Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
wel heel typisch. Het juist niet gebruiken van de bril levert een beperking opCitaat:Daarnaast heeft de UV-bril een sterkte beperking op de lichtdoorlatendheid welke tevens een belemmering voor het zicht kan opleveren.
MyWishMax schreef:Neusnetke was ooit ook verboden, net als bitloos. Dus degene die ermee bezig zijn moeten gewoon door blijven gaan en hopen dat er nog onderzoek gedaan wordt naar het zicht, niet alleen vanwege de glazen maar ook de randen die misschien juist extra blinden vlekken maken.
TurboDi schreef:Sky_As schreef:Goede verandering sinds 1 april 2022 zie ik.... (zoals ik al eerder zei, ik ben er al een eeuwigheid uit).
Bitloos mag tm ZZlicht zie ik nu, ook al een verbetering.
Echter zijn sommige regels gewoon niet goed te verklaren. Want waarom wel een neusnetje maar geen bril? Die argumenten zijn in mijn ogen gelijk om dat "hulpmiddel" te gebruiken.
Omdat die bril daadwerkelijk zicht wegneemt en dus voordeel geeft en het paard zonder die bril niet gezond kan rondlopen.
Zonder oornetje kan het paard wel en is het ook gezond. Zonder die bril niet
princequillo"
[quote="TurboDi schreef:Sky_As schreef:Goede verandering sinds 1 april 2022 zie ik.... (zoals ik al eerder zei, ik ben er al een eeuwigheid uit).
Echter zijn sommige regels gewoon niet goed te verklaren. Want waarom wel een neusnetje maar geen bril? Die argumenten zijn in mijn ogen gelijk om dat "hulpmiddel" te gebruiken.
Omdat die bril daadwerkelijk zicht wegneemt en dus voordeel geeft en het paard zonder die bril niet gezond kan rondlopen.
Zoolgangster schreef:MyWishMax schreef:Neusnetke was ooit ook verboden, net als bitloos. Dus degene die ermee bezig zijn moeten gewoon door blijven gaan en hopen dat er nog onderzoek gedaan wordt naar het zicht, niet alleen vanwege de glazen maar ook de randen die misschien juist extra blinden vlekken maken.
Ik vermoed dat het inderdaad wel eens een kwestie van tijd kan zijn, voordat de zonnebril wordt toegestaan. Ik kan me wel voorstellen dat het uitmaakt als de randen dan niet als oogkleppen functioneren, dus smal genoeg om een paard geen voordeel te geven ten opzichte van andere paarden.
Citaat:Andere ruiters mogen immers ook geen gebruikmaken van hulpmiddelen die het zicht beperken en dat een verminderd gezichtsveld de veiligheid niet ten goede komt spreekt voor zich.

TurboDi schreef:Zie dat in jouw quote indd neusnetje staat. Maar t ging ook over oornetjes op dat moment![]()
Ja neusnetje vind ik ook lastig… aan de andere kant dat is een allergie… maar ja in principe zou dan neusnetje ook niet moeten mogen. Heb dat ook altijd bijzonder gevonden
Sorry voor het verkloten van de quote
Een neusnetje wordt meestal ingezet bij headshaking. Allergie kan daarbij zeker een (hoofd-)rol spelen, maar headshakers kunnen ook reageren op hele andere triggers. Vaak is er sprake van trigeminusneuralgie; zenuwpijn in het hoofd doordat de aangezichtszenuw een overreactie geeft op bijvoorbeeld zonlicht, wind, neerslag of beestjes.TurboDi schreef:Sky_As schreef:Goede verandering sinds 1 april 2022 zie ik.... (zoals ik al eerder zei, ik ben er al een eeuwigheid uit).
Spenk schreef:Nee dat signaal bedenk je imo zelf. Ze zeggen dan ga je geen wedstrijden rijden. Niet dan moet je hem zonder bril in de wei doen en nooit meer op rijden.
Ik mag ook geen wedstrijden rijden met astma medicatie voor mijn paard terwijl rijden juist goed voor de longen is.
Maar je gaat niet op wedstrijd dan. Dat geldt ook voor een bril. Je kunt toch thuis van je paard genieten? Of kun je alleen van een paard genieten op concours...
Citaat:Andere ruiters mogen immers ook geen gebruikmaken van hulpmiddelen die het zicht beperken en dat een verminderd gezichtsveld de veiligheid niet ten goede komt spreekt voor zich.
moet je eens voor de grap sommige paarden van hun ijzers halen en kijken hoe 'fit to compete' ze zijn Zoolgangster schreef:MyWishMax schreef:Neusnetke was ooit ook verboden, net als bitloos. Dus degene die ermee bezig zijn moeten gewoon door blijven gaan en hopen dat er nog onderzoek gedaan wordt naar het zicht, niet alleen vanwege de glazen maar ook de randen die misschien juist extra blinden vlekken maken.
Ik vermoed dat het inderdaad wel eens een kwestie van tijd kan zijn, voordat de zonnebril wordt toegestaan. Ik kan me wel voorstellen dat het uitmaakt als de randen dan niet als oogkleppen functioneren, dus smal genoeg om een paard geen voordeel te geven ten opzichte van andere paarden.
Laurie"
[quote="TurboDi schreef:Zie dat in jouw quote indd neusnetje staat. Maar t ging ook over oornetjes op dat moment![]()
Ja neusnetje vind ik ook lastig… aan de andere kant dat is een allergie… maar ja in principe zou dan neusnetje ook niet moeten mogen. Heb dat ook altijd bijzonder gevonden
Sorry voor het verkloten van de quote
Een neusnetje wordt meestal ingezet bij headshaking. Allergie kan daarbij zeker een (hoofd-)rol spelen, maar headshakers kunnen ook reageren op hele andere triggers. Vaak is er sprake van trigeminusneuralgie; zenuwpijn in het hoofd doordat de aangezichtszenuw een overreactie geeft op bijvoorbeeld zonlicht, wind, neerslag of beestjes.TurboDi schreef:Sky_As schreef:Goede verandering sinds 1 april 2022 zie ik.... (zoals ik al eerder zei, ik ben er al een eeuwigheid uit).
[/quote]