Koetsier in Salzburg slaat paard meerdere keren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 08:19

Nou dan moet je gewoon uit de buurt van paarden blijven, soms moeten ze gewoon opgevoed worden en er duidelijk gemaakt worden wat wel en niet mag. Dat doen ze onderling ook in een kudde en heet rangorde.

Waarmee ik geweld niet goed praat, want dat is imo nooit nodig..maar heel consequent zijn en een tikje als het niet anders kan. Ja daarmee houdt je het wel veilig.

In dit geval zou er wellicht ook gekeken kunnen worden naar andere oplossingen, paard vasthouden aan het halster oid zodat hij niet de kans krijgt om zijn buur te klieren. Uitspannen als ze te lang moeten wachten etc.

Cer

Re: Koetsier in Salzburg slaat paard meerdere keren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 08:33

Maar het paard staat daar niet in een kudde.. hij staat ingespannen op straat…
Waarom moeten ze opgevoed worden, dat is de vraag..

(Advocaat van de duivel)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 08:37

nou precies dat.
alleen dacht ik net van heeft toch geen zin om hier neer te zetten want het word een welles nietus spel zo.

ik vind het in elk geval niet kunnen om een paard te slaan op deze manier.
en als je inzoomt zie je dat beide dieren staan te klapperen met hun onderlip en je kunt je afvragen waarom ze dat doen en of het dan nodig is om ze te slaan

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 08:46

Cer schreef:

(Advocaat van de duivel)

Misschien net zoiets als dat je een kind moet opvoeden wat je naar school stuurt en wat zich ook gewoon moet leren te gedragen in de klas?

En nogmaals, ik zie het ook liever anders opgelost hoor.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 08:48

Moet gewoon helemaal worden afgeschaft die toeristen pleziertjes over de rug (of in dit geval zittend achter :+ ) van een dier.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 08:49

Cer schreef:

(Advocaat van de duivel)

Probeer je nou om hier een vervelende discussie uit te lokken? Ja paard staat ingespann2n op straat omdat dat zijn werk is en opvoeding hoort daar bij. Als je een kind naar school stuurt moet je het toch ook opvoeding hebben gegeven. Al gebeurt dat volgens mij ook nauwelijks meer.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 08:53

Nee ik denk dat Cer gewoon bedoeld of het niet anders opgelost kan worden dan dit omdat het dier iets doet wat wij van hem vragen. En ik snap de gedachtegang, zie het ook liever fraaier opgelost..alleen is dat niet altijd mogelijk denk ik. Het is wel goed om kritisch te blijven kijken naar in wat voor een situaties we dieren (en kinderen) brengen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 09:03

pillow schreef:
Probeer je nou om hier een vervelende discussie uit te lokken? Ja paard staat ingespann2n op straat omdat dat zijn werk is en opvoeding hoort daar bij. Als je een kind naar school stuurt moet je het toch ook opvoeding hebben gegeven. Al gebeurt dat volgens mij ook nauwelijks meer.

Niet zo achterdochtig.. het staat er zelfs letterlijk bij “advocaat van de duivel”, dat betekent dat iemand de andere kant belicht om er een gesprek over te hebben..

Want dit gesprek is gaande in de maatschappij en als de paardensport / tourisme niet met een beter antwoord komt dan “je moet ze opvoeden want…” dan is dat té makkelijk te weerleggen :j
Namelijk: “dan gebruik je geen paarden voor sport / spel, dan hoef je ze niet op te voeden/te slaan omdat t anders gevaarlijk wordt”

Inderdaad in het verlengde van wat Elisa2 schrijft :j

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 09:38

pillow schreef:
Nou nou nou wat schokkend. Hij geeft hem een paar tikjes op de neus. Niks slaan of mishandeling.

Geestelijk mishandelen kan ook.

Daarbij is de neus vrij gevoelig en het bit geruk is onnodig.

Wat deed het paard nou eigenlijk?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 10:54

paars schreef:
Moet gewoon helemaal worden afgeschaft die toeristen pleziertjes over de rug (of in dit geval zittend achter :+ ) van een dier.

Daar zijn ze ook druk mee bezig; het afschaffen van alles waar een paard bij betrokken is en daarom worden dit soort dingen uit hun context getrokken ( niemand weet wat er aan vooraf ging) en vervolgens onder een vergrootglas gelegd. Nee, ik praat het niet goed maar er wordt geen paard mishandeld, hooguit terecht gewezen.
Het valt de laatste tijd wel erg op dat elke "misstap" die met een paard gebeurt meteen tot een schandaal/ drama verheven wordt. Kunnen ze straks de hele paardensport stilleggen want op de gemiddelde wedstrijd gebeurt dit ( en erger) net zo goed...............

Ik neem aan dat jij niet voor jouw plezier paard rijdt?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 13:44

In de eerste 30 seconden tel ik 3 handverheffingen, 2 tikken en 2 rukken aan het bit. Dat zijn 7 correcties bij een paard dat heel erg letterlijk stokstijf stilstaat.
Ik noem het eerder pesterij dan opvoeding. Niets wat het paard deed zou gecorrigeerd moeten worden op deze manier. Tong boven het bit, leidsels vastpakken,... dat kan je op heel wat andere manieren oplossen.

Maar slaan en tikken uitdelen is heel erg verankerd in het omgaan met paarden (niet altijd vanuit een negatieve mindset, het is nou eenmaal zo). Dat we daar op zijn minst even over reflecteren telkens wanneer we een dergelijk filmpje zien, kan geen kwaad.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 15:55

Gini schreef:
In de eerste 30 seconden tel ik 3 handverheffingen, 2 tikken en 2 rukken aan het bit. Dat zijn 7 correcties bij een paard dat heel erg letterlijk stokstijf stilstaat.
Ik noem het eerder pesterij dan opvoeding. Niets wat het paard deed zou gecorrigeerd moeten worden op deze manier. Tong boven het bit, leidsels vastpakken,... dat kan je op heel wat andere manieren oplossen.

Maar slaan en tikken uitdelen is heel erg verankerd in het omgaan met paarden (niet altijd vanuit een negatieve mindset, het is nou eenmaal zo). Dat we daar op zijn minst even over reflecteren telkens wanneer we een dergelijk filmpje zien, kan geen kwaad.

Dat er heel veel geknipt is in dit filmpje valt jou niet op. Dit is ms wel van een half uur en wat het paard fout doet laten ze niet zien. Typisch het werk van activisten. 1 kreupele koe in een groep van 100 en welke wordt gefilmd? Stemming makelij.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 16:03

pillow schreef:
AnnedB schreef:
Ik vind het echt vreemd dat er mensen zijn die dit niet erg vinden.
Paard heeft een stang in waar flink aan getrokken wordt, krijgt tikken zonder dat het op dat moment iets doet waarvoor dat nodig zou zijn.
Doen jullie dit bij jullie eigen paard dan ook op deze manier dat je dit zo normaal vindt?

Je ziet dat hij steeds richting dat andere paard gaat en wat hij gaat doen? Als de mijne bij herhaling het halstertouw of leidsels oid in de mond neemt krijgt ze ook een tik en bij herhaling weer ëen. Dus ja ik vindt dit gewoon, hoort bij opvoeden.

Je omschrijft in ieder geval mooi hoe het eigenlijk gesteld is binnen de paarden"liefhebberij".

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 16:10

pillow schreef:
Ik denk dat het paard probeert aan de leidsels ed van de andere te vreten. Daarom trekt hij hem daar vandaan, dier is niet echt onder de indruk.

Dit. Of het paard heeft van de toeristen wat te vaak snoepjes gekregen en is gewoon aan het bedelen. Dat zou ik ook irritant vinden, en ook een tikje tegen de neus geven.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 17:16

pillow schreef:
Gini schreef:

Dat er heel veel geknipt is in dit filmpje valt jou niet op. Dit is ms wel van een half uur en wat het paard fout doet laten ze niet zien. Typisch het werk van activisten. 1 kreupele koe in een groep van 100 en welke wordt gefilmd? Stemming makelij.

Zeven correcties in een halfuur tijd op een stilstaand paard vind jij niet veel?
Daarbij geloof ik niet dat dit filmpje een knipsel is van een halfuur of meer. De schaduwlijn zou dan telkens verschoven zijn.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 17:50

Dit is wel lekkere clickbait. Zet mishandeling in een artikel en knip en plak een filmpje in elkaar...
Beter een lang filmpje, kunnen we zien of er een aanleiding is ja of nee. En de kwaliteit laat ook te wensen. Er is niet te zien of het paard leidsels van de ander pakt of iets bij het andere paard wil pakken..

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 19:39

Melzazu schreef:
Of misschien moeten we met zijn allen hieruit concluderen dat er dus mensen zijn die dit al enorm schokkend vinden. Dan snap ik ook dat als diezelfde groep willekeurige andere omgang met paarden ziet er ook niets van begrijpt wat we aan het doen zijn en dat misschien dan ook allemaal enorm heftig vinden om te zien.
Denk aan: rijden met sporen, een aanwijzing met de zweep. (Waarbij ik dus zelf op deze voorbeelden niet tegen ben hoor)

En ik denk dat we, in plaats van roepen, wat een onzin van die mensen, ze beter anders zouden kunnen benaderen zodat we allemaal meer begrip zouden krijgen voor elkaar.

Wen er maar vast aan. De publieke opinie is rap aan het omslaan. Sporen, zweep, slof etc. etc. De dagen zijn geteld. We kunnen ze niet uitleggen dat het in de hand van de gebruiker is of het gebruik of misbruik is.
Bovendien kan het helemaal geen kwaad eens kritisch naar onszelf en de omgang met onze dieren te kijken.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 19:59

Dat is niet de publieke opinie; die hebben geen idee wat een paard is of hoe je er mee om zou moeten gaan. Dit is, weer, een opgedrongen mening van figuren die vinden dat paarden alleen maar in een weiland mogen staan ...........of helemaal niet mogen bestaan.
De publieke opinie waarschuwt voor dode paarden die in de zomer in de wei liggen ( te slapen) of zielige Shetlanders die in de sneeuw buiten staan.
De rest wordt door een goed geoliede propaganda machine ( o.a. met de PETA en Dier en Recht) mensen wijs gemaakt.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 21:09

Pareltjes schreef:
Melzazu schreef:
Of misschien moeten we met zijn allen hieruit concluderen dat er dus mensen zijn die dit al enorm schokkend vinden. Dan snap ik ook dat als diezelfde groep willekeurige andere omgang met paarden ziet er ook niets van begrijpt wat we aan het doen zijn en dat misschien dan ook allemaal enorm heftig vinden om te zien.
Denk aan: rijden met sporen, een aanwijzing met de zweep. (Waarbij ik dus zelf op deze voorbeelden niet tegen ben hoor)

En ik denk dat we, in plaats van roepen, wat een onzin van die mensen, ze beter anders zouden kunnen benaderen zodat we allemaal meer begrip zouden krijgen voor elkaar.

Wen er maar vast aan. De publieke opinie is rap aan het omslaan. Sporen, zweep, slof etc. etc. De dagen zijn geteld. We kunnen ze niet uitleggen dat het in de hand van de gebruiker is of het gebruik of misbruik is.
Bovendien kan het helemaal geen kwaad eens kritisch naar onszelf en de omgang met onze dieren te kijken.

Jouw laatste zin is dus precies wat ik bedoel te zeggen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 06:28

Er is ook een langere versie van het filmpje, wat een minder prettig beeld geeft, even zoeken bij de verschillende linkjes...

De fiaker rijderij ligt sowieso onder een vergrootglas, terecht, er zijn de laatste jaren nog meer filmpjes gemaakt van meerdere koetsen en daar laten ze onder andere schuurplekken op de paarden door de strengen zien en zweep gebruik en een paard dat zelfs hardhandig geslagen wordt (met de hand), nadat het is ingestort voor de koets... Ook het moeten werken in de hitte wordt terecht aangekaart. Zoek maar eens op #Fiaker op Twitter...

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 07:31

Gelukkig is het minder erge mishandeling dan we in andere gevallen wel eens zien, zoals die hoefsmid die een vastgezet paard echt erg trapt en slaat. Ik denk dat het paard wel vaker op zijn gezicht geslagen wordt, gezien zijn reactie van schrik als de man zijn vinger waarschuwend optilt. Het is jammer dat we niet de hele film zien, maar ik verwacht niet dat het paard een waanzinnig grote fout heeft begaan en ik denk dus ook niet dat deze bestraffing nodig was. Ik denk ook dat deze meneer het anders had kunnen oplossen en ik denk dat het niet fout is als hij daarop gewezen wordt.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 07:39

Zoolgangster schreef:
Er is ook een langere versie van het filmpje, wat een minder prettig beeld geeft, even zoeken bij de verschillende linkjes...

De fiaker rijderij ligt sowieso onder een vergrootglas, terecht, er zijn de laatste jaren nog meer filmpjes gemaakt van meerdere koetsen en daar laten ze onder andere schuurplekken op de paarden door de strengen zien en zweep gebruik en een paard dat zelfs hardhandig geslagen wordt (met de hand), nadat het is ingestort voor de koets... Ook het moeten werken in de hitte wordt terecht aangekaart. Zoek maar eens op #Fiaker op Twitter...

Dat filmpje gaat niet over deze aanspanning. Dat was allemaal in Spanje volgens mij, daar gaan ze sowieso slecht met dieren om. De paarden en tuigen op dit filmpje zien er prima uit.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 07:47

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 07:57

Even wat meer bekeken, maar even kort samengevat..de omstandigheden zijn niet goed voor de dieren daar. Er is geen veterinaire controle, er zijn geen regels voor rust/ eet/ drink momenten. Er zijn geen regels over bij welke temperatuur ze nog wel en niet mogen werken. Er zijn twee paarden neergevallen waarvan de ene 15 min bleef liggen en niet/ nauwelijks zelfstandig meer omhoog kon komen. (oorzaak is me niet duidelijk) Er is er ook een neergevallen toen het over de 30 graden was.

De burgemeester heeft een nieuw contract afgesloten maar alle aangedragen welzijnsregels genegeerd. En dan komt dit filmpje er nog even boven op denk ik.

Ik begrijp de context zo een stuk beter in ieder geval en denk dat de activisten wel een punt hebben wbt welzijnsregels en controle.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 10:11

ElCid schreef:
Dat is niet de publieke opinie; die hebben geen idee wat een paard is of hoe je er mee om zou moeten gaan. Dit is, weer, een opgedrongen mening van figuren die vinden dat paarden alleen maar in een weiland mogen staan ...........of helemaal niet mogen bestaan.
De publieke opinie waarschuwt voor dode paarden die in de zomer in de wei liggen ( te slapen) of zielige Shetlanders die in de sneeuw buiten staan.
De rest wordt door een goed geoliede propaganda machine ( o.a. met de PETA en Dier en Recht) mensen wijs gemaakt.

Kom, de “ gewone niet paardenmens “ is nog altijd in zn totaliteit niet achterlijk. En er is genoeg aan de hand in de paardenwereld. Bij goedbedoelende hobbie houders als bij de profs. We moeten nu niet gaan doen alsof alle kritiek onzin is. Dat er splintergroeperingen doorslaan: jazeker! Maar je doet nu voorkomen alsof het ALLEMAAL onzin is er er helemaal niets aan de hand is. Daarom weg met de arrogantie en als paardenhouder echt eens kritisch naar jezelf kijken.