prompter schreef:PFAS zit vooral in blusschuim, uit het vliegtuig komt volgens mij puur water?
Er zijn ook speciale poeders om vuur te dempen, dat is dat rode spul dat je soms ook wel ziet. Maar wat dat precies is weet ik niet.
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Cer schreef:Ik zat eens te Googlen maar weten ze ook al wat je er van krijgt? En of dat al duidelijk is (bijv “een x aantal van de mensen heeft die of die aandoening”)

Sizzle schreef:Cer schreef:Ik zat eens te Googlen maar weten ze ook al wat je er van krijgt? En of dat al duidelijk is (bijv “een x aantal van de mensen heeft die of die aandoening”)
Uit de link op de eerste pagina:
„Bepaalde PFAS's zijn giftig voor de voortplanting en kunnen de ontwikkeling van foetussen schaden. Verschillende PFAS kunnen kanker veroorzaken bij mensen. Van sommige PFAS wordt ook vermoed dat ze het endocriene (hormonale) systeem van de mens verstoren.“
Ook staat daar hun positie tov blusmiddelen (engels):
https://echa.europa.eu/nl/-/echa-s-comm ... -warranted

Cer schreef:Oh ja dat had ik idd gezien, maar ik las daar “kunnen”, en “wordt vermoed” dus ik dacht dat ze er nog niet helemaal uit waren.
Ik heb wel eens ergens gehoord (maar geen idee meer waar) dat mannen minder vruchtbaar schijnen te worden, is dat dan gelieerd aan pfas?
). Bij vrouwen wordt dan vaak benoemd dat het de ongeboren vrucht kan schaden (maar dan moet die vrouw wel eerst zwanger worden uiteraard). 
prompter schreef:Ik krijg net dit binnen in mijn werkmailbox. Je krijgt dit dus ingespoten, maar de gevolgen zijn nog niet bekend. ik ben benieuwd hoe zich dit de komende jaren verder gaat ontwikkelen:
Het RIVM heeft onlangs een stof toegevoegd aan de pZZS lijst (potentieel zeer zorgwekkende stoffen): Perflutren, met CAS-nummer 76-19-7. De stof behoort tot de PFAS-verbindingen. Perflutren wordt voornamelijk gebruikt in de medische sector als een contrastmiddel voor beeldvorming. Het wordt gebruikt om de zichtbaarheid van bloedvaten en organen te vergroten tijdens diagnostische procedures. Het is belangrijk op te merken dat de aanwezigheid van perflutren op de pZZS lijst niet automatisch betekent dat het een probleemstof is. Verder onderzoek is nodig om de specifieke risico’s en blootstellingsniveaus van perflutren te beoordelen.