Helgstrand Dressage geeft statement af over undercover-opnames

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Re: Helgstrand Dressage geeft statement af over underover-opnames

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 08:39

Haal het verdienmodel uit de paardensport, en het welzijn gaat met sprongen vooruit.

Geld en ego maken alles onzuiver.

Ik geloof direct dat er nare beelden zijn gemaakt. Gooi de beerput maar open.
Hoe wil je anders reguleren? Je komst aankondigen? Grinnik…..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 08:40

Dat er niet eerst wederhoor is gepleegd, vind ik kwalijk. Helgrand zou in de gelegenheid moeten worden gesteld te zien wat er gefilmd is. Ook snap ik zijn gevoel van inbraak en privacyschending goed.

Toch denk ik dat er wel e.e.a. gebeurt daar, dat niet helemaal kies is :o. Wanneer dat opgenomen is, kan ik er toch minder moeite mee hebben wanneer de privacy geschonden is.

Maar goed, dit is mijn gevoel en ik kan het natuurlijk goed mis hebben :).

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 08:41

Je hebt dan alsnog te maken met wet en regelgeving, denk ik..
Opnames maken op prive terrein (ongeacht wat er aan de hand is) daar zal wel iets over in een wet staan, neem ik aan?

En dan kom je in het gebied van 'wat zijn misstanden'...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 08:42

Cer schreef:
Je hebt dan alsnog te maken met wet en regelgeving, denk ik..
Opnames maken op prive terrein (ongeacht wat er aan de hand is) daar zal wel iets over in een wet staan, neem ik aan?

En dan kom je in het gebied van 'wat zijn misstanden'...

Er zijn in Nederland juist wetten gemaakt die klokkenluiders meer beschermen.

Ik weet niet hoe dat in Denemarken zit, volgens mij zijn ze daar een heel eind verder op gebied van dierenwelzijn. En de persoon die de opnamen maakte, was op dat moment geen indringer, maar werknemer en de stal is een bedrijf.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 08:44

Zonder context is het gewoon niet te beoordelen, het gebeurd zo vaak dat men (ver)oordeeld vanaf een paar foto's vanuit hun eigen (vaak gebrekkige) kennis en dan iemand zwart maken. Daar zijn hele Facebookpagina's over.

En er wordt geframed met beelden en gemanipuleerd..dat is het kwalijke vaak. Misstanden aan de kaak stellen is belangrijk maar een zuiver en eerlijk beeld tonen ook. Daar gaat het vaak mis.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 08:48

Hij heeft al eens een waarschuwing en proeftijd gekregen. Bij mij heeft hij niet het voordeel van de twijfel, ik vind hem een vreselijk harde ruiter. Ik geloof meteen dat er daar dingen gebeuren die niet door de beugel kunnen.

Ik ben het wel met je eens wat manipuleren van beelden e.d. betreft. Het moet wel zuiver blijven :).

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 08:54

Ja ik weet het niet..heb hem zien rijden en losrijden een paar keer bij het WK jonge dressuurpaarden en dat zag er gewoon netjes en vriendelijk uit. Ik weet van het verleden, maar toen ik hem zag reed hij in ieder geval niet meer in de rollkur methode. Wat hij thuis doet weet ik natuurlijk niet.

Het is zo lastig met dit soort zaken als je het niet met eigen ogen kunt zien vind ik, mits er overduidelijk bewijs is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 08:57

Elisa2 schreef:
Ja ik weet het niet..heb hem zien rijden en losrijden een paar keer bij het WK jonge dressuurpaarden en dat zag er gewoon netjes en vriendelijk uit. Ik weet van het verleden, maar toen ik hem zag reed hij in ieder geval niet meer in de rollkur methode. Wat hij thuis doet weet ik natuurlijk niet.

Het is zo lastig met dit soort zaken als je het niet met eigen ogen kunt zien vind ik, mits er overduidelijk bewijs is.

Misschien heeft hij zijn methoden verbeterd, dat zou kunnen :).

Ik denk dat dit verhaal nog wel een staartje krijgt.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 08:59

Suzanne F. schreef:
Werken met paarden en met name het corrigeren en scholen gaat meestal niet met suikerklontjes en braaf. Daar heb je vaak hulpmiddelen voor nodig, voor je eigen veiligheid.
Ik heb de beelden van Helgstrand niet gezien maar ik heb zelf genoeg gezien van grote bekende stallen om hier een mening over te hebben. Niet alles was oké maar het meeste begreep ik wel. De noodzaak ervan dan.

Misschien moet daar dan eens verandering in komen.
Het zijn geen tijgers die getraind hoeven worden he? Wat voor hulpmiddelen heb je nodig voor je eigen veiligheid? En zouden die hulpmiddelen ook nodig zijn als we als mens íets meer tijd voor dieren zouden nemen in plaats van maar verwachten dat ze als robots altijd luisteren?

Misschien moet er qua fokken wel iets gebeuren, dat er niet zulke bloederige paarden gefokt worden die vervolgens grotendeels op stal gehouden worden zonder sociaal contact.
Daar krijg je inderdaad gestoorde paarden van.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 09:18

Captain schreef:
Ik heb geen idee wat er op de beelden te zien is, maar ik ben blij dat ik in die ruim 20 jaar nog nooit iets nodig heb gehad waarvan ik dacht 'goh.. als iemand dit zou zien..'

Echt?!

Dan verklaar ik jou ter plekke tot heilige. Gefeliciteerd.

Want ik durf grif het tegenovergestelde te beweren van mezelf. Je kunt hier genoeg niet-fraais vastleggen als je daar op uit bent. Toch zeker op een periode van 20 jaar.
Ik maak fouten. Het slaehte humeur van een paard en mijn slechte humeur komen wel eens ongelukkig samen.
Er gaat wel eens iets verkeerd.

En eigenlijk ga ik me daar niet in een hoekje voor zitten schamen. Want zoals iemand hier al eerder aanhaalde: zonder fouten kom je imo nergens.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 09:19

De enige manier om misstanden aan te tonen is door het te filmen als de dader er geen erg in heeft. Helgstrand is al eerder in opspraak geweest, zou ook fraude hebben gepleegd. Het is geen fris mannetje. En dat ie en publique netjes losrijdt lijkt me logisch, hij zit niet op nog meer ellende te wachten. Beelden manipuleren valt aan te tonen door experts. Dus vanuit zijn kant gezien, mocht het volgens hem allemaal niet waar zijn en/of gemanipuleerd zijn, kan ie zo een rechtzaak aanspannen lijkt mij. Ze zullen Helgstrand niet zomaar uitgekozen hebben. Daar is al iets aan vooraf gegaan natuurlijk. Van horen zeggen kan je niets mee, dus wil je bewijs zal het aantoonbaar op beeld gezet moeten worden. Ik vind het dan ook prima dat dit gedaan is.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 09:20

Ja ik heb dat even verwijderd want ook ik ben weleens gefrustreerd geweest haha. Maar ik kan zeker de laatste twee jaar zeggen dat ik mezelf recht in de spiegel aan kan kijken. Want hebben die momenten van frustratie ooit iets opgeleverd? Nee, ik voelde me direct daarna namelijk schuldig as fuck. Dus 20 jaar, nee, zeker niet als tiener. Maar nu als ruim volwassene? Ja.
Ben ik nog weleens gefrustreerd? Ja. Maar ik reageer dat niet meer af op mijn paard, ik stap af en ga aan de hand wandelen tot het weg is.

Maar ik denk dat hier andere dingen aan de hand zijn dan eens een trainer die wat gefrustreerd is.
We wachten af..

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 09:23

@ polo13 Ben het met je eens. Wij hebben 3 hengsten op stal en er valt echt wel eens een onvertogen woord. En er krijgt er ook daadwerkelijk weleens een een optater. Maar dat mag nog gefilmd worden ook, geen probleem. Het zijn geen onbeheerste of ongecontroleerde acties, of afreageren op het paard. En we maken allemaal fouten, niemand is heilig. Maar frustraties afreageren is een no go. Ik stap dan niet eens op een paard als ik niet goed in mijn vel zit. Hoogstens voor een buitenritje, daar knap je nog wel van op.
Laatst bijgewerkt door Mousmous op 22-06-23 09:24, in het totaal 1 keer bewerkt

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 09:24

Mousmous schreef:
De enige manier om misstanden aan te tonen is door het te filmen als de dader er geen erg in heeft. Helgstrand is al eerder in opspraak geweest, zou ook fraude hebben gepleegd. Het is geen fris mannetje. En dat ie en publique netjes losrijdt lijkt me logisch, hij zit niet op nog meer ellende te wachten. Beelden manipuleren valt aan te tonen door experts. Dus vanuit zijn kant gezien, mocht het volgens hem allemaal niet waar zijn en/of gemanipuleerd zijn, kan ie zo een rechtzaak aanspannen lijkt mij. Ze zullen Helgstrand niet zomaar uitgekozen hebben. Daar is al iets aan vooraf gegaan natuurlijk. Van horen zeggen kan je niets mee, dus wil je bewijs zal het aantoonbaar op beeld gezet moeten worden. Ik vind het dan ook prima dat dit gedaan is.

Nee joh, je kunt veel meer dan alleen beelden vervalsen. Als je 3 schrikreacties van een paard achter elkaar zet, een keer een zure reactie naar een vlieg er tussen monteert, zonder de context, er wat slomo's aan toevoegt, beetje grimmige filter en drama muziek lijkt het echt alsof je je in het vagevuur bevind.
terwijl het in werkelijkheid misschien een paard is die heerlijk naar een nieuw veld gebracht wordt en daar de hele dag zijn buik vol staat te vreten in alle vrede.

Ik zeg overigens niet dat dat is wat het programma gaat doen. Maar zoals mensen hier wantrouwen hebben ivm een eerder incident richting Helgstrand. Heb ik een zelfde reserve richting een programma wat niet van zin lijkt om op een nette manier wederhoor toe te passen.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 09:27

Ik weet zeker dat jij ook het verschil ziet van een paard dat naar een vlieg slaat of naar een spoor of zweep

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 09:29

Mousmous schreef:
Ik weet zeker dat jij ook het verschil ziet van een paard dat naar een vlieg slaat of naar een spoor of zweep

Wij wel, maar iemand die niks van paarden afweet en de tv aanzet en dat ziet waarschijnlijk niet, helemaal niet als het idd met wat muziek bijv. gedramatiseerd is

edit: ik kan niet zo goed een mening vormen over Helgstrand, ik vind ze vooral heel groot en machine-achtig ofzo overkomen. Maar Cathrine Dufour werkt regelmatig met ze samen en die heb ik wel hoog zitten en ik hoop/denk dat zij niet met ze zou samenwerken als er iets niet zou kloppen. Geen idee of dat naïf is, wss wel

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 09:31

Dat is wat ze ook met Dinja deden toen Hermes eens begon te staken vanwege de spannende omgeving. Terwijl zij toch echt een vriendelijke amazone is, dat heb ik ook tegen op zulke beelden en de framing die er bij komt kijken. Het werd zo gemonteerd (met foto's) alsof het leek dat ze hem aan het mishandelen was oid, totaal uit de context gerukt.

En ja...ik sta er dubbel in, werken met paarden is keihard en er is geen tijd voor romantisch beelden wbt de paarden. Iets waar veel mensen zich nog weleens op verkijken.
Aan de andere kant denk ik, iets meer tijd en geduld voor het individu en aanpak aanpassen aan het paard en het paardwaardig behandelen is ook belangrijk. Ik zie ook niet in waarom beide niet samen zouden kunnen maar dan kom je inderdaad wel vaak uit op, tijd is geld. Want dat kost vaak meer tijd en die is er niet.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 09:39

Nja toch is het lastig, ik heb ook dingen waarvan ik denk 'nou dat kan ECHT niet' en die vind iemand anders weer normaal of nodig.
En ik zal ook dingen doen waarvan een ander denkt 'nou, kan dat nou niet anders'...

maar goed, wat ik in deze interessant vind is in hoeverre je dus ergens mag filmen, en dat zonder toestemming mag delen met derden (of met de hele wereld).
De klokkeluidersregeling zal gelden voor (gerechtelijk) onderzoek misschien, en niet 'ik heb stieken wat gefilmd en nu zet ik het op internet voor de hele wereld'. Of hoe zou dat gaan?

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 09:41

Gezien het feit dat er een investeerder bij betrokken is, zie ik het tijdselement wel als een probleem. Moneymaking is het motto.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 09:44

Het bericht over geen wederhoor komt nu toch alleen uit het bericht van Helgstrand?
Ze hebben hem ook sowieso om een reactie gevraagd voor de beelden worden uitgezonden. De manier waarop zint hem alleen niet omdat er ook al andere mensen hebben gekeken en hij wil niet gefilmd worden.
Denk dat daar best afspraken over te maken zijn met de tv-makers alleen niet enkel en geheel op zijn voorwaarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 09:58

Cer schreef:
Nja toch is het lastig, ik heb ook dingen waarvan ik denk 'nou dat kan ECHT niet' en die vind iemand anders weer normaal of nodig.
En ik zal ook dingen doen waarvan een ander denkt 'nou, kan dat nou niet anders'...

maar goed, wat ik in deze interessant vind is in hoeverre je dus ergens mag filmen, en dat zonder toestemming mag delen met derden (of met de hele wereld).
De klokkeluidersregeling zal gelden voor (gerechtelijk) onderzoek misschien, en niet 'ik heb stieken wat gefilmd en nu zet ik het op internet voor de hele wereld'. Of hoe zou dat gaan?
Maar stel dat iemand bij jou komt filmen met een verborgen camera, zou jouw eerste reactie dan zijn, zonder de beelden gezien te hebben ‘het zijn grote, sterke dieren, dus daar komen hulpmiddelen bij kijken’? Ik deel ook weleens een lel uit en verlies ook weleens onterecht m’n geduld, maar als iemand zou zeggen dat ze met een verborgen camera bij me gefilmd hebben, zou ik daar niet héél nerveus van worden, ondanks de mogelijkheid tot het manipuleren van beelden. En ook toen ik nog fulltime in de paarden werkte, zou ik daar geen problemen mee gehad hebben.

Het is vooral die opmerking die maakt dat ik er een vrij ongemakkelijk gevoel bij krijg, dat hij bij voorbaat al “iets” probeert goed te praten.

Dat er ogenschijnlijk geen wederhoor gepleegd is, vind ik inderdaad ook kwalijk, maar ik vind het filmen niet zo’n ramp. Hoe vaak zeggen we op Bokt wel niet tegen (ex-)grooms: “waar is je bewijs?” als mensen aangeven dat het er achter de schermen regelmatig een stuk minder chique aan toegaat dan de buitenwereld denkt? Nu is dat gedaan en is het schending van privacy — je kunt het niet allebei hebben. :+ En wie zegt dat ze niet getipt zijn door een (voormalig) werknemer? De meeste TV-zenders geven geen bakken met geld uit “in de hoop” dat ze iets kunnen filmen wat niet in de haak is.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-06-23 10:00, in het totaal 1 keer bewerkt

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 09:59

Op radio en tv hebben mensen die met paarden werken en dat verdedigen het altijd over 'samen werken met het dier' en dat het dier dat echt niet zou doen 'als het dat niet zou willen'. Maar er zijn dus wel allemaal hulpmiddelen nodig die niet in het openbaar getoond mogen worden...
Wat mij betreft gaat er op elke profstal en fokkerij een groom geheime opnames maken om de wereld te laten zien hoe paarden met hulpmiddelen worden gedwongen 'vrijwillig' mee te werken.

@Captain; hoe jij met je wilde gevaarlijke hengst Latino werkt is prachtig om te zien.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 10:04

@mkango: In de basis ja. Maar ik heb toch echt al veel te vaak beeldmateriaal totaal misbruikt zien worden met veel en veel te kort door de bocht conclusies er aan verbonden.

Ik ken legio voorbeelden van bijvoorbeeld koeien beelden. Die gewoon staan te vreten. En dan spelen ze een oogknipper van dat dier in slomo af met een zielig muziekje er onder en dan lijkt het heel wat. Dan lijkt het een in en in ongelukkig dier.

Of het vooorbeeld de mensen die beweren aan de hand van een foto te kunnen zien hoe het staat met het welzijn van een paard.

Ik heb op dezelfde manier wel eens naar beeldmateriaal van mezelf gekeken en gezien hoe mega kwetsbaar dat kan zijn. (ik zal eens kijken of ik dat nog terug kan vinden) gevonden: pol013 @ [VN] KNHS ageert tegen anti-paardensportposters

Dus op voorhand er van uitgaan dat dat wel goed komt? Nee.
Maar wellicht zijn dit wel correcte programma makers en kunnen we straks zeggen dat ze super werk afgeleverd hebben..... Ik weet het niet.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 22-06-23 10:08, in het totaal 2 keer bewerkt

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 10:04

De reacties vind ik toch wel heel typisch. Dan mag een Alberto Stegemans ook wel opdoeken, zijn programma's zijn dan ook privacyschending (zeker wanneer hij niet op een bedrijf gericht is). Dit is gewoon een vergelijkbaar programma. En het komt zeer zeker niet uit de lucht vallen. Helgstrand is vaker in het daglicht geweest met misstanden. Zowel als ruiter als zakenman. Ik verwacht ook niet dat ze zomaar even hebben besloten om dit te doen als daar geen aanleiding voor zou zijn.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 10:21

Dubbel.
Aan de ene kant is het inderdaad een inbreuk op de privacy.
Aan de andere kant vonden we het erg goed dat de zorgboerderij misstanden zo duidelijk werden.

Nadeel nu is wel worden de beelden eerlijk getoond en niet uit de context getrokken?
Want dat is ook nog wat er vaak gebeurt bij deze lui.
Of is men gaan filmen omdat men weet dat het daar zo enorm vaak fout gaat?