[Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 10:51

Ik hobbel met mijn hersenletsel nog wel.
Maar wedstrijden trainen lukt me niet meer.
Het rijden zelf stelt ook niet meer veel voor.
Daarom vind ik het juist zo enorm enorm knap dat Ayasha het wel doet.
Want dat kan niet anders dan met heel veel doorzettingsvermogen :j

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 13:02

pmarena schreef:
Goh Kath, ik vind het wel een beetje dubbel hoor :(:)

Aan de ene kant snap ik heel goed de rouw om "wat had kunnen zijn", dat iets je afgepakt werd zeg maar, en je het nu met een "mindere" situatie moet doen. En dat dat een soort constante pijn doet, letterlijk een gevoel van rouw geeft :(:)

Maar als troost hoort daar toch ook het "ondanks dat" en "naar omstandigheden" en "gelukkig nog wel" enzo bij...?

Want dat is juist om ondanks die rouw van wat niet meer kan, te kijken naar wat je nog wèl hebt en kan, "ondanks alles". Je beseft zelf toch ook steeds dat je absoluut trots kan zijn op dingen die je doet, wat je bereikt....ook al is het misschien niet van het niveau dat je voorheen had kunnen halen, niet met dezelfde perfectie, gemak, souplesse of wat dan ook. Maar dat dit nu eenmaal is hoe het is, en je trots mag zijn op wat je toch allemaal maar mooi doet en voor elkaar krijgt.

Ik denk er eigenlijk ook niet bij "ondanks je letsel" als ik zoiets zeg maar gewoon net als bij een ander :)

Het lijkt me extra zwaar eigenlijk als dan dat soort, in principe troostend bedoelde woorden, juist een vervelend gevoel geven :(:)

Je reactie is naar de ts gericht maar ik wil graag vertellen waarom dat voor mij zo vervelend is.

Zelf kijk ik echt wel naar de dingen die nog wel kunnen en geniet ik daarvan. Alleen, ik weet wat ik nog wel en niet kan. Anderen zien me over het algemeen alleen op mijn goede momenten.
Ze zien me zondag genieten van een menrit en zien de persoon die dat tenminste nog kan.

Ze zien niet hoeveel pijnstillers ik daarvoor heb moeten innemen. Ze zien me niet de volgende dag als de pijn na zo'n leuk uitje op zijn hoogtepunt is. Ze zien me niet de rest van de week door worstelen.

Hun perceptie van wat ik nog allemaal kan staat mijlen ver van de werkelijkheid. En daarom is het kwetsend voor mij als mensen dat tegen me zeggen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 14:22

Dat kan ik me voorstellen :(:)

Ik vatte hem alleen wat anders op, meer als een soort van kleinerend, betuttelend, van "ondanks de situatie" als iets dat afbreuk doet aan het behaalde resultaat zeg maar?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-23 17:02

josien_m_ schreef:
Dit is wat het nou eenmaal is.... Dat is juist het onnoembare verdriet. Het niet te bevatten, de oneindige rouw en pijn die er altijd is.
Wat je nu kunt en doet is absoluut waardevol voor jou en voor anderen. Maar dat is geen "compensatie" voor het verlies. Iedereen mag trots zijn op zichzelf, niet alleen de mensen die iets doen "ondanks" wat dan ook. Ook zonder dat infarct had je ook betekenisvol voor anderen, voor jezelf kunnen zijn. Het leven is oneerlijk en houdt geen lijstjes bij van de hoeveelheid verdriet.

Ik wil natuurlijk nergens beweren dat mensen zonder een "ondanks" niet trots mogen zijn. Ik denk ook niet dat ik dat ergens geïmpliceerd heb, dat was iig niet mijn bedoeling. Ik richt me in mijn blog nu eenmaal meer op de mensen die wel een grote verandering van zichzelf hebben moeten ondergaan. :) Het is daarbij niet de bedoeling om eender wie uit te sluiten. Natuurlijk mag iedereen trots zijn op wat ie bereikt heeft.

Maflinger_S schreef:
Hahaha, ik moest wel erg lachen om je zinnetje dat de herders er zijn voor de hobby van je man. Ik vrees dat ze het daar zelf niet zo mee eens zijn.

_O- Nou eentje toch niet. :)) :))
Maar technisch gezien zijn ze voor mijn man zijn hobby al wil ie me met de middelste op pad gaan sturen omdat ie te goed is om "niks" mee te doen maar niet met hem. _O- Als hij "dicht" zegt komt ie bij mij zitten. := :=

pmarena schreef:
Goh Kath, ik vind het wel een beetje dubbel hoor :(:)

Aan de ene kant snap ik heel goed de rouw om "wat had kunnen zijn", dat iets je afgepakt werd zeg maar, en je het nu met een "mindere" situatie moet doen. En dat dat een soort constante pijn doet, letterlijk een gevoel van rouw geeft :(:)

Maar als troost hoort daar toch ook het "ondanks dat" en "naar omstandigheden" en "gelukkig nog wel" enzo bij...?

Want dat is juist om ondanks die rouw van wat niet meer kan, te kijken naar wat je nog wèl hebt en kan, "ondanks alles". Je beseft zelf toch ook steeds dat je absoluut trots kan zijn op dingen die je doet, wat je bereikt....ook al is het misschien niet van het niveau dat je voorheen had kunnen halen, niet met dezelfde perfectie, gemak, souplesse of wat dan ook. Maar dat dit nu eenmaal is hoe het is, en je trots mag zijn op wat je toch allemaal maar mooi doet en voor elkaar krijgt.

Ik denk er eigenlijk ook niet bij "ondanks je letsel" als ik zoiets zeg maar gewoon net als bij een ander :)

Het lijkt me extra zwaar eigenlijk als dan dat soort, in principe troostend bedoelde woorden, juist een vervelend gevoel geven :(:)

Het hoort er bij, maar denk eens na bij die zinnetjes. :) Even heel gechargeerd hoor maar: als iemand een paard verliest, of een geliefde.
Zeg je dan "gelukkig leef jij nog wel?"/"gelukkkig heb je nog andere mensen/paarden."?
Of laat je die persoon rouwen om het verlies dat geleden is? Wetende dat die persoon toch wel verder gaat met het leven zij het met meer ballast nu. Je wrijft het er niet in bij elk ander verlies, waarom dan wel bij dit type verlies? Dat is een beetje het punt dat ik wil maken. :)

Ook niet iedereen ziet het overleven van een dergelijk incident als een "gelukkig". :) Voor de nabestaanden is het vaak heel simpel "gelukkig ben je er door". Mij had veel leed bespaard gebleven als ik overleden was toen ik in coma ging. Ik had dan ook veel niet meer beleefd maar dat had ik dan ook niet geweten. Dus als ik de gehele optelsom maak was het puur realistisch gezien nog steeds het makkelijkst geweest als ik overleden was. :) Dus hoezo gelukkig? Gelukkig dat ik nu 24/7 pijn heb? Gelukkig dat ik chronisch ziek ben?
Ik denk sowieso in het algemeen dat we (zowel met dieren als paarden) af moeten van (over)leven als het hoogste goed te zien. :) En dat er een algemeen besef moet komen dat sterven echt niet het ergste is dat je kan overkomen. :)

Wanneer iemand zegt "goh je doet het wel goed ondanks ... *vul hier beperking in*" dan doe je het dus niet goed. Je werk/prestatie wordt geduld omdat er rekening gehouden wordt met je beperkingen. Terwijl ik gewoon in de reguliere sport mee rijd. Ik heb om die reden ook heel lang aan niemand verteld wat er precies gebeurt was (en dat heb ik echt verbazingwekkend lang vol gehouden. :+) omdat ik niet wilde dat mijn prestaties gekeurd werden op basis van mijn beperkingen.

Uiteindelijk is het pas 5 jaar na datum echt naar buiten gekomen. :D en nog steeds zijn er mensen die er niets van weten. :D (niet iedereen in belgië zit op bokt. _O- )

sterregoud schreef:
Ik heb het paardrijden ook op moeten geven na een ongeluk met nek- en hersenletsel.
Wel nog geprobeerd maar mijn nekwervels kunnen de schokken niet meer opvangen, en ben snel te duizelig. Heb moeite met bewegen in de ruimte.
Rijd bij.v ook geen auto meer.

Het is inderdaad een rouwproces, heb mijn toen pas gekochte leren laarzen gedoneerd aan paardenopvang Soest. Die goedbedoelde opmerkingen kunnen heel pijnlijk zijn. Want nee, het komt niet meer goed. Dit is het, hier moet je mee verder.

:(:) Dit dus. :)
Ik weet dat toen ik nog operaties voor de boeg had ik daar ook wel heel bot in kon zijn als mensen zeiden "komt wel goed."
Ik durfde dan gerust te antwoorden "dan moet je met mijn chirurg gaan praten want is overtuigd van niet." :o
Zeker als je nog in de "echte" rauwe rouw fase zit, in die fase dat je nog boos bent op alles en iedereen en nog dagelijks vloekt dan is "komt wel goed" een rode lap op een stier. Voor mij was dat iig zo. :o Als ik net in mijn vingers gesneden had en het pas merkte als mijn man zei "ehm schat je bloed" of als ik een half uur naar hetzelfde winkelrek stond te staren omdat er te veel prikkels binnen kwamen om vervolgens huilend naar huis te gaan waardoor mijn man terug moest.... Op die momenten te horen krijgen "komt wel goed" .... Laten we zeggen dat dat vaak niet goed kwam. :D :D

Mijn man zei altijd "We vinden samen wel een manier." of "Samen komen we hier wel doorheen."
Hij heeft me nooit invalide laten voelen. Hij heeft me tegelijk altijd laten voelen dat ik kon rekenen op zijn hulp.
Hij besefte en beseft dat er dingen zijn die ik gewoon zelf moet doen ook al klungel ik wat meer. Simpele dingen zoals mijn paarden zelf op de camion zetten. Met jonkies doen we dat met ons twee, de paarden waar ik meer mee weg ga moeten leren copen met het feit dat het wat langer duurt voor ik ze vast heb staan. :+ Ook al zou de simpelere en snellere oplossing zijn om mijn man het te laten doen... Hij beseft dat dat het punt niet is.

DuoPenotti schreef:
Ik hobbel met mijn hersenletsel nog wel.
Maar wedstrijden trainen lukt me niet meer.
Het rijden zelf stelt ook niet meer veel voor.
Daarom vind ik het juist zo enorm enorm knap dat Ayasha het wel doet.
Want dat kan niet anders dan met heel veel doorzettingsvermogen :j

Ik denk wel dat mijn voordeel is dat ik het wedstrijd rijden niet meer zo serieus neem in die zin dat ik gerust mijn paarden mee neem als ze maar twee keer gereden zijn die week. := Dat zou ik voor mijn letsel nooit gedaan hebben maar nu kan het niet anders. En ik heb ontdekt dat ze dat elke dag rijden ook gewoon niet nodig hebben. Ook die waarvan me benadrukt was dat ie dat echt, echt, écht nodig zou hebben. Die nam ik van tijd mee als ie enkel zaterdag even los gereden was. :o

Ik heb dan natuurlijk ook geen werk meer... ik weet niet of ik nog zou kunnen rijden als ik nog werkte. Ik heb nu sinds donderdag een nieuwe jaarling op weide wiens inscharingsproces even chaotisch verliep en dat had echt een behoorlijke weerslag op me. Terwijl hem ophalen heel soepel ging en er op zich niets rampzaligs gebeurt is (boys will be boys.) maar toch was ik eigenlijk tot vandaag nog echt "uitgeput". Donderdag tot zaterdag zakte ik echt op de bank op een manier dat mijn man zei "doe maar even niets meer".. En dat waren echt geen uitzonderlijk lange dagen die ik maakte. Na een wedstrijd is het sowieso ook twee dagen niets doen. :o

Daar moet ook de ruimte voor zijn natuurlijk.. Wanneer je kinderen of werk hebt en die ruimte is er niet dan houdt het sneller op... Naast doorzettingsvermogen moeten de omstandigheden ook gewoon zo zijn dat je kan recupereren wanneer nodig... :(:)
Ik ben daar ook heel realistisch in, ik mis werken. Echt. Als ik terug kon gaan deed ik het meteen. Maar ik ben nu ook op het punt dat ik me niet zo ziek wil voelen zoals afgelopen week van te werken zodat een baas geld kan verdienen. :o Egoïstisch he?
Het helpt dat geen baas hier in belgië me nog zou willen. Dan is het ook makkelijker om dat los te laten. Zelfs via de instanties die moeten helpen met integratie vonden ze redenen om me niet te moeten aannemen (mij verzekeren kost meer dan ik op breng. :+ ). Na 8 jaar proberen zei de instantie zelf dat het 'm niet ging worden omdat ik grof gezegd meer kost dan ik op breng voor een bedrijf. :+

Percy schreef:
Je reactie is naar de ts gericht maar ik wil graag vertellen waarom dat voor mij zo vervelend is.

Zelf kijk ik echt wel naar de dingen die nog wel kunnen en geniet ik daarvan. Alleen, ik weet wat ik nog wel en niet kan. Anderen zien me over het algemeen alleen op mijn goede momenten.
Ze zien me zondag genieten van een menrit en zien de persoon die dat tenminste nog kan.

Ze zien niet hoeveel pijnstillers ik daarvoor heb moeten innemen. Ze zien me niet de volgende dag als de pijn na zo'n leuk uitje op zijn hoogtepunt is. Ze zien me niet de rest van de week door worstelen.

Hun perceptie van wat ik nog allemaal kan staat mijlen ver van de werkelijkheid. En daarom is het kwetsend voor mij als mensen dat tegen me zeggen.

Ook dit, zoals ik hierboven zei "egoïstisch van mij" omdat ik kies voor mijn passie... Maar tegelijk zien mensen ook niet hoeveel zelfs dat al kost. En dat gaat dan over iets dat je ontspant en je "wil om te leven" geeft. Niet over iets dat "moet" en "stress" geeft.

pmarena schreef:

Ik vatte hem alleen wat anders op, meer als een soort van kleinerend, betuttelend, van "ondanks de situatie" als iets dat afbreuk doet aan het behaalde resultaat zeg maar?

Ook dat. :) Een paar jaar geleden reed ik een mooie plaats op het vlaams kampioenschap. Dat is gewoon knap.. Als iemand dan zegt "da's knap met een sammeke" of "da's knap met alles wat je aan de hand hebt" dóe je ook afbreuk aan de prestatie op zichzelf. :)

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 17:19

Die laatste post is éxact waar ik nu mee worstel!

3 jaar geleden 100% afgekeurd. Het begrip "chronisch progressieve ziekte" is kennelijk iets dat niet begrepen wordt. Ik kan me overmorgen dus weer bij UWV gaan verantwoorden dat het écht niet beter geworden is en niet beter kán worden.

Ik zit echt met héél veel stress dat ze zeggen: "je kunt af en toe naar je paard, dan kan je werken ook". Zij zien niet dat ik uren moet rusten als ik weer thuis ben van Jona. Dat Jona de enige reden is dat ik mentaal nog een béétje op orde ben, en het me fysiek ook goed doet (soort van passieve fysio).
Kan ik 2 uurtjes per dag werken? Misschien. Ik weet het niet. Wat ik wel weet is dat ik dan heel mijn leven moet opgeven en dan enkel nog leef voor mijn werk.

Ik wíl wel werken, ik ben echt opgevoed met een werkmentaliteit, dat maakt het mentaal lastiger. Ik ben nu op het punt dat ik er vrede mee heb dat het niet meer kan. Ik hoop oprecht dat UWV me die vrede laat houden, daar ben ik echt doodsbenauwd voor...

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 17:29

Succes. Zo zenuwslopend.

Uwv heeft mij er ook jaren op afgerekend dat ik paarden heb.
Want ja die kon ik verzorgen. En soms rij ik ook nog.
Dat mijn vriend ook veel doet vergeten ze voor het gemak en dat ik nu al weken heb gereden ook.

Maar zou ik 2 kinderen hebben is er wel begrip dat daarnaast niet gewerkt kan worden.
Maar dat de paarden het enige zijn waar je nog voor opstaat nee dat snappen de meeste daar niet.

Dat je een paar dagen bij moet komen van 2 uur verjaardag of uurtje stad. Dat snappen alleen maar mensen die het ook treft lijkt wel.

Hopelijk komt er bij jou ook duurzaam arbeidsongeschikt uit en laten ze je met rust.

Ik heb die rust nu. En ben er blij mee.
Maar heb ook gehuild. Want ook toen stond er weer een vacature op mijn oude werkplek. Wat ik zo enorm graag deed. Zoveel voldoening uit kreeg. Maar gewoon niet vol kon houden.
Dan ga je idd door rouw.

En als mensen vragen wat doe jij voor werk? Dan weet ik nog steeds niet wat te antwoorden...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 17:35

Ayasha schreef:
pmarena schreef:

Ook dat. :) Een paar jaar geleden reed ik een mooie plaats op het vlaams kampioenschap. Dat is gewoon knap.. Als iemand dan zegt "da's knap met een sammeke" of "da's knap met alles wat je aan de hand hebt" dóe je ook afbreuk aan de prestatie op zichzelf. :)

Nee joh dat vind ik niet, met die voorbeelden geven mensen toch juist aan dat ze het EXTRA knap vinden :j

De "da's knap" voor de prestatie an sich, van het op die mooie plaats eindigen.
Maar nog EXTRA knap met een Sammeke. Want dat is het toch ook? Het is niet bepaald een paardje waar iedereen op wegrijdt.
De kwaliteit zit er in maar maar JIJ haalt dat beste in hem naar boven, super knap, want minstens 99 van de 100 ruiters zouden je dat niet nadoen met Sam of die andere theemutsen, JIJ bent degene die keihard aan die band heeft gewerkt en die dieren genoeg aanvoelt om er het beste uit te kunnen halen +:)+

Of met alles wat je aan de hand hebt. Wat dat dan ook is op dat moment. Dat kan ook zijn dat iemand zijn teen heel lelijk heeft gestoten, bij wijze van spreken :=

Je gevoel is natuurlijk je gevoel en dat mag er altijd zijn, daar probeer ik geen afbreuk aan te doen hoor.
Maar ik zou het je wel gunnen als je zo'n opmerking niet als, zeg maar, kleinerend zou voelen maar juist als extra bewonderend want zo zijn ze bedoeld volgens mij :j

E4D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 19:45

Wat een pijnlijk, gevoelig, maar ook heftig blog! Ik kan mij heel goed voorstellen dat het "ondanks" soms heel verkeerd overkomt. Het is goed bedoelt maar het zou op mij ook de reactie oproepen "ik ben niet mijn ziekte/ongeluk". Natuurlijk heeft het veel invloed op je en wordt je niet meer de oude maar je wilt gezien worden als een volwaardig mens, als jij. Als alles dan steeds weer gerefereerd aan die ziekte of het ongeluk dan zou dat voor mij voelen alsof ze dat eerst zien ipv jou als persoon.
Klinkt dat herkenbaar? Of ervaar jij het anders?

Overigens als ik jouw blogs en posts zie en lees dan zie ik een heel ander beeld. Ik zie iemand die met paarden die door anderen als onhandelbaar, onbetrouwbaar of iets dergelijks hele mooie resultaten kan bereiken. Dat bedoel ik overigens niet verkeerd maar de band die jij hebt met je paarden is voor mij iets heel bijzonders. Nu biedt je ook hengsten en ruinen een plek waar ze samen kunnen opgroeien, volgens mij is daar heel veel behoefte aan en jij kan daarin voorzien! :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-23 20:57

E4D schreef:
Wat een pijnlijk, gevoelig, maar ook heftig blog! Ik kan mij heel goed voorstellen dat het "ondanks" soms heel verkeerd overkomt. Het is goed bedoelt maar het zou op mij ook de reactie oproepen "ik ben niet mijn ziekte/ongeluk". Natuurlijk heeft het veel invloed op je en wordt je niet meer de oude maar je wilt gezien worden als een volwaardig mens, als jij. Als alles dan steeds weer gerefereerd aan die ziekte of het ongeluk dan zou dat voor mij voelen alsof ze dat eerst zien ipv jou als persoon.
Klinkt dat herkenbaar? Of ervaar jij het anders?

Overigens als ik jouw blogs en posts zie en lees dan zie ik een heel ander beeld. Ik zie iemand die met paarden die door anderen als onhandelbaar, onbetrouwbaar of iets dergelijks hele mooie resultaten kan bereiken. Dat bedoel ik overigens niet verkeerd maar de band die jij hebt met je paarden is voor mij iets heel bijzonders. Nu biedt je ook hengsten en ruinen een plek waar ze samen kunnen opgroeien, volgens mij is daar heel veel behoefte aan en jij kan daarin voorzien! :j

Jij omschrijft het inderdaad heel duidelijk waarom ik (en ik denk velen met mij) moeite hebben met de "ondanks alles". Het is een stukje rebelleren tegen de beperking denk ik. Een stukje blijven vast houden aan wat je nog hebt van jezelf als persoon.

Dankjewel voor het grote compliment. :o Ik probeer met alle paarden waarmee ik werk ook een connectie te krijgen. Ik wil dat ze me vertrouwen en dat ze het willen doen. Ik dwing eigenlijk niks af. Ik kan me niet herinneren dat ik sinds mijn infarct nog een paard heb proberen te "overbluffen". En zeker jonge paarden die uit hun vertrouwde omgeving gehaald worden reageren daar heel goed op. Natuurlijk moet je met hengsten wel eens kordater reageren maar door kort op de bal te spelen kan ik eigenlijk alle heren met een gebaar en een stemcommando doen dimmen/wegsturen. :+ De nieuwste aanwinst reageert daar ook al op en die eigenaresse is vrij onervaren (dit geeft ze zelf toe trouwens, ze hoopt met/bij mij meer ervaring op te doen met haar veulen) en die zei de eerste keer "die luisteren naar hun naam?"
Eh ja. :+ De jouwe ook over een maandje ofzo afhankelijk van hoe slim ie is. :D
Haar veulen is een heel gevoelig paard dat al een hele goede opvoeding gehad heeft dus ik verwacht dat die heel snel gaat op pikken wat mag en wat niet. En als je ze zo kort houdt en duidelijk blijft in je grenzen dan moet je eigenlijk zelden bruut worden.

Ik heb die fout met Rêve gemaakt waardoor ik met haar wel op een gegeven moment even ruzie gehad heb. En die wil ik niet opnieuw maken. Desalniettemin is Rêve dan weer wel heel rustig zadelmak gemaakt en door gereden en met veel vertrouwen en dat merken we nu ook als we haar meenemen... Rêve is "thuis" zolang ze ons bij zicht heeft. <3 Ik kan Rêve ook echt alleen maar als een heel loyaal en betrouwbaar paard ervaren. :+: Degene die toen ze vier was zei dat ze me zou verongelukken is recent op wedstrijd komen kijken en had nog het lef om weinig opbouwende kritiek te geven... :o :o Ik heb graag opbouwende kritiek... Maar iemand die mij en mijn paard behandeld heeft zoals zij gedaan heeft, die me eigenlijk onder druk gezet heeft om het dier te verkopen en toen ik dat niet deed me er uit gezet heeft die daarna als ze gewoon een fijn rijpaard blijkt geworden te zijn nog gaat muggenziften... Er is een momentje geweest dat ik niet zo taktvol duidelijk gemaakt heb dat ik geen nood meer heb aan haar bevestiging. :o :o

Ik reageer morgen even op de rest. Beetje lange dag vandaag en voel me niet zo lekker. :o Maar pmarena: E4D legt het heel mooi bloot waarom ik er wat moeite mee heb ook al weet ik dat het goed bedoelt is. Ik kan dat nu ook wel meer loslaten maar in de begin periode was dat heel moeilijk.

WesterGinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 21:02

Respect. Dank voor je verhaal.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 21:05

Bedankt voor het delen. Heel vaak is het toch lezen en wel in je hoofd de erkenning geven, maar dat is nu niet genoeg. Dus nogmaals, bedankt voor het delen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-23 23:51

pmarena schreef:
Nee joh dat vind ik niet, met die voorbeelden geven mensen toch juist aan dat ze het EXTRA knap vinden :j

De "da's knap" voor de prestatie an sich, van het op die mooie plaats eindigen.
Maar nog EXTRA knap met een Sammeke. Want dat is het toch ook? Het is niet bepaald een paardje waar iedereen op wegrijdt.
De kwaliteit zit er in maar maar JIJ haalt dat beste in hem naar boven, super knap, want minstens 99 van de 100 ruiters zouden je dat niet nadoen met Sam of die andere theemutsen, JIJ bent degene die keihard aan die band heeft gewerkt en die dieren genoeg aanvoelt om er het beste uit te kunnen halen +:)+

Of met alles wat je aan de hand hebt. Wat dat dan ook is op dat moment. Dat kan ook zijn dat iemand zijn teen heel lelijk heeft gestoten, bij wijze van spreken :=

Je gevoel is natuurlijk je gevoel en dat mag er altijd zijn, daar probeer ik geen afbreuk aan te doen hoor.
Maar ik zou het je wel gunnen als je zo'n opmerking niet als, zeg maar, kleinerend zou voelen maar juist als extra bewonderend want zo zijn ze bedoeld volgens mij :j

Slaap wil niet komen dus kan net zo goed reageren. :+

Ik begrijp wel dat het goed bedoelt is maar soms voelt het idd zoals E4D zegt dat eerst mijn beperkingen gezien worden. Dat kan een ide zijn van mij hoor. Het is ook vooral op mindere dagen (als ik dus al aan mezelf twijfel). Ik weet wel dat het zo niet bedoelt wordt maar als ik dan al worstel dan denk ik soms ‘zie je wel, zij zien het ook.’

Sammie… Sammie is mijn unieke geval… Ik vrees dat zijn pensioen permanent gaat blijven maar ik wil hem thuis houden… Hij hoort bij mij..; :o We hebben net nog staan knuffelen op zijn Sam’s. (Dan legt hij zijn neus tegen mijn hals/kaak en ademt hij diep in en uit terwijl ik hem zachtjes aai over zijn kaak en hals.)
Hij heeft elke dag even zo’n momentje nodig. :+: en ik ontspan dan ook spontaan. Nee… Sam blijft kortbij tot de dood ons scheidt ook al betekent dat een kleine verbouwing in de nabije toekomst om paarden die zadelmak gemaakt moeten worden een stal te bieden. :)) :=
(Mijn man is mooi klaar met ons. _O-)

Narcissa schreef:
Die laatste post is éxact waar ik nu mee worstel!

3 jaar geleden 100% afgekeurd. Het begrip "chronisch progressieve ziekte" is kennelijk iets dat niet begrepen wordt. Ik kan me overmorgen dus weer bij UWV gaan verantwoorden dat het écht niet beter geworden is en niet beter kán worden.

Ik zit echt met héél veel stress dat ze zeggen: "je kunt af en toe naar je paard, dan kan je werken ook". Zij zien niet dat ik uren moet rusten als ik weer thuis ben van Jona. Dat Jona de enige reden is dat ik mentaal nog een béétje op orde ben, en het me fysiek ook goed doet (soort van passieve fysio).
Kan ik 2 uurtjes per dag werken? Misschien. Ik weet het niet. Wat ik wel weet is dat ik dan heel mijn leven moet opgeven en dan enkel nog leef voor mijn werk.

Ik wíl wel werken, ik ben echt opgevoed met een werkmentaliteit, dat maakt het mentaal lastiger. Ik ben nu op het punt dat ik er vrede mee heb dat het niet meer kan. Ik hoop oprecht dat UWV me die vrede laat houden, daar ben ik echt doodsbenauwd voor...

Ook hier heeft het echt meer dan 10 jaar geduurd. Ik ben nu aan het afwachten of ik nog op controle moet. Vorig jaar (11 jaar na datum dus) wel nog een gesprek gehad maar ook ik heb een progressieve aandoening waarvan ze nog niet weten waarom ze zich zo snel verspreid. ( ze hoort niet te doen wat ze nu doet dus of de diagnose is mis of ze volgt de regels niet. :+)
Elke scan is slechter dan de vorige maar het ging niet in die koppen dat het in het allerbeste geval zou stabiliseren áls ze vinden wat het is en kunnen handelen. Dat hersenletsel na 10 aar ook niet meer beter wordt is ook iets dat moeizaam er in gaat. :roll: en je moet dan beleefd domme vragen blijven antwoorden want je bent afhankelijk van ze. :x :x

Dit jaar heb ik nog geen oproep gehad maar wat niet is kan nog komen…
Ik begrijp jouw standpunt ook. Het is niet ‘niet willen’. Het is na jaren strijden met jezelf moeten accepteren dat het niet kan… als je leeft om te werken dan maak je jezelf nog meer kapot… Ik mis het werken ook. Het nuttig zijn… maar binnen de huidige maatschappij en de eisen die gesteld worden zelfs aan vrijwilligers is het gewoon vragen om in te storten… als ik na een wedstrijd een week niet kan neemt mijn man het even over. Als ik zoals met het nieuwe veulen even door mijn reserves heen zit rijdt hij met me mee en helpt. Het zware werk doet hij ook. (Weide onderhoud.) Maar zie dat maar eens te regelen met een werkgever. Ik kan nu niet zeggen hoe ik me morgen voel en of ik tot meer in staat ben dan met veel moeite de basis zorg te geven. Ik kan niet voorspellen of ik zondag fit ben voor wedstrijd laat indien niet meld ik af en is niemand boos of in de steek gelaten. (En dat is al gebeurt). Maar met eender welke vorm van werk, zelfs vrijwilligers willen ze iig hier niet meer tenzij je regelmaat kan bieden. Dat kan ik niet.

Ik begrijp jouw stress en angst want ik weet hoe onmogelijk het is om mensen bovenstaande duidelijk te maken als ze het niet ervaren…. Ik begrijp ook écht niet hoe mensen het systeem kunnen uit buiten. Misschien is het probleem te eerlijk zijn. :+

DuoPenotti schreef:
Succes. Zo zenuwslopend.

Uwv heeft mij er ook jaren op afgerekend dat ik paarden heb.
Want ja die kon ik verzorgen. En soms rij ik ook nog.
Dat mijn vriend ook veel doet vergeten ze voor het gemak en dat ik nu al weken heb gereden ook.

Maar zou ik 2 kinderen hebben is er wel begrip dat daarnaast niet gewerkt kan worden.
Maar dat de paarden het enige zijn waar je nog voor opstaat nee dat snappen de meeste daar niet.

Dat je een paar dagen bij moet komen van 2 uur verjaardag of uurtje stad. Dat snappen alleen maar mensen die het ook treft lijkt wel.

Hopelijk komt er bij jou ook duurzaam arbeidsongeschikt uit en laten ze je met rust.

Ik heb die rust nu. En ben er blij mee.
Maar heb ook gehuild. Want ook toen stond er weer een vacature op mijn oude werkplek. Wat ik zo enorm graag deed. Zoveel voldoening uit kreeg. Maar gewoon niet vol kon houden.
Dan ga je idd door rouw.

En als mensen vragen wat doe jij voor werk? Dan weet ik nog steeds niet wat te antwoorden...

Dit…. Ook hier worstel ik nog mee. Ik heb zelfs nog een tijd gestudeerd via afstandsonderwijs voor ik me realiseerde dat me dat echt geen werk ging op leveren. :o

Maar ook ik heb nog steeds geen antwoord op die vraag behalve ‘geen’. Meestal op een toon die een waarschuwing lijkt te bevatten. Ze worden iig snel voorzichtiger als ik antwoord. :+

Ik wil het gerust uit leggen maar wel alleen als de andere partij ook wil luisteren.

WesterGinger schreef:
Respect. Dank voor je verhaal.

:+:

quote="Pantykous"]Bedankt voor het delen. Heel vaak is het toch lezen en wel in je hoofd de erkenning geven, maar dat is nu niet genoeg. Dus nogmaals, bedankt voor het delen.[/quote]
<3 dankjewel voor jouw reactie

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 00:36

Wat heb je dit rauw en eerlijk beschreven.
Ik ga niet zeggen ondanks alles, er is je iets ontnomen waar je terecht om rouwt.
En dat mag er zijn.

Vandaag lees ik dit na ophalen van een migraineremmer, clusterhoofdpijn 24/7.
Ik heb mijn nieuwe kans mijn been in gespoten.
Mijn gezicht klopte niet meer, ‘scheel van de hoofdpijn’ grapte een lieve bekende.
Want het middel slaat zichtbaar aan.

Daarbij is een deel nooit te herstellen, en wat jij zegt dat mag pijn doen!
Dat wegproppen van wie je ooit was en weer wil zijn, kan niet dus moet je eraan geloven.
Ik heb stom voorbeeld een stapel oudere druk studieboeken fysio gekocht via marktplaats.
Dat wilde ik studeren eventueel maar voordat het zover was ging het fout.

Als de dood ben ik dat ik het niet kan of snap.
Vroeger had dat geen punt geweest, en dat doet gewoon ontzettend veel pijn.
Nu ga ik op mijn manier proberen te leren, maar ik zal een fikse drempel over moeten.

Namelijk accepteren dat ik niet na 1x lezen het snap, en erg snel moe ben.
Waar ik vroeger uren focus had, en net als jij een spierbundel, moet ik nu vanaf nul starten.

Dat mág pijn doen.
Ik kreeg de kütopmerking met mijn noodzakelijke pijnstilling: zo word je niet oud.
Van een nitwit die het duidelijk niet snapt.
Mijn vriend draaide het om: ik vind het een wonder dat je al zo oud geworden bent. <3
En je bent goed zoals je bent, het is niet terug te draaien en wees trots op wat wel lukt. :+:

Dat had ik nodig toen, je bent echt een diehard.
Gewoon een diehard en niks noppes nada ondanks alles je hebt het zélf gedaan.
En ik benijd je dat het rijden weer lukt, en vraag me wel eens af: stel ik me niet aan?
Antwoord vandaag bleef nee, de medicatie sloeg snel aan en heel wat tranen zijn gevallen.

En die mogen er zijn.
Dapper dat je het bekeken hebt en dat stukje ‘ik haat dat ik nog leef’ als alles tegen zit.
Dat heb ik geaccepteert, ik voel dat dan even en stop het niet meer weg.
Niet alles hoeven we mooier te maken dan het is ben ik voor mezelf achter.
En wie wel in elk vogeltje of vlindertje een hele dag intens geluk haalt: ik heb dat niet en dat is gewoon okee.
Jezelf in ongewenste hokjes laten proppen maakt je niet gelukkiger dus doe dat vooral niet.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 07:01

Een verhelderende column. Wat beschrijf je dat goed, TS!
Deze vorm van rouw heeft ook een naam, n.l. levend verlies
Laatst bijgewerkt door senna21 op 20-06-23 07:34, in het totaal 1 keer bewerkt

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 07:29

Herkenbaar :( ik kan het allemaal niet zo goed verwoorden en kan er ook nog niet aan dat ik niet de dingen kan doen waar ik zo lang voor geknokt heb.