Ierse teamchef wil revisie bloedregel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 13:51

Lithya schreef:
Elisa2 schreef:
Ik snap eerlijk gezegd sowieso niet zo goed waarom springruiters met sporen rijden in een parcours.

Je mag het verschil wel komen proberen.

Zit er een schram waar jij als ruiter nooit kunt komen, zoals een achterbeen welke net langs een wit dressuurhekje gaat, dan kan de bloedregel best heel zuur zijn. Ga je daar aan tornen, dan is het hek gewoon van de dam.

Daar kan je ook wat aan doen. Je paard recht houden zodat ie niet tegen het hekje ramt. :o

Bloed = uitsluiting vind ik een prima regel. In al die jaren (waarvan toch tien met een paard dat al bloed als je te lang naar zijn huid kijkt. Paard is gekomen met de waarschuwing dat hij bij het minste zou bloeden. ) heb ik nog nooit een paard met bloed tijdens het rijden gehad. Ja, 1 keer toen we samen vielen en hij op zijn lip beet tijdens het vallen. Maar als iets van die impact moet gebeuren voor bloed in de mond dan kan ik de bloedregel enkel toe juichen.

Elisa2

Re: Ierse teamchef wil revisie bloedregel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 14:12

Ik lees liever de uitleg zoals DP geeft, heb namelijk ook altijd begrepen dat de sporen voor verfijning zijn en dat laatste zie ik weinig bij de meeste springruiters.

Maar eerlijk is eerlijk, ik heb ook nog nooit een parcour op 1.50 niveau gesprongen dus heb daar ook geen ervaring mee.

Kan me best voorstellen dat het zuur is als een paard geraakt wordt door het spoor en daar dan bloedt. Maar krijg toch de indruk dat er dan wel of zeer scherpe sporen aan hangen of dat het been van de ruiter niet op de plek blijft waar het hoort.

Heb zelf ook nog nooit bloed gehad bij een paard tijdens het werk in de mond of door een spoor. Ik weet dat het kan gebeuren, ook door iets simpels als op de tong bijten. Maar ik denk dat kritisch zijn en blijven ook erg belangrijk is.

En dan moet die bloedregel inderdaad gewoon zo zwart/ wit blijven..hoe zuur ook in sommige gevallen.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 14:57

Ayasha schreef:
Daar kan je ook wat aan doen. Je paard recht houden zodat ie niet tegen het hekje ramt. :o

Niet aan de regel tornen heb ik ook gezegd. Heb in Aken een keer een combinatie gezien. Vrouw reed echt niet grof of wat dan ook. Paard zet net bij de inzet van een oefening buitenbeen buiten de massa, tegen een hekje en een wondje. Vandaar het voorbeeld.