Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Elisa2 schreef:Fit en gezond voor wat dan precies?Wandelen is niet genoeg om ze fit en gezond te houden.
Ik heb het nergens over sport he? Ik zeg alleen dat ik denk dat er naar werken anders gekeken moet worden.
Ik heb het ook over beweging geven en niet over rijden, er zijn zoveel manieren om een paard beweging te geven.
Jouw realiteit is niet mijn realiteit.

Deze realiteit is voor ieder paard hetzelfde: wij hebben paarden omdat wij dat willen en leuk vinden en wij zetten ze aan het werk op tijden waarop wij dat willen. Het paard heeft daarin weinig inspraak. Kun je bijdehand gaan lopen doen, maar onderaan de streep heeft jouw paard net zoveel zeggenschap over waar ze mag gaan en staan als de mijne. Hoe daar invulling aan gegeven wordt, is inderdaad per persoon verschillend, maar er is echt niemand die maandelijks honderden euro's betaalt voor een paard als ze er niet enige vorm van plezier uit zouden halen.
Als je een discussie over semantiek wilt, moet je op een taalkundeforum zijn, niet op een paardenforum. Hoe je het beestje ook noemt of hoe je het ook wilt framen, het maakt voor een paard allemaal niks uit. Die interesseert het echt geen barst of jij het werken, spelen of zandkastelen bouwen noemt, een paard weet alleen of hij het als prettig ervaart of niet. Mkango schreef:Elisa2 schreef:Fit en gezond voor wat dan precies?Wandelen is niet genoeg om ze fit en gezond te houden.
Ik heb het nergens over sport he? Ik zeg alleen dat ik denk dat er naar werken anders gekeken moet worden.
Ik heb het ook over beweging geven en niet over rijden, er zijn zoveel manieren om een paard beweging te geven.
Slak - zout. Misschien niet alles zo letterlijk opvatten.
Goed, dan zal ik het herformuleren: we rijden, longeren, grondwerken, VD'en, mennen, wandelen, hardlopen, zwemmen, gaan op buitenrit, en doen elke andere mogelijk denkbare activiteit met ze omdat wij dat leuk vinden, niet omdat dat noodzakelijk is voor het paard, dat is je reinste kul.
O, dus jouw paarden lopen vrij rond door het dorp en komen je dagelijks smeken of je alsjeblieft wat met ze wil doen?Deze realiteit is voor ieder paard hetzelfde: wij hebben paarden omdat wij dat willen en leuk vinden en wij zetten ze aan het werk op tijden waarop wij dat willen. Het paard heeft daarin weinig inspraak. Kun je bijdehand gaan lopen doen, maar onderaan de streep heeft jouw paard net zoveel zeggenschap over waar ze mag gaan en staan als de mijne. Hoe daar invulling aan gegeven wordt, is inderdaad per persoon verschillend, maar er is echt niemand die maandelijks honderden euro's betaalt voor een paard als ze er niet enige vorm van plezier uit zouden halen.
Je argumentatie klopt gewoon niet, dus probeer het nou niet recht te praten, want het is gewoon krom.Als je een discussie over semantiek wilt, moet je op een taalkundeforum zijn, niet op een paardenforum. Hoe je het beestje ook noemt of hoe je het ook wilt framen, het maakt voor een paard allemaal niks uit. Die interesseert het echt geen barst of jij het werken, spelen of zandkastelen bouwen noemt, een paard weet alleen of hij het als prettig ervaart of niet.
Elisa2 schreef:hns schreef:
Dit is toch niet te beoordelen van zo ver af?
hns schreef:
Fortitude schreef:Elisa2 schreef:
Dit is toch niet te beoordelen van zo ver af?
Je maakt een grap toch? In dat filmpje zie je echt wel heel duidelijk bijvoorbeeld hyperflexie.
Dat terzijde...
De dressuursport is echt om te kotsen (over de rest van de sport heb ik geen persoonlijk opgedane ervaring). Het overgrote deel mag van mij echt per direct met de noorderzon vertrekken. Maar het probleem is groter dan alleen de ruiters. De trainers, fokkers, juryleden enzovoorts. Iedereen vind dit maar normaal. Om te kotsen.
Janneke2 schreef:hns schreef:
De top als in: grand prix?
(Ik ben ouderwets. Dressuur mag een kunst heten, en graag een paard dat niet op de voorhand loopt, een 'bolle' rug en een correcte hoofd-halshouding. Dwz: de trapezius vlak voor het zadel is actief, de onderhals is 'los', hoogste punt tussen de oren, niet bodybuilden met het bit en neus voor de loodlijn.)
Cinnepin schreef:Ik vind een paardenmond veel te klein voor 2 bitten.
Maar ik rijd dan ook bitloos.
Maar ik ben dan ook een recreatie ruiter ( en rijd het meest en liefst in het bos ) en geen sport ruiter.
Elisa2 schreef:Wandelen is niet genoeg om ze fit en gezond te houden.
. Ik vind dat we ons best wat meer in de beleefwereld van het paard mogen verplaatsen, ze kunnen helemaal niets zelf bepalen, alles doen wij, en puur voor onze lol.prompter schreef:Alles wat ik met mijn paard doe, is puur voor mijn plezier. Hij lijkt het gelukkig niet vervelend te vinden, maar hij heeft zelf niets te vertellen over waar hij woont, hoe vaak en hoe veel hij mag eten, en wanneer er gewerkt moet worden. Als ik hem zat ben, mag ik hem zomaar wegdoen en moet hij maar afwachten waar hij terecht komt. Hij gaat een vrachtwagen in en stapt op een compleet andere plek bij compleet andere mensen uit. Ik kán me niet eens voorstellen hoe ik dat zelf zou vinden, dat ik ineens bij een ander mens gedropt zou worden. Ik vind dat we ons best wat meer in de beleefwereld van het paard mogen verplaatsen, ze kunnen helemaal niets zelf bepalen, alles doen wij, en puur voor onze lol.
Ik doe er net zo hard aan mee, maar ik zie het wel.