Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Citaat:Er zijn maar weinig mensen die de financiële middelen hebben om jaarlijks geld toe te leggen op het fokken van (meerdere) veulens (voor de hobby van een ander).
Dees schreef:Fokken voor geld is fokken vanuit de verkeerde motivatie. Fokken hoor je te doen vanuit een visie, met als doel te verbeteren.
Tegenwoordig wordt er okk vaak gefokt met als doel de veiling.
Ik vind het geen enkel probleem als er (veel) minder gefokt wordt. Ik vind het geld WILLEN verdienen aan fokkerij wel problematisch.
Je hoeft niet te fokken om andermans hobby te sponseren.... maar een paar duizend euro boven kostprijs willen vangen, waarom is dat nodig?
996981 schreef:Boras schreef:In het algemene fokdoel van het KWPN wordt trouwens met geen woord gerept over gezondheid en welzijn van het paard zie ik, alleen maar over prestatie, prestatie, prestatie. En dat anno 2023.
Het woord "paard" kun je zelfs 1 op 1 vervangen door het woord "object".
Dat zou voor mij pas een een reden zijn om weg te lopen.
Het grootste deel welzijn kun je niet fokken hè? Dat heeft te maken met management.
Qua gezondheid is het volgens mij logisch dat men (juist ten behoeve van de prestatie) een gezond paard probeert te fokken. Een paard dat ongezond is, gaat immers per definitie niet presteren
996981 schreef:Er zijn maar weinig mensen die de financiële middelen hebben om jaarlijks geld toe te leggen op het fokken van (meerdere) veulens (voor de hobby van een ander). Gevolg gaat zijn dat er minder gefokt zal worden.
Janneke2 schreef:Nounou....Citaat:Er zijn maar weinig mensen die de financiële middelen hebben om jaarlijks geld toe te leggen op het fokken van (meerdere) veulens (voor de hobby van een ander).
Als ik een paard koop, ben ik gewoon klant.
Wie dus geld wil verdienen aan de verkoop van veulens mag best rekening houden met de klant.
Pas daarna komt om de hoek kijken welk gebruiksdoel de klant heeft.
(Het klinkt nu alsof de fokker de paardrijhobby van zijn klanten financiert. Leuk voor mijn portemonnee, daar niet van, maar zo werkt het niet.)
Avalanche schreef:996981 schreef:Er zijn maar weinig mensen die de financiële middelen hebben om jaarlijks geld toe te leggen op het fokken van (meerdere) veulens (voor de hobby van een ander). Gevolg gaat zijn dat er minder gefokt zal worden.
Ik geloof nu niet dat de motivatie van veel fokkers is eraan te verdienen......
996981 schreef:Je denkt dat de grote hengstenhouders (waarover het in de OP gaat) die zich nu tegen het KWPN keren fokken voor de hobby?
996981 schreef:Nee, dat is nu dus juist niet zo, maar zou wel zo worden op het moment dat men niet meer zou mogen verdienen aan fokkerij, zoals Dees oppert.
996981 schreef:Natuurlijk is atletisch vermogen wel genetisch bepaald. Dat is bij mensen immers ook. De een is van nature sneller, leniger of sterker dan een ander.
Ibbel schreef:996981 schreef:Natuurlijk is atletisch vermogen wel genetisch bepaald. Dat is bij mensen immers ook. De een is van nature sneller, leniger of sterker dan een ander.
Snelheid en goede benen is genetisch bepaald. Dát is een voordeel voor een vluchtdier.
Lenig/sterk zijn is een voordeel voor een roofdier. Waaronder de mens.
Een lenig sportpaard-dat-kan-verzamelen heeft geen evolutionair voordeel.
Een renpaard dat focking snel is, díe wel. Daarom zijn de indexen in de draf- en rensport dan ook wél nuttig gebleken.
Avalanche schreef:996981 schreef:Je denkt dat de grote hengstenhouders (waarover het in de OP gaat) die zich nu tegen het KWPN keren fokken voor de hobby?
Nee. Ik denk dat ze dat doen om hun lijnen te verbeteren. Of zijn de enige opties hier hobby of geld?996981 schreef:Nee, dat is nu dus juist niet zo, maar zou wel zo worden op het moment dat men niet meer zou mogen verdienen aan fokkerij, zoals Dees oppert.
Maar er is niemand die zegt dat dat niet mag. Wat mensen zeggen is dat dat niet het doel is.
Dees schreef:Wat er tegen is op verdienen met paardenfokkerij?
Als dat de motivatie is om veulens geboren te laten worden, is dat geen fokkerij meer maar vermeerdering.
Daarnaast is geld willen verdienen aan dieren imo best onethisch. Of het nou cavia's, paarden, honden of varkens en kippen zijn.
Een dier is geen "product".
Lieden die geld willen verdienen, zouden gewoon een (betere) betalende baan moeten zoeken.
Maar ik zal ophouden om te vloeken in de Ka-W€-P€-€N-kerk
Janneke2 schreef:Trouwens, als er een kwalitatief goed veulen naar het buitenland wordt verkocht,
wat is de logica dat dit veulen niet meer meetelt...?
(Want het idee 'laten we genen en management uit elkaar houden' vind ik zo stom nog niet - al heb ik "geen idee" wat zo'n getal precies zegt...)
(Want matige genen + goede ruiter kan een toppaard worden,
en uitstekende genen + een knoeier wordt niets.)
Dees schreef:Wat er tegen is op verdienen met paardenfokkerij?
Als dat de motivatie is om veulens geboren te laten worden, is dat geen fokkerij meer maar vermeerdering.
Daarnaast is geld willen verdienen aan dieren imo best onethisch. Of het nou cavia's, paarden, honden of varkens en kippen zijn.
Een dier is geen "product".
Lieden die geld willen verdienen, zouden gewoon een (betere) betalende baan moeten zoeken.
Maar ik zal ophouden om te vloeken in de Ka-W€-P€-€N-kerk
koend schreef:Jullie verzanden in een discussie die niet ter zake doet; off topic is.
Weet iemand concreet wat die grote hh eigenlijk anders willen aan het berekenen van die dressuurindex?
Janneke2 schreef:Ik las op horses dat het kwpn stelt:
"In lijn met het auditrapport is de planning om de KWPN-genoomfokwaarden stap voor stap door te ontwikkelen. Een belangrijk onderdeel is om alle wedstrijddata te gaan gebruiken binnen de fokwaardenberekening, in plaats van alleen de hoogste stand. Hoewel er op dit moment al een sterk verband (85.7% bij dressuur en 60.6% bij springpaarden) bestaat tussen de hoogste stand en het fokdoel Grand Prix, kan in de toekomst het gebruik van sportresultaten over langere periodes heen de fokwaardenschatting verder versterken. Alle KNHS-uitslagen en FEI-resultaten van KWPN-paarden worden nu al meegenomen. Voor het verkrijgen van alle nationale wedstrijduitslagen in het buitenland zijn ook de gesprekken gaande."
Geen idee waar men precies ontevreden over is.
Zoals de 23 punten die niet zouden kloppen.
Als het zo is: een percentage rond de 85% vind ik flink hoog.
janderegelaa schreef:Janneke2 schreef:Ik las op horses dat het kwpn stelt:
"In lijn met het auditrapport is de planning om de KWPN-genoomfokwaarden stap voor stap door te ontwikkelen. Een belangrijk onderdeel is om alle wedstrijddata te gaan gebruiken binnen de fokwaardenberekening, in plaats van alleen de hoogste stand. Hoewel er op dit moment al een sterk verband (85.7% bij dressuur en 60.6% bij springpaarden) bestaat tussen de hoogste stand en het fokdoel Grand Prix, kan in de toekomst het gebruik van sportresultaten over langere periodes heen de fokwaardenschatting verder versterken. Alle KNHS-uitslagen en FEI-resultaten van KWPN-paarden worden nu al meegenomen. Voor het verkrijgen van alle nationale wedstrijduitslagen in het buitenland zijn ook de gesprekken gaande."
Geen idee waar men precies ontevreden over is.
Zoals de 23 punten die niet zouden kloppen.
Als het zo is: een percentage rond de 85% vind ik flink hoog.
Als je de KNHS uitslagen meeneemt en de FEI uitslagen zou dat betekenen dat alle KWPN paarden die in het buitenland in de sport lopen maar niet aan FEI wedstrijden mee doen, niet meegeteld worden in de fokwaarden score. En 60,6% is verschrikkelijk laag.
Boras schreef:In het algemene fokdoel van het KWPN wordt trouwens met geen woord gerept over gezondheid en welzijn van het paard zie ik, alleen maar over prestatie, prestatie, prestatie. En dat anno 2023.
Het woord "paard" kun je zelfs 1 op 1 vervangen door het woord "object".
Dat zou voor mij pas een een reden zijn om weg te lopen.
996981 schreef:koend schreef:Jullie verzanden in een discussie die niet ter zake doet; off topic is.
Weet iemand concreet wat die grote hh eigenlijk anders willen aan het berekenen van die dressuurindex?
De totstandkoming van de huidige genoom-fokwaarde zou op 23 punten onjuist zijn, met als gevolg dat de huidige fokwaardenschatting op basis van hoogste stand niet goed aansluit bij hun fokdoel (grand prix).
Is te lezen op horses