Controleer weiland en verwijder jacobskruiskruid

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

axel_1997

Re: Controleer weiland en verwijder jacobskruiskruid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 14:21

Dat las ik ook pas geleden.

Als ik het me goed herinner geven de werker bijen alleen honing met (te) veel PA's aan de larven als laten verhongeren het enige alternatief is. En dan nog gaan niet alle larven dood.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 15:45

Nieuwsredactie schreef:
Phryso
De volwassen plant is ongevoelig voor herbiciden en kan alleen bestreden worden door de plant geheel te verwijderen.

Dit is niet juist. In de VK zijn meerdere herbicides te verkrijgen die wel degelijk JKK bestrijden: Headland Polo, Envy, Barrier H, etc. Het beste resultaat wordt bij de meeste middelen weliswaar behaald in de rosetfase, maar ook tweejarigen kunnen bestreden worden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 15:58

JKK is zeker gevoelig voor fluroxypyr, ook de volwassen plant (zit in Envy). In NL bekend onder de naam Starane (en uiteraard alleen door loonwerkers toe te passen, spuitlicentie nodig)
Headland polo is de bekende mix 2-4D plus MCPA, maar die mix is in onze ervaring niet zo heel effectief tegen JKK. Idem loonwerkertoepassing.
Barrier H blijkt citronella te bevatten, dan kan je waarschijnlijk net zo goed 10% schoonmaakazijn gebruiken.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 16:51

Ibbel schreef:
JKK is zeker gevoelig voor fluroxypyr, ook de volwassen plant (zit in Envy). In NL bekend onder de naam Starane (en uiteraard alleen door loonwerkers toe te passen, spuitlicentie nodig)
Headland polo is de bekende mix 2-4D plus MCPA, maar die mix is in onze ervaring niet zo heel effectief tegen JKK. Idem loonwerkertoepassing.
Barrier H blijkt citronella te bevatten, dan kan je waarschijnlijk net zo goed 10% schoonmaakazijn gebruiken.

Dank Ibbel, voor de toevoeging!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 17:16

Ik laat het gewoon staan. Paarden eten er niet van, ook niet als er verder niks staat. En er zijn genoeg onderzoeken die aanwijzen dat er helemaal niet zoveel dieren aan doodgaan als er soms beweerd wordt.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 17:37

Lusitana schreef:
Ik laat het gewoon staan. Paarden eten er niet van, ook niet als er verder niks staat. En er zijn genoeg onderzoeken die aanwijzen dat er helemaal niet zoveel dieren aan doodgaan als er soms beweerd wordt.

Krijg je dan niet steeds meer en meer?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 17:40

Heel irritant dat mensen ze moedwillig laten staan. Dat je je eigen dieren en perceel er aan wilt blootstellen prima, maar helaas kunnen de zaden nog best ver verspreiden met de kans dat ze in hooiland terecht komen. Daarna in 't hooi, en dan is het een gevaar.

Wij hebben op 't erf een aantal planten en ik probeer ze voor de bloei weg te halen. Ja, paarden laten de staan. Maar achterop 't erf ligt ons hooiland en daar wil ik het echt niet in hebben.... Dus als 't even kan laat ik er niets tot pluis komen.

Kleine moeite. Als je het bij houdt.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 17:44

Ik had ze in mijn paddock. Consequent verwijderd, en nu 3 jaar later zie ik hooguit nog wel eens een kleine rozet, maar die trek ik er gelijk uit. De aanhouder wint, ze zijn echt praktisch verdwenen :)

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 17:45

Ik heb deze week ook alweer 4 planten kunnen verwijderen. De grootste heb ik eerst getracteerd op een laag (strooi)zout bij de wortels en 3 dagen later toen hij begon af te sterven ruim met een schep eruit gestoken.
Maar het rotspul komt ineens overal tevoorschijn waar de vorige jaren nog niks was.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 17:54

Het is idd bizar hoe die planten opeens de kop op kunnen steken. Mijn buurman is een jaar of 4 geleden overleden. Hij had Shetten lopen, en nauwelijks/geen last van JKK.

Huis is verkocht, er wonen nu mensen in die niks met die wei doen. Eerste jaar hebben ze het nog laten hooien, nu laten ze het maar gaan. Vorig jaar een explosie van JKK. Terwijl er nooit wat stond, en er ook in de wijde omgeving weinig JKK staat. Echt geen idee waar het vandaan komt.

Ik heb er (nog) geen last van in mijn wei, maar zo is het wel dweilen met de kraan open...

ChantalAM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 17:56

Vandaag alle planten eruit gehaald en weg gebracht naar de déchetterie (Franse stort).
En ga snel zo'n speciale vork bestellen bij de agradi. Daar zijn ze ook wat goedkoper ;)
Maar wat een leerzaam topic, ik wist niet dat die krengen 2 jarig waren. Maar snap nu wel waarom er weer opkwamen terwijl we vorig jaar ook alles hadden weg getrokken.
Hier in Frankrijk/Vogezen staan er gelukkig niet zoveel en we trekken nu alles in de buurt eruit.
Ze zullen wel denken malle Hollandaises

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 18:44

Over dat de aanhouder wint, ik vind dat tegenvallen. Ik haal al 3 jaar consequent elke plant volledig weg, inclusief wortels, en er staan weer net zoveel als vorig jaar, misschien wel meer -O-

Het staat hier veel in de bermen dus het zal wel overwaaien. Maar het is om moedeloos van te worden...

Het is erg veel werk en dat iedere keer weer. Ik heb zo langzamerhand ook zoiets van laat maar staan. Maar dan zal het volgend jaar wel helemaal erg zijn.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 18:49

Tancreda4 schreef:
Heel irritant dat mensen ze moedwillig laten staan. Dat je je eigen dieren en perceel er aan wilt blootstellen prima, maar helaas kunnen de zaden nog best ver verspreiden met de kans dat ze in hooiland terecht komen. Daarna in 't hooi, en dan is het een gevaar.

Wij hebben op 't erf een aantal planten en ik probeer ze voor de bloei weg te halen. Ja, paarden laten de staan. Maar achterop 't erf ligt ons hooiland en daar wil ik het echt niet in hebben.... Dus als 't even kan laat ik er niets tot pluis komen.

Kleine moeite. Als je het bij houdt.

Je ziet ook dat ze het laten staan in bermen, en op aangrenzende percelen bij natuurgebied.
Toeristen zeggen ‘ wat een leuke gele bloemetjes ‘, maar het is dus giftig voor mens en dier.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 18:51

Ik heb ze nooit gehad. Maar sinds vorig jaar begint het een plaag te worden. De hele dijk staat ermee vol en het gaat nu ook steeds verder m'n weiland in. Ik loop iedere week een rondje en haal ze weg .et die steker. Maar als je nog wat wortels laat zitten dan groeit er zo weer een plant terug. Om moedeloos van te worden

Baloedebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 18:58

Weilanden bemesten en niet kapot laten lopen. Een schraal en vertrapt land is fantastisch voor de plant.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 18:58

Voor iedereen die heel veel last heeft, laat je grond even gratis testen bij welkoop. JKK groeit op arme grond.. ja het is vloeken in de kerk maar het probleem is dat paarden mensen niet tot nauwelijks willen bemesten.. de mest is gewoon hard nodig, als je grond arm is, is alleen paardenmest er over niet voldoende. Heb vorig jaar paarden en kunstmest over het land gedaan, dit jaar nog problemen. Grond heb ik laten testen en jahoor nog steeds idioot arm, weer goed bemesten+compost grond en nu groeit het gras top en hebben we geen vervelende plantjes meer.
Bij voorgaande stallen werd altijd ook goed bemesten, 0 problemen. Heb ooit op een land gestaan waar niet werd bemest en ja die stond vol, eerder was daar zelfs een paard overleden aan vergiftiging.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 20:24

sterregoud schreef:
Je ziet ook dat ze het laten staan in bermen, en op aangrenzende percelen bij natuurgebied.
Toeristen zeggen ‘ wat een leuke gele bloemetjes ‘, maar het is dus giftig voor mens en dier.

Klopt. Ook niet best. Maar betekent dat dat je 't dan zelf maar niet meer moet weg halen?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 20:35

Niet op bemeste grond?

Als ze in de bermen die krengen laten staan verspreid het zich overal waar het kan.
M'n vriend heeft jarenlang geen last gehad op zijn hooivelden, en nu duikt er sporadisch een plantje op terwijl er gemest wordt oo die landen en er nergens kale plekken zijn of ander onkruid groeit (geen zuring ofzo).

Ook het veld naast mijn wei is altijd mooi vol gras en zuring ook nog niet gezien. Toch groeit daar ook JKK tussen sinds dit jaar.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 20:46

Tancreda4 schreef:
sterregoud schreef:

Klopt. Ook niet best. Maar betekent dat dat je 't dan zelf maar niet meer moet weg halen?

Nee, en dat zeg ik ook niet. Natuurlijk moet je het zelf zo goed mogelijk weghalen.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 21:12

Ik mis in het artikel ook de jkk vork & dat je de plant (rozetten) in het vroege voorjaar het beste en makkelijkste verwijderd. Als je dat nu doet (wat ik best snap want lekkerder weee) dan breken de wortels af en die maken… een nieuwe plant en dat wil je voorkomen (wel als je gele bloemen ziet ze sowieso verwijderen) maar dus beter in vroege voorjaar, ook helpt mest (natuurlijk als kunst) tegen de plant en wij deden dan op de mest wat grond en daarin graszaad zodat de kale plek niet weer uitnodigt om jkk te vormen. Ook mis ik het feit dat je handschoenen moet dragen omdat het ook voor ons een giftige plant is.

En ook mis ik dat als je het maait dat de gedroogde versie nog steeds heel giftig blijft (zelfs giftiger) voor dieren. (Idee kan hier geen natuurlijk bestrijdingsmiddel van gemaakt worden tegen ratten of ander ongedierte? Zou mooi zijn!!)

Zo jammer dat zoveel mensen eigenlijk nog zo weinig weten over deze rot plant!

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 21:26

Ibbel schreef:
Het is idd bizar hoe die planten opeens de kop op kunnen steken. Mijn buurman is een jaar of 4 geleden overleden. Hij had Shetten lopen, en nauwelijks/geen last van JKK.

Huis is verkocht, er wonen nu mensen in die niks met die wei doen. Eerste jaar hebben ze het nog laten hooien, nu laten ze het maar gaan. Vorig jaar een explosie van JKK. Terwijl er nooit wat stond, en er ook in de wijde omgeving weinig JKK staat. Echt geen idee waar het vandaan komt.

Ik heb er (nog) geen last van in mijn wei, maar zo is het wel dweilen met de kraan open...

Vandaar ook mijn vraag of ik die mensen op de buurt er op moet wijzen om ze op te ruimen.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 05:26

pmarena schreef:
Ik laat ze meestal een poosje in bloei staan en verwijder ze dan vlak voordat ze uit gaan zaaien. Dan trek je ze het makkelijkste uit en hebben de insecten nog wat aan de bloemen in de tussentijd :)

Het rozetstadium vind ik vervelend om te verwijderen, dan breken de blaadjes toch wat sneller af.
De stengel trek je er meestal zó met wortels en al uit als je je kracht goed over de stengel verdeelt :)

Ik haal ze in het voorjaar weg met de fiskars onkruidsteker. Zodra ze in bloei staan gaan ze zich verspreiden, dus alles wat geel is moet weg. Ik heb wilde bloemen geplant zodat de insecten toch wat hebben.

Het probleem met jacobskruid is dat het ten koste gaat van je gras. Ik zaai dus alles opnieuw in en bemest, zodat het geen plek meer heeft om te groeien.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 05:43

Ik heb al meer dan 15 jaar de Ragfork en het hele weiland hier stond er destijds vol mee. Was 1 zee van JKK en Bereklauw. Voordat we hier naartoe verhuisden heb ik weken lang op mijn knietjes de wei door geschuifeld om ook de kleinste opkomende plantjes met wortel en al uit te trekken.

Dat uittrekken heeft super gewerkt. Nu groeit er nog wel hier en daar een plant, dat hou je toch.
Maar ik vind JKK echt wel 1 van de makkelijkst te bestrijden onkruiden hoor omdat je zulk goed resultaat hebt na het uittrekken. Als je buiten je weiland wel nog veel JKK hebt dat lekker jouw wei in pluist dan is het wel dweilen met de kraan open natuurlijk. Hier gelukkig alleen akkers en stukken berm, en daar haal ik dan ook de paar JKK plantjes uit zodat ook die hopelijk niet vol komt te staan.....

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 06:01

Lusitana schreef:

Vreten ze die dooie bladeren niet dan? Hier bij elke plant 1-7 dode bladeren. X paar honderd van die planten.. Ik knip de planten wel weg, Inc de dode bladeren. Want die laten ze niet zomaar staan, zelfde als met hooi. Filteren ze het ook niet uit. Levende spuugt ie wel uit mocht ie er een te pakken hebben. :=

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 07:13

Uittrekken werkt inderdaad prima. Ik ben vorig jaar veel bezig geweest en dit jaar beduidend minder planten. Behalve op 1 wei en die is het minst bemest, daar groeit het JKK weelderig. Die gaat dit jaar dus meer mee in de bemesting (eerst lavameel, dan korrels van Pavo). Mijn land is ook jaren niets aan gedaan, dus ik ben bang dat ik dit nog wel een paar jaar mag doen. Maar het wordt minder, dat helpt in ieder geval in de motivatie :+