteen stil dan zal het gevaar nog niet altijd direct geweken zijn als het paard zich op een nare manier vast heeft weten te manouvreren ofzo....

Ik heb zelf nooit een stapmolen gebruikt. Vind het vaak een beetje enge dingen en zou er geen prettig gevoel bij hebben om paard er in te zetten en weg te lopen. Maar an sich zie ik er zeker de voordelen van om dier zo lekker een poosje door te laten lopen :j Alleen tja dan zou het ideaal zijn als je zelf dan de boel uit kan mesten in de tussentijd ofzo, en dan heb je weer geen toezicht...

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 14:24

Tsja ik zou zelf ook er niet naast blijven staan.
Maar dat doe ik ook niet bij paarden op de poetsplaats oid. Daar ga ik ook rustig 10 min uitmesten voor ik weer terug kom en mss hebben ze zich ondertussen wel opgehangen. Schandalig :')

Er kan altijd wat gebeuren, we moeten niet overdrijven in onze controledrang denk ik dan.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 14:35

prompter schreef:
Ik vind een molen ook niks, maar dat staat los van dit hele nare ongeluk. Ik heb er ook weleens eentje vast zien zitten met een voorbeen in een hek van een molen (en dat was geen jonge hengst), mar die kwam er gelukkig zonder letsel vanaf.

Heel sneu voor de eigenaren van dit veelbelovende dier.

Ik persoonlijk ook niet. Niet om het doel, want inderdaad een kwartiertje tot halfuurtje lekker doorstappen is goed voor een paard, maar om de veiligheid. Als het mis gaat, dan gaat het ook goed mis. Al sta je erbij, als een paard heel raar gaat doen, zie hem er dan nog maar eens uit te krijgen.

Ik vind het altijd een beetje eng. Gelukkig gaat het meer goed dan fout. En inderdaad, een ongeluk kan ook op de wei of op stal gebeuren.