Aanscherping regels en toezicht NVWA

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 17:35

Kendra schreef:
Popstra schreef:
Is toch niet meer te doen voor een particulier die hobbymatig eens een uitstapje naar het buitenland maakt met zn paardje!?
Jammer dat het allemaal zo moeilijk moet tegenwoordig. Net of ze het willen ontmoedigen

Even praktisch: als jij je paard in de trailer zet om een weekje uit logeren te gaan in België, dan doe je dat toch gewoon?

Ik wel ja maar ik ga ook op wedstrijd naar Italie, Duitsland en Frankrijk. En dan word het net even lastiger

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 10:38

Het is een negatieve verrassing voor mij dat het in de loop der jaren steeds moeilijker en duurder aan het worden is.
Ik had met betrekking tot wedstrijden in Duitsland dit eigenlijk in gedachten:
https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2019/ ... -keer-geld
Citaat:
Volgens de minister staat de Duitse Chief Veterinary Officer welwillend tegenover het voorstel om tijdelijk transport van paarden voor wedstrijden tussen Nederland en Duitsland zonder certificaat mogelijk te maken. De komende maanden zal dit verder worden uitgewerkt

Dit speelde in 2019 en daar had ik dus wel goeie hoop op. Wat is daar dan eigenlijk mee gebeurd?

Popstra

Re: Aanscherping regels en toezicht NVWA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 12:10

Destijds wilde minister van landbouw Carola Schouten dit ook. Ze wilde zich daar hard voor maken maar dat is ook nooit wat geworden

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 12:45

Hobbyhorse schreef:
Het is een negatieve verrassing voor mij dat het in de loop der jaren steeds moeilijker en duurder aan het worden is.
Ik had met betrekking tot wedstrijden in Duitsland dit eigenlijk in gedachten:
https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2019/ ... -keer-geld
Citaat:
Volgens de minister staat de Duitse Chief Veterinary Officer welwillend tegenover het voorstel om tijdelijk transport van paarden voor wedstrijden tussen Nederland en Duitsland zonder certificaat mogelijk te maken. De komende maanden zal dit verder worden uitgewerkt

Dit speelde in 2019 en daar had ik dus wel goeie hoop op. Wat is daar dan eigenlijk mee gebeurd?

Wij gaan komend weekend naar een meerdaags evenement (wedstrijd boomslepen). Dat is een sportevenement en moet wel met TRACES document (anders mogen we ook niet meedoen). Dus dat speelt nog steeds helaas.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 12:48

Wat ik daarover gehoord heb, is dat Duitsland hier verdeeld over is.

De deelstaten die grenzen aan Nederland (en België) zijn wel bereid tot deelname aan een memorandum zoals er nu ook voor de Benelux bestaat (al is dat memorandum nog niet geupdated naar de nieuwe wetgeving, dat is de reden dat het naar Frankrijk momenteel niet meer van toepassing is).

Maar de Duitse deelstaten die verder naar het oosten en zuid-oosten liggen, zien het nut er niet van in en van wat ik heb gehoord, is er dus geen meerderheid in Duitsland voor.

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 15:15

Dat klinkt heel aannemelijk helaas, dank je voor de uitleg Marije.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 17:42

Nvwa maakt er zelf een potje van

Keurig mn gezondheidskeuring aangevraagd, alles geregeld in traces dat mn bestemmingsadres als 'geldig' staat, UBN in NL alles op orde. Zelfs toestemming voor transport van hoefdieren.

Nu zegt NVWA dat ik dan wel de brief heb ontvangen dat ik toestemming heb, maar niet de daadwerkelijke vergunning (dafaq, lijkt mij dat die gekoppeld is aan mijn nummer toch? En waarom krijg ik die niet per definitie opgestuurd als ik toch toestemming hebt en zij die nodig hebben voor de keuring? )
Daarnaast heeft de mevrouw van nvwa op googlemaps gekeken en daar stond een andere postcode. (klopt daar zit een bug in google maps, je moet even op kadastralekaart.com kijken daar staat de correcte, net als in mijn aanvraag)
En ik moest een UBN aanvragen... Dafaq die heb ik allang aangevraagd en staat uiteraard in mn aanvraag (anders kan ik de aanvraag voor keuring niet doen) incl twee geregistreerde paarden.

Om deze redenen is mn aanvraag afgekeurd. Wederom.

Ik print binnenkort alle communicatie uit en neem die mee op reis. Mocht ik controle krijgen kan ik aantonen alles in mn macht te hebben gedaan en waar de fouten liggen. Heb niet eeuwig de tijd voor dit soort onzin.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 19:43

Vreselijk stressvol is dat he!?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 19:54

Stimuleert niet echt dit soort onzin. Zorg gewoon dat de boel goed geregeld is, zodat ik dat ook kan doen.

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 20:30

Hutcherson schreef:
Stimuleert niet echt dit soort onzin. Zorg gewoon dat de boel goed geregeld is, zodat ik dat ook kan doen.

Ik heb echt een beetje medelijden dat je ze nu alsnog niet netjes kan vervoeren, zoals wel je intentie was |(
Ik snap wel dat je het nu anders gaan aanpakken.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 21:09

Ik heb nog heel even tijd gelukkig, en uiteraard een minder blije mail retour gestuurd.