Waar komt de ophef rond het paardenwelzijn vandaan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 10:26

Elisa2 schreef:
Wat er mis is, met dit soort extreme gedachtegangen. Is dat er voorbij gegaan wordt aan dat een paard een bewegingsdier is, die voldoende beweging nodig heeft om gezond te blijven. En dat ook paarden een mentale uitdaging/ prikkel apprecieren en de meesten daarom ook met plezier werken. Mits ze goed behandeld worden uiteraard.

Dus haal je hun beweging en plezier weg, ben je dan welzijn aan het vergroten of verkleinen?

Daarbij is er ook niks mis met een beetje werken. Mijn kinderen willen ook nooit opruimen, moeten ze toch ook echt doen, zal ze in hun welzijn niks te kort doen. Een uurtje per dag wat doen "voor de kost", zal het paard echt niet schaden.

Ik merk ook dat het aan het doorslaan is. Ik heb 2 oudere merries, blij en gezond. De ene met wat dikke knieën, maar galoppeerd nog gezellig door de wei. Anonieme meldingen zorgen ervoor dat ik zo'n paard straks kan laten inslapen, wat echt 100% tegen mijn geweten in gaat.

manic

Re: Waar komt de ophef rond het paardenwelzijn vandaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 11:33

Vooropgesteld, ik vind dat mijn paarden veel buiten moeten kunnen komen met soortgenoten etc.

Maar toch vind ik het gek dat er zo enorm met 2 maten gemeten wordt.

Even uit de regelgeving huisvesting varkens… een varken van 110kg+ moet per regelgeving 1m2 leefruimte hebben.

Een kalf 220kg+ moet tenminste 1.8m2 grondoppervlak hebben (formaat vergelijkbaar met 1 persoonsbed)

Als je dat een beetje door zou trekken naar een dier van een kilo of 6-700 komt je dus ongeveer op 6-7m2 uit.

Nogmaals, /ik/ vind het niet meer dan normaal dat paarden veel buiten staan en beperkt op stal, maar ik vind het wel gek dat paarden zoveel anders gezien wordt dan andere dieren.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 12:07

Bonte schreef:
Er wordt merendeel alleen gelezen op bepaalde sites, van mensen die amper ervaring hebben met de sport. Vraag je of ze op stal willen komen kijken, dan doen ze dat niet, want zij hebben gelijk.
Het is overal zo, er zitten altijd 1 of 2 rotte appels erbij, maar dan hoeft niet de hele sport afgekraakt te worden.

Bij mij ging de evolutie juist andersom. Hoe meer ervaring ik in de springsport kreeg, hoe dieper ik in het wereldje zat, hoe vaker ik achter de schermen kon kijken, hoe meer ik de sport eigenlijk niet meer zo mooi vond. Ik probeer op wedstrijd te focussen aan diegenen die wel als voorbeeld kunnen dienen, maar er komt toch wel heel wat getrek en gesleur op zo een wedstrijdterrein voorbij.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 12:08

Vulina schreef:
Ik merk ook dat het aan het doorslaan is. Ik heb 2 oudere merries, blij en gezond. De ene met wat dikke knieën, maar galoppeerd nog gezellig door de wei. Anonieme meldingen zorgen ervoor dat ik zo'n paard straks kan laten inslapen, wat echt 100% tegen mijn geweten in gaat.

Mijn vorige paard heeft vijf mooie jaren in een 'pensioen pension' gehad.
De verhalen over meldingen klinken bekend.

Maar om die reden een dier te laten inslapen - 'echt niet'.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 12:16

Gini schreef:
Bonte schreef:
Er wordt merendeel alleen gelezen op bepaalde sites, van mensen die amper ervaring hebben met de sport. Vraag je of ze op stal willen komen kijken, dan doen ze dat niet, want zij hebben gelijk.
Het is overal zo, er zitten altijd 1 of 2 rotte appels erbij, maar dan hoeft niet de hele sport afgekraakt te worden.

Bij mij ging de evolutie juist andersom. Hoe meer ervaring ik in de springsport kreeg, hoe dieper ik in het wereldje zat, hoe vaker ik achter de schermen kon kijken, hoe meer ik de sport eigenlijk niet meer zo mooi vond. Ik probeer op wedstrijd te focussen aan diegenen die wel als voorbeeld kunnen dienen, maar er komt toch wel heel wat getrek en gesleur op zo een wedstrijdterrein voorbij.

Hier hetzelfde.. na een aantal jurylid geweest te zijn ben ik echt tot inkeer gekomen. De paardenwereld heeft echt een totaal gebrek aan zelfinzicht. Er mag echt heel veel veranderen in paardenland.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 12:32

manic schreef:
Vooropgesteld, ik vind dat mijn paarden veel buiten moeten kunnen komen met soortgenoten etc.

Even uit de regelgeving huisvesting varkens… een varken van 110kg+ moet per regelgeving 1m2 leefruimte hebben.

Een kalf 220kg+ moet tenminste 1.8m2 grondoppervlak hebben (formaat vergelijkbaar met 1 persoonsbed)

Als je dat een beetje door zou trekken naar een dier van een kilo of 6-700 komt je dus ongeveer op 6-7m2 uit.

Nogmaals, /ik/ vind het niet meer dan normaal dat paarden veel buiten staan en beperkt op stal, maar ik vind het wel gek dat paarden zoveel anders gezien wordt dan andere dieren.

je kan dit soort vergelijkingen niet echt maken op deze manier vind ik. Die kalveren en varkens staan doorgaans in grote groepsruimte's. Ze hebben ook heel andere bewegingsbehoeftes als paarden.
Er is al heel veel verbeterd in de veehouderij, maar in de paardenhouderij lijkt het wel een beetje stil te staan. Eenpersoons stallen van 3x4 is nog steeds een standaard.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 13:01

Een heel groot deel van de ophef is op internet ontstaan en ook hier op bokt.nl. Dierenrechtenactivisten hebben met internet een groter bereik gekregen en daar wordt grif gebruik van gemaakt. Het blijft een kleine groep met een luide boodschap die veel te vaak gebezigd wordt met behulp van onjuiste informatie, fake-news dus eigenlijk. De dierenrechtenorganisaties liegen ons dag voor dag voor over zaken en mensen moeten zich dat gaan realiseren. Geloof niet alles, doe je eigen onderzoek, trek je eigen conclusies en probeer onafhankelijk te blijven denken.

Er wordt ook vaak naar voren gebracht dat de publieke opinie over paardensport is veranderd en dat 'de maatschappij' er steeds meer tegen zou zijn. Dat is een van de leugens, want het is gewoon niet waar. De publieke opinie, de mening van de gemiddelde Nederlander is al heel lang dezelfde en die is dat ze paardrijden een stomme bezigheid vinden voor meisjes met een paardenbek en dat het vooral geen sport is. Daarnaast zijn het stomme beesten net als allerlei andere dieren, mensen hebben er eerder niks mee dan dat ze er een actieve anti-gedachte bij hebben. Kortom, de meeste mensen hebben wel wat anders aan hun hoofd en zijn er niet mee bezig.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 13:15

Toch ken ik helaas wel wat mensen die opgehitst zijn door dierenrechtenorganisaties en dat ook uitgesproken hebben. Die vonden dan dus ook gelijk alle ruiters/ menners etc. dierenmishandelaren.

Totdat ze van mij dus een ander geluid hoorden, maar of dat overtuigend genoeg was? Mensen doen vaak helemaal geen moeite om zich ergens in te verdiepen en als ze iets maar vaak genoeg zien/ lezen dan wordt er een zaadje in hun hoofd geplant en begint de manipulatie en dat is precies hoe de dierenrechtenactivisten te werk gaan.

Tegelijk vind ik het dubbel, want sommige ruiters/ stallen etc. hebben inderdaad ook nog wel echt oogkleppen op en daar kunnen nog grote stappen gemaakt worden wbt het verbeteren van het welzijn.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 13:30

Elisa2, klopt hoor, dat is hoe het gaat en het maakt de dierenrechtenactivisten niet uit wie of wat hun boodschap herhaalt.

Toch denk ik dat er soms teveel naar anderen wordt gekeken en mensen die zich met zaken bemoeien waar ze niks mee te maken hebben. Zo vind ik ook bijv iets over vogels in kooitjes en honden die nooit los mogen, maar ik laat het mijn dag niet bederven. Het is ook niet aan mij om me ermee te bemoeien. Toen ik 12 was trok ik me van alles en nog wat aan, maar nu laat ik het waar het hoort.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 13:41

Ja je kunt ook niet de hele wereld redden...

Ik bemoei me alleen als dierenwelzijn in gevaar is waar ik getuige van ben.

Wbt het zwart maken van de boeren, ik weet dat daar ook veel leugens verspreid worden en ook over de hondensport. Ik geloof zelf helemaal niet klakkeloos wat dierenrechtenorganisaties prediken.

Praten met mensen en oprechte vragen stellen waarom ze doen wat ze doen levert veel meer informatie en weloverwogen gedachten op.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 14:22

juval schreef:
manic schreef:

je kan dit soort vergelijkingen niet echt maken op deze manier vind ik. Die kalveren en varkens staan doorgaans in grote groepsruimte's. Ze hebben ook heel andere bewegingsbehoeftes als paarden.
Er is al heel veel verbeterd in de veehouderij, maar in de paardenhouderij lijkt het wel een beetje stil te staan. Eenpersoons stallen van 3x4 is nog steeds een standaard.

Grote groepsruimtes valt bij de kalveren nogal tegen vind ik.

Afbeelding
(foto is van een stalinrichtings-bedrijf. De foto komt van een trotse klant)

Met 6-10 kalveren per verblijf heb je het dan over 1.5 tot 2 boxen groot. Een koe heeft net zo veel bewegingsbehoefte als een paard. Ze liggen wel meer, maar de hoeveelheid lopen is niet minder. En dat is hetzelfde met kalveren en veulens vanaf een paar maanden (de eerste paar weken inderdaad nog niet, dan zijn kalveren rustiger doordat ze in het hoge gewas meer verscholen blijven, terwijl veulens direct met moeders meeloopt).

En varkens hebben ook een behoorlijk bewegingsbehoefte. Minder dan een paard? Ja, maar ook weer niet zo veel minder. En met 30 varkens op maximaal 30m2 (maar vaak genoeg 25m2, doordat er dan onder de 110kg slachtgewicht gewerkt wordt).

Afbeelding

Dit is een wroetstal, dit wordt als sterk welzijnsbevorderend gezien t.o.v. regulier houden. Groter dan 30m2 is deze stal niet met zijn 30 varkens. En de varkens komen nergens anders. Stel je voor dat hier 5 paarden in gehouden zouden worden.

Grote groepsstallen waar paarden met 6m2 per paard gehouden worden vind ik ook niet ok.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 16:25

Dat zijn toch foto's van internet? Ik ken genoeg boeren met veel meer ruimte. Varkens boeren ken ik niet.. Koeien en geiten wel en dat ziet er niet uit dan op die foto's.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 16:32

En dit is veel beter 23/7 :j
En dit is nog luxe, ze hebben een luikje

Afbeelding

nog zo'n leuke
nu in aanbouw
https://meijel24.nl/2023/02/01/utopia-e ... an-centre/

94 paarden op 3 hectare.
Waarvan het meeste gebouw en beton en appartementen voor de mensen...wauw wat fijn voor de paarden....

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 16:41

Vulina schreef:
Dat zijn toch foto's van internet? Ik ken genoeg boeren met veel meer ruimte. Varkens boeren ken ik niet.. Koeien en geiten wel en dat ziet er niet uit dan op die foto's.

Vleeskalveren of jongvee? Want het gaat om vleeskalveren.

Uiteraard zijn het fotos van het internet. De locaties waar ik zelf geweest ben waren minder luxe en hadden een lager dierenwelzijn. Maar wel bewust van (pro-)boerensites. De overzichtsfoto van Varkens in nood gaf een duidelijker beeld van hoe veel/weinig ruimte varkens hebben doordat de foto van bovenaf genomen was en de varkens daar verspreid over het hok lagen, maar gebruik ik bewust niet omdat de foto met een negatief sentiment gemaakt is. De fotos die ik toonde zijn promofoto's door de boer. Een totaal andere insteek.

Melkvee, of dat nu koeien of geiten zijn, worden over het algemeen diervriendelijker gehouden, maar zeker geiten ook lang niet altijd. Wel grote stallen, maar 1.0m2 per melkgeit is geen zeldzaamheid.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 17:05

Ik heb destijds scharrelvlees mogen aanschouwen die met 10 in de ruimte van een paardenbox leven en dat is dan dus scharrel.

Nu gaat het er mij niet om om met vingertje naar andere dieren te wijzen of een “ja maar dat is erger” discussie op te starten. Ik vraag me alleen of waarom het paard als zodanig kennelijk een ander soort status heeft dan de rest van de landbouwdieren. Hoe je het wendt of keert is een paard waar je op rijdt ook gewoon een bezit en gebruiksvoorwerp en natuurlijk ook huisdier. Maar goudvissen, cavia’s, vogels en hamsters stoppen we ook nog steeds in veel te kleine kooitjes…

Ik snap gewoon niet zo goed waarom paarden kennelijk een verheven status hebben ten opzichte van alle andere dieren die we houden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 17:11

Nou voor mij persoonlijk is dat niet zo, maar ik ben dan ook zo'n gek die veel meer geld betaald voor vlees van dieren die buiten lopen en een dierwaardig leven hebben gehad. Want ik vind dat belangrijk.

Er zit heel veel verschil in boerenbedrijven en hoe de dieren er gehouden worden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 17:14

DuoPenotti schreef:

[ Afbeelding ]

nog zo'n leuke
nu in aanbouw

94 paarden op 3 hectare.
Waarvan het meeste gebouw en beton en appartementen voor de mensen...wauw wat fijn voor de paarden....

22 paddocks voor 94 paarden :oo. Dit valt voor mij onder de noemer bio-industrie :=.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 17:20

Elisa2 schreef:
Nou voor mij persoonlijk is dat niet zo, maar ik ben dan ook zo'n gek die veel meer geld betaald voor vlees van dieren die buiten lopen en een dierwaardig leven hebben gehad. Want ik vind dat belangrijk.

Er zit heel veel verschil in boerenbedrijven en hoe de dieren er gehouden worden.

Dan ben je niet een gek hoor ! Ik haal mijn vlees lokaal, bij een boer met vleesvee en waar je gewoon overal op de boerderij mag koekeloeren hoe het vee er bij staat. Gelukkig, hebben we hier daar volop keuze in. Bio varkens ben ik geen fan van. Ik vind dat nog te weinig ruimte. Dus varken eet ik niet of enkel van buitenvarkens en zeker al geen vlees van dieren dat in bulk naar het slachthuis wordt gebracht.
Ik ben ook wars van paarden te veel opstallen.

Ik denk dat je in elke sector de goede en slechte bedrijven hebt en ik denk dat het altijd goed is om daar met een kritisch oog naar te blijven kijken, zekers als het bedrijven zijn met levende have.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 17:22

_San87_ schreef:
DuoPenotti schreef:

[ Afbeelding ]

nog zo'n leuke
nu in aanbouw

94 paarden op 3 hectare.

22 paddocks voor 94 paarden :oo. Dit valt voor mij onder de noemer bio-industrie :=.

Dat bedoel ik dus...
En denk echt niet de enige in Nederland.
Dus wie zegt dat paarden het zoveel beter hebben?

Dat varken of dat kalf hoeft iig niet zijn kunstje te doen bij een ruiter.
Al heeft hij een paar vierkante meter meer.
One trots ons knuffel dier waar we zo gek op zijn en niet zonder kunnen...
Die we vervolgens een slof aanknopen want hij is zo heet.

En dan afvragen waarom dieren organisaties mensen mee krijgen.

Stal verdorie eerst je (je is wie zich aangesproken wil voelen) lieveling eens fatsoenlijk..

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 20:55

Ja, maar 94 paarden, 22 paddocks is iets wat "mag".

Mijn 2 oudjes, die dagelijks buiten in het gras staan, fiberbeed, slobber en merrie brok bij krijgen, maar wel (zichtbaar) oud zijn, dat mag niet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 21:04

Vulina schreef:
Ja, maar 94 paarden, 22 paddocks is iets wat "mag".

Mijn 2 oudjes, die dagelijks buiten in het gras staan, fiberbeed, slobber en merrie brok bij krijgen, maar wel (zichtbaar) oud zijn, dat mag niet.

Het slaat toch nergens op dat dat mag?

Die oudjes mogen imo juist. Heerlijk dat ze nog lekker rondhuppelen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 21:37

Ja helaas. Oud en niet meer er uit zien als een 5 jarige snappen leken ook niet.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 01:01

Ik vind het best bijzonder hoe in topics zoals deze wordt gezegd dat 'de activisten willen ons paardrijden afpakken' tot 'paarden hebben het relatief goed'. Waarom zou je er tegen zijn, dat er meer aandacht is voor welzijn...? Zijn er mensen die soms ongenuanceerd roepen... Ja... Maar genereerd aandacht niet ook bewustzijn... Ik kan er geen moeite mee hebben; doe zo goed mogelijk mijn best..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 09:05

Omdat er nog heel veel discussie is over wat dat welzijn dan inhoudt.

Volgens Dier en Recht is dat bijvoorbeeld dat er geen bitten en zwepen meer gebruikt mogen worden.

Volgens andere mensen moeten paarden met rust gelaten worden en in de wei gelaten worden.

Paarden mensen zeggen dan weer, nee want dan ontstaat er welvaart ziekten.

Wat de meeste mensen wel eensgezind zeggen is dat paarden niet de hele dag op stal moeten staan.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 10:10

We moeten ook een beetje af van het idee dat dierenrechtenorganisaties als doel hebben om welzijn te verbeteren, dat willen ze namelijk helemaal niet.