Marjan en Ton verloren dochter Krissy: ‘We zijn er heel open over’

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Marjan en Ton verloren dochter Krissy: ‘We zijn er heel open over’

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 15:11

Maar dit was zover ik begreep een privepaard.

Niet dat het daar dan niet verstandig voor is een veiligheidsbeugel te gebruiken..
Bij maneges zou het sowieso verplicht moeten zijn.

En nee niets voorkom je dan met zekerheid betreft blijven hangen, maar de kans word iig kleiner.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 15:26

DuoPenotti schreef:
Maar dit was zover ik begreep een privepaard.

Niet dat het daar dan niet verstandig voor is een veiligheidsbeugel te gebruiken..
Bij maneges zou het sowieso verplicht moeten zijn.

En nee niets voorkom je dan met zekerheid betreft blijven hangen, maar de kans word iig kleiner.

Ik vertrouw een veiligheidsbeugel ook niet erg hoor... maar ik denk dat je met korfbeugels wel goed zit. Ik zou niet weten hoe je daarin zou kunnen blijven hangen, tenzij je een te kleine maat neemt natuurlijk

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 15:55

links eraf vallen, terwijl je rechtervoet in de beugel zit, dan trek je nl de beugel + riem over het zadel.

Volgens heb ik daar deze winter een naar verhaal over gelezen hier op Bokt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 16:06

Ik weet dit nog heel goed. Kort na het ongeluk hadden wij een wedstrijd op manege Beukers, je proefde de verdrietige sfeer nog.
Vanaf dat moment hebben de manege pony's bij ons allemaal korfjes gekregen. Echt iedereen was aangeslagen.
Vreselijk voor de ouders, het nichtje, voor iedereen. Hier zijn geen woorden voor. Dit verdriet is te groot voor woorden.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 17:09

Afschuwelijk je enige kind te verliezen. Wat ontzettend knap dat ze er open over zijn. Daarmee steunen ze heel veel mensen die een groot verlies hebben meegemaakt.
En ook absoluut vreselijk voor de omstanders en betrokken familie... dat blijft volgens mij altijd bij je.

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 19:14

Lielle schreef:
links eraf vallen, terwijl je rechtervoet in de beugel zit, dan trek je nl de beugel + riem over het zadel.

Volgens heb ik daar deze winter een naar verhaal over gelezen hier op Bokt

Dit heb ik gehad inderdaad. :j toen ik loskwam zwaaide ik zo onder het paard, die ging in volle galop over mij heen. Gelukkig "alleen" een nachtje ziekenhuis met twee klaplongen en een gebroken rib, maar had veel erger kunnen aflopen.

Kan mij dit ongeluk verder ook nog heel goed herinneren... Sindsdien rij ik ook alleen nog maar met veiligheidsbeugels. Maar dan nog zit een ongeluk in een klein hoekje.

Edit: ik was overigens niet diegene met het nare verhaal hier op Bokt

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 19:56

Helaas hier dus wel ervaring met blijven hangen in korfjes. Meisje reed met haar pony een springwedstrijd en ze viel na een weigering, pony schoot opzij en ze viel naar links maar haar linkervoet stak met de tenen naar boven juist vast in het korfje. Precies de hoek dat ze dat met haar eigen gewicht versterkte. Het was echt doodeng want je kan niks doen! Uiteindelijk nadat ze 2x tegen de boarding was geslagen brak de korf en was ze gelijk los. Ik durf te stellen dat ze zonder korf niet vast had blijven zitten. Opzich is het een freakaccident maar die korfjes zijn echt verre van de heilige graal.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 20:00

Wat enorm naar voor de ouders en nabestaanden! Lijkt me vreselijk om zoiets te zien of van dichtbij mee te maken…

Ik denk niet dat er zoiets bestaat wat het compleet kan voorkomen. Wel verminderen van. Al rijd ik gewoon nog met mijn normale brede stijgbeugels. Is een risico waar ik zelf voor kies. Zelfde als mensen die zonder cap rijden, is ook een risico waar zij zelf voor kiezen

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 20:09

Recent is hier in de buurt iemand overleden, doordat ze met haar voet in de veiligheidsbeugel bleef hangen.. dit was zo'n halfopen beugel, met rubber voetbed...

Ik heb aan dressuurzadel Horka veiligheidsbeugels en aan springzadel Acavallo veiligheidsbeugels.. met buitenrit er nog afgevallen, maar gelukkig gingen de beugels open.. Degene die mee was hoorde ze open klikken...

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 20:37

Bedoel je daarmee zo'n sprenger bow ballance?

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 20:49

nee een safestyle veiligheidsbeugels ..

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 21:33

Indrukwekkend dat interview, hoe die mensen hier mee omgaan heb ik echt veel respect voor.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 21:40

Desi_2409 schreef:
nee een safestyle veiligheidsbeugels ..

Daar schrik ik van, ik waan me al jaren enigzins veilig met de Safestyle beugels. Is het verhaal ergens terug te vinden?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 22:14

Met elastiek beugels ben ik een keer blijven hangen, knopje onderin haakte in het winddoek van de omheining, paard sprong naar voor en been bleef hangen, hele beugel was verbogen. Daarna altijd met sprengers gereden. Mijn dochter rijdt nu met korfjes. Ik trouwens ook, leren korfjes aan mn westernbeugels.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 09:06

Safestyle dat zijn die beugels waar voor mijn gevoel de opening aan de verkeerde kant zit?

Ik heb bij 1 zadel ook de sprengers maar geef toe dat ik ook al vaker heb gedacht deze in te ruilen, ze heten veiligheidsbeugel en toch vraag ik het me af....

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 10:17

DuoPenotti schreef:
Safestyle dat zijn die beugels waar voor mijn gevoel de opening aan de verkeerde kant zit?

Ik heb bij 1 zadel ook de sprengers maar geef toe dat ik ook al vaker heb gedacht deze in te ruilen, ze heten veiligheidsbeugel en toch vraag ik het me af....

En de beugels andersom door de stijgbeugelriem doen?

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 10:40

@Charaz zal je even een pb doen.

Zowel de safestyle als de sprengen hebben rubberen blokjes. De nieuwste veiligheidsbeugels hebben veel meer grip waardoor het minder glad wordt en er minder makkelijk doorheen glijdt.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 13:22

Over safestyle zag ik van de week ook iets op TikTok met een filmpje van een kind dat de halve van doorgesleept werd ondanks Safestyle. Moeder had contact opgenomen met hun en werd ronduit onbeschoft behandeld.

https://vm.tiktok.com/ZGJq78mxc/

Ik wil zelf uiteindelijk graag de Ophena beugels maar doet KNHS weer moeilijk over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 13:26

Moderatoropmerking:
Bericht verwijderd
Laatst bijgewerkt door Muiz op 28-07-23 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht verwijderd.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 13:37

manic schreef:
Over safestyle zag ik van de week ook iets op TikTok met een filmpje van een kind dat de halve van doorgesleept werd ondanks Safestyle. Moeder had contact opgenomen met hun en werd ronduit onbeschoft behandeld.

https://vm.tiktok.com/ZGJq78mxc/

Ik wil zelf uiteindelijk graag de Ophena beugels maar doet KNHS weer moeilijk over.

Daar rijdt een lesklant van mij mee.
Gewoon m1.

Bocht naar buiten, opening naar binnen.. nog nooit iemand moeilijk over gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 09:24

Moderatoropmerking:
Dit offtopic bericht is verwijderd.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 09:28

Nee, lijkt me ook niets voor een kinderhand, maar is toch totaal niet relevant voor dit topic en het onderwerp van het filmpje (namelijk veiligheidsbeugels)?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 09:45

lies schreef:
Nee, lijkt me ook niets voor een kinderhand, maar is toch totaal niet relevant voor dit topic en het onderwerp van het filmpje (namelijk veiligheidsbeugels)?

Precies.

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 09:57

Verschrikkelijk verhaal. Ik ben nog zo'n ouderwetse ruiter die nog met normale beugels rijd. Toevallig dat ik vorige week bij de Overijsselse kampioenschappen pony's aan het kijken was en er een meisje op een kleine pony moest springen, die had beugels eraan zitten die ik niet eerder had gezien. Mevrouw naast mij helemaal uitleggen dat het veiligheidsbeugels waren etc. Valt ze eraf, idd 1 been in de beugel en er aan de andere kant af. Mooi dat die beugel niet werkte en ze een stuk werd meegesleept. Gelukkig was het op gras en dacht de pony... he eten!!! Dus meisje hield er gelukkig niks aan over, maar die beugels zijn echt geen zekerheid dat het niet gebeurd.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 10:01

Wat een naar verhaal blijft het toch.

Mijn collega was destijds de leerkracht van Krissy, zij raakt nog ontroerd wanneer zij erover spreekt. Dit kwam ter sprake toen eind juni onze collega overleed.