Man uit Olst veroordeeld voor misbruik van een pony

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 10:44

Het grappige (maar eigenlijk dieptrieste) is dat mensen niet doorhebben hoe hun reacties op dit soort dingen juist voor een verergering van het probleem zorgen. Er heerst zo'n extreem taboe op seksueel gedrag richting wezens die niet tot consent geven in staat zijn dat er direct naar 'castreren', 'opknopen' en 'ophangen' verwezen wordt in de media. De enkele lekker tactische reacties in dit topic zijn ook prachtige voorbeelden daarvan.

Natuurlijk is seks met wezens die geen consent kunnen geven alles behalve oké. Maar denken jullie nou echt dat dit soort reacties de deur open zet voor mensen met dergelijke verlangens om hulp te zoeken? Zelfs bij de GGZ vind je dit soort persoonlijke veroordelingen en het beleid hieromheen (zoals dit voorbeeld laat zien) maakt alles 10x erger. Want inderdaad, het is wachten op het eerste kind.

De samenleving schiet zichzelf in alle voeten die ze heeft hiermee.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 11:01

Amber_anne schreef:
Het ging er in die andere topics over waarom het ene wel wordt gezien als mishandeling/sexueel misbruik maar een handeling door een dierenarts niet

Dit bedoel ik dus idd.
Dat men zelfs op bokt het verschil niet begrijpt tussen een dier seksueel misbruiken vs het onderzoek van een dierenarts gaat me mijn pet te boven.
Niet zo raar dat de paardenwereld zo onder een vergrootglas ligt bij dierenwelzijnsorganisaties.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 11:03

Mars schreef:
Dit bedoel ik dus idd.
Dat men zelfs op bokt het verschil niet begrijpt tussen een dier seksueel misbruiken vs het onderzoek van een dierenarts gaat me mijn pet te boven.
Niet zo raar dat de paardenwereld zo onder een vergrootglas ligt bij dierenwelzijnsorganisaties.

Ik begrijp de samenhang van je bericht niet helemaal :)

Maar het gaat dan om de intentie voornamelijk, is dat het?

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 11:05

Maar wat verwacht je van de gemiddelde persoon die niet verantwoordelijk is voor dat vreselijk slechte beleid? Als je iemand verlekkerd ziet kijken naar je kind bij de speeltuin uitnodigen voor een kopje thee en een aai over het bolleke omdat hij het zo zwaar heeft? Als je iemand aantreft bij je pony zeggen dat je zo wel terugkomt als hij z'n bende maar opruimt?

Natuurlijk is die man ziek en ergens is dat zielig. Hun gevoelens zijn echter fouter dan fout en je kan moeilijk van de gewone mens verwachten dat ze de deur open zetten voor hulp voor dit soort mensen.

Ik ga in elk geval geen luisterend oor bieden aan iemand die zo zielig is omdat 'ie z'n zwans in kindjes wil steken.

VuurVleugels

Re: Man uit Olst veroordeeld voor misbruik van een pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 11:10

Das ook weer het andere uiterste hè, een beetje middenweg zou je al een hoop vooruit helpen. Zelf bij vandaan blijven, maar niet doodwensen of uiten dat je diegene wil castreren is óók een mogelijkheid natuurlijk.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 11:59

Ik schrok ook van de reacties in dat andere topic.

Natuurlijk kan je het vergelijken met scannen en opvoelen, maar voor mij is er een groot verschil in de intentie erachter. Daarbij ga ik er bij een veearts vanuit dat hij voorzichtig, hygiënisch en netjes werkt met respect voor het dier.

Ook toen werd al gezegd; wie doet zulke dingen, wie heeft die gedachten en wat is de volgende stap?

Het enge vind ik wel dat dieren dus niet kunnen praten en er misschien wel veel meer misbruik is dan we weten.
Jaren geleden een docu gezien over sex met dieren en ik ben afgehaakt. Mensen verzonnen echt de gekste dingen met allerlei dieren. Je moet er toch niet aan denken dat je op straat 10 honden tegenkomt en 1 daarvan zijn baasje thuis een plezier moet doen. (! geen idee wat de cijfers zijn, maar bij wijze van! )

Straffen zoals nu werkt niet en het is ook geen waarschuwing naar anderen. Er zitten nu echt te weinig consequenties aan en alleen behandelen gaat echt lange termijn effect hebben.

MirjamRobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 12:17

.
Laatst bijgewerkt door MirjamRobin op 21-09-24 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 12:26

Precies. Het is geen kwestie van wakker worden en denken 'oh ik heb écht zin om mijn l*l in een (vul in) te steken vandaag!'. Of langs een (vul in) lopen en denken 'ziet eruit als de perfectie vagina voor mij'. Het zijn extreme dwang gedachten die je volledig overnemen. En als je geen hulp krijgt, worden die gedachten steeds overheersender. Zoals mijn voorganger zegt nemen die gedachten en de angst daarvoor je hele leven over. En hulp zoeken is dus héél moeilijk vanwege de extreme stigmatisering.

Nogmaals, het is alles behalve goed wat hier gebeurt is en waarschijnlijk zal blijven gebeuren. Maar iets meer nuance en inleving (en nee, dat betekent dus geen aai over de bol, voordat die weer tevoorschijn getrokken wordt) zou mensen echt sieren.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 13:40

Ik heb de termen ophangen of castreren niet gebruikt en zal die ook nooit gebruiken. Maar ik heb wel een paard gehad dat compleet angstig was geworden na dit soort misbruik. En er schijnen complete sexclubs te bestaan waar dieren stelselmatig misbruikt worden. Dat kan natuurlijk ook gewoon gebeuren door mensen met sadistische of perverse ideeën, en dat zijn echt niet allemaal mensen "die er niets aan kunnen doen en geholpen moeten worden". We mogen als maatschappij best laten weten dat dit soort praktijken afgekeurd dienen te worden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 13:43

Sorry maar ik kan dat niet..te vaak aan de andere kant gestaan en gezien wat dat soort mensen aan kunnen richten. En nee, misschien kunnen ze niets aan doen..zolang ze geen schade aanrichten heb ik er geen problemen mee. Maar als ze dat wel doen dan heb ik er geen goed woord meer voor over en vind dat zulk gedrag ook in geen enkel geval genormaliseerd moet worden.

En over castreren, in 9 vd 10 gevallen zijn het altijd mannen die sexueel gestoord gedrag vertonen. Daar zit echt wel een link met hormonen en testosteron..van mij mogen de straffen daar op als ze slachtoffers maken dus ook een stuk hoger zijn.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 14:19

Eigenlijk weet ik niet zo goed wat ik met deze reactie aan moet, maar ga toch proberen netjes te reageren.

Ten eerste lees ik helemaal niet alleen maar hele agressieve reacties. Wel wat de maatstaf is of moet zijn en wat je eraan zou kunnen doen bij mensen die dit doen.

Je praat het niet goed, maar probeert wel begrip te krijgen voor mensen met een dergelijk probleem. Hoe jij ermee omgaat zegt natuurlijk niks over anderen. Dat blijkt ook wel.

Feit is dat veel mensen van hun dieren houden en dit niet alleen het dier raakt, maar ook de eigenaren. Er zullen gevallen zijn dat het allemaal geen gevolgen heeft voor dieren, maar soms gaat het wel met geweld.

Hoeveel mensen met gedachten en of gevoelens rondlopen weten we niet. We weten ook niet of die zich allemaal kunnen inhouden of dat zij tikkende tijdbommen zijn.

Het is in ieder geval echt afwijkend gedrag wat in onze samenleving niet gewenst is en mensen ook angstig maakt voor wat er kan gebeuren.
Er zou veel meer gedaan moeten worden aan geestelijke gezondheidszorg, maar daar lopen we echt nog veel achter de feiten aan.
Maar het gaat wel ten koste van anderen en in dit geval dieren. Dan kan je verwachten dat mensen willen dat er iets aan gedaan wordt zodat het nooit meer gebeurt of erger.

Uit reacties blijkt ook vaak nog steeds dat we dieren minder belangrijk vinden dan mensen, want als dit een kind was geweest, waren de reacties toch echt anders en heftiger.
Nu zou het "maar" een dier zijn en vullen mensen voor het dier in dat het niet zo erg is, of wordt het zelfs vergeleken met medische handelingen, al dan niet vanwege gewenste voortplanting. Maar dat is gewoon nooit hetzelfde.

Het is ook niet voor niks dan kinder misbruikers ook vastgezet geen leven hebben. Mensen vinden dat nou eenmaal een van de ergste dingen die je een kind kan aandoen. Daar kun je dus invullen dat mensen "gelukkig" dat voor een dier nog steeds minder erg vinden, anders was het eerder heftiger dan dat er meer begrip zou komen.

Daarnaast is dat begrip toch wel heel lastig. Je kan van jou of anderen hun probleem, niet mijn/ons probleem maken. Ik doe die dingen niet, heb die gedachte niet en zou ook niet voor die mensen moeten waken. Dus nee, ik voel me echt niet verplicht om begrip op te brengen in dit geval.

Ik wens die mensen niet dood, maar zoals wat werd geroepen; castreren is ook geen loze kreet. Het gaat Elisa erom dat iemand dan minder die gevoelens krijgt. Het is niet geroepen om iemand te kwellen. Dan zou het wel door de slager mogen zonder verdoving. We hebben het over een operatie die vaker wordt gedaan, ook als mensen geen problemen hebben op dat vlak.

Zo zijn er ook wel vrouwen die vanwege bijv down gesteriliseerd zijn. Niet om ze te pesten of pijn te doen.

Maar mensen zouden wel hulp moeten krijgen en niet moeten rondlopen als tikkende tijdbommen. Want het kan 10,20, 30+ jaar goed gaan en toch een keer fout. Alleen daarom werd aangedragen of als je dit weet castreren een goede, snelle en makkelijke oplossing zou zijn. Niet alleen voor de omgeving, maar ook voor de persoon zelf.
Laatst bijgewerkt door Essie73 op 21-09-24 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote op verzoek verwijderd.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 14:31

Mars schreef:
Uit eerdere topics over paarden die seksueel misbruikt zijn. Er is een aardige groep bokkers die het okee vind want 'paard merkt toch niks van mensenpenis'. Je zou je verbazen.

_O- _O- Wat een onzin de conclusie die je hier uit trekt. Niemand vind het OK. Midas Dekker heeft alleen ooit aangegeven, dat een mannen piemel in een vagina van een merrie geen pijn doet. Puur feitelijk heeft hij dat zo genoemd waarmee hij niet zei, dat het dus maar OK is om te doen. Een hengsten piemel is gewoon veel dikker en groter meestal.
Zo ook hier op Bokt werd aangegeven dat zo'n piemel minder heftig voor een merrie is als een dierenarts die met zijn arm er in verdwijnt. En ook daar werd aangegeven dat daarmee niet gezegd werd dat het dus maar OK is. Dat maak jij ervan. Lezen is dus ook een kunst.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 14:38

En omdat Midas Dekkers zegt dat het geen pijn doet, doet het dus geen pijn? Wat een vreemde redenatie.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 14:45

prompter schreef:
En omdat Midas Dekkers zegt dat het geen pijn doet, doet het dus geen pijn? Wat een vreemde redenatie.

Nou ja in verhouding is het nog kleiner dan een pink bij ons. Halve pink misschien.
Maar dat is het issue niet. De gedachte om het te doen is gewoon ziek vind ik. Of de pony er nou wel of niet iets van voelt. Ik kan er eigenlijk ook niet echt genuanceerd over denken, dwanggedachtes of niet.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 14:48

Elisa2 schreef:
Sorry maar ik kan dat niet..te vaak aan de andere kant gestaan en gezien wat dat soort mensen aan kunnen richten. En nee, misschien kunnen ze niets aan doen..zolang ze geen schade aanrichten heb ik er geen problemen mee. Maar als ze dat wel doen dan heb ik er geen goed woord meer voor over en vind dat zulk gedrag ook in geen enkel geval genormaliseerd moet worden.

En over castreren, in 9 vd 10 gevallen zijn het altijd mannen die sexueel gestoord gedrag vertonen. Daar zit echt wel een link met hormonen en testosteron..van mij mogen de straffen daar op als ze slachtoffers maken dus ook een stuk hoger zijn.

Het is maar net hoe je het leest. Zowel MirjamRobin en ik zeggen volgens mij nergens dat het genormaliseerd moet worden.

En ik heb van héél dichtbij meegemaakt wat de gevolgen van dergelijke daden zijn. Hierbij betrof het kinderen, geen dieren. Dus ik bekijk het ook niet alleen maar vanuit een theoretisch kader. Mijns inziens is het een keuze hoe je je daarna opstelt tegenover een dader en diens daden, geen voldongen feit.

superpony schreef:
MirjamRobin schreef:
Ik wens die mensen niet dood, maar zoals wat werd geroepen; castreren is ook geen loze kreet. Het gaat Elisa erom dat iemand dan minder die gevoelens krijgt. Het is niet geroepen om iemand te kwellen. Dan zou het wel door de slager mogen zonder verdoving. We hebben het over een operatie die vaker wordt gedaan, ook als mensen geen problemen hebben op dat vlak.

Zo zijn er ook wel vrouwen die vanwege bijv down gesteriliseerd zijn. Niet om ze te pesten of pijn te doen.

Maar mensen zouden wel hulp moeten krijgen en niet moeten rondlopen als tikkende tijdbommen. Want het kan 10,20, 30+ jaar goed gaan en toch een keer fout. Alleen daarom werd aangedragen of als je dit weet castreren een goede, snelle en makkelijke oplossing zou zijn. Niet alleen voor de omgeving, maar ook voor de persoon zelf.

Of castreren geen loze kreet is, daar is de wetenschap nog niet helemaal over uit. Een literatuurvergelijkend onderzoek uit 2015 stelt: "At present, no knowledge is available regarding hormonal, chromosomal or genetic alterations involved in pedophilia. (...) Current opinions on chemical castration for pedophilia are discordant. Some surveys confirm that therapy reduces sexual thoughts and fantasies, especially in recidivism. On the other hand, some authors report that chemical castration does not modify the pedophile’s personality." (Silvani, M., Mondaini, N., Zucchi, A. (2015) Androgen deprivation therapy (castration therapy) and pedophilia: what’s new, 87(3), 222–226. https://doi.org/10.4081/aiua.2015.3.222.)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 14:50

Er is een dorpje in Colombia waar sex met ezels bij de cultuur hoort..als ik het goed heb.
Ik weet niet of dat perse ziek is, of iets wat ze daar gewend zijn?

(staat los van de dwanggedachten van de OP)

MirjamRobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 15:12

.
Laatst bijgewerkt door MirjamRobin op 21-09-24 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 15:19

Ja maar iemand die ziek is(zoals in dit geval), en tóch over gaat op handelen(want he, hij wist precies wat hij deed), waarom dan geen hulp zoeken voordat er slachtoffers zijn?(paard, eigenaren). Kijk niemand kiest ervoor, maar het is wél een keuze erop te handelen en geen hulp te zoeken of hulp te zoeken rondom alochol. Hij klom doelbewust over dat hek en gooit het vervolgens op het idee dat het ''erger had kunnen zijn'' en dat hij zich nog inhield want het was geen kind. Komop.
Rechtssysteem stelt weer eens teleur. 90 dagen taakstraf. Ik vind zelf dat mensen zwaar onderschatten hoe dieren hiermee omgaan; dit is trauma, ook voor het dier, die weten dat dondersgoed. Voor mij vallen kinderen en dieren onder dezelfde boeg.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 15:23

Anastasia24 schreef:
Ja maar iemand die ziek is(zoals in dit geval), en tóch over gaat op handelen(want he, hij wist precies wat hij deed), waarom dan geen hulp zoeken voordat er slachtoffers zijn?(paard, eigenaren). Kijk niemand kiest ervoor, maar het is wél een keuze erop te handelen en geen hulp te zoeken of hulp te zoeken rondom alochol. Hij klom doelbewust over dat hek en gooit het vervolgens op het idee dat het ''erger had kunnen zijn'' en dat hij zich nog inhield want het was geen kind. Komop.
Rechtssysteem stelt weer eens teleur. 90 dagen taakstraf. Ik vind zelf dat mensen zwaar onderschatten hoe dieren hiermee omgaan; dit is trauma, ook voor het dier, die weten dat dondersgoed. Voor mij vallen kinderen en dieren onder dezelfde boeg.

Ik citeer mezelf even voor een (gedeeltelijk) antwoord hierop, met het belangrijkste even dikgedrukt:

VuurVleugels schreef:
Het grappige (maar eigenlijk dieptrieste) is dat mensen niet doorhebben hoe hun reacties op dit soort dingen juist voor een verergering van het probleem zorgen. Er heerst zo'n extreem taboe op seksueel gedrag richting wezens die niet tot consent geven in staat zijn dat er direct naar 'castreren', 'opknopen' en 'ophangen' verwezen wordt in de media. De enkele lekker tactische reacties in dit topic zijn ook prachtige voorbeelden daarvan.

Natuurlijk is seks met wezens die geen consent kunnen geven alles behalve oké. Maar denken jullie nou echt dat dit soort reacties de deur open zet voor mensen met dergelijke verlangens om hulp te zoeken? Zelfs bij de GGZ vind je dit soort persoonlijke veroordelingen en het beleid hieromheen (zoals dit voorbeeld laat zien) maakt alles 10x erger. Want inderdaad, het is wachten op het eerste kind.

De samenleving schiet zichzelf in alle voeten die ze heeft hiermee.

Het is een vicieuze cirkel, met extreme gevolgen.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 15:54

Mars schreef:
Amber_anne schreef:
Het ging er in die andere topics over waarom het ene wel wordt gezien als mishandeling/sexueel misbruik maar een handeling door een dierenarts niet

Dit bedoel ik dus idd.

Je vult zelf in dat mensen het verschil niet begrijpen, dat is niet wat ik zeg. Het gaat veelal erover of het paard het verschil snapt.

Als je denkt dat dit de reden is dat de paarden wereld onder een vergrootglas ligt leef je echt onder een steen.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 16:11

Anastasia24 schreef:
Voor mij vallen kinderen en dieren onder dezelfde boeg.
Ik ben een paardenliefhebber MAAR ik vind het veel erger dat een vrouw/kind/man wordt verkracht dan wat er hier is gebeurd met deze merrie. Volgens mij kan de merrie terugschoppen als ze er niet mee eens is / het pijn doet. Dat doet een merrie normaal gezien ook wanneer een hengst haar wil penetreren wanneer ze onvruchtbaar is.

Deze man moet uiteraard gestraft worden want wat hij doet is verkeerd en ik vind dat hij voor deze daad een gepaste straf heeft gekregen.

Ik vind het jammer dat hij geen verdere begeleiding krijgt. Hij heeft duidelijk gesignaleerd dat hij een 'probleem' heeft. In dergelijke situaties zou er een aangepast traject moeten worden aangeboden. De kans dat hij dit in de toekomst met een meisje/jongen/vrouw doet bestaat als hij geen hulp krijgt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 16:19

Cer schreef:
Er is een dorpje in Colombia waar sex met ezels bij de cultuur hoort..als ik het goed heb.
Ik weet niet of dat perse ziek is, of iets wat ze daar gewend zijn?

(staat los van de dwanggedachten van de OP)

Van andere landen\culturen hoor ik ook wel eens over sex van mannen (mensen) met geiten of schapen. Of zoiets waar is? In elk geval ben ik blij niet in zo'n cultuur te wonen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 16:32

Ik heb nog nooit gehoord dat zoiets echt bestaat. Wel dat het als grapje geroepen wordt.

En ja Vuurvleugels, ik snap jouw punt wel. Dat de schaamte zo groot kan zijn dat de stap om hulp te zoeken te groot is.

Toch ben ik het met de anderen eens dat iemand die doelbewust naar die gedachten gaat handelen geen begrip verdient. Alles valt of staat hoe je ermee om gaat. En als iemand dat niet kan (ontoerekeningsvatbaar) dan hoort iemand niet zo los te lopen op straat.

Over castreren, bij dieren doen we het continu als mannetjes teveel vervelend mannetjes gedrag vertonen waar ze zelf ook vaak last van hebben. Dus ik zie niet in waarom dat bij mensen dan niet zou helpen? En dan snap ik best dat pedofielen een voorkeur voor kinderen blijven houden. Maar zonder die hormonen is de drang om daar wat mee te doen wellicht wel kleiner.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 16:41

Riel schreef:
Anastasia24 schreef:
Voor mij vallen kinderen en dieren onder dezelfde boeg.
Ik ben een paardenliefhebber MAAR ik vind het veel erger dat een vrouw/kind/man wordt verkracht dan wat er hier is gebeurd met deze merrie. Volgens mij kan de merrie terugschoppen als ze er niet mee eens is / het pijn doet. Dat doet een merrie normaal gezien ook wanneer een hengst haar wil penetreren wanneer ze onvruchtbaar is.

Mijn merrie werd vastgebonden in haar stal en haar benen werden gekluisterd, Er viel helaas niet zo veel te schoppen :n

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 16:42

Amber_anne schreef:
Als je denkt dat dit de reden is dat de paarden wereld onder een vergrootglas ligt leef je echt onder een steen.

Het is niet dé reden nee. Maar de laconieke houding van veel mensen tov seksueel misbruik van in dit geval paarden is wel tekenend voor hoe er ook met andere dierenwelzijnsvraagstukken wordt omgegaan.