Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Cer schreef:Maar het paard staat daar niet in een kudde.. hij staat ingespannen op straat…
Waarom moeten ze opgevoed worden, dat is de vraag..
(Advocaat van de duivel)
Cer schreef:Maar het paard staat daar niet in een kudde.. hij staat ingespannen op straat…
Waarom moeten ze opgevoed worden, dat is de vraag..
(Advocaat van de duivel)

pillow schreef:Probeer je nou om hier een vervelende discussie uit te lokken? Ja paard staat ingespann2n op straat omdat dat zijn werk is en opvoeding hoort daar bij. Als je een kind naar school stuurt moet je het toch ook opvoeding hebben gegeven. Al gebeurt dat volgens mij ook nauwelijks meer.

paars schreef:Moet gewoon helemaal worden afgeschaft die toeristen pleziertjes over de rug (of in dit geval zittend achter) van een dier.
Gini schreef:In de eerste 30 seconden tel ik 3 handverheffingen, 2 tikken en 2 rukken aan het bit. Dat zijn 7 correcties bij een paard dat heel erg letterlijk stokstijf stilstaat.
Ik noem het eerder pesterij dan opvoeding. Niets wat het paard deed zou gecorrigeerd moeten worden op deze manier. Tong boven het bit, leidsels vastpakken,... dat kan je op heel wat andere manieren oplossen.
Maar slaan en tikken uitdelen is heel erg verankerd in het omgaan met paarden (niet altijd vanuit een negatieve mindset, het is nou eenmaal zo). Dat we daar op zijn minst even over reflecteren telkens wanneer we een dergelijk filmpje zien, kan geen kwaad.
pillow schreef:AnnedB schreef:Ik vind het echt vreemd dat er mensen zijn die dit niet erg vinden.
Paard heeft een stang in waar flink aan getrokken wordt, krijgt tikken zonder dat het op dat moment iets doet waarvoor dat nodig zou zijn.
Doen jullie dit bij jullie eigen paard dan ook op deze manier dat je dit zo normaal vindt?
Je ziet dat hij steeds richting dat andere paard gaat en wat hij gaat doen? Als de mijne bij herhaling het halstertouw of leidsels oid in de mond neemt krijgt ze ook een tik en bij herhaling weer ëen. Dus ja ik vindt dit gewoon, hoort bij opvoeden.
pillow schreef:Ik denk dat het paard probeert aan de leidsels ed van de andere te vreten. Daarom trekt hij hem daar vandaan, dier is niet echt onder de indruk.
pillow schreef:Gini schreef:In de eerste 30 seconden tel ik 3 handverheffingen, 2 tikken en 2 rukken aan het bit. Dat zijn 7 correcties bij een paard dat heel erg letterlijk stokstijf stilstaat.
Ik noem het eerder pesterij dan opvoeding. Niets wat het paard deed zou gecorrigeerd moeten worden op deze manier. Tong boven het bit, leidsels vastpakken,... dat kan je op heel wat andere manieren oplossen.
Maar slaan en tikken uitdelen is heel erg verankerd in het omgaan met paarden (niet altijd vanuit een negatieve mindset, het is nou eenmaal zo). Dat we daar op zijn minst even over reflecteren telkens wanneer we een dergelijk filmpje zien, kan geen kwaad.
Dat er heel veel geknipt is in dit filmpje valt jou niet op. Dit is ms wel van een half uur en wat het paard fout doet laten ze niet zien. Typisch het werk van activisten. 1 kreupele koe in een groep van 100 en welke wordt gefilmd? Stemming makelij.
Melzazu schreef:Of misschien moeten we met zijn allen hieruit concluderen dat er dus mensen zijn die dit al enorm schokkend vinden. Dan snap ik ook dat als diezelfde groep willekeurige andere omgang met paarden ziet er ook niets van begrijpt wat we aan het doen zijn en dat misschien dan ook allemaal enorm heftig vinden om te zien.
Denk aan: rijden met sporen, een aanwijzing met de zweep. (Waarbij ik dus zelf op deze voorbeelden niet tegen ben hoor)
En ik denk dat we, in plaats van roepen, wat een onzin van die mensen, ze beter anders zouden kunnen benaderen zodat we allemaal meer begrip zouden krijgen voor elkaar.
Pareltjes schreef:Melzazu schreef:Of misschien moeten we met zijn allen hieruit concluderen dat er dus mensen zijn die dit al enorm schokkend vinden. Dan snap ik ook dat als diezelfde groep willekeurige andere omgang met paarden ziet er ook niets van begrijpt wat we aan het doen zijn en dat misschien dan ook allemaal enorm heftig vinden om te zien.
Denk aan: rijden met sporen, een aanwijzing met de zweep. (Waarbij ik dus zelf op deze voorbeelden niet tegen ben hoor)
En ik denk dat we, in plaats van roepen, wat een onzin van die mensen, ze beter anders zouden kunnen benaderen zodat we allemaal meer begrip zouden krijgen voor elkaar.
Wen er maar vast aan. De publieke opinie is rap aan het omslaan. Sporen, zweep, slof etc. etc. De dagen zijn geteld. We kunnen ze niet uitleggen dat het in de hand van de gebruiker is of het gebruik of misbruik is.
Bovendien kan het helemaal geen kwaad eens kritisch naar onszelf en de omgang met onze dieren te kijken.
Zoolgangster schreef:Er is ook een langere versie van het filmpje, wat een minder prettig beeld geeft, even zoeken bij de verschillende linkjes...
De fiaker rijderij ligt sowieso onder een vergrootglas, terecht, er zijn de laatste jaren nog meer filmpjes gemaakt van meerdere koetsen en daar laten ze onder andere schuurplekken op de paarden door de strengen zien en zweep gebruik en een paard dat zelfs hardhandig geslagen wordt (met de hand), nadat het is ingestort voor de koets... Ook het moeten werken in de hitte wordt terecht aangekaart. Zoek maar eens op #Fiaker op Twitter...
ElCid schreef:Dat is niet de publieke opinie; die hebben geen idee wat een paard is of hoe je er mee om zou moeten gaan. Dit is, weer, een opgedrongen mening van figuren die vinden dat paarden alleen maar in een weiland mogen staan ...........of helemaal niet mogen bestaan.
De publieke opinie waarschuwt voor dode paarden die in de zomer in de wei liggen ( te slapen) of zielige Shetlanders die in de sneeuw buiten staan.
De rest wordt door een goed geoliede propaganda machine ( o.a. met de PETA en Dier en Recht) mensen wijs gemaakt.