ISES pleit voor voorzorgprincipe in paardensport

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Re: ISES pleit voor voorzorgprincipe in paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 09:06

Er staat natuurlijk ook wel 'zonder onaangename consequenties'. Daarop maak ik op dat wanneer het paard staakt of weigert, je niet al je "hulp"middelen op een onaangename manier aanwendt om het dier toch aan het lopen te krijgen.
Ik denk niet dat we het moeten zien als 'ja, paard wil niet, afstappen dan maar'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 09:51

Elisa2 schreef:
Wandelen is niet genoeg om ze fit en gezond te houden.

Ik heb het nergens over sport he? Ik zeg alleen dat ik denk dat er naar werken anders gekeken moet worden.

Ik heb het ook over beweging geven en niet over rijden, er zijn zoveel manieren om een paard beweging te geven.

Jouw realiteit is niet mijn realiteit.
Fit en gezond voor wat dan precies?

Slak - zout. Misschien niet alles zo letterlijk opvatten. :(:)

Goed, dan zal ik het herformuleren: we rijden, longeren, grondwerken, VD'en, mennen, wandelen, hardlopen, zwemmen, gaan op buitenrit, en doen elke andere mogelijk denkbare activiteit met ze omdat wij dat leuk vinden, niet omdat dat noodzakelijk is voor het paard, dat is je reinste kul.

O, dus jouw paarden lopen vrij rond door het dorp en komen je dagelijks smeken of je alsjeblieft wat met ze wil doen? :') Deze realiteit is voor ieder paard hetzelfde: wij hebben paarden omdat wij dat willen en leuk vinden en wij zetten ze aan het werk op tijden waarop wij dat willen. Het paard heeft daarin weinig inspraak. Kun je bijdehand gaan lopen doen, maar onderaan de streep heeft jouw paard net zoveel zeggenschap over waar ze mag gaan en staan als de mijne. Hoe daar invulling aan gegeven wordt, is inderdaad per persoon verschillend, maar er is echt niemand die maandelijks honderden euro's betaalt voor een paard als ze er niet enige vorm van plezier uit zouden halen.

Je argumentatie klopt gewoon niet, dus probeer het nou niet recht te praten, want het is gewoon krom. :') Als je een discussie over semantiek wilt, moet je op een taalkundeforum zijn, niet op een paardenforum. Hoe je het beestje ook noemt of hoe je het ook wilt framen, het maakt voor een paard allemaal niks uit. Die interesseert het echt geen barst of jij het werken, spelen of zandkastelen bouwen noemt, een paard weet alleen of hij het als prettig ervaart of niet.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 10:02

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 11:39

Mkango schreef:
Elisa2 schreef:

Ik heb het nergens over sport he? Ik zeg alleen dat ik denk dat er naar werken anders gekeken moet worden.

Ik heb het ook over beweging geven en niet over rijden, er zijn zoveel manieren om een paard beweging te geven.

Fit en gezond voor wat dan precies?

Slak - zout. Misschien niet alles zo letterlijk opvatten. :(:)

Goed, dan zal ik het herformuleren: we rijden, longeren, grondwerken, VD'en, mennen, wandelen, hardlopen, zwemmen, gaan op buitenrit, en doen elke andere mogelijk denkbare activiteit met ze omdat wij dat leuk vinden, niet omdat dat noodzakelijk is voor het paard, dat is je reinste kul.

O, dus jouw paarden lopen vrij rond door het dorp en komen je dagelijks smeken of je alsjeblieft wat met ze wil doen? :') Deze realiteit is voor ieder paard hetzelfde: wij hebben paarden omdat wij dat willen en leuk vinden en wij zetten ze aan het werk op tijden waarop wij dat willen. Het paard heeft daarin weinig inspraak. Kun je bijdehand gaan lopen doen, maar onderaan de streep heeft jouw paard net zoveel zeggenschap over waar ze mag gaan en staan als de mijne. Hoe daar invulling aan gegeven wordt, is inderdaad per persoon verschillend, maar er is echt niemand die maandelijks honderden euro's betaalt voor een paard als ze er niet enige vorm van plezier uit zouden halen.

Je argumentatie klopt gewoon niet, dus probeer het nou niet recht te praten, want het is gewoon krom. :') Als je een discussie over semantiek wilt, moet je op een taalkundeforum zijn, niet op een paardenforum. Hoe je het beestje ook noemt of hoe je het ook wilt framen, het maakt voor een paard allemaal niks uit. Die interesseert het echt geen barst of jij het werken, spelen of zandkastelen bouwen noemt, een paard weet alleen of hij het als prettig ervaart of niet.

Dat staat er toch? De meeste paarden hebben overgewicht door de manier waarop wij ze houden en gebrek aan natuurlijke leefomstandigheden.

Voor de rest zeg ik nergens dat wij er geen plezier uit halen. Alleen dat werken voor een paard soms ook gewoon noodzakelijk is om ze gezond te houden en dat wat wij werken noemen je net zo goed beweging geven kan noemen. Want daar lijkt het meer op.

Vroeger werkten paarden echt, 8u op het land of als ze pech hadden de in de mijnen, rondjes lopen in een molen etc.

De meesten vandaag de dag werken nauwelijks.

Voor de rest ga ik niet in op persoonlijke aanvallen of vreemde discussies over woordgebruik.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 11:41

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 12:32

Elisa2 schreef:
hns schreef:
Goed S&T gebruik... dit is de top

https://youtu.be/pQLn6bpjgrg

Dit is toch niet te beoordelen van zo ver af?

Je maakt een grap toch? In dat filmpje zie je echt wel heel duidelijk bijvoorbeeld hyperflexie.

Dat terzijde...

De dressuursport is echt om te kotsen (over de rest van de sport heb ik geen persoonlijk opgedane ervaring). Het overgrote deel mag van mij echt per direct met de noorderzon vertrekken. Maar het probleem is groter dan alleen de ruiters. De trainers, fokkers, juryleden enzovoorts. Iedereen vind dit maar normaal. Om te kotsen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 15:49

hns schreef:

De top als in: grand prix?

(Ik ben ouderwets. Dressuur mag een kunst heten, en graag een paard dat niet op de voorhand loopt, een 'bolle' rug en een correcte hoofd-halshouding. Dwz: de trapezius vlak voor het zadel is actief, de onderhals is 'los', hoogste punt tussen de oren, niet bodybuilden met het bit en neus voor de loodlijn.)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 16:08

Fortitude schreef:
Elisa2 schreef:

Dit is toch niet te beoordelen van zo ver af?

Je maakt een grap toch? In dat filmpje zie je echt wel heel duidelijk bijvoorbeeld hyperflexie.

Dat terzijde...

De dressuursport is echt om te kotsen (over de rest van de sport heb ik geen persoonlijk opgedane ervaring). Het overgrote deel mag van mij echt per direct met de noorderzon vertrekken. Maar het probleem is groter dan alleen de ruiters. De trainers, fokkers, juryleden enzovoorts. Iedereen vind dit maar normaal. Om te kotsen.

Ik zie het niet op de telefoon, zal morgen eens op de laptop kijken.

Hyperflexie en rolllur zijn verboden, als dat te zien is dan wordt er kennelijk niet gecontroleerd?

Voor de rest is het bericht zo zwart/ wit. Nee, niet iedereen vindt hyperflexie normaal en nee niet iedereen in de topsport rijdt gelukkig zo.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 16:12

Janneke2 schreef:
hns schreef:

De top als in: grand prix?

(Ik ben ouderwets. Dressuur mag een kunst heten, en graag een paard dat niet op de voorhand loopt, een 'bolle' rug en een correcte hoofd-halshouding. Dwz: de trapezius vlak voor het zadel is actief, de onderhals is 'los', hoogste punt tussen de oren, niet bodybuilden met het bit en neus voor de loodlijn.)

Maar Janneke jij rijdt toch ook niet los in een geforceerde hoofd/ halshouding waar het hoogste punt altijd tussen de oren is?

Zo,n geforceerde oprichting is net zo slecht als een paard ergens anders in een houding trekken/ duwen etc.

Wedstrijd houding is niet hetzelfde als de trainingshouding. Dat hoogste punt tussen de oren is een gevolg van verzameling en een paard wat achter meer gaat zitten. Daarvoor moet het eerst van achter naar voren, over de rug, nageeflijk en in verbinding naar de hand toe gereden worden. Zonder dat is er niks, gebakken lucht.

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 16:15

Cinnepin schreef:
Ik vind een paardenmond veel te klein voor 2 bitten.

Maar ik rijd dan ook bitloos.

Maar ik ben dan ook een recreatie ruiter ( en rijd het meest en liefst in het bos ) en geen sport ruiter.

Ben het met je eens hoor.
En ik ben wel gewoon een sport ruiter. Ik ben zeker voor het afhalen van de verplichting om met S&T te rijden. Laat de keuze aan de ruiters.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 17:20

Elisa2 schreef:

Want wilde paarden zijn niet fit en gezond...?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 17:31

Lezen is ook een kunst he? ;-)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 17:37

Het is een vrij simpele deductie. Wandelen is niet genoeg om een paard fit en gezond te houden. In het wild is dat precies wat paarden doen.

1+1... Maar misschien bedoel je het anders.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 17:47

Ja en dat heb ik al twee keer eerder uitgelegd en geschreven dus ga het geen derde keer doen. :-)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 18:00

Elisa2 schreef:
Ja en dat heb ik al twee keer eerder uitgelegd en geschreven dus ga het geen derde keer doen. :-)

Nou, je hebt uitgelegd wat onder werk verstaan kan worden. Niet dat je met wandelen een paard prima fit en gezond kunt houden :). Maar soit.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 18:05

Alles wat ik met mijn paard doe, is puur voor mijn plezier. Hij lijkt het gelukkig niet vervelend te vinden, maar hij heeft zelf niets te vertellen over waar hij woont, hoe vaak en hoe veel hij mag eten, en wanneer er gewerkt moet worden. Als ik hem zat ben, mag ik hem zomaar wegdoen en moet hij maar afwachten waar hij terecht komt. Hij gaat een vrachtwagen in en stapt op een compleet andere plek bij compleet andere mensen uit. Ik kán me niet eens voorstellen hoe ik dat zelf zou vinden, dat ik ineens bij een ander mens gedropt zou worden :D. Ik vind dat we ons best wat meer in de beleefwereld van het paard mogen verplaatsen, ze kunnen helemaal niets zelf bepalen, alles doen wij, en puur voor onze lol.

Ik doe er net zo hard aan mee, maar ik zie het wel.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 22:35

prompter schreef:
Alles wat ik met mijn paard doe, is puur voor mijn plezier. Hij lijkt het gelukkig niet vervelend te vinden, maar hij heeft zelf niets te vertellen over waar hij woont, hoe vaak en hoe veel hij mag eten, en wanneer er gewerkt moet worden. Als ik hem zat ben, mag ik hem zomaar wegdoen en moet hij maar afwachten waar hij terecht komt. Hij gaat een vrachtwagen in en stapt op een compleet andere plek bij compleet andere mensen uit. Ik kán me niet eens voorstellen hoe ik dat zelf zou vinden, dat ik ineens bij een ander mens gedropt zou worden :D. Ik vind dat we ons best wat meer in de beleefwereld van het paard mogen verplaatsen, ze kunnen helemaal niets zelf bepalen, alles doen wij, en puur voor onze lol.

Ik doe er net zo hard aan mee, maar ik zie het wel.

Inderdaad,
Alles wat we doen doen we omdat wij de keus hebben gemaakt een paard aan te schaffen. Dat is ook gelijk de reden waarom een heel groot deel van de paarden in een land als Nederland nog bestaan….