Politie Noordoost Fryslan staat 's nachts oog in oog met een schimmel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 14:22

Dan is Nederlands vanaf nu een dialect van het Duits, want daar heeft het verwantschap mee. :o

Fries en Nederlands liggen niet eens op dezelfde stam qua taal. Fries ligt samen met het Engels en komt dus uit het noorden vanuit de Vikings meegebracht. Echt leer geschiedenis der talen ofzo mensen. Volgende keer maar op FNP stemmen, mogen jullie allemaal lekker een paspoort laten zien voordat jullie Friesland binnen komen. :')
Hier nog even een bron waarin ook een plaatje staat van het gebiedsverlies, Fries was heel erg groot.
https://wikikids.nl/Fries_%28taal%29
En het Fries heeft binnen Friesland zelf ook meerdere dialecten.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 14:33

Jorex schreef:
mogen jullie allemaal lekker een paspoort laten zien voordat jullie Friesland binnen komen. :')

Bij Lemmer melden bij de douane :Y)

CupCakes_

Re: Politie Noordoost Fryslan staat 's nachts oog in oog met een schimmel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 14:40

Als Fries een officiële taal is, dan mag ons dialect ook wel een officiële taal worden. _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 14:41

Friezen...rustaaaagh! De rest van (noord)NL ziet jullie niet meer als heel belangrijk... :D

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 14:42

Jorex schreef:
Dan is Nederlands vanaf nu een dialect van het Duits, want daar heeft het verwantschap mee. :o

Fries en Nederlands liggen niet eens op dezelfde stam qua taal. Fries ligt samen met het Engels en komt dus uit het noorden vanuit de Vikings meegebracht.

Fries is echt een soort mengsel van Zweeds en Engels. Geweldige taal.
Soms snap je pas wat er staat als je het uitspreekt (of althans, dat probeert, als niet-Fries) en dan denkt, oh, verrek, da's Engels (of Zweeds).

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 14:42

CupCakes_ schreef:
Als Fries een officiële taal is, dan mag ons dialect ook wel een officiële taal worden. _O-

Flakkees (en ook Zeeuws) is onderdeel van de Saksisch taalfamilie.
Flakkees is trouwens wel een prachtig dialect.

Ik denk trouwens dat het (duidelijk) een dialect is, omdat je op Goeree Overflakkee duidelijk lokale verschillen hebt, Ouddorps is heel anders dan Dirkslands bv.
Oftewel, het is veel te variabel op een te klein oppervlak om als taal gedefinieerd te kunnen worden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 14:49

Adelaide71 schreef:
Friezen...rustaaaagh! De rest van (noord)NL ziet jullie niet meer als heel belangrijk... :D

_O- de Antwerpenaren van Nederland geloof ik hè? _O-

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 15:02

CupCakes_ schreef:

Op basis waarvan?

Ayasha schreef:
Adelaide71 schreef:

Nee want Antwerps is geen taal. Friezen hebben een réden om beledigd te zijn wanneer mensen hun taal een dialect noemen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 15:22

https://www.nemokennislink.nl/facesofsc ... -een-taal/

Totaal of topic, maar hier staat wel een leuke definitie in van wanneer een dialect een taal is:
"Een dialect is een taal met een leger en een vloot."
En voor het Fries klopt dat wel, de oorspronkelijke sprekers (Noormannen) waren knap vechtlustig.
En later in de geschiedenis Grutte Pier ook :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 15:23

Ayasha schreef:
Adelaide71 schreef:

:D

Waarom beledigd Koper? Wat is dat toch met die Friese trots? Wat maakt het uit dat het gros het als dialect ziet en zich niet zo ingelezen heeft over Friesland, en dus niet weet dat het een taal is? Dan zeg je dat toch gewoon? Hoef je je toch niet beledigd of boos om te voelen?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 15:26

Maar kom op, dat is een gebrek aan algemene ontwikkeling. Je leert toch gewoon op school dat Fries een taal is? Dat is het verdikke al honderden jaren. De plaatsnaamborden zijn notabene tweetalig.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 15:29

Hoewel ik zelf niet Fries ben (ik ben zelfs half Zeeuws, andere kant op dus) snap ik de 'trots' erg goed, ook omdat ik hier in het kader van interculturele communicatie colleges over heb gevolgd. Er wordt vaak zo laatdunkend over Friesland gedaan. Als iemand rustig zegt "het Fries is een taal, geen dialect" duiken veel er vaak bovenop met "oh god heb je ze weer, aanstellers, wat maakt het uit". En als ze assertief of boos reageren is het weer "dat kan ook rustiger". Dus hoe Friezen ook reageren, het is nooit goed. Friezen worden gezien als gewoon een stelletje gekke boeren die zich aanstellen. Dit zorgt voor hakken in het zand want Friezen voelen zich niet serieus genomen, terwijl hun geschiedenis vaak rijker (internationaler) is dan die van de rest van de Nederlanden is geweest. Het is al jaren een kwestie van *pat pat pat* op het hoofd en plaag/pestgedrag vanuit de rest van Nederland en dat zorgt voor aversie en boosheid.
Laatst bijgewerkt door VuurVleugels op 12-07-23 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 15:30

Ibbel schreef:
Maar kom op, dat is een gebrek aan algemene ontwikkeling. Je leert toch gewoon op school dat Fries een taal is? Dat is het verdikke al honderden jaren. De plaatsnaamborden zijn notabene tweetalig.

Hier in Nieuw-Roden staat ook een bordje met de Drentse vertaling eronder Nei-Roon. :D

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 15:31

Dat zegt niets Ibbel, in de gemeente Rijssen/Holten zijn de plaatsnaamborden ook tweetalig en Twents is nog steeds een dialect en geen taal :D

Oh ik zie nu dat het een erkende streektaal is officieel!
https://www.rijssen-holten.nl/actueel/a ... aamborden/

Moet wel lachen om de discussie, die is al bijna net zo oud als de taal zelf vermoed ik :')
Mooi toch dat Friezen trots zijn op hun provincie en taal!
Laatst bijgewerkt door MarliesV op 12-07-23 15:32, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 15:31

VuurVleugels schreef:
Hoewel ik zelf niet Fries ben (ik ben zelfs half Zeeuws, andere kant op dus) snap ik de 'trots' erg goed, ook omdat ik hier in het kader van interculturele communicatie colleges over heb gevolgd. Er wordt vaak zo laatdunkend over Friesland gedaan. Als iemand rustig zegt "het Fries is een taal, geen dialect" duiken veel er vaak bovenop met "oh god heb je ze weer, aanstellers". En als ze assertief of boos reageren is het weer "dat kan ook rustiger". Dus hoe Friezen ook reageren, het is nooit goed. Friezen worden gezien als gewoon een stelletje gekke boeren die zich aanstellen. Dit zorgt voor hakken in het zand want Friezen voelen zich niet serieus genomen, terwijl hun geschiedenis vaak rijker (internationaler) is dan die van de rest van de Nederlanden is geweest. Het is al jaren een kwestie van *pat pat pat* op het hoofd en plaag/pestgedrag vanuit de rest van Nederland en dat zorgt voor aversie en boosheid.

Tja, zo worden Drenthe en Groningen ook gezien.... (met name door de Friezen ook overigens).

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 15:34

Een Engelsman zal het niet in z'n hoofd halen om Welsh (of Scottish-Gaelic) als dialect aan te duiden, dus het is echt raar dat Nederlanders zo raar doen over Fries.

Overigens is ook Papiaments een officiele taal binnen Nederland. We hebben nog wat overzeese gebiedsdelen waar dat gesproken wordt. Daar zal ook geen 'Hollander' durven zeggen dat het een dialect is, of het 'pidgin Engels' durven noemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 15:36

Dat zijn verschillende landen Ibbel, volgens mij is Friesland nog steeds een provincie van NL. Van mij hoeft dat niet overigens, maar ze horen er nog steeds bij. :+ Al zien ze dat zelf vaak niet zo.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 15:38

Maar het is toch absurd dat al Ibbel's goede argumenten worden afgedaan met "Ja maar dat is een ander land dus dat telt niet". Hoezo maakt het land ineens zoveel uit? In Amerika is het Spaans ook een officiële taal, mogen ze dat volgens jullie dan zo niet noemen omdat ze niet in Spanje zijn?

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 15:40

Prima dat het voor jou niet hoeft, maar het is toch echt een (mooie) provincie met een eigen taal. Of je het nou leuk vindt of niet. :')

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 15:40

Adelaide71 schreef:
Dat zijn verschillende landen Ibbel, volgens mij is Friesland nog steeds een provincie van NL. Van mij hoeft dat niet overigens, maar ze horen er nog steeds bij. :+ Al zien ze dat zelf vaak niet zo.

Welke ze bedoel je precies? Want je scheert continu alle Friezen over een kam, beetje kortzichtig :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 15:44

Ik zit een beetje te stangen. En het is niet alsof Friezen niet lu l l ig doen over Groningers en Drenten. Ze hebben alleen weinig humor... :D

Btw: er is toch een beweging die Friesland onafhankelijk wil van NL?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 15:48

Adelaide71 schreef:

Bonaire, St Eustachius en Saba zijn geen landen maar 'bijzondere' gemeentes, desalniettemin is het daar gesproken Papiaments er een officieel erkende (en gebruikte) taal - ondanks de Nederlands er de officiele voertaal is.
Net als in Friesland waar bv in de rechtbank Fries gesproken mag worden, maar daar Papiaments gesproken worden ipv de officiele voertaal.

Overigens kennen we nóg een officieel erkende taal: gebarentaal. Die is helemaal niet aan provincies of gemeentes gebonden, desalniettemin ook een officiele taal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 15:50

Jajaja Ibbel, maar ik doelde op Wales en Schotland!

Anyway; het was gezellig met jullie Friesland-liefhebbers, ik moet gaan: de dierenarts komt zo voor de oudste pony.

Toedels! :wave:

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 15:50

Adelaide71 schreef:
Ik zit een beetje te stangen. En het is niet alsof Friezen niet lu l l ig doen over Groningers en Drenten. Ze hebben alleen weinig humor... :D

En dat stangen is dus precíes waar het mis gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 15:52

VuurVleugels schreef:
Adelaide71 schreef:

En dat stangen is dus precíes waar het mis gaat.

Ach hou op en neem het met een korrel zout! :D Hetzelfde gebeurt daar over de Drenten en Grunningers.

:*
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-07-23 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt