Paardenkoetsen verdwijnen uit binnenstad Brussel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 08:24

Ayasha schreef:
lovelucydan schreef:
En zo verdwijnt er steeds meer.
Ze kunnen er ook voor kiezen om boven 25 graden geen ritjes te doen. Kan de gemeente dat subsidiëren. Zo blijft het in stand en een beter welzijn voor de paarden

Echt hoor over 30 jaar is er geen paardensport meer. Alles wordt aan banden gelegd. Het begint met dit soort praktijken plat leggen en dat gaat steeds verder tot dat de sport er niet meer is

Dit heeft niks met sport te maken. Ik kan het enkel toejuichen dat dit stilaan stopt.

Was het wel sport dan was het besluit om te stoppen niet ok?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 11:33

CharleyT schreef:

Als ik morgen alleen nog mag knuffelen met de paarden zou ik het rijden missen maar dan vind ik dat oké ja. Als daarmee het misbruik van een bepaalt percentage stopt, wie ben ik dan om egoïstisch te zijn? Klein ding om op te geven als daarmee een hoop misstanden stoppen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 11:39

Haf_Woezel schreef:
Krijgen vaak lekkers van de toeristen of de koetsiers

En dat dan lekker proberen weg te kauwen met een ongebroken bit. Nog afgezien van dat je hier dus schooiende paarden van krijgt die god weet wat voor troep binnen krijgen (brood? Suikerklontjes? Of hebben in Brugge de toeristen soms standaard paardensnoepjes op zak?) Alleen al vanwege het "lekkers" zou je dit soort koetsjesgedoe moeten verbieden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 11:43

Gini schreef:
pillow schreef:
In dit artikel wordt meerdere keren Brussel genoemd, maar het is Brugge

Het is in Brussel dat de paardenkoetsen verdwijnen. In Brugge blijven ze.

Klopt, het gaat echt over Brussel en ze blijven in Brugge:
https://www.brugge.express/brugge-kan-n ... r-koetsen/

Monique1963

Re: Paardenkoetsen verdwijnen uit binnenstad Brussel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 18:16

erg goed van die elektrische koetsjes. Je leest het steeds vaker en ik hoop dat het overal doorgevoerd gaat worden. Zijn erg grappige dingen, beetje zoals de oude T-fordjes van vroeger. Nog veel leuker ook om daarin te rijden als toerist zijnde.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 18:31

Popstra schreef:
Vraag me af of er uberhoupt nog veel mensen in een koetsje gaan zitten!? Is zo oubollig als wat in mijn beleving.

In Brugge rijden ze af en aan. Die paarden zien er erg goed uit, van wat ik heb gezien.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 23:44

Koper schreef:
thequeensmum schreef:
Wat heeft dit met sport te maken? Ik kan deze beslissing alleen maar toejuichen

Het gebruik van paarden voor het plezier van de mens. Er op rijden of in een karretje zitten wat door een paard getrokken wordt. Je moet "sport" een beetje breed zien.

Precies dit ik bedoel niet de sport sport maar alle facetten die met de paarden " sport " te maken hebben

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 23:49

CharleyT schreef:
Ayasha schreef:

En zo verdwijnt er steeds meer.
Ze kunnen er ook voor kiezen om boven 25 graden geen ritjes te doen. Kan de gemeente dat subsidiëren. Zo blijft het in stand en een beter welzijn voor de paarden

Echt hoor over 30 jaar is er geen paardensport meer. Alles wordt aan banden gelegd. Het begint met dit soort praktijken plat leggen en dat gaat steeds verder tot dat de sport er niet meer is

Dit heeft niks met sport te maken. Ik kan het enkel toejuichen dat dit stilaan stopt.

Ik bedoel dat we voorzichtig moeten zijn het begint met dit soort dingen te bannen en het gaat steeds verder..... Alles stopt echt hoor ik denk dat we niet ver verwijderd zijn van het stoppen met de paarden " sport" ik denk dat we over 30 a 40 jaar geen paard meer rijden. Dat kinderen niet meer worden opgevoed met dieren enz.
Ik betwijfel of dit een goede ontwikkeling is.het begint altijd heel klein en breid zich steeds meer uit. Ik hoor jullie wel als ze straks zeggen dat je eerst moet leren rijden op een mechanisch paard en nog later rijden we helemaal niet meer

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 04:04

Ik denk dat de beste kans voor het voortbestaan van de sport is zoveel mogelijk dingen te bannen die niet paardvriendelijk zijn.

Overigens, als mensen eerst zouden leren zitten op een mechanisch paard, zou dat de paarden zeer ten goede komen. Ik kan me niet voorstellen dat gestuiter op je rug fijn is namelijk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 07:49

Het is belangrijk om kritisch te blijven kijken zonder door te slaan.

Dus inderdaad zoveel mogelijk gaan inzetten op paardvriendelijkheid zonder de realiteit uit het oog te verliezen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 07:51

Doorslaan is natuurlijk wel subjectief :) de een vindt koetsen weghalen doorslaan, de ander vindt het een goede ontwikkeling.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 07:53

Ja maar dat is kritisch zijn en wat paardvriendelijk is ook.

Iedereen hanteert andere normen en waarden, en dat maakt het ook zo lastig.

Maar goed, daar wordt dan nu als het goed is wel onderzoek naar gedaan..zoiets kan ik alleen maar toejuichen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 07:58

Eens hoor. Ik maakte die opmerking omdat het niet zo heel makkelijk is. Waar ligt die grens en hoe bepaal je die?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 08:06

Ja dat is steeds het ethische vraagstuk inderdaad, en ook alleen maar goed als mensen daar zelf goed over na blijven denken ook, denk ik. :-)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 08:11

Denk ik ook hoor :) en eigenlijk vind ik dat je dat per paard moet bekijken. Er zullen best wel paarden zijn die het prachtig vinden om koetsen door de stad te trekken en al die aandacht leuk vinden. Er zijn er ook die het vreselijk vinden. En zolang je het plezier van het paard boven geld verdienen en je eigen plezier zet, doe je het denk ik prima.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 08:15

Helemaal mee eens!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 12:51

lovelucydan schreef:
Ik bedoel dat we voorzichtig moeten zijn het begint met dit soort dingen te bannen en het gaat steeds verder..... Alles stopt echt hoor ik denk dat we niet ver verwijderd zijn van het stoppen met de paarden " sport" ik denk dat we over 30 a 40 jaar geen paard meer rijden. Dat kinderen niet meer worden opgevoed met dieren enz.
Ik betwijfel of dit een goede ontwikkeling is.het begint altijd heel klein en breid zich steeds meer uit. Ik hoor jullie wel als ze straks zeggen dat je eerst moet leren rijden op een mechanisch paard en nog later rijden we helemaal niet meer

Ik heb paarden omdat ik om de dieren geef. Het rijden is mooi meegenomen maar als dat morgen niet meer mag gaan de paarden hier echt niet weg.
Als "we" over 30 a 40 jaar niet meer rijden is dat onze eigen schuld omdat het merendeel van de sporters de ogen sluit voor wat er gebeurt. Als er geen reden was om het te stoppen zou het niet stoppen. Als deze koetsen vanaf 25°C naar huis gingen zouden ze niet gestopt zijn. Als er niet elk jaar wel eentje dood viel in het tuigage ook niet.
Je kan wel slachtoffertje spelen over hoe "ze" je sport af gaan nemen maar de "gebruikers" zijn er toch echt zelf bij hoor.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 13:39

Maar vielen ze dan ook dood in Brussel? Nee toch? Staat mij niets van bij in ieder geval.

Denk wel dat het belangrijk is om per land/ situatie te blijven kijken..wat ze in Spanje doen daar kunnen ze in Belgie niet zoveel aan doen.

Ook is het denk ik in Spanje eerder broodwinning, mensen willen misschien wel anders maar kunnen niet altijd anders. Bedenk wel dat paardenwelzijn stijgt als mensenwelzijn ook stijgt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 13:53

Elisa2 schreef:
Maar vielen ze dan ook dood in Brussel? Nee toch? Staat mij niets van bij in ieder geval.

Denk wel dat het belangrijk is om per land/ situatie te blijven kijken..wat ze in Spanje doen daar kunnen ze in Belgie niet zoveel aan doen.

Ook is het denk ik in Spanje eerder broodwinning, mensen willen misschien wel anders maar kunnen niet altijd anders. Bedenk wel dat paardenwelzijn stijgt als mensenwelzijn ook stijgt.

Ik denk dat het voor de algemene "kijk" op de sport geen fluit uit maakt waar in europa ze dood neervallen. :) Dat is eveneens je ogen sluiten voor de realiteit. Dat jij en ik hoogstwaarschijnlijk geen problemen zouden vinden als de "anti's" op bezoek zouden komen maakt helemaal niks uit voor het algemene beeld. :) Men hoort dat er paarden in storten en veralgemeend dat naar álle koetspaarden. Dat is hoe de algemene opinie werkt. :) Zo lang we dat (en zoveel soortgelijke dingen) blijven ontkennen en zeggen "ja maar het gebeurt niet hier/bij mij/zijn uitzonderingen" stevenen we inderdaad af op een verbod.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 13:59

Ja. dat denk ik ook. Ik denk pas dat als wij er eerder bij zijn dan welzijnsorganisaties, en zélf de stappen zetten die nodig zijn, dat het algemene beeld verandert.

En ik zou het rijden niet missen om eerlijk te zijn. De paarden blijven toch wel en als ik moet kiezen, kies ik voor paarden en niet rijden.