Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Nieuwsredactie schreef:Phryso
De volwassen plant is ongevoelig voor herbiciden en kan alleen bestreden worden door de plant geheel te verwijderen.
Ibbel schreef:JKK is zeker gevoelig voor fluroxypyr, ook de volwassen plant (zit in Envy). In NL bekend onder de naam Starane (en uiteraard alleen door loonwerkers toe te passen, spuitlicentie nodig)
Headland polo is de bekende mix 2-4D plus MCPA, maar die mix is in onze ervaring niet zo heel effectief tegen JKK. Idem loonwerkertoepassing.
Barrier H blijkt citronella te bevatten, dan kan je waarschijnlijk net zo goed 10% schoonmaakazijn gebruiken.

Tancreda4 schreef:Heel irritant dat mensen ze moedwillig laten staan. Dat je je eigen dieren en perceel er aan wilt blootstellen prima, maar helaas kunnen de zaden nog best ver verspreiden met de kans dat ze in hooiland terecht komen. Daarna in 't hooi, en dan is het een gevaar.
Wij hebben op 't erf een aantal planten en ik probeer ze voor de bloei weg te halen. Ja, paarden laten de staan. Maar achterop 't erf ligt ons hooiland en daar wil ik het echt niet in hebben.... Dus als 't even kan laat ik er niets tot pluis komen.
Kleine moeite. Als je het bij houdt.
Tancreda4 schreef:sterregoud schreef:Je ziet ook dat ze het laten staan in bermen, en op aangrenzende percelen bij natuurgebied.
Toeristen zeggen ‘ wat een leuke gele bloemetjes ‘, maar het is dus giftig voor mens en dier.
Klopt. Ook niet best. Maar betekent dat dat je 't dan zelf maar niet meer moet weg halen?
Ibbel schreef:Het is idd bizar hoe die planten opeens de kop op kunnen steken. Mijn buurman is een jaar of 4 geleden overleden. Hij had Shetten lopen, en nauwelijks/geen last van JKK.
Huis is verkocht, er wonen nu mensen in die niks met die wei doen. Eerste jaar hebben ze het nog laten hooien, nu laten ze het maar gaan. Vorig jaar een explosie van JKK. Terwijl er nooit wat stond, en er ook in de wijde omgeving weinig JKK staat. Echt geen idee waar het vandaan komt.
Ik heb er (nog) geen last van in mijn wei, maar zo is het wel dweilen met de kraan open...
pmarena schreef:Ik laat ze meestal een poosje in bloei staan en verwijder ze dan vlak voordat ze uit gaan zaaien. Dan trek je ze het makkelijkste uit en hebben de insecten nog wat aan de bloemen in de tussentijd
Het rozetstadium vind ik vervelend om te verwijderen, dan breken de blaadjes toch wat sneller af.
De stengel trek je er meestal zó met wortels en al uit als je je kracht goed over de stengel verdeelt
Lusitana schreef:Ik laat het gewoon staan. Paarden eten er niet van, ook niet als er verder niks staat. En er zijn genoeg onderzoeken die aanwijzen dat er helemaal niet zoveel dieren aan doodgaan als er soms beweerd wordt.