Grand National onder druk: 118 arrestaties en Schotse winnaar

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 19:51

Gini schreef:
Ik denk dat het hier nog niets een over de specifieke tak gaat. Als het CHIO Aachen jaar na jaar evenveel dode paarden rechtstreeks gelinkt aan de sport zou optekenen, mag dat evenementje ook afgeschaft worden.

Dit begrijp ik geloof ik niet. Wat heeft Aken er nu mee te maken? En waarom zo denigrerend "evenementje"?

Rule_Breaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 20:21

Ik ben ook geen fan hiervan, maar bij het kijken van het filmpje moest ik toch wel lachen om een aantal paarden die hun ruiter verloren hadden en met oortjes naar voren op kop liepen :=

Maar het zegt al genoeg dat de ambulance uit voorzorg meerijdt met de groep. Zit in de auto dan eigenlijk de dierenarts? Voor als het mis gaat of moet die ergens anders vandaan komen?

Schrompeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 21:01

Elisa2 schreef:
De demonstranten die geweldloos aan het demonstreren waren deden het denk ik wel goed.

Ik zie trouwens ook heel veel jockey's vallen..ben benieuwd hoeveel er daar van overlijden/ levenslang beschadigd raken.

Jockeys kiezen er in ieder geval zelf nog voor om hun leven te riskeren voor een wedstrijd, de paarden hebben geen keuze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 21:50

nikkel schreef:
Dat de dierenactivisten protesteren kan ik begrijpen, dat is hun vak. Maar het gevolg is wel, als je dat voor koers doet er paarden compleet door het lint gaan en de adrenaline ongeveer de oren uitkomt.
Paarden weten nm. bijzonder goed wanneer het koers is. Daarmee het risico lopend op zeer ernstige blessures bij paarden en jockeys.

De oude pedigrees met bewezen stayersbloed zie je bijna niet meer, evenals het oude chaser type.
Dat laatste klopt niet; wat er op Cheltenham donderdag de ring in komt is echt heel anders qua type dan wat er in juli en augustus op Tattersalls door de ring gaat. := Verreweg de meeste toppaarden in de National Hunt hebben een stamboom met 10+ furlong paarden, dus dat bewezen stayersbloed zeldzaam wordt, is ook slechts een aanname. Bovendien was Red Rum gefokt als sprinter. :+

Rule_Breaker schreef:
Ik ben ook geen fan hiervan, maar bij het kijken van het filmpje moest ik toch wel lachen om een aantal paarden die hun ruiter verloren hadden en met oortjes naar voren op kop liepen :=

Maar het zegt al genoeg dat de ambulance uit voorzorg meerijdt met de groep. Zit in de auto dan eigenlijk de dierenarts? Voor als het mis gaat of moet die ergens anders vandaan komen?
Eén van de paarden die van de week is overleden, Envoye Special, is zo aan z'n einde gekomen: unseated rider, bleef met de groep meerennen, over de sprongen heen en is na een aantal fences alsnog gevallen.

De DA zit in een van de andere volgauto's. De BHA wil dat, in het geval van een ongeluk, binnen een minuut de medische staff ter plaatse kan zijn, zowel voor paarden als voor mensen.

Elisa2

Re: Grand National onder druk: 118 arrestaties en Schotse winnaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 07:46

Inderdaad Schrompeltje, dat is wel een groot verschil.

Ik vraag me af of deze sport uberhaupt zo veilig gemaakt kan worden dat er geen paarden meer overlijden? Als ik het zo zie/ lees dan lijkt het me altijd een vrij groot risico te houden. En sport ten koste van een paardenleven..nee. Dat valt gewoon echt niet goed te praten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 08:06

Mijn emoties zijn altijd zo gemengd...
Als snelheidsmaniak houd ik van racing. Uiteraard zijn hindernissen daarbij niet noodzakelijk.
Pal aan het begin van de race: camera shot recht van voor, iedereen nog op de been en in het zadel 'wauw'.
Tegelijkertijd zag ik de demonstranten op het gras komen.
En dan beginnen de valpartijen.

Leuk om te lezen dat ik niet de enige ben die zo geniet van de loslopende paarden: oortjes erop en volop meedoen!
Ik snap dat de jockeys daar anders over denken want het dier kan uiteraard besluiten 'ik kom niet goed uit, ik spaar mijn benen en spring niet'.
... en vóór de eerste sprong na Bechers Brook: twee losse paarden hebben eerst de buitenbocht genomen, steken dan vóór het deelnemersveld "bijna loodrecht" de baan over en gaan verder aan de binnenzijde van de railing. Waar de stewards ook nog even in beeld komen, eerst met 'Hooo' en dan maar met 'om ons heen'.
Uit voorgaande jaren herinner ik me loslopende paarden die als ze een aantal kilometers in de benen hadden vrolijk naar het stal complex galopperen...

Wel 'goed' is, dat ook deze keer een hindernis werd gepasseerd (aanhalingstekens: dat is vanwege ellende dus zo fantastisch is het nu ook weer niet).

In eventing vallen soms ook dodelijke slachtoffers, met name onder paarden.
Zelfs bij Mark Todd...
Die sport heet geen militairy meer, en niet om pacifistische redenen. Het is minder zwaar en de nadruk ligt meer op het 'hekjes springen'/ show jumping.

... maar het verschil tussen de GN en militairy is voor mij dat het bij de individuele terreinritten echt gaat over vakman/vrouwschap met een ordentelijk losgereden en losgesprongen paard,
terwijl er bij de GN er zulke enorme porties geluk en pech bij zitten.
Stel je bent vreselijk kundig etc en het dier pal voor je valt, het paard naast je weigert en gaat jouw kant op, 'daar doe je niets aan'...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 22:34

Elisa2 schreef:
Inderdaad Schrompeltje, dat is wel een groot verschil.

Ik vraag me af of deze sport uberhaupt zo veilig gemaakt kan worden dat er geen paarden meer overlijden? Als ik het zo zie/ lees dan lijkt het me altijd een vrij groot risico te houden. En sport ten koste van een paardenleven..nee. Dat valt gewoon echt niet goed te praten.
Ook over hurdles en over "normale" fences zal het risico nooit 0 worden, en dat komt met name door één ding: de snelheid. De jumpers gaan bij lange na niet zo hard als de paarden op de flat, maar nog steeds een goede 40 à 50km/u. Komt dat faliekant verkeerd neer na een sprong, is het meestal niet een pees die ze verrekken, maar een bot dat breekt en dat is niet altijd operabel. Desondanks: 50 overleden paarden sinds het begin van het jaar, is gewoon teveel.

Tegelijkertijd moet je ook realistisch zijn en bedenken dat geen enkele tak van sport - ook dressuur niet - 0 risico geeft op overlijden. Zelfs in de wei staan geeft dat niet. Nu zal een paard in de dressuurring, voor het oog van de wereld, niet zo snel een blessure oplopen die van dien aard is dat het dier ter plekke ingeslapen moet worden, maar ook daarvan lopen er natuurlijk zat rond die uit de sport worden teruggetrokken vanwege een blessure en vervolgens nog jarenlang aan het kwakkelen zijn alvorens te worden ingeslapen. In essentie is dat niet anders, behalve dan dat het langer duurt voordat het dier komt te overlijden aan een blessure die is opgelopen tijdens het rijden.

De National is overigens binnen de sport zelf ook controversieel. Toevallig hadden we het er vandaag over tijdens de breezes voor de veiling morgen en overmorgen: niemand van de mensen met wie ik stond te praten kijkt er graag naar, niemand van ons snapt waarom een trainer z'n paarden er naartoe wil sturen, en zelfs sommige trainers mijden de race het liefst. Eén fotografe heeft jarenlang wel gefotografeerd bij de race, maar richtte zich alleen op haar eigen fence en keek verder niet naar de race zelf. Paul Nicholls - een van de beste National Hunttrainers ooit - heeft ook weleens te kennen gegeven dat hij de race het liefst vermijdt als het even kan.

Elisa2

Re: Grand National onder druk: 118 arrestaties en Schotse winnaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 07:39

Dat is in ieder geval positief om te horen, ben benieuwd wie er dan zo'n baat bij heeft om die race wel in stand te houden?

Hmja, maar er zit wel een verschil tussen een risico van 0,001 % en gewoon 50% bij wijze van spreken.

Het is waar dat ze met en door verkeerde dressuur ook kapot gereden kunnen worden met alle gevolgen van dien maar dat is inderdaad wat minder acuut.

Vind het zelfs bij de eventing anders omdat dat in verhouding hier mee maar af en toe gebeurd.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 08:03

De Grand National is eigenlijk Boekelo, met alle deelnemers tegelijkertijd van start, met hogere snelheid en ook nog een langer traject en meer sprongen.
Als je het zo benoemd, zie je toch wel waarom de risico's daar zo gruwelijk hoog zijn...

Oh, en zonder alternatieven op de sprongen...maar vooruit, de sprongen zijn wél lager.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 08:10

Elisa2 schreef:
Dat is in ieder geval positief om te horen, ben benieuwd wie er dan zo'n baat bij heeft om die race wel in stand te houden?

Hmja, maar er zit wel een verschil tussen een risico van 0,001 % en gewoon 50% bij wijze van spreken.

Het is waar dat ze met en door verkeerde dressuur ook kapot gereden kunnen worden met alle gevolgen van dien maar dat is inderdaad wat minder acuut.

Vind het zelfs bij de eventing anders omdat dat in verhouding hier mee maar af en toe gebeurd.

Bij eventing gebeurde het ook echt heel veel. Kun je voor de military van Boekelo terugzoeken, ik ging jaarlijks en ieder jaar was er wel minimaal 1 vreselijke val. Verschil is dat ze daar (sowieso in de eventing) flinke stappen ondernomen hebben om de vallen terug te dringen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 10:12

_San87_ schreef:
Elisa2 schreef:

Bij eventing gebeurde het ook echt heel veel. Kun je voor de military van Boekelo terugzoeken, ik ging jaarlijks en ieder jaar was er wel minimaal 1 vreselijke val. Verschil is dat ze daar (sowieso in de eventing) flinke stappen ondernomen hebben om de vallen terug te dringen.
Toch is dat ook in jumps racing gebeurd hoor. :j Zo zijn alle 'wings' tegenwoordig van plastic en het frame van de sprongen ook. Ze hebben dit jaar ook voor het eerst de "balken" langs de achterkant van de sprongen wit gekleurd in plaats van oranje omdat dat beter te zien is voor de paarden: https://www.youtube.com/watch?v=4SkpWrtTwow

In de National zelf zijn er ook aanpassingen gemaakt aan enkele fences, waaronder de beruchte Becher's Brook. Als je bijvoorbeeld kijkt naar Nationals van 10-15 jaar geleden, dan viel daar meer dan een kwart van de paarden en waren er maar weinig waarbij alleen de jockey viel. Dat is nu omgekeerd: het aantal keren dat alleen de jockey valt is veel hoger dan het aantal paarden dat valt (4 in deze National).

Er zijn inderdaad geen alternatieve sprongen, maar de instructies aan de jockeys zijn meestal duidelijk: gaat het niet meer, dan stop je. Daarom zie je in jumps racing ook zoveel 'PU' in de resultaten staan voor pulled up; paarden die moe worden of niet goed genoeg 'travellen' lopen de races meestal niet uit. Niet alleen in de National, maar over jumps racing als geheel.

De hamvraag is echter: kan het aantal zware of dodelijke blessures nog verder worden teruggedrongen en welk risico vinden we aanvaardbaar? Het risico in zeker de National vind ik momenteel niet aanvaardbaar; zelfs als paarden een zware blessure overleven, moet je je paard blessures als gebroken en verwijderde ribben aan willen doen?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 10:56

Het risico goed beoordelen zou beter kunnen als je het kunt afzetten tegen andere takken van paardensport en manieren van paarden houden.
Als élk overlijden zou worden bijgehouden met de reden van, dan zou je kunnen zien welke paarden het meeste risico lopen op een ernstig ongeval.
En daarbij zou je ook nog kunnen vergelijken en de vraag kunnen stellen hoe het daar tegenover staat met het risico op chronische blessures en "welvaartsziektes" bij paarden in de recreatieve sector.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 08:30

Nikass schreef:
Gini schreef:
Ik denk dat het hier nog niets een over de specifieke tak gaat. Als het CHIO Aachen jaar na jaar evenveel dode paarden rechtstreeks gelinkt aan de sport zou optekenen, mag dat evenementje ook afgeschaft worden.

Dit begrijp ik geloof ik niet. Wat heeft Aken er nu mee te maken? En waarom zo denigrerend "evenementje"?

Ik postte mijn bericht op het moment dat het specifiek over de rensport ging. Om je een idee te geven van het gesprek dat toen gaande was:
"Daarnaast is ons onlangs verzocht om niet alleen het negatieve uit te lichten voor wat betreft de rensport."
"Ik weet dat jij de racesport een warm hart toedraagt. Klopt de racesport staat niet in eem goed daglicht."
"Het is een utopie om te denken dat het ooit afgeschaft gaat worden doordat het zo verweven is met de cultuur in het VK en veel Britten toch anders naar dieren kijken dan Nederlanders, maar vandaag was absoluut geen reclame voor de sport."

Waarop ik dus zeg dat dit voor mij zelfs niet meer over de specifieke tak van paardensport gaat en of die tak steeds negatief wordt bejegend. Maar dat eender welk event in eender welke tak van paardensport van mij zou mogen afgeschaft worden indien er zoveel doden vallen.

CHIO Aachen was daarbij de eerste grote wedstrijd (met grote deelnemersaantallen om op zijn minst een beetje vergelijkbaar te zijn met het evenement waar het in het nieuwsbericht om draait) dat in mij opkwam. Ik had ook de Kerstjumping in Mechelen kunnen zeggen.

En het woord 'evenementje'... het is niet bewust denigrerend neergeschreven. Maar gezien het onderwerp van het nieuwsbericht zal ik op het ogenblik van schrijven niet geheel gespeend van emotie geweest zijn.