Paard trekt koets met toeristen en bezwijkt aan de hitte in Sevilla

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 09:27

Asciugamano schreef:
Zo'n eigenaar moet je toch gewoon opsluiten! -:(-

En ik snap best dat het de broodwinning is van die mensen maar met een paar -simpele- aanpassingen, kun je dit nog steeds wel wat doen;

Op Sardinië zag ik o.a. elektrisch aangedreven koetsen! Het paard liep er dus alleen maar voor de show voor. ;)

En misschien moeten er gewoon wat meer specifieke regels komen voor het dierenwelzijn op dat gebied.

Mee eens, en gewoon bijvoorbeeld alleen twee uurtjes in de ochtend en twee uurtjes in de avond als het niet zo belachelijk heet is. Met verplichte water en koel punten etc. etc.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 09:28

pillow schreef:
Zulke eigenaren hebben hun verstand niet. Maar ook degene die in die koetsen gaan zitten zijn net zo schuldig.

helemaal mee eens.

Arm dier.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 09:33

_Mir schreef:
nine1987 schreef:
Spanjaarden en dieren.. Blijft een slechte combinatie..

Dat gevoel krijg ik ook steeds meer...

Nergens in de EU is het zo slecht met dierenwelzijn gesteld als in Nederland. ;)

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 09:52

Ongeloofelijk dat mensen zo met hun dier om kunnen gaan, ik snap dat gewoon echt niet.
En dat er nog mensen zijn die in die koets gaan zitten, en het dan zelf te warm vinden om te gaan lopen

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 19:07

Asciugamano schreef:
Nergens in de EU is het zo slecht met dierenwelzijn gesteld als in Nederland. ;)

Want wij hangen ook honden op aan bomen, doen aan stierenvechten en laten onze paarden creperen? Sure..

MoniqueT

Re: Paard trekt koets met toeristen en bezwijkt aan de hitte in Sevilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 19:35

Laten we niet alle Spanjaarden over een kam scheren.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 23:10

nine1987 schreef:
Asciugamano schreef:

Want wij hangen ook honden op aan bomen, doen aan stierenvechten en laten onze paarden creperen? Sure..

Nee wij houden en slachten honderduizenden dieren. Op een kluifje, onder erbarmelijke omstandigheden enz.
Een dier is een dier!

De pot verwijt de ketel? ;)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 23:50

Ik vind die stelling echt zwaar overtrokken. Het kan absoluut beter, maar om nu te zeggen dat het nergens zo slecht gesteld is als in Nederland is naar mijn mening idioot.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 02:27

'Op een kluifje' is wel de verspreking van de dag hoor :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 06:28

Asciugamano schreef:
nine1987 schreef:

Nee wij houden en slachten honderduizenden dieren. Op een kluifje, onder erbarmelijke omstandigheden enz.
Een dier is een dier!

De pot verwijt de ketel? ;)

In Spanje slachten ze geen dieren op grote schaal? Of halen zij al hun vlees uit Nederland?

Ik denk dat er in Nederland genoeg te verbeteren is, alleen niet dat het hier het ergste is.

Los daarvan.

Arm arm paard ;(. De eigenaar moet zich schamen, en toeristen die in zo'n koets willen ook.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 07:19

Cijfers van een paar jaar terug.
Aantal geslachte varkens
Spanje: 58,5 miljoen slachtingen.
Nederland: 17,2

Dus...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 07:21

Ik dacht dat het sarcastisch bedoeld was..wbt paardenwelzijn in Nederland.

Maar in Spanje zijn ze over het algemeen(muv de goede uiteraard) veel harder voor de dieren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 07:25

Kijk alleen al maar naar de Serreta en de hoeveelheid paarden die daar littekens van hebben en getraumatiseerd zijn.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 22:28

Tja de beschaving in Spanje is tamelijk recent opgekomen, in 1974 gebruikten ze daar nog de wurgpaal. Gun ze wat tijd...[Modo sarcasmo]

Inmiddels zijn ze in Istanbul al met elektrische koetsen aan het rijden. Als het Turkije kan, moet het in Spanje toch ook mogelijk zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 00:18

Avalanche schreef:
Ik vind die stelling echt zwaar overtrokken. Het kan absoluut beter, maar om nu te zeggen dat het nergens zo slecht gesteld is als in Nederland is naar mijn mening idioot.
Het is alleen inderdaad wel een beetje de pot verwijt de ketel zolang er nog goedkoop bio-industrievlees te krijgen is in Nederland, én verkocht wordt. Bloedsporten zijn er dan misschien niet legaal, maar alle Spanjaarden over een kam scheren is net zo'n non-argument als alle Nederlanders over één kam scheren.

Zoolgangster schreef:
Tja de beschaving in Spanje is tamelijk recent opgekomen, in 1974 gebruikten ze daar nog de wurgpaal. Gun ze wat tijd...[Modo sarcasmo]

Inmiddels zijn ze in Istanbul al met elektrische koetsen aan het rijden. Als het Turkije kan, moet het in Spanje toch ook mogelijk zijn...
Een land onder een dictatuur is nou niet echt te vergelijken met een democratie, wel? 8)7 Om de daden van een dictator als maatstaf te nemen voor de "beschaving" van de inwoners van een natie, getuigt van weinig historisch inzicht.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 04:25

Mkango schreef:
Het is alleen inderdaad wel een beetje de pot verwijt de ketel zolang er nog goedkoop bio-industrievlees te krijgen is in Nederland, én verkocht wordt. Bloedsporten zijn er dan misschien niet legaal, maar alle Spanjaarden over een kam scheren is net zo'n non-argument als alle Nederlanders over één kam scheren.

Oh absoluut mee eens :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 07:24

Volgens mij is dat niet wat er bedoeld wordt, alleen dat zelfs in Istanbul dit stukje wbt dierenwelzijn al wel opgepakt wordt in tegenstelling tot Spanje.

Hier in Spanje een stukje over de Galgo's waar ook gruwelijk mee om wordt gegaan:

"De Spaanse wet
Volgens de Spaanse wet is er alleen sprake van strafbare dierenmishandeling wanneer het dier fysiek letsel is toegebracht en/of overleden is. Hierdoor ontstaat veel ruimte om dierenleed aan te richten bij dieren en is het lastig om tijdig in te grijpen. Daarnaast worden er weinig aanklachten ingediend: in sommige gemeenten is de helft van de bevolking lid van jagersfamilies. Ook wordt het in de steek laten van galgo’s over het algemeen niet als iets verkeerds gezien".

Bron:https://www.animalstoday.nl/tragische-verhaal-spaanse-galgo/

Juist ernstig dat er in een democratisch land er geen meerderheid is om dierenleed aan te pakken.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 08:18

Spanje is inderdaad een democratisch land, gelukkig wel. Maar het is ook een land wat, al eerder genoemd, nog geen 50 jaar uit een dictatuur is. Er is hier nog een hele generatie die dat nog heeft meegemaakt en daarvan vind je door de hele maatschappij nog sporen. Toch is er wat betreft dierenwelzijn al veel veranderd in de jaren dat wij hier wonen (12 jaar nu). Zeker wat betreft honden en katten, er zijn bijna geen zwervertjes meer op straat in onze regio, alles wordt opgevangen, gesteriliseerd, gecastreerd en waar mogelijk geadopteerd. Toen wij wij hier pas woonden, waren dode honden langs de weg heel normaal, nu echt niet meer.

Paarden zie ik in mijn omgeving nauwelijks, net als koeien, het is hier gewoon bloedheet in de zomer. In onze regio ken ik gelukkig dan ook geen toestanden zoals in Córdoba, Valencia en Sevilla (om maar een paar steden te noemen) met koetsjes. Wel zijn er nog wat dorpen waar jonge stiertjes worden losgelaten met dorpsfeesten en waar zelfs na 2 jaar op rij een dode bij gevallen is en nóg leert men er niet van. Ik ben ook verbaasd over de populariteit van stierenvechten onder de jongere generaties, hoewel dat gelukkig ook op veel plekken al wel verboden is.

En toch wordt het langzamerhand beter, regelt ook de politiek steeds meer en zijn er goede controles. De Guardia Seprona (de politie die zich bezig houdt met dierenwelzijn) is een aparte tak en doet goed werk. De nieuwe wet dierenwelzijn is net in werking getreden, maar helaas ook daarin weer niks wat betreft stierenvechten of paarden.

Poco a poco ...

https://www.animalstoday.nl/eerste-dier ... et-spanje/

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 08:23

Mja, een land is natuurlijk ook niet zomaar hersteld. De overgang van dictatuur naar democratie is alleen op papier simpel. Mensen hebben vaak meer tijd nodig om te herstellen, en voor verandering van mentaliteit is echt heel lang nodig.
Dus ik denk idd dat een en ander wat simplistisch gesteld is.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 09:44

Avalanche schreef:

Het is zeker idioot maar ook een feit.
In geen enkel ander EU land gebeurt dit op zo’n grote schaal.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 09:47

DuoPenotti schreef:
Cijfers van een paar jaar terug.
Aantal geslachte varkens
Spanje: 58,5 miljoen slachtingen.
Nederland: 17,2

Dus...

En per m2?

Ik denk dat er in China of Rusland nog veel meer geslacht worden. Maar tot dat moment zitten de meeste daar wel wat meer verspreid. ;)
Ik heb het niet over absolute aantallen hè. Maar over de omstandigheden.
Nergens zijn ze zo efficiënt als in Nederland. En de agrarische wereld
Is daar bijzonder trots op.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 09:47

Elisa2 schreef:

Maar in Spanje zijn ze over het algemeen(muv de goede uiteraard) veel harder voor de dieren.

Waar baseer je dat op?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 09:51

Misschien je eigen vega topic openen?

Maar M2, wat maakt het uit voor het dier zelf.
Of hier in een straal van 10 kilometer 1 bedrijf zit of 20.
Dat dier bemerkt alleen zijn eigen verzorging.
En dat is in Nederland het beste, en ja daar mag men trots op zijn :j
Het hier wegjagen is dus meer dierenleed veroorzaken :j
Maar dat lijkt men maar niet te snappen met het oogkleppen beleid van de vega's.
Hoef je niet trots om te zijn.

En daar laat ik het bij, véél te offtopic hier

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 10:00

Ontzettend triest dat dit nog steeds gebeurd. Eigenaar en toeristen zijn hier beiden schuldig aan. Als het 40+ graden is gebruik je toch je verstand om niet in een koets te stappen? Alsjeblieft zeg..... :roll:

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 12:20

Asciugamano schreef:
Elisa2 schreef:

Waar baseer je dat op?

Op feiten die zo na te zoeken zijn en de dieren die daar vandaan komen. ;)

Monique, goed om te horen dat er wel positieve ontwikkelingen zijn op dit gebied. Er is nog een lange weg te gaan denk ik, maar iedere stap voorwaarts is er een.

Paarden staan ook veel al op stal volgens mij in Spanje, het is gewoon te heet om buiten te lopen.