Ruiters negeren massaal strandverbod

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 09:13

Ach weer een kwestie van beschaving, fatsoen en/of empathie; deze keer om geen poep achter te willen laten op een plek waar veel mensen zijn.

Je zou op voorhand eigenlijk verwachten dat het geen discussie oplevert.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Ruiters negeren massaal strandverbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 09:15

Ja een verbod is er vanzelf als je je aso gedraagt...

Het is er druk, dus ruim gewoon op

ChantalAM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 09:29

jammer hoor. Maar de goede zijn nu eenmaal altijd de dupe door de slechten.
Zo zal het ook altijd blijven vrees ik.
En om die meneer nu meteen weer een zeur te noemen.. stront van hond paard en mensen is geen pretje.
Rommel op het strand is ook geen pretje en het is altijd de mens die er verantwoordelijk voor is.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 09:30

Gitana schreef:
pmarena schreef:
Fatsoenlijk om geen "afval van paarden" achter te laten: ja mee eens :j
Maar waar ga je dan precies die mest laten..... :?

Ja er zijn idd een paar ongemakkelijkheden. Een schep lost het niet zomaar op.
Dan zou je dus altijd een soort zak bij je moeten hebben om het (iig een stukje) mee te kunnen nemen. Die heb ik ooit weleens ergens voorbij zien komen.
Daarnaast stappen veel mensen met krukje op en zullen liever niet willen afstappen. Verder is het bij sommige paarden ook nogal onhandig om af te gaan stappen, vooral als je alleen bent.
In het allerergste geval zou je dus een halster, lange lijn, schep, zak en krukje mee moeten nemen.

Naast dat mensen last hebben van een hoop mest is het ook gewoon aso. Hondenschijt ruim je ook op en je kakt zelf ook niet op straat :+

Een opstapblok bij de opgang neerzetten is een simpele oplossing.
En je paard opvoeden is ook een tip..
Dan kun je gewoon afstappen, strontruimen en weer opstappen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 09:40

Boras schreef:
Ach weer een kwestie van beschaving, fatsoen en/of empathie; deze keer om geen poep achter te willen laten op een plek waar veel mensen zijn.

Dit dus.
Maar in de paardenwereld zijn we er goed in te wachten tot regelgeving ons inhaalt. En dat deze man nu verweten wordt van een zeikerd te zijn terwijl hij juist diegene is die ons - paardenmensen - in gemak voorzag door een bezem en schep te installeren. Dus hij wilde zelfs helpen, maar we zijn eens te meer arrogant gebleken en nu is hij een zeikerd en heeft die maar een saai leven. Paardenmensen moeten hun ogen eens openen, de gemiddelde recreant op het strand staat aan de zijde van deze meneer. Dat verbod is er niet alleen door meneer gekomen. Hij is niet de zeikerd, wij zijn de gekken die onze paarden maar laten kakken en beweren dat niemand daar last van heeft.

'Wij' is in deze uiteraard niet generiek bedoeld.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 09:42

Ik snap niet dat mensen zich niet aan regels houden. Het lekker toch wel doen is toch ook niet ontspannen rijden!?
Er zijn vast wel meer mensen die je met een scheef gezicht aan kijken vanwege een hoop stront of gewoon omdat je er niet mag komen. Niks leuks aan lijkt mij.

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 09:49

Ik vraag mij eerlijk gezegd af hoe massaal dit verbod wordt genegeerd: niemand in mijn omgeving gaat nog naar Castricum door het verbod. Ik baal er nog steeds gigantisch van en heb dan aardig de pest erin dat mensen het als nog negeren. Zo krijgen we de boel daar nooit mee voor een eventuele oplossing.

Daarbij is de titel aardig misleidend. Je mag gewoon nog op het strand in Castricum, maar niet meer via het plateau van de strandopgang.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 11:06

Gini schreef:
Boras schreef:

Dit dus.
Maar in de paardenwereld zijn we er goed in te wachten tot regelgeving ons inhaalt. En dat deze man nu verweten wordt van een zeikerd te zijn terwijl hij juist diegene is die ons - paardenmensen - in gemak voorzag door een bezem en schep te installeren. Dus hij wilde zelfs helpen, maar we zijn eens te meer arrogant gebleken en nu is hij een zeikerd en heeft die maar een saai leven. Paardenmensen moeten hun ogen eens openen, de gemiddelde recreant op het strand staat aan de zijde van deze meneer. Dat verbod is er niet alleen door meneer gekomen. Hij is niet de zeikerd, wij zijn de gekken die onze paarden maar laten kakken en beweren dat niemand daar last van heeft.

'Wij' is in deze uiteraard niet generiek bedoeld.

Ja hier ben ik het wel mee eens, de meesten van ons ruimen ook de poep op in de rijbak omdat het anders slecht is voor de bodem. Dit hier op het strand is gewoon een kwestie van fatsoen..

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 11:26

Tim heeft gelijk ruiters mogen daar niet komen. Maar als ruiter ben ik het ondertussen zat. Veel zandwegen worden verhard met afval en grind. Bossen verboden. Ik mag in de loop der tijd op zoveel plaatsen minder komen dat de keuze is : negeer verbod. Als mijn paard daar dan schijt geeft ie precies mijn stemming weer. Heb er de schijt aan. En een bekeuring, jammer dan, dat heb ik er op dit moment gewoon voor over om mijn stemming af te reageren.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 12:42

Nico12 schreef:
Tim heeft gelijk ruiters mogen daar niet komen. Maar als ruiter ben ik het ondertussen zat. Veel zandwegen worden verhard met afval en grind. Bossen verboden. Ik mag in de loop der tijd op zoveel plaatsen minder komen dat de keuze is : negeer verbod. Als mijn paard daar dan schijt geeft ie precies mijn stemming weer. Heb er de schijt aan. En een bekeuring, jammer dan, dat heb ik er op dit moment gewoon voor over om mijn stemming af te reageren.

Tja, zo weten we altijd voor onszelf ons gedrag te verklaren _O- :=

ChantalAM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 12:56

pien_2010 schreef:
Nico12 schreef:

Tja, zo weten we altijd voor onszelf ons gedrag te verklaren _O- :=

Nou idd zo wordt het een grote teringzooi en mag je straks nergens meer komen met je paard.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 13:05

Nico12 schreef:

Ik snap wel dat je je zo gaat voelen als alle buitenrijmogelijkheden zo ongeveer verboden of onmogelijk gemaakt worden.

Maar is het dan niet een beter idee om met de gemeente in gesprek te gaan? Of met staatsbosbeheer of wie dan ook die gaat over de zandpaden en de bossen etc.?

Ook snap ik wel dat je er dan letterlijk schijt aan hebt.. :D alleen helpt dat de zaak totaal niet vrees ik.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 13:22

Freyr schreef:
Ik vraag mij eerlijk gezegd af hoe massaal dit verbod wordt genegeerd: niemand in mijn omgeving gaat nog naar Castricum door het verbod. Ik baal er nog steeds gigantisch van en heb dan aardig de pest erin dat mensen het als nog negeren. Zo krijgen we de boel daar nooit mee voor een eventuele oplossing.

Daarbij is de titel aardig misleidend. Je mag gewoon nog op het strand in Castricum, maar niet meer via het plateau van de strandopgang.

Ik baal daar ook van inderdaad.. Nu staan de ruiters al weer achter om de toegang in ieder geval buiten het badgastenseizoen wel open te krijgen.

Wat betreft het opruimen, er staan daar veel vuil containers en anders kun je het ook nog over het hek in het zeeduin gooien met wat zand er over.
Genoeg opties daar om als krukje te gebruiken om op te stappen.

De strandopgang is niet heel breed en het is voor mensen op blote voeten, slippers en sandalen natuurlijk gewoon vies om door de stront te lopen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 13:30

Er staat mij bij - uit de tijd dat ik nog in het westen woonde - dat je alleen tijdens een bepaalde periode in het jaar (dacht oktober tot maart) met je paard op het strand mocht rijden en verder alleen in de duinen. Zelfs met georganiseerde buitenritten werd er alleen in deze maanden naast duinritten ook strandritten gegeven. Weet niet hoe het nu zit? Maar als ik de OP lees, dan denk ik dat het de mentaliteit van een bepaalde generatie is. Erg jammer, want dat verpest het voor anderen ook.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 13:33

Elisa2 schreef:
Nico12 schreef:

Maar is het dan niet een beter idee om met de gemeente in gesprek te gaan? Of met staatsbosbeheer of wie dan ook die gaat over de zandpaden en de bossen etc.?

Dat is gedaan, alleen wijst PWN naar de gemeente en de gemeente is nooit bereikbaar voor commentaar, reageert nergens op en als je vraagt wat dan een alternatief is “moet je maar doorrijden naar Bakkum”. Wat een heel stuk verder weg is. Door het afsluiten van deze strandopgang verbieden ze meer dan alleen strand Castricum, maar ook heel veel mooie routes in de omgeving en dat is wat vooral wringt bij de ruiters.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 13:34

Shenavallie schreef:
Er staat mij bij - uit de tijd dat ik nog in het westen woonde - dat je alleen tijdens een bepaalde periode in het jaar (dacht oktober tot maart) met je paard op het strand mocht rijden en verder alleen in de duinen. Zelfs met georganiseerde buitenritten werd er alleen in deze maanden naast duinritten ook strandritten gegeven. Weet niet hoe het nu zit? Maar als ik de OP lees, dan denk ik dat het de mentaliteit van een bepaalde generatie is. Erg jammer, want dat verpest het voor anderen ook.

In de zomerperiode mag je ook s avonds op het strand

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 14:32

Tja… er zijn paardemensen, of mensen met paarden die de mest niet opruimen. Jammer, want ja ze verpesten het ook voor een ander.

Zo ook op de Veluwe, waar mooie (betonnen) fietspaden zijn met een flink ruiterpad er naast en toch de paarden laten mesten op het fietspad. Daar begrijp ik geen snars van. Of mensen die de trailer op een parkeerplaats in het bos zetten en de mest niet opruimen. Gewoon asociaal vind ik dat.

Iets met normen en waarden? Of gewoon je rommel achter je kont opruimen, oh ja de kont van je paard :D

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 14:58

Elisa2 schreef:
Nico12 schreef:

Ik snap wel dat je je zo gaat voelen als alle buitenrijmogelijkheden zo ongeveer verboden of onmogelijk gemaakt worden.

Ook snap ik wel dat je er dan letterlijk schijt aan hebt.. :D alleen helpt dat de zaak totaal niet vrees ik.

In gesprek gaan met gemeente enz. Kan een voorbeeld noemen van gesprekken die ik ben aangegaan. Gemeente schriftelijk een brief gestuurd met de samenvatting dat er afval en grind op hun zandpaden gestort wordt. Daarvoor was het nog 100% zand. Telefonisch antwoord van de gemeente: niet ons pakkie an je moet bij de provincie zijn. Provincie: grind en ook puin is een normale grondstof die wij nu gebruiken om zandpaden te verharden. Wij vinden dat zandpaden zo beter onderhouden worden. Dus einde verhaal.

Knikmops57

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 15:21

En vaak in de ochtend tot 09:00u voor de vroege vogels.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 15:59

Mijn vriend woont vlakbij het strand en als wij naar het strand wandelen lopen we dus over een voetpad met daarnaast een ruiterpad. En altijd een eeuwig moet je soort van door / om de paardenmest lopen. Echt heel irritant en ik ben nog wel 'van de paarden'.
Dus begrijp het heel goed als dit zou leiden tot een verbod.
Beetje ruiter stapt af en schuift de handel in ieder geval opzij met zijn rijlaars / schoen. Wel zo fatsoenlijk. Of kom later even terug en haal het weg, nog fatsoenlijker.

Bij ons is het zo dat ze gewoon over het voetpad gaan terwijl er daar dus naast een weliswaar mul maar zeker gewoon een ruiterpad is. 9 vd 10 keer voel je echt wel dat je paard gaat mesten, loop dan in ieder geval even naar dat ruiterpad als je dan zo nodig over het voetpad wilt...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 16:01

Autumnn schreef:
Elisa2 schreef:

Dat is gedaan, alleen wijst PWN naar de gemeente en de gemeente is nooit bereikbaar voor commentaar, reageert nergens op en als je vraagt wat dan een alternatief is “moet je maar doorrijden naar Bakkum”. Wat een heel stuk verder weg is. Door het afsluiten van deze strandopgang verbieden ze meer dan alleen strand Castricum, maar ook heel veel mooie routes in de omgeving en dat is wat vooral wringt bij de ruiters.

Als ik dit allemaal zo lees, klinkt het vooral dat dat veroorzaakt is door ruiters zelf, klopt dat?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 16:04

Voor het beheer van duingebied en strand moet je trouwens de waterschappen zijn. Niet bij de gemeente.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 16:44

karrij schreef:
Knikmops57 schreef:
Gevolg van de ‘laat maar waaien maatschappij.’ :(
Vorige week tijdens een lunch op een vol terras, niet aan het strand trouwens, nog getuige van een amazone en begeleider met fiets, die even een flesje drinken kwamen halen.
Wel met achterlating van een flinke hoop mest op 10 meter van het terras...
Poedersuiker voor de welwillende mensen die wél gewoon hun zooi opruimen.

Tja ik heb daar dan weer minder "problemen "mee, jengelde /gillende kinderen op een terras vind ik vervelender. En gelukkig stinkt paardenshit niet

Goh, goed idee om weer die ‘vervelende kinderen kaart’ te trekken.
Er zijn heel veel dingen vervelender dan vervelende kinderen en er zijn ook heel veel dingen minder vervelend.
Het heeft hier alleen helemaal niks mee te maken.

Als er een bordje verboden voor ruiters staat dan heb heb je je er maar aan te houden en anders ruim je vlakbij een terras gewoon hè rotzooi op. Punt. Niks moeilijk aan

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 17:20

Thequeensmum, gevoelige snaar geraakt?

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 19:03

_San87_ schreef:
Voor het beheer van duingebied en strand moet je trouwens de waterschappen zijn. Niet bij de gemeente.

Dat zal, maar dit strandplateau is van de gemeente en dit besluit valt dus onder de gemeente (en niet onder de waterschappen).
Blijkbaar ken jij dit gebied niet?
Laatst bijgewerkt door Autumnn op 09-07-23 19:06, in het totaal 1 keer bewerkt