NVWA maakt werkinstructie welzijn paarden openbaar

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 13:17

Wil wel nog een aanvulling doen dat ik het wel belangrijk vindt dat een dier in de wei kan schuilen tegen extreme weersinvloeden en zou het een pre vinden als gemeentes willen meekijken/denken wat er wel kan en hoe dit past in de omgeving.

boeflover

Re: NVWA maakt werkinstructie welzijn paarden openbaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 21:08

Het zou idd goed zijn als gemeente niet standaard nee zeggen maar een optie bieden om in ieder geval te beoordelen of een schuilstal mag of niet. Ik snap best dat het op sommige plekken ongewenst is en ze de polder niet willen verkrotten.
Een tijdelijke schuilplek als een schaduwdoek lijkt me weinig problemen geven voor de zomermaanden.
Verder denk ik dat op veel plekken prima bomen en hagen gepland kunnen worden om wat schaduw te bieden, dat duurt uiteraard wel even voor je echt goed effect hebt maar als je niet start met planten komt die schaduw er nooit.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 07:44

Het zou handig zijn als de gemeente inderdaad ook mee denkt over schaduwplekken bij een perceel met de vergunning om dieren te houden. Meer bomen zou een mooie optie zijn, ook tegen de opwarming van de aarde. Ik zie zelf ook geen probleem met een tijdelijke schaduwplek creeren. Zou fijn zijn als dat allemaal wat minder star en bureaucratisch zou zijn.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 08:14

Elisa2 schreef:
Zou fijn zijn als dat allemaal wat minder star en bureaucratisch zou zijn.

Dat is dus net het probleem; Nederland gaat aan de top in star en bureaucratisch zijn. Problemen oplossen gebeurt hier nooit, wel klagen en nieuwe, onuitvoerbare, regeltjes bedenken. En dan vervolgens met de vinger gaan wijzen naar de mensen en dieren die door die regeltjes in het nauw komen.

Deze discussie woedt al jaren, zonder dat er enige oplossing wordt geboden.

En schuilstallen en bomen zullen overigens niks doen tegen "de opwarming van de aarde" .................

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 08:23

Dat bomen en tijdelijke schaduwdoeken niet mogen vind ik ook erg raar.
Maar bouwwerken vind ik wel wat anders.

Zeker bomen. Daar kunnen er niet genoeg van zijn lijkt mij.
Nadeel de huidige paarden hebben er niets aan. Voordat dat flink schaduw geeft ben je heel wat jaren verder.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 09:10

Maar ik vraag me af hoe moeilijk er over schaduw doek wordt gedaan tijdens hete dagen. Afbreken als 't weer kouder wordt, of gaat regenen, opzetten als 't weer zoals nu wordt. Maar dat op en affen is waarschijnlijk ook iets dat sommige paardeneigenaren weer lastig (of teveel werk) vinden

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 09:15

Dat denk ik ook. :j

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 12:12

https://scientias.nl/bomen-planten-om-h ... o%20koeler.

Bomen helpen zeker wel tegen de opwarming van de Aarde, dus zou mooi dubbel winst zijn. :-)

Als ik in zo'n situatie zou zitten zou ik gewoon en schaduwdoek ophangen trouwens, zou echt niet gaan wachten of de gemeente ja of nee zegt. Sowieso voordat je antwoord hebt is de zomer dan alweer voorbij...

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 12:24

Elisa2 schreef:
https://scientias.nl/bomen-planten-om-h ... o%20koeler.

Bomen helpen zeker wel tegen de opwarming van de Aarde, dus zou mooi dubbel winst zijn. :-)

Waarom wordt er dan zoveel gekapt? Een enkele boom hier of daar doet niets, en het duurt ook jaren voordat die groot genoeg is.

Dus misschien eerst eens beginnen met bossen en bospercelen laten staan i.p.v. die kappen en dan gaan klagen dat het "opeens" zo warm is en er geen schaduw meer is.

Overigens warmt de aarde niet op ( en al zeker niet door wat wij wel of niet doen)..........maar dat is een andere discussie :o .

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 12:32

Nou dat snap ik ook niet waarom ze zoveel kappen..behalve dat er helaas nog steeds veel geld betaald wordt voor een boom. Ik ben dus ook echt voor meer bossen en bospercelen en minder bebouwing.

Eeuwen geleden in Amerika kwam er zelfs een kleine ijstijd nadat de natives zo uitgedund waren door ziekte en verdrijving dat hun akkers weer bossen werden. De hele temperatuur ging daardoor naar beneden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 12:37

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 13:51

Nouja ik vind dat dus ook een erg zorgelijke ontwikkeling...

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 19:57

Elisa2 schreef:
Eeuwen geleden in Amerika kwam er zelfs een kleine ijstijd nadat de natives zo uitgedund waren door ziekte en verdrijving dat hun akkers weer bossen werden. De hele temperatuur ging daardoor naar beneden.

Er wordt zelfs al gesuggereerd dat we richting een nieuwe IJstijd gaan........

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 08:07

Het zou kunnen, volgens mij begint er voor een ijstijd altijd een opwarming van de Aarde. Tenminste in het verleden van wat ik gezien/ geleerd heb uit de geschiedenis. Maar dat zullen de geleerden vast beter weten dan ik. :-)

Zelf denk ik wel dat er voor een ijstijd en afkoeling van de Aarde meer bomen/ groen en natuur etc. nodig zijn. Maar dat is puur gevoelsmatig.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 08:46

Die ijstijd wordt niet veroorzaakt door meer bomen of natuur, voor zover ik weet maar is puur een natuurlijk fenomeen waar wij als mens geen enkele invloed op kunnen of zullen uitoefenen; er zijn gelukkig nog bossen genoeg wereldwijd ( al wordt er ook hard aan gewerkt om die te laten verdwijnen...........) en vooral Nederland marcheert weer voorop in de kaalslag dus dat zal geen enkele invloed hebben, als dat al mogelijk zou zijn, op het klimaat: het zorgt wel voor minder schaduw en minder afkoeling op plekken waar bomen staan. De huidige warmte/ droogte en grilligheid in temperaturen wordt veroorzaakt door El Nino en/of La Nina die eens in de zoveel jaar voor dit soort fenomenen zorgen over grote delen van de wereld. Dat doen ze al eeuwen en ook zonder enige beïnvloeding door menselijk handelen.

We zullen als mensen eens moeten berusten dat we niet alles ( kunnen) beïnvloeden en al zeker de natuur/ het klimaat niet; dat is een soort merkwaardige arrogantie van het dier Mens. Ja, we maken veel kapot en vervuilen maar de natuur krabbelt wel weer op, goedschiks of kwaadschiks.

We zullen moeten afwachten......................

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 12:00

https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/e ... ijstijd-in

Ik zal het ongetwijfeld ook niet goed uit leggen, ik baseerde mij op bovenstaand artikel. Ik denk wel dat mensen invloed hebben, de industriele revolutie, de kaalslag en meer verstedelijking.

Vond het ook bijzonder dat in het Covid jaar waar in er niet/ minder gevlogen werd de zomer in eens een stuk koeler was.

Maar goed, ieder z'n mening :-)

El Nino en El Nina ben ik ook bekend mee, de stromingen waar de mens inderdaad geen invloed op heeft.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 15:27

Elisa2 schreef:
Vond het ook bijzonder dat in het Covid jaar waar in er niet/ minder gevlogen werd de zomer in eens een stuk koeler was.

Vergeleken waarmee? Er waren voor die tijd genoeg "koele" zomers en ook hele hete en dat zal ook wel zo blijven. We hadden nu een uitzonderlijk koel ( zeg maar ijskoud!) voorjaar en een hele normale zomer, niks overdreven heet aan, wel droog maar dat schijnt volgende week te veranderen. En dat droge kan weer voortkomen uit El Nino. Zoiets moet je toch echt over een veel langere periode uitrekken en niet baseren op 1 of 2 jaar.

Ik ben niet zo van de VARA ( of andere Main stream media) :o :) , baseer mijn uitspraken liever op boeken :D .

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 16:19

Pak dan meteen de onderzoeksrapporten, zijn er ook zat van en nog al eens gratis ook. Ook als je de schommelingen van el nino en la nina wegstreept en enkel naar de gemiddelde over 20-30 jaar kijkt of zelfs over 100 jaar, dan stijgt dat gemiddelde. En gebaseerd op al die onderzoeken die ook door maar dat gebeurde eerder ook al groep gebruikt om cijfers te quoten. Ook de neezeggers gebruiken de zelfde cijfers die er dankzij de er veranderd wel degelijk wat groep onderzocht zijn. Als er iets veranderd over een periode van zo'n duizend jaar kan veel zich aanpassen, maar hier kijken we naar een kleine honderd of 1/10e van die tijd voor die veranderingen. En dat nog eens bovenop een hele lading andere mensenidioterie waar OOK niet genoeg aan gedaan zal worden.

En als je het hebt over langere periodes. Vergelijking is met tijdblok 1850-1900.
Laatste rapport van WMO (World Meteorological Organization)
https://library.wmo.int/doc_num.php?explnum_id=11629

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 17:42

ElCid schreef:
Elisa2 schreef:

Vergeleken waarmee? Er waren voor die tijd genoeg "koele" zomers en ook hele hete en dat zal ook wel zo blijven. We hadden nu een uitzonderlijk koel ( zeg maar ijskoud!) voorjaar en een hele normale zomer, niks overdreven heet aan, wel droog maar dat schijnt volgende week te veranderen. En dat droge kan weer voortkomen uit El Nino. Zoiets moet je toch echt over een veel langere periode uitrekken en niet baseren op 1 of 2 jaar.

Ik ben niet zo van de VARA ( of andere Main stream media) :o :) , baseer mijn uitspraken liever op boeken :D .

Sinds grofweg een jaar of 10 hebben we van die hete zomers, ik kan me van voor die tijd niet zulke hete zomers meer herinneren, hoogstens 1976. Ook de droogte ken ik niet van voorheen, het regende regelmatig in de zomer, weerbericht moest altijd in de gaten gehouden worden of er gehooid kon worden, of het lang genoeg droog bleef. En meestal op de dag dat er onweer losbarstte stond je op de hele benauwde hooizolder omdat het hooi snel naar binnen moest.
Het is hier in de Achterhoek nu al een aantal jaren gewoon kurkdroog in de zomer, gewoon geen regen de hele zomer.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 17:50

Ik kan me anders van "vroeger" ( en dat is toch echt wel meer dan 10 jaar terug :o ) ook hele hete zomers herinneren. Maar goed daarvoor zou er een statistiek bij gepakt moeten worden ( die overigens genoeg te vinden zijn ;-) ).
Maar zelfs dan; we gaan er niks aan veranderen...........dat kunnen we simpelweg niet en dat hebben we, ondanks, verwoede pogingen ook nooit kunnen doen; ten goede of ten kwade.
In 1975 werd bijv. 1 van de langste hittegolven gemeten en in 1976 was het ook goed warm:

Citaat:
Wat is de langste hittegolf in Nederland?
De langste hittegolf ooit in Nederland was in 1975. Met maar liefst achttien zomerse dagen op rij, waarvan er zes tropisch waren, was het flink zweten. Een jaar later, in de zomer van 1976, was het opnieuw bloedheet. De hittegolf duurde toen zeventien dagen en telde tien tropische dagen.21 feb 2023

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 18:54

Esther schreef:
ElCid schreef:

Sinds grofweg een jaar of 10 hebben we van die hete zomers, ik kan me van voor die tijd niet zulke hete zomers meer herinneren, hoogstens 1976. Ook de droogte ken ik niet van voorheen, het regende regelmatig in de zomer, weerbericht moest altijd in de gaten gehouden worden of er gehooid kon worden, of het lang genoeg droog bleef. En meestal op de dag dat er onweer losbarstte stond je op de hele benauwde hooizolder omdat het hooi snel naar binnen moest.
Het is hier in de Achterhoek nu al een aantal jaren gewoon kurkdroog in de zomer, gewoon geen regen de hele zomer.

Is ook mijn herinnering, er kwam eerst gewoon echt lente en in de zomer was het nooit drie weken 25 graden zonder regen. 27/28 graden was al uitzonderlijk heet. Mijn ouders gingen altijd drie weken naar Zuid Frankrijk voor de zon waar het dan rond de 30 graden was.

Op af en toe een uitzondering na, 2005 was volgens mij ook zo,n lange hete zomer.

Dit jaar was eindelijk gewoon weer een normale lente.