Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Elisa2 schreef:Zou fijn zijn als dat allemaal wat minder star en bureaucratisch zou zijn.

Elisa2 schreef:https://scientias.nl/bomen-planten-om-h ... o%20koeler.
Bomen helpen zeker wel tegen de opwarming van de Aarde, dus zou mooi dubbel winst zijn.
. 

Elisa2 schreef:Vond het ook bijzonder dat in het Covid jaar waar in er niet/ minder gevlogen werd de zomer in eens een stuk koeler was.
, baseer mijn uitspraken liever op boeken
. ElCid schreef:Elisa2 schreef:Vond het ook bijzonder dat in het Covid jaar waar in er niet/ minder gevlogen werd de zomer in eens een stuk koeler was.
Vergeleken waarmee? Er waren voor die tijd genoeg "koele" zomers en ook hele hete en dat zal ook wel zo blijven. We hadden nu een uitzonderlijk koel ( zeg maar ijskoud!) voorjaar en een hele normale zomer, niks overdreven heet aan, wel droog maar dat schijnt volgende week te veranderen. En dat droge kan weer voortkomen uit El Nino. Zoiets moet je toch echt over een veel langere periode uitrekken en niet baseren op 1 of 2 jaar.
Ik ben niet zo van de VARA ( of andere Main stream media)![]()
.
) ook hele hete zomers herinneren. Maar goed daarvoor zou er een statistiek bij gepakt moeten worden ( die overigens genoeg te vinden zijn
). Citaat:Wat is de langste hittegolf in Nederland?
De langste hittegolf ooit in Nederland was in 1975. Met maar liefst achttien zomerse dagen op rij, waarvan er zes tropisch waren, was het flink zweten. Een jaar later, in de zomer van 1976, was het opnieuw bloedheet. De hittegolf duurde toen zeventien dagen en telde tien tropische dagen.21 feb 2023
Esther schreef:ElCid schreef:
Vergeleken waarmee? Er waren voor die tijd genoeg "koele" zomers en ook hele hete en dat zal ook wel zo blijven. We hadden nu een uitzonderlijk koel ( zeg maar ijskoud!) voorjaar en een hele normale zomer, niks overdreven heet aan, wel droog maar dat schijnt volgende week te veranderen. En dat droge kan weer voortkomen uit El Nino. Zoiets moet je toch echt over een veel langere periode uitrekken en niet baseren op 1 of 2 jaar.
Ik ben niet zo van de VARA ( of andere Main stream media)![]()
.
Sinds grofweg een jaar of 10 hebben we van die hete zomers, ik kan me van voor die tijd niet zulke hete zomers meer herinneren, hoogstens 1976. Ook de droogte ken ik niet van voorheen, het regende regelmatig in de zomer, weerbericht moest altijd in de gaten gehouden worden of er gehooid kon worden, of het lang genoeg droog bleef. En meestal op de dag dat er onweer losbarstte stond je op de hele benauwde hooizolder omdat het hooi snel naar binnen moest.
Het is hier in de Achterhoek nu al een aantal jaren gewoon kurkdroog in de zomer, gewoon geen regen de hele zomer.