[BLOG] Enjoy the Madness: Madness wint in Gelsenkirchen Duitsland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 18:52

Leuke blog corinne <3

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 06:56

Hele leuke blog! Ik moest een beetje gniffelen toen de pikeur van Koraal zo over z'n schouder keek en afsloeg, leek wel alsof hij aan het voorsorteren was op de fiets. _O-

Heb je nou gemiddeld winst van Madness of is het gewoon voor de leuk? En is het makkelijk om een draver te kopen en hem voor je te laten trainen/rijden, of moet je wel een beetje in dat wereldje zitten?

Wanneer gaat een draver +- met 'pensioen' en komt hij dan bij jullie te staan?

Mooi om te zien dat er niet zoveel poespas omheen zit. Gewoon lekker natijd de wei weer op met vriendjes. +:)+

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 08:02

Als je paard uitgeschakeld wordt moet je zo snel mogelijk maar buiten sturen om de andere niet te hinderen. Over je schouder kijken voor je afslaat is dan wel handig want mogelijk inhalende paarden hinderen mag natuurlijk ook niet :') :+

Je kan op de draverveiling zo een jonge draver kopen. Dat kan iedereen. Maar zowel de aanschaf als de training is geen goedkope hobby, en levert zelden echt geld op. Er zijn in de drafsport best ook wat groepen die met een aantal man samen 1 of meerdere paarden hebben.

Qua pikeurs en t rijden van verschillende paarden. Er zijn ook een aantal trainers die hun eigen paarden rijden in de koers. En vaak hebben trainers wel een aantal vaste rijders die altijd voor hen rijden of die daar ook meehelpen in de training. Denk dat Jacky ook zijn wel zo zijn vaste rijders heeft toch Janouk?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 08:30

janouk schreef:
@elise Goede vragen.

a. Vindt de pikeur het niet lastig steeds met een vreemd paard te koersen? Ik heb die vraag ook geregeld gesteld, want voor ons als menner / ruiter is bijv. in de dressuursport de afstelling samen heel belangrijk. Ze geven mij aan dat, ze de trainer Jacky Mollema goed kennen en ze vertrouwen hem. Ze weten dat hij zijn paarden goed voorbereid aan de start laat verschijnen en in optimale conditie. Het overleg tussen trainer en pikeur is dan ook heel belangrijk in de voorbereiding om te weten waar de kansen liggen.
De pikeurs rijden zoveel verschillende paarden dat ze op de baan in het voorwerk meteen voelen wat er mogelijk is of niet. En soms verrast het paard ze.
Bij grote trainingsstallen hebben ze vaste stalrijders, die de paarden ook rijden tijdens de training.
Maar dat is mijn interpretatie hoor.

Maar ik vind deze vraag een mooi onderwerp voor een volgend blog. Ik zal een aantal rijders van Madness vragen om hun uitleg op deze vraag.

b. Wat ik er in het algemeen van weet: verzuring van spieren tijdens inspanning probeer je als sporter zoveel mogelijk te voorkomen door goed te trainen en je voor te bereiden. Ook je paard.
Deze spierpijn wordt veroorzaakt door een opstapeling van melkzuur in de spieren als een afvalstof die ontstaat bij het omzetten van energie uit glucose (suiker). Als er meer melkzuur wordt geproduceerd dan het lichaam kan afbreken, hoopt het melkzuur zich op in de spieren en krijgt het paard last van verzuring.
Je ziet het ook vaak bij andere sporters, zoals bijv. schaatsers op de 1.500 meter, die klagen dan de laatste 300 meter over zware, volle benen en minder coördinatie.

Maar dit is niet mijn expertise. Ik zal de vraag voorleggen aan de trainer in een volgend blog.

Bedankt voor je antwoord! Ik ben benieuwd naar wat de trainers en pikeurs er over zeggen.

Ik vind het heel interessant, ook wbt de pikeurs want je zou denken dat een vaste pikeur het paard beter kent en er dan meer uit zou kunnen halen ofzo.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 08:40

Elisa2 schreef:
janouk schreef:
@elise Goede vragen.

a. Vindt de pikeur het niet lastig steeds met een vreemd paard te koersen? Ik heb die vraag ook geregeld gesteld, want voor ons als menner / ruiter is bijv. in de dressuursport de afstelling samen heel belangrijk. Ze geven mij aan dat, ze de trainer Jacky Mollema goed kennen en ze vertrouwen hem. Ze weten dat hij zijn paarden goed voorbereid aan de start laat verschijnen en in optimale conditie. Het overleg tussen trainer en pikeur is dan ook heel belangrijk in de voorbereiding om te weten waar de kansen liggen.
De pikeurs rijden zoveel verschillende paarden dat ze op de baan in het voorwerk meteen voelen wat er mogelijk is of niet. En soms verrast het paard ze.
Bij grote trainingsstallen hebben ze vaste stalrijders, die de paarden ook rijden tijdens de training.
Maar dat is mijn interpretatie hoor.

Maar ik vind deze vraag een mooi onderwerp voor een volgend blog. Ik zal een aantal rijders van Madness vragen om hun uitleg op deze vraag.

b. Wat ik er in het algemeen van weet: verzuring van spieren tijdens inspanning probeer je als sporter zoveel mogelijk te voorkomen door goed te trainen en je voor te bereiden. Ook je paard.
Deze spierpijn wordt veroorzaakt door een opstapeling van melkzuur in de spieren als een afvalstof die ontstaat bij het omzetten van energie uit glucose (suiker). Als er meer melkzuur wordt geproduceerd dan het lichaam kan afbreken, hoopt het melkzuur zich op in de spieren en krijgt het paard last van verzuring.
Je ziet het ook vaak bij andere sporters, zoals bijv. schaatsers op de 1.500 meter, die klagen dan de laatste 300 meter over zware, volle benen en minder coördinatie.

Maar dit is niet mijn expertise. Ik zal de vraag voorleggen aan de trainer in een volgend blog.

Bedankt voor je antwoord! Ik ben benieuwd naar wat de trainers en pikeurs er over zeggen.

Ik vind het heel interessant, ook wbt de pikeurs want je zou denken dat een vaste pikeur het paard beter kent en er dan meer uit zou kunnen halen ofzo.

Ik verwacht dat vergelijkbaar is met een professionele springruiter. Die weet na een paar minuten ook precies op wat voor paard het zit en wat dat nodig heeft om optimaal te presteren. Een goede pikeur die het paard niet kent presteert waarschijnlijk beter dan een matige pikeur die het paard goed kent. Maar dat is mijn inschatting :)

Elisa2

Re: [BLOG] Enjoy the Madness: Madness wint in Gelsenkirchen Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 08:44

Hmja, misschien denk ik teveel als dressuuruiter.

Ik heb zelf de ervaring dat ik ook op ieder paard wel voelde wat het nodig had en waar aan gewerkt moest worden. Maar dan meer in de zin van trainen en waar naar toe te trainen. Om gelijk met een vreemd paard te moeten presteren lijkt me dan hele andere koek. Maar misschien geeft het inderdaad wel eerlijkere kansen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-23 08:47

@captain
Licor legt je eerste vraag goed uit, als je uitgeschakeld wordt, moet je zo snel mogelijk uit de weg zonder andere te hinderen. Zomaar van je lijn veranderen op die snelheid is gevaarlijk voor andere paarden.

Vraag twee: iedereen kan een draver kopen of zich inkopen met een groepje andere eigenaren.
Of je een goede draver hebt voor op de baan is van zoveel zaken afhankelijk. Net als de aankoop van een dressuur- of springpaard is het belangrijk je te laten adviseren door kenners.
En dan nog, een paard blijft een paard met een eigen persoonlijkheid. Het is dan zoeken naar een trainer die niet alleen bij jou als eigenaar past, maar ook past bij de persoonlijkheid van het paard.

Mijn man en ik willen dat Madness met respect en rust getraind wordt, de tijd krijgt om te groeien zowel lichamelijk als geestelijk en dat het welzijn van het paard boven alles gaat. En zo staan de andere eigenaren en de trainer er ook in.

Madness loopt lekker buiten in de wei in de groep 24 x 7. Hij heeft geen vast trainingsschema, de training wordt volledig op maat aangeboden aan Madness. Madness zijn ontwikkeling is leidend.

De trainer heeft wat ons betreft ook het laatste woord. Hij kent Madness het beste.
Als op de ochtend van de koers hij Madness binnenhaalt uit de wei en het gevoel heeft dat Madness niet helemaal fit is, dan beslist hij dat Madness thuis blijft en teruggetrokken wordt. Dat vinden wij super. Wij vertrouwen op de kennis van onze trainer.
Het welzijn van Madness is het belangrijkste.

Jouw derde vraag de trainer heeft zo zijn favoriete rijders en kiest per paard de rijder die het beste past bij het paard en beschikbaar is op de koers dag. Madness is niet het gemakkelijkste paard. Hij heeft nogal een sterke persoonlijkheid met een eigen mening. Dat past niet iedereen.

En dat is niet zo gek....Madness past bij ons en al onze paarden hebben een sterke eigen mening :D :D

@elisa2
Ik zal deze vraag zeker in een volgende blog neerleggen bij de trainer en de rijders

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 08:55

Alsnog dikke proficiat met de overwinning ! *\o/*
Superleuk ook om te lezen dat hij gewoon 24/7 buitenloopt.

Citaat:
Madness is niet het gemakkelijkste paard. Hij heeft nogal een sterke persoonlijkheid met een eigen mening

Had je wat anders verwacht dan met die naam... <<) :D

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-23 09:23

Captain schreef:
Wanneer gaat een draver +- met 'pensioen' en komt hij dan bij jullie te staan?

Mooi om te zien dat er niet zoveel poespas omheen zit. Gewoon lekker natijd de wei weer op met vriendjes. +:)+

Jouw vraag voor later na zijn koers carrière: geen idee nog. Wij zijn niet de enige eigenaren, maar ik weet zeker dat wij met zijn allen iets vinden wat past bij Madness.

En bij ons voor de koets is zeker een optie :j dat wij zelf zouden willen uit proberen. Ooit. Maar Madness is Madness: en het is belangrijk dat hij het ook naar zijn zin heeft. En misschien is de mensport wel niks voor hem. Tijd zal het leren.

Eerst maar lekker genieten van Madness in de drafsport.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 16:43

De fanclub zag "vriendje" Madness toen ze bokt opende. En Jéééééh in uitgelicht en zeer verdiend.

Leuk de link die hier geplaatst is door TrotExtra, en welkom op Bokt! Ga ik zeker bekijken.

Het lijkt er alleen op dat ik me niet inschrijven kan want hij pakt mijn email adres niet en k kan ook niet downloaden. Kan het zijn dat ik een probleem heb want ik wil de Nederlandse versie ondanks dat ik in Frankrijk woon? Want ik volg alleen maar Madness want dat vind ik leuk.
Gelukkig kan ik wel het blad lezen via jouw link.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 19:26

Super gaaf paard Madness!
Ik ga binnenkort naar Wolvega om het voor het eerst eens te gaan beleven.
Vraagje: hoe zit het eigenlijk met schoppen en bokken? ze zitten er natuurlijk erg dicht achter.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-23 19:37

Bambi1995 schreef:
Vraagje: hoe zit het eigenlijk met schoppen en bokken? ze zitten er natuurlijk erg dicht achter.

Mocht Madness er dan ook zijn, meld je dan bij mij, dan laat ik je een en ander zien en meet and greet met Madness.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 12:53

janouk schreef:
Bambi1995 schreef:

Mocht Madness er dan ook zijn, meld je dan bij mij, dan laat ik je een en ander zien en meet and greet met Madness.

Oeeh leuk! dat is erg gaaf :D zag dat er vandaag een meeting was. Moet Madness vaak in Wolvega?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-23 19:09

De trainer zoekt een geschikte koers passend bij de ontwikkeling van Madness op dat moment.
Ik kan nog niet zeggen wanneer Madness weer op Wolvega loopt.
Madness heeft 26 februari 2023 en 31 maart 2023 gestart op Wolvega.

Als ik weet waar en wanneer hij loopt, plaats ik het in zijn eigen topic.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-23 19:41

Mooie foto van het mannetje bij het los rijden. Glimworm

Afbeelding

Dit foto is gemaakt door Claudia Mira Mein Trabrennsport fotografie.dank

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 19:42

Showbink <3

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 19:43

Leuk!

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 20:13

Mag ik vragen waar die “bandages” boven zijn voorknie voor zijn.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-23 20:23

Melzazu schreef:
Mag ik vragen waar die “bandages” boven zijn voorknie voor zijn.

Natuurlijk mag dat. Het is gewoon sporttape ter ondersteuning/bescherming

Deze foto is ook gaaf......zweefmoment....waarom de grond raken, als je kan vliegen

Afbeelding

Foto is ook gemaakt door Claudia Mira Mein Trabrennsport Fotografie van Glimworm Madness.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 20:33

Ah ja. Ik dacht dat het zoiets zou zijn.

Jaaa die foto’s zijn gaaf.
Nu wil ik ook een vliegend paard :D

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 21:00

janouk schreef:
De trainer zoekt een geschikte koers passend bij de ontwikkeling van Madness op dat moment.
Ik kan nog niet zeggen wanneer Madness weer op Wolvega loopt.
Madness heeft 26 februari 2023 en 31 maart 2023 gestart op Wolvega.

Als ik weet waar en wanneer hij loopt, plaats ik het in zijn eigen topic.

Ik zal het in de gaten houden :o

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 21:44

Hee wat leuk, ik had even gemist dat je een blog had geschreven. Uiteraard volg ik nu. Mooie foto's +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 22:01

Leuke blog en gave foto's! En natuurlijk gefeliciteerd met z'n overwinning! *\o/*

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 09:05

Dit is nou echt zo'n voorbeeld van onbekend maakt onbemind.
Dit is een tak van sport waar ik zo op het eerste oog 'niks' mee hebt. Tot ik dit soort verhalen lees. Dan wordt ik er helemaal enthousiast van. En dan snap ik helemaal de emotie die in die 2,5 minuut pure snelheid samengepakt zijn.

Ik loop dan overigens vooral warm van de combinatie presteren mét de welzijnseisen die jullie er duidelijk aan stellen. Presteren is pas echt mooi als je daarnaast leest dat de trainer ze thuis laat bij twijfel en vooral dat ze zo super fijn gehuisvest zijn. Die laatste 2 zijn dus een compliment aan jouw keuzes Janouk.

Overigens helpt jouw omschrijving ook super. Nu leek ik zelf ook te herkennen dat het paard op kop begon te verzuren. Je zag al een paar passen iets veranderen aan de draf voor het paard aangaloppeerde.

En gefeliciteerd!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-23 10:07

Dank jullie wel voor de mooie complimenten.
Ik zal het delen met het team rond Madness. _/-\o_ trainer, eigenaren, rijders, fokkers
En fans natuurlijk