Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Cer schreef:Je hebt dan alsnog te maken met wet en regelgeving, denk ik..
Opnames maken op prive terrein (ongeacht wat er aan de hand is) daar zal wel iets over in een wet staan, neem ik aan?
En dan kom je in het gebied van 'wat zijn misstanden'...
Elisa2 schreef:Ja ik weet het niet..heb hem zien rijden en losrijden een paar keer bij het WK jonge dressuurpaarden en dat zag er gewoon netjes en vriendelijk uit. Ik weet van het verleden, maar toen ik hem zag reed hij in ieder geval niet meer in de rollkur methode. Wat hij thuis doet weet ik natuurlijk niet.
Het is zo lastig met dit soort zaken als je het niet met eigen ogen kunt zien vind ik, mits er overduidelijk bewijs is.
Suzanne F. schreef:Werken met paarden en met name het corrigeren en scholen gaat meestal niet met suikerklontjes en braaf. Daar heb je vaak hulpmiddelen voor nodig, voor je eigen veiligheid.
Ik heb de beelden van Helgstrand niet gezien maar ik heb zelf genoeg gezien van grote bekende stallen om hier een mening over te hebben. Niet alles was oké maar het meeste begreep ik wel. De noodzaak ervan dan.
Captain schreef:Ik heb geen idee wat er op de beelden te zien is, maar ik ben blij dat ik in die ruim 20 jaar nog nooit iets nodig heb gehad waarvan ik dacht 'goh.. als iemand dit zou zien..'
Mousmous schreef:De enige manier om misstanden aan te tonen is door het te filmen als de dader er geen erg in heeft. Helgstrand is al eerder in opspraak geweest, zou ook fraude hebben gepleegd. Het is geen fris mannetje. En dat ie en publique netjes losrijdt lijkt me logisch, hij zit niet op nog meer ellende te wachten. Beelden manipuleren valt aan te tonen door experts. Dus vanuit zijn kant gezien, mocht het volgens hem allemaal niet waar zijn en/of gemanipuleerd zijn, kan ie zo een rechtzaak aanspannen lijkt mij. Ze zullen Helgstrand niet zomaar uitgekozen hebben. Daar is al iets aan vooraf gegaan natuurlijk. Van horen zeggen kan je niets mee, dus wil je bewijs zal het aantoonbaar op beeld gezet moeten worden. Ik vind het dan ook prima dat dit gedaan is.
Mousmous schreef:Ik weet zeker dat jij ook het verschil ziet van een paard dat naar een vlieg slaat of naar een spoor of zweep
Cer schreef:Maar stel dat iemand bij jou komt filmen met een verborgen camera, zou jouw eerste reactie dan zijn, zonder de beelden gezien te hebben ‘het zijn grote, sterke dieren, dus daar komen hulpmiddelen bij kijken’? Ik deel ook weleens een lel uit en verlies ook weleens onterecht m’n geduld, maar als iemand zou zeggen dat ze met een verborgen camera bij me gefilmd hebben, zou ik daar niet héél nerveus van worden, ondanks de mogelijkheid tot het manipuleren van beelden. En ook toen ik nog fulltime in de paarden werkte, zou ik daar geen problemen mee gehad hebben.Nja toch is het lastig, ik heb ook dingen waarvan ik denk 'nou dat kan ECHT niet' en die vind iemand anders weer normaal of nodig.
En ik zal ook dingen doen waarvan een ander denkt 'nou, kan dat nou niet anders'...
maar goed, wat ik in deze interessant vind is in hoeverre je dus ergens mag filmen, en dat zonder toestemming mag delen met derden (of met de hele wereld).
De klokkeluidersregeling zal gelden voor (gerechtelijk) onderzoek misschien, en niet 'ik heb stieken wat gefilmd en nu zet ik het op internet voor de hele wereld'. Of hoe zou dat gaan?