Rob de Vlieger reageert op berichtgeving Dier en Recht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 11:10

nikkel schreef:
Nu moet ik er duidelijk bij zeggen, de foto die op de website staat van een draver met een open mond oogt ook niet heel lekker. De uitzondering die de regel bevestigd. https://www.dierenrecht.nl/

Nouja paard heeft de mond open, maar bit wordt er niet doorheen getrokken, tong is niet blauw. Ik gok dat dit een momentopname is van een paard met veel Go die even tegengehouden wordt. Het lastige is dat foto's altijd genomen worden zonder context er bij.

TinkerTreas

Re: Rob de Vlieger reageert op berichtgeving Dier en Recht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 12:17

Ik kwam op facebook ook foto's tegen van dravers met kettingen in hun mond.
Ik kan me niet voorstellen dat die foto's hier in Nederland gemaakt zijn.
Maar ze worden wel gebruikt om mensen op te stoken tegen de drafsport.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 12:34

Ja hallo, hier kom ik even een absurd lange post schrijven haha. Ik probeer even een aantal dingen uit te leggen.

Mar_jolijn schreef:
Wat ik een gemiste kans vind, is een stukje zelfreflectie laten zien.
Dat er inderdaad dingen beter/anders moeten, maar dat daar steeds meer naar gekeken word.
Verkleinwoorden gebruiken in de uitleg over de tong banden, zoals Lusje en Strikje, maakt het niet opeens prima. Dat doet de publieke opinie geen goed vrees ik. En ja, daar hebben we mee te dealen.

Citaat:
De dierwetenschapper erkent dat paardentrainers en organisatoren verbeteringen hebben doorgevoerd, maar het is niet genoeg. Pesie pleit daarom voor een verbod.

https://www.nhnieuws.nl/nieuws/320164/m ... -deze-tijd

Wij liggen al veel langer onder een vergrootglas en mede daarom zijn er in de afgelopen 3 jaar juist enorme stappen gezet. Het probleem is, zoals je leest, dat Dier&Recht helemaal geen verbeteringen wil. Die wil een verbod.

Wist je dat zweepgebruik verboden is? En dat daar super zware boetes op staan?

Hier, een voorbeeld van de afgelopen koersweek, overigens de enige boete van alle koersen. Want je laat het wel uit je hoofd met deze bedragen.

Citaat:
Wolvega, 27 mei 2023 (aanvulling dagen te voet)
Koers 1
De pikeur R. Wester, rijder van het paard Dream Burgerheide, is bestraft met een boete van 400,- euro
en 3 wedstrijddagen, voor het bepaalde in artikel DWR 36 I (aansporen met de zweep). Recidive.
Deze straf zal op 10, 17 en 18 juni 2023 ten uitvoer worden gelegd.

Deze rijder krijgt 400 euro boete en mag 3 dagen niet meerijden met de koers.

Even de koers erbij gezocht, ik denk dat het paard 3 of 4 tikken krijgt en dat de rijder verder heel veel 'duwt'. :

Wij kregen hier een waarschuwing voor zweepgebruik, omdat hij in de laatste hoek 1 keer aangetikt word volgend de jury( zoek het even op zou ik zeggen, gaat om Ivar Charisma). Wij slaan onze paarden echt zelden, en dat gebeurde hier dus ook niet. Rijder pakt hem hier op, zoals wij dat noemen, dwz dat je hem tegen het bit oprijd. Volgens de jury moest daar ook mee opgelet worden ivm geen prettig beeld naar buiten toe.

Hoezo we zijn niet bezig met handhaving en het verbeteren van dierenwelzijn? Welke andere tak van sport heeft dit? Ik denk dus dat wij soms denken: we doen zo ons best, kijk ons echt bezig zijn met dingen verbeteren en dan zegt zo'n organisatie: doe maar een verbod.

Geef ons de kans het te verbeteren denk ik dan....

Dan de aanpassing op de kortebaan. De foto's die Dier en Recht gebruikt zijn van de oude start procedure. Paarden moesten in draf omkeren. Er is nu een nieuwe manier:

https://kortebaandraverijen.nl/geslaagd ... kortebaan/

Citaat:
De bestaande startprocedure gaat daarmee flink op de schop. Tot dit seizoen kwamen de paarden met een redelijke snelheid het startvak in, draaiden wanneer de startplaat werd afgespeeld om elkaar heen en spoten daarna van start. Het is geen geheim dat het draaien in het startvak vaak op het scherpst van de snede gebeurde, waarbij de deelnemende combinaties elkaar flink dwars konden zitten.

Diervriendelijker

Met de nieuwe van starten lijken deze problemen grotendeels tot het verleden te gaan behoren. Tijdens de eerste test op Duindigt kwamen de paarden stappend het startvak in en gaven elkaar alle tijd en ruimte om te draaien. Pas wanneer beide paarden helemaal waren omgedraaid en zich -afhankelijk van de startafstand- een twintigtal meters voor hun startpaal bevonden, werd de startplaat afgespeeld. Vanaf dat moment konden de paarden versnellen en ouderwets van start schieten

Hier de oude start procedure, dus op snelheid:

Hier de nieuwe procedure

Let even op de Go van de paarden, zonder zweep. De winnaar de 2e rit met zijn oren naar voren als hij de ander heeft ingehaald :D

Dan nog 2 dingen:

1 kettingen in de mond. In onze sport worden soms speelkettingen gebruikt. Wij hebben zelden een sperriem aan, de mond mag zo ver open als het paard wil( daardoor vind je bij ons denk ik andere foto's dan bij wel gebruik van een sperriem, wat vriendelijker is laat ik even in het midden) . Als je een onrustig paard hebt, wat zijn stress af moet vloeien, kun je een speelketting gebruiken. Deze hangt los, voor het bit. Het is mij dan ook een raadsel hoe mensen denken dat je daar mee in kan werken. Hij is bedoeld om een paard te laten kauwen en spelen met deze ketting.

Hoe kan een ketting die los voor het bit ligt inwerken? Buiten verkeerd gebruik uiteraard.

Dan nog de bodem: het is grappig dat mensen over de harde bodem beginnen. Op topsnelheid is een harde bodem veel beter voor het paard, anders vliegen zijn pezen eruit. Ook de zandbanen in onze sport zijn hard.
Als jij op het strand rengalop doet? Waar doe je dat dan? Tegen het duin aan? Of op het kneiterharde stuk tegen de zee aan?

Mar_jolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 12:42

Grappig, men probeert mìj nu te overtuigen in de vorige posts, maar dat is toch niet wat ik zeg?
Ik stel dat het een gemiste kans is op zelfreflectie in zijn antwoord op dier&recht. Wij van wc eend...
Dus zeggen dat alles goed is en meevalt inclusief verkleinwoorden, is mijn inziens precies waar we op onderuit gehaald worden.
Dat is gewoon zonde! Ik wéét dat er steeds meer controle is en het beter gaat en we moeten blijven kijken, leren en bijstellen(en dat globaal nog steeds veel beter moet, inclusief ondergetekende) alleen de gemiddelde leek weet dat niet en hoort over dat het standaard is dat een tong vastgebonden word met een panty. Als verweer is het een natte panty met een lusje en een strikje... Daar trapt de bühne slecht in vrees ik.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 12:49

Ja ik mis ook de uitleg waarom die is.

Zoals de post hierboven van Ruitje vind ik super! ik als draver leek leer hier van en kan dat dan ook beter aan andere mensen uitleggen mocht dit nodig zijn.

Eigenlijk zou op ieder punt van Dier en Recht zo'n dergelijke onderbouwing moeten komen denk ik. :-)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 12:58

Ah, ik snap je Marjolein, daar heb je inderdaad een goed punt, dat had beter geweest wel denk ik.

Mijn punt is: er is genoeg zelfreflectie in mijn sport. Waarin moet je reflecteren als hun uitleg gewoon niet klopt? Als ze foto's vanuit het buitenland of het verleden laten zien? Als ze pleitten voor een verbod omdat de dingen die je aanpakt niet voldoende zijn? Dat maakt zo'n interview lastig denk ik.

Daarnaast...

Deze man is gewoon rijder he, niet een of andere zwaar media-getrainde Dier en Recht medewerker die de hele dag de tijd heeft om het perfecte verhaal in elkaar te zetten.

Dat mensen iets niet snappen, maakt dat dan dat het fout is, of dat er niet gereflecteerd word?

Dier en Recht is al 20 keer uitgenodigd om te komen kijken, die willen het helemaal niet snappen.

Maar je hebt gelijk dat het dan aan ons is om het zo goed mogelijk uit te leggen.

Van mij mag trouwens prima de pantykous verboden worden, ik vind het onzin, ding is elastisch en zit er 5 minuten om. Als je hem goed gebruikt he! Je kan hem ook strak binden, dan is het natuurlijk vreselijk
Maar hey, als het er voor zorgt dat we onze sport mogen blijven beoefenen.

En dat is precies waar het heen gaat, dat we dingen gaan verbieden omdat Truus die op 4 hoog in een flat woont het niet snapt en wij dat dan maar gaan verbieden uit angst omdat de sport dan verboden word.

Ik weet wel 10 dingen die ik eerst zou verbieden uit mijn sport, voor de pantykous.

Maargoed, ik had eigenlijk besloten dit niet meer te doen, ben daarom ook gestopt met mijn volgtopics. Voel er niet zoveel voor om, net als vrienden van ons, ineens met paard en al bij Dier&Recht op de website te staan. En dat is Elise denk ik waar het op hangt...dat moet onze vereniging doen.

En onze vereniging zit te slapen...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 13:05

Jammer Ruitje, want ik vind jouw posts wel heel leerzaam.

Maar goed, ik begrijp ook dat je je niet kunt blijven verdedigen tegen aannames die niet waar zijn. Dat is vechten tegen de bierkaai. Maar zelf vind ik het wel heel kwalijk dat ze zoveel mensen manipuleren met hun lastercampagnes.

Er is niks mis met mensen scherp houden wbt dierenwelzijn denk ik. We moeten ook allemaal kunnen verantwoorden waarom we doen, wat we doen en blijven reflecteren. Maar ergens moeten er ook grenzen zijn wbt hoe ver het gaat bij een Dier en Recht vind ik. Want imo gaan zij vaak te ver.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 13:06

@ruitje: bedankt voor de uitleg waar die kettingen voor zijn. Ik ging er echt vanuit dat dat verboden was in Nederland.
Het ziet er natuurlijk niet vriendelijk uit, dus ze weten ook wel welke foto's ze plaatsen.

Mar_jolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 13:10

Daar heb je zeker een punt Ruitje, maar we ontkomen in al onze paardensport takken niet aan framing en de veelal leugens van groepen als dier&recht. Zeer zelden krijgen we de kans om ze van repliek te voorzien, maar inderdaad...niet iedereen is even onderlegd op dat gebied (maar weer op hele andere vlakken) dat maakt het ook oneerlijk.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 14:25

Diegene die op de sulky, bij de betreffende foto, zit is volgens mij niet Rob.

aniek1985
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 14:42

nikkel schreef:
Diegene die op de sulky, bij de betreffende foto, zit is volgens mij niet Rob.

Ik heb dat overgenomen van de startlijst. Op de sulky staat ook Team de Vlieger :)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 16:11

Het is wel Rob :)

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 16:27

Ik vind hem ook sprekend op Rob lijken :D

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 19:25

Bedankt voor de correctie.
Ik denk dat de vereniging meer aan de bak moet, om het een en ander goed uit te leggen. Het probleem zit er gewoon in, dat Dier en Recht sowieso van de draf en rensport af wil. Men zal ook absoluut niet ingaan op welke uitnodiging dan ook.