PFAS gevonden in paarden en honden in Amerikaanse staat North-Carolina

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 17:59

prompter schreef:
PFAS zit vooral in blusschuim, uit het vliegtuig komt volgens mij puur water?

Er zijn ook speciale poeders om vuur te dempen, dat is dat rode spul dat je soms ook wel ziet. Maar wat dat precies is weet ik niet.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 18:00

Ik zat eens te Googlen maar weten ze ook al wat je er van krijgt? En of dat al duidelijk is (bijv “een x aantal van de mensen heeft die of die aandoening”)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 18:40

Cer schreef:
Ik zat eens te Googlen maar weten ze ook al wat je er van krijgt? En of dat al duidelijk is (bijv “een x aantal van de mensen heeft die of die aandoening”)

Uit de link op de eerste pagina:

„Bepaalde PFAS's zijn giftig voor de voortplanting en kunnen de ontwikkeling van foetussen schaden. Verschillende PFAS kunnen kanker veroorzaken bij mensen. Van sommige PFAS wordt ook vermoed dat ze het endocriene (hormonale) systeem van de mens verstoren.“

Ook staat daar hun positie tov blusmiddelen (engels):
https://echa.europa.eu/nl/-/echa-s-comm ... -warranted

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 18:42

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 21:20

Sizzle schreef:
Cer schreef:

Uit de link op de eerste pagina:

„Bepaalde PFAS's zijn giftig voor de voortplanting en kunnen de ontwikkeling van foetussen schaden. Verschillende PFAS kunnen kanker veroorzaken bij mensen. Van sommige PFAS wordt ook vermoed dat ze het endocriene (hormonale) systeem van de mens verstoren.“

Ook staat daar hun positie tov blusmiddelen (engels):
https://echa.europa.eu/nl/-/echa-s-comm ... -warranted

Oh ja dat had ik idd gezien, maar ik las daar “kunnen”, en “wordt vermoed” dus ik dacht dat ze er nog niet helemaal uit waren..

Ik heb wel eens ergens gehoord (maar geen idee meer waar) dat mannen minder vruchtbaar schijnen te worden, is dat dan gelieerd aan pfas?

Mungbean

Re: PFAS gevonden in paarden en honden in Amerikaanse staat North-Carolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 21:22

Er is niet 1 pfas.
Er zijn heel veel verschillende verbindingen (meer dan 4000).
Over sommige is meer bekend dan over andere. Daarom is het weinig concreet.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 22:19

Ik denk ook dat je in de huidige maatschappij/bewoonde wereld het helaas niet kan ontlopen dat je dier en jezelf dit binnenkrijgen.
Net zoals wel meer toxische stoffen die in de lucht/ons voedsel/kleding enz. zitten.
Wij doen hier thuis geregeld een detox en wisselen af waarmee we detoxen. Ik ben me ervan bewust dat je dan heus niet 100% schoon bent/blijft( daarom regelmatig detoxen) . Zelf voel ik me er beter bij en de dieren kunnen niet praten maar ik hoop dat het voor hen ook helpt.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 22:24

Met detoxen krijg de stoffen als pfas en microplastics niet uit je systeem vrees ik.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 09:52

Ik hoorde in ieder geval een keer op het nieuws dat microplastics die in dieren gevonden waren zorgen voor immuunreactie dus auto immuunziekten.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 09:52

Tot nu toe heb ik antwoord van Weatherbeeta dat de coating van hun dekens 0,1% PFAS bevat en van Bucas Nederland dat ze het gaan navragen bij het hoofdkantoor.

Van Horseware nog geen reactie.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 10:43

Cer schreef:
Oh ja dat had ik idd gezien, maar ik las daar “kunnen”, en “wordt vermoed” dus ik dacht dat ze er nog niet helemaal uit waren.

Ik heb wel eens ergens gehoord (maar geen idee meer waar) dat mannen minder vruchtbaar schijnen te worden, is dat dan gelieerd aan pfas?

Ook, maar niet alleen maar aan PFAS. Er is een groot scala aan hormoonverstorende stoffen, waarvan er een aantal zijn die lijken op oestrogeen danwel de werking van oestrogeen nabootsen (oestrogeen = vrouwelijk hormoon). Het zorgt voor o.a. vrouwelijke kenmerken en daardoor verminderde vruchtbaarheid bij mannelijke vissen in oppervlaktewater waar deze stoffen op geloosd worden (ook een klassieke afvalwaterreiniging krijgt het er niet 100% uit). Als van dat oppervlaktewater weer drinkwater wordt gemaakt krijg je het op die manier binnen.

De vrouwelijke kenmerken bij mannen/mannelijke dieren zijn het meest in het oog springend, maar dit betekent niet dat het bij vrouwen onschuldig is. Het kan o.a. voor vrouwen specifieke kankersoorten triggeren, zoals borstkanker of eierstokkanker.

En dit is een voorbeeld, er zijn meer oorzaken voor verminderde vruchtbaarheid (bij mannen en vrouwen, maar meestal wordt het alleen bij mannen benoemd/belangrijk gevonden >;) ). Bij vrouwen wordt dan vaak benoemd dat het de ongeboren vrucht kan schaden (maar dan moet die vrouw wel eerst zwanger worden uiteraard).

Wat betreft je eerste opmerking: in dit soort contexten wordt altijd gesproken over "kan" of "kunnen". Onder meer omdat er nooit sprake is van 100% score. Een aantal mensen/dieren blootgesteld aan een bepaalde stof zal bijvoorbeeld kanker ontwikkelen. Een aantal ook niet. Dat heeft te maken met onder meer genetische diversiteit, leeftijd, mate van blootstelling (ook in het verleden). En ook zonder blootstelling zal een aantal mensen (of dieren) deze kanker ontwikkelen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 10:57

Het wordt dan wel heel ingewikkeld om het te ontlopen.. als ik het zo lees, kan dat eigenlijk niet..

Wat zou dan de invloed zijn op de gehele mensheid? Dat we echt uitsterven over 50 jaar omdat iedereen dan aangetast is? Of er blijft een resistent 'ras' over?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 09:30

Ik krijg net dit binnen in mijn werkmailbox. Je krijgt dit dus ingespoten, maar de gevolgen zijn nog niet bekend. ik ben benieuwd hoe zich dit de komende jaren verder gaat ontwikkelen:

Het RIVM heeft onlangs een stof toegevoegd aan de pZZS lijst (potentieel zeer zorgwekkende stoffen): Perflutren, met CAS-nummer 76-19-7. De stof behoort tot de PFAS-verbindingen. Perflutren wordt voornamelijk gebruikt in de medische sector als een contrastmiddel voor beeldvorming. Het wordt gebruikt om de zichtbaarheid van bloedvaten en organen te vergroten tijdens diagnostische procedures. Het is belangrijk op te merken dat de aanwezigheid van perflutren op de pZZS lijst niet automatisch betekent dat het een probleemstof is. Verder onderzoek is nodig om de specifieke risico’s en blootstellingsniveaus van perflutren te beoordelen.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 09:36

prompter schreef:
Ik krijg net dit binnen in mijn werkmailbox. Je krijgt dit dus ingespoten, maar de gevolgen zijn nog niet bekend. ik ben benieuwd hoe zich dit de komende jaren verder gaat ontwikkelen:

Het RIVM heeft onlangs een stof toegevoegd aan de pZZS lijst (potentieel zeer zorgwekkende stoffen): Perflutren, met CAS-nummer 76-19-7. De stof behoort tot de PFAS-verbindingen. Perflutren wordt voornamelijk gebruikt in de medische sector als een contrastmiddel voor beeldvorming. Het wordt gebruikt om de zichtbaarheid van bloedvaten en organen te vergroten tijdens diagnostische procedures. Het is belangrijk op te merken dat de aanwezigheid van perflutren op de pZZS lijst niet automatisch betekent dat het een probleemstof is. Verder onderzoek is nodig om de specifieke risico’s en blootstellingsniveaus van perflutren te beoordelen.

In beginsel klinkt het eng, aan de andere kant zijn de aandoeningen die met deze onderzoeken worden opgespoord vaak eerder dodelijk dan het middel.
Wel is het zaal dat het medischpersoneel wat ermee werkt goed beschermd wordt.
Zolang er geen alternatief is dan is dit wel noodzakelijk gebruik, is er wel een alternatief dan overschakelen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 09:58

Het moet wel in perspectief blijven.
Er zijn nog steeds legio mensen die tig keer per dag kun koffie in een automaten wegwerpbekertje drinken dat ook bekend is om zijn hormoonverstorende eigenschappen.

Dat medische onderzoek dat dan 1x nodig is staat in geen verhouding.

Hoeveel mensen staan er bewust bij stil dat vliegen een flinke stralingsbelasting is?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 07:33

Ik denk dat alles ook valt of staat met of je goed kan detoxen van nature, als je methylatie problemen hebt dan gaan al die giftige stoffen opbouwen in het lichaam en problemen veroorzaken.

Contrastmiddel was mij al bekend dat dit niet altijd onschuldig is, ik denk ook dat het belangrijk is om te kijken naar de verdere gezondheid en dan te bepalen hoe schadelijk het is voor de persoon in kwestie.

Overigens zijn er in Amerika onderzoeken gedaan naar vervuild rivierwater en de invloed daarvan op het afgeschoten wild. En het bleek dat er veel orgaanproblemen voorkwamen. Ook dat is een groot pribleem, vervuiling van de rivieren.