KNHS blijft bij standpunt: UV-bril niet toegestaan tijdens wedstrijden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: KNHS blijft bij standpunt: UV-bril niet toegestaan tijdens wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 17:57

Ik snap de argumentatie. Ik vraag me dan wel af waarom oornetjes en neusnetjes wel toegestaan zijn. Vooral dat laatste zorgt ervoor dat het paard fit to compete wordt, toch?

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 18:03

Ik vind de zin
Citaat:
Daarnaast heeft de UV-bril een sterkte beperking op de lichtdoorlatendheid welke tevens een belemmering voor het zicht kan opleveren.
wel heel typisch. Het juist niet gebruiken van de bril levert een beperking op :(:)

En dat zeg ik als gebruiken van zo'n uv bril. Je wil niet weten hoe leip die van mij wordt zonder bril in de zon. Dan laat ik het vreselijke headshaken buiten beschouwing, gewoon hoe schrikachtig hij is door het te felle licht en de schaduwen van alles om hem heen zorgen echt voor paniek bij hem. Met bril is het een koele kikker.
Gelukkig start ik geen wedstrijden, want het is belachelijk dat zo'n simpel hulpmiddel niet is toegestaan.

Sanano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 19:05

Ik kan zelf ook heel slecht tegen licht en heb altijd een zonnebril op en mijn zicht is dan niet minder misschien stomme vergelijking maar er zijn vele andere dingen die mij veel meer steken bij wedstrijden ja bevoordeeld een dubbel trens die dwars in de mond ligt of mensen die paarden in de mond trekken alsof het paard geen gevoel heeft daar moesten ze maar eens strenger naar kijken

Paardjes83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 20:43

Is het niet omdat het een relatief nieuw hulpmiddel is. Ik zie het ook vergelijkbaar als een oornetje of pollenkapje. Een eenvoudig hulpmiddel om een klein ongemak weg te nemen. Dwz gewoon fit to compete maar het loopt allemaal wat lekkerder met.

Bitloos rijden was ook lang taboe vond ik nog onbegrijpelijker.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 20:59

Neusnetke was ooit ook verboden, net als bitloos. Dus degene die ermee bezig zijn moeten gewoon door blijven gaan en hopen dat er nog onderzoek gedaan wordt naar het zicht, niet alleen vanwege de glazen maar ook de randen die misschien juist extra blinden vlekken maken.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 21:27

MyWishMax schreef:
Neusnetke was ooit ook verboden, net als bitloos. Dus degene die ermee bezig zijn moeten gewoon door blijven gaan en hopen dat er nog onderzoek gedaan wordt naar het zicht, niet alleen vanwege de glazen maar ook de randen die misschien juist extra blinden vlekken maken.

Ik vermoed dat het inderdaad wel eens een kwestie van tijd kan zijn, voordat de zonnebril wordt toegestaan. Ik kan me wel voorstellen dat het uitmaakt als de randen dan niet als oogkleppen functioneren, dus smal genoeg om een paard geen voordeel te geven ten opzichte van andere paarden.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 21:28

TurboDi schreef:
Sky_As schreef:
Goede verandering sinds 1 april 2022 zie ik.... (zoals ik al eerder zei, ik ben er al een eeuwigheid uit).
Bitloos mag tm ZZlicht zie ik nu, ook al een verbetering.

Echter zijn sommige regels gewoon niet goed te verklaren. Want waarom wel een neusnetje maar geen bril? Die argumenten zijn in mijn ogen gelijk om dat "hulpmiddel" te gebruiken.

Omdat die bril daadwerkelijk zicht wegneemt en dus voordeel geeft en het paard zonder die bril niet gezond kan rondlopen.
Zonder oornetje kan het paard wel en is het ook gezond. Zonder die bril niet

Neusnetje he, niet oor. Een paard wat een neusnetje nodig heeft zal zonder dat neusnetje echt niet hetzelfde functioneren.

TurboDi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 21:32

princequillo"
[quote="TurboDi schreef:
Sky_As schreef:
Goede verandering sinds 1 april 2022 zie ik.... (zoals ik al eerder zei, ik ben er al een eeuwigheid uit).

Echter zijn sommige regels gewoon niet goed te verklaren. Want waarom wel een neusnetje maar geen bril? Die argumenten zijn in mijn ogen gelijk om dat "hulpmiddel" te gebruiken.

Omdat die bril daadwerkelijk zicht wegneemt en dus voordeel geeft en het paard zonder die bril niet gezond kan rondlopen.

Neusnetje he, niet oor. Een paard wat een neusnetje nodig heeft zal zonder dat neusnetje echt niet hetzelfde functioneren.[/quote]

Zie dat in jouw quote indd neusnetje staat. Maar t ging ook over oornetjes op dat moment :Y)
Ja neusnetje vind ik ook lastig… aan de andere kant dat is een allergie… maar ja in principe zou dan neusnetje ook niet moeten mogen. Heb dat ook altijd bijzonder gevonden

Sorry voor het verkloten van de quote
Laatst bijgewerkt door TurboDi op 03-05-23 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 21:32

Zoolgangster schreef:
MyWishMax schreef:

Ik vermoed dat het inderdaad wel eens een kwestie van tijd kan zijn, voordat de zonnebril wordt toegestaan. Ik kan me wel voorstellen dat het uitmaakt als de randen dan niet als oogkleppen functioneren, dus smal genoeg om een paard geen voordeel te geven ten opzichte van andere paarden.

Dat inderdaad.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 22:06

Citaat:
Andere ruiters mogen immers ook geen gebruikmaken van hulpmiddelen die het zicht beperken en dat een verminderd gezichtsveld de veiligheid niet ten goede komt spreekt voor zich.

Dit is toch wel bijzonder, of hebben de paarden dan ineens geen ruiter meer dat ze op anderen botsen of iets? :+

Maar alle gekheid op een stokje, ik denk dat het een gemiste kans is voor de KNHS. Er zijn enorm veel mogelijkheden voor ruiters met een beperking maar niet voor paarden. Ik vraag me dan af of ze denken dat een paard met een oogprobleem die gebaat is bij een zonnebril, enorm blij zal worden van bijvoorbeeld 24/7 op de wei zonder bril.
Want laten we eerlijk zijn, hiermee geeft de KNHS het signaal af dat je niet op deze paarden zou moeten rijden imo. Jammer, genoeg paarden met een "beperking" die blijer worden van werken dan pensioen voor hun 10de....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 22:08

Nee dat signaal bedenk je imo zelf. Ze zeggen dan ga je geen wedstrijden rijden. Niet dan moet je hem zonder bril in de wei doen en nooit meer op rijden.

Ik mag ook geen wedstrijden rijden met astma medicatie voor mijn paard terwijl rijden juist goed voor de longen is.

Maar je gaat niet op wedstrijd dan. Dat geldt ook voor een bril. Je kunt toch thuis van je paard genieten? Of kun je alleen van een paard genieten op concours...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-05-23 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 22:09

TurboDi schreef:
Zie dat in jouw quote indd neusnetje staat. Maar t ging ook over oornetjes op dat moment :Y)
Ja neusnetje vind ik ook lastig… aan de andere kant dat is een allergie… maar ja in principe zou dan neusnetje ook niet moeten mogen. Heb dat ook altijd bijzonder gevonden

Kleine aanvulling :o Een neusnetje wordt meestal ingezet bij headshaking. Allergie kan daarbij zeker een (hoofd-)rol spelen, maar headshakers kunnen ook reageren op hele andere triggers. Vaak is er sprake van trigeminusneuralgie; zenuwpijn in het hoofd doordat de aangezichtszenuw een overreactie geeft op bijvoorbeeld zonlicht, wind, neerslag of beestjes.

Een neusnetje kan voor veel paarden met neuralgie verlichting geven, vermoedelijk omdat het netje in een hele lichte mate tegendruk geeft en daarmee die overreactie van de zenuw wat inperkt. Als zonlicht de primaire trigger is zal zo’n UV-bril echter nog beter helpen.

TurboDi schreef:
Sky_As schreef:

Om nog even op dit berichtje terug te komen: veel headshakers zijn zonder neusnetje dus ook niet ‘gezond’ :)
Laatst bijgewerkt door Laurie op 03-05-23 22:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 22:14

Spenk schreef:
Nee dat signaal bedenk je imo zelf. Ze zeggen dan ga je geen wedstrijden rijden. Niet dan moet je hem zonder bril in de wei doen en nooit meer op rijden.

Ik mag ook geen wedstrijden rijden met astma medicatie voor mijn paard terwijl rijden juist goed voor de longen is.

Maar je gaat niet op wedstrijd dan. Dat geldt ook voor een bril. Je kunt toch thuis van je paard genieten? Of kun je alleen van een paard genieten op concours...

Daarom zeg ik imo. Bij niet fit to compete denk ik, gewoon helemaal niet doen dan want als hij/zij op concours hulpmiddelen nodig zou hebben die het probleem enkel verhullen dan doe je thuis hetzelfde. Maar ik ben ook niet zo heel erg van grijs maar meer van zwart en wit :Y)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 22:17

Citaat:
Andere ruiters mogen immers ook geen gebruikmaken van hulpmiddelen die het zicht beperken en dat een verminderd gezichtsveld de veiligheid niet ten goede komt spreekt voor zich.

Maar hoe zit het dan met het gebruik van oogkleppen in de aangespannen sport? Uiteraard zijn kenners geen ruiters maar het gaat om het argument veiligheid.

En volgens mij mag je ook gewoon starten met een paard met slechts één oog, toch?
Laatst bijgewerkt door fransje23 op 03-05-23 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 22:18

Werken hoeft geen wedstrijd starten te zijn.

Ik begrijp de redenatie wel ook al is die inderdaad niet geheel consequent. En daarbij zetten we wel hulpmiddelen in om een paard met een beperking te laten presteren, als daarvoor doping gebruikt wordt zijn we het er over eens dat dat niet mag. Paard moet het werk immers op eigen kracht kunnen. We fokken al teveel met dieren die stuk zijn of waar iets niet helemaal goed mee is, want lief, mooi, presteerde zo goed (doof, hypp, herda, pssm... ). Zijn we niet zo erg de basis aan het vergeten dat we fundamentele selectie fouten maken qua welke dieren zijn fok/werk geschikt? Het hele toBsport probleem dat duidelijk laat zien dat zonder allerlei extra's veel paarden het werk niet aankunnen. En dat is wel een groot stuk fokgeschiktheids selectie die we nu toepassen. Dat een dier met zo'n probleem een bril op krijgt best, maar misschien moeten we dan ook bijbehorende beperkingen accepteren en zo'n dier dus niet op wedstrijd of voor fok inzetten.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 22:22

Net alsof de meeste mensen zonder hulpmiddelen rijden. Strikt genomen zijn zelfs hoofdstel, zadel en hoefijzers ook hulpmiddelen :+ moet je eens voor de grap sommige paarden van hun ijzers halen en kijken hoe 'fit to compete' ze zijn

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 23:00

Tja, afgezien van noodzaak ivm stiften valt er zeker veel te zeggen voor selectie op kan zonder ijzers en de discussie of paard dat ijzers nodig heeft eigenlijk wel rad is. Maar dan ben ik bang dat we meteen heel veel paarden moeten uitsluiten. Het is eerder dat er door eigenaren meer kritisch gekeken moet worden naar of hun paard echt gezond is en wat er dus wel en niet mee gedaan kan worden.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 01:50

Zoolgangster schreef:
MyWishMax schreef:

Dat bestaat al jaren in de drafsport, gewoon een stoffen kap met 2 oogbollen erop :)

TurboDi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 06:37

Laurie"
[quote="TurboDi schreef:

Kleine aanvulling :o Een neusnetje wordt meestal ingezet bij headshaking. Allergie kan daarbij zeker een (hoofd-)rol spelen, maar headshakers kunnen ook reageren op hele andere triggers. Vaak is er sprake van trigeminusneuralgie; zenuwpijn in het hoofd doordat de aangezichtszenuw een overreactie geeft op bijvoorbeeld zonlicht, wind, neerslag of beestjes.

Een neusnetje kan voor veel paarden met neuralgie verlichting geven, vermoedelijk omdat het netje in een hele lichte mate tegendruk geeft en daarmee die overreactie van de zenuw wat inperkt. Als zonlicht de primaire trigger is zal zo’n UV-bril echter nog beter helpen.

TurboDi schreef:
Sky_As schreef:

Om nog even op dit berichtje terug te komen: veel headshakers zijn zonder neusnetje dus ook niet ‘gezond’ :)[/quote]
Helemaal met je eens. Dan zou dus t neusnetje ook niet moeten mogen

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 07:11

Dat mocht eerst ook niet en heeft ook lang geduurd met uitgebreid onderzoek voordat het mocht. Maar dat is ook eerst afgekeurd. Enige verschil is dat dat zeker het zicht niet beïnvloed. Een bontje op de neusriem mag ook niet, want daarmee kan je het zicht beïnvloeden en dat kan bij die echte brillen ook zo zijn door het frame. Niet bij die bollen, maag die echte brillen. Er zal dus meer onderzoek moeten komen en volhouden. Ik denk dat het dan over een paar jaar wel mag, als blijkt dat ze alsnog evenveel zien als zonder en je geen extra blinde vlekken creëert.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 08:28

oornetje, neusnetje, iedereen mag er gebruik van maken, heeft geen voordeel tegenover andere ruiters. Dus gelijke kansen. UV bril beperkt het zicht en zal door veel ruiters gebruikt kunnen gaan worden omdat het paard kijkerig is. Dan zou het voor iedereen toegestaan moeten worden, niet alleen om de medische reden, wil je gelijke kansen houden. Een van onze paarden is altijd extreem kijkerig geweest, dacht je dat er in een ring niet veel te zien was, kreeg ie wel weer een hartverzakking van een klein pompje of van een van de mooie bloembakken langs de ring. Zo'n bril had me veel voordeel op kunnen leveren, en dat is nu net niet de bedoeling. Zo zie ik het tenminste.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 08:36

Ik vind het wel lastig, snap dat de KNHS consequent moet zijn en blijven en 1 lijn moet volgen.

Ruiters mogen ook niet met een zonnebril starten, daar vergelijk ik het dan maar even mee.

Het punt is denk ik, dat als ze hier een uitzondering voor maken dat het lastig wordt om een duidelijke lijn te blijven volgen. Want dan willen mensen ook een uitzondering voor dit en voor dat en raakt het overzicht geheel kwijt.

Neemt niet weg dat het voor de amazone wel zuur is, maar goed..gelukkig zijn er meer dingen die je met een paard kan doen behalve wedstrijden rijden.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 08:38

Ik geloof echt niet dat ineens het halve wedstrijdveld met een bril gaat rijden dan.
En laat er dan maar een dierenarts verklaring bij komen. Alles kan toch bijna digitaal, hop, bij die persoon bij die startpas erop dat het met bril mag.
Hoeveel zullen het nu echt zijn die graag met bril willen starten dan?

Overigens mag je als ruiter wel degelijk met zonnebril starten. Ik vraag het de jury’s vaak nog wel even. Maar technisch mogen ze niet weigeren (op van die mooie witte zandbanen met felle zon, heb ik daarna een dag knallende koppijn en tranende ogen zonder zonnebril).
Afbeelding

Sanano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 11:23

Volgens mag je wel een zonnebril op heb ik tenminste altijd wel migraine patiënt kan absoluut niet tegen fel zon licht

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 14:06

Ik zie er niks over staan in de reglementen.

"Artikel 117 - Kledingvoorschriften
1. Correcte kleding is verplicht voor officials en deelnemers die zich binnen de - al dan niet afgesloten - ruimte van het
wedstrijdterrein / de wedstrijdaccommodatie bevinden; deze regel is ook van toepassing op de voorlezer van de
deelnemer.
2. Deelnemers dienen, tenzij het verenigingstenue wordt gedragen, tijdens de proef te verschijnen in:
a. een rij-jas, type colbert.
b. een overhemd, dressuurblouse of shirt, overhemden/dressuurblouses/shirts moeten lange of korte mouwen hebben
en een hoge boord of kol.
c. een witte, beige of gele rijbroek. Het zitvlak en de kniestukken mogen een andere kleur hebben.
d. een paar rijlaarzen of jodphurlaarsjes in combinatie met gelijkkleurige, gladleren/gladde kunstleren chaps.
e. Het dragen van een veiligheidshoofddeksel welke voldoet aan de voor de paardensport geldende veiligheidsnorm is
verplicht voor iedereen die zich te paard op het wedstrijdterrein bevindt. Een deelnemer die zijn hoofddeksel verliest
of waarvan het veiligheidssysteem los komt moet dit herstellen, of in het geval van een losgekomen
veiligheidssysteem dit vastmaken.
3. De combinatie van beugel en rijlaars/ jodphurlaars dient zodanig te zijn dat in geval van nood de voet de beugel
ongehinderd kan verlaten.
4. Vanaf de Lichte Tour geldt dat zowel in een rijjas als rijrok gereden mag worden. In bepaalde situaties kan hiervan worden
afgeweken.
5. Op internationale wedstrijden onder de reglementen van de FEI kunnen andere bepalingen gelden.
6. Militairen, leden van de Koninklijke Marechaussee en politiefunctionarissen mogen het voorgeschreven ruitertenue of hun
uniform dragen. Ook hier geldt de verplichting voor het dragen van een veiligheidshoofddeksel.
7. Het is toegestaan om met een bodyprotector te rijden tijdens de wedstrijd.
De bodyprotector mag boven of onder het wedstrijdtenue gedragen worden. Er mag gebruik gemaakt worden van een
opblaasbaar veiligheidsvest/bodyprotector welke bevestigd wordt aan het zadel.
8. Het staat iedere deelnemer vrij op het losrijterrein de rij-jas/rijrok uit te laten. Het dragen van een veiligheidshoofddeksel
is verplicht.
9. Het dragen van een zomertenue is tijdens outdoorseizoen toegestaan. Dit betekent dat de rij-jas tijdens de proef mag
worden uitgelaten. In plaats van de rij-jas mag dan ook met gilet of bodywarmer worden gereden.
Wedstrijdreglement Dressuur versie 2023 pagina 9 van 24
10. Bij slecht weer is het dragen van een regenjas, regenkleding, speciale regenbroek of een windjack toegestaan."

Maar wellicht wordt het gedoogd, maar goed als een ruiter het wel mag en een paard niet dan wordt het wel een beetje krom.

Overigens bedoel ik ook niet dat iedereen dan in eens met bril gaat rijden, maar dat er dan dispensatie aangevraagd kan gaan worden voor allerlei zaken. En het dan de vraag wordt, wat tolereer je wel en wat niet en waar liggen die grenzen?