Is mijn paard toe aan pensioen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 16:14

Gini schreef:
Wanneer het paard wel nog gewoon lekker perfect paard kan zijn? Waarom zou je zo een dier dan laten inslapen?

Dat blijft altijd zo'n lekker argument. Een paard dat gezond/pijnloos/etc paard kan zijn, kan ook een paar keer per week 'werken'. Naar het bos, in de bak, of wat dan ook.

Als het rijden niet meer gaat, is dat 99 van de 100 keer vanwege een blessure en/of 'ouderdom' (lees: artrose, PPID, etc). Die paarden zijn NIET goed meer. Ook niet als je ze 'lekker paard laat zijn op de wei'. Laat staan dat ze dan 'perfect paard' kunnen zijn. Nee, je kunt ze met al hun kwaaltjes best nog wel in leven houden (wat in de natuur geen dag of in ieder geval geen week zou duren), maar ga nou niet zeggen dat ze 'perfect paard kunnen zijn'. Als dat zo is, kunnen ze ook werken. Net als mensen trouwens.

Gini

Re: Is mijn paard toe aan pensioen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 16:48

Je zet werken bewust tussen aanhalingstekens. Uiteraard kan eender welk paard nog perfect door het bos hobbelen, zelfs als ze hier en daar een kwaaltje of mindere fysiek hebben.
Ik bouw mijn mening natuurlijk op met in mijn achterhoofd het echte werken. De ambitie waarmee de meeste mensen een paard aanschaffen. Het daadwerkelijke rijpaard zijn.

De beoordeling van de gezondheid van paarden gaat wel verder dan 'kan ik er op rijden, ja of nee?'.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 16:58

Misschien heb ik dan aparte gevallen gehad, maar het moment dat we niet meer konden rijden, konden ze ook niet pijnvrij op het land staan. Ja, het echte harde werken was bij sommige eerder al opgegeven, maar gewoon recreatief hobbelen kon dan nog wel. En dat is toch wat een hoop mensen doen. Zodra dat niet meer kon was het klaar. Niet omdat het rijden niet meer kon, maar omdat leven niet pijnvrij kon. Of dat zonder training het hele lijf zelfs in stortte en ze nog veel sneller achteruit gingen.

Het nog een tijdje lekker op het land was dus ook sneller afgelopen als gewild.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 17:01

Captain schreef:
Wie heeft dit geschreven? :')
"Ze kunnen chagarijnig worden tijdens het opzadelen."
Eh, ja misschien kun je dan beter een zadelmaker laten komen?

"Je zou je paard zelfs met pensioen kunnen sturen als hij goed presteert zodat hij daarna echt paard kan zijn."

Goh, misschien gewoon zorgen dat ze buiten dat uurtje werk een paar keer per week de rest van de tijd al gewoon paard kunnen zijn? Lekker buiten met vriendjes?

Man man man.. :')

Het lijkt de penny idd wel :+

har166

Re: Is mijn paard toe aan pensioen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 17:34

Mijn rijpony wordt in juni 20 en hij is met pensioen omdat ik niet meer fijn kan rijden door een hernia. Ik heb hem te koop gehad 2 jaar geleden maar ik vond geen geschikte kopers. De pony staat heel fijn op zijn huidige stal en ik kom 3 a 4 keer per week. Hij vindt het echt helemaal prima. Nu is dit wel een ras wat gerust 30 a 35 wordt dus hij kost me de komende jaren zeker nog handen vol geld. Maar so be it.