Steeds meer paardeneigenaren financieel in de knel?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 10:03

En of dat er heel wat aan de hand is; Ik denk dan ook dat de mensen die het al van dichtbij hebben meegemaakt of op het moment aan het meemaken zijn niet echt de puf hebben om hier te reageren...

Ik kan wel vertellen dat ik vorig jaar al de beslissing heb moeten nemen om te stoppen met paarden aan huis. Dit was dan weliswaar huur, wat het echt heel duur maakte per paard (ik betaal minder aan pension nu namelijk per paard) en je zet een paard niet alleen tenslotte.
Door de toen al stijgende prijzen wist ik al dat ik het de winter niet eens zou gaan redden met 2 in eigen beheer en voor eigen kosten en op dat moment moest er een tweede bijkomen dus ik heb om mijn merrie te kunnen houden de beslissing genomen en ben zelf verhuisd en paard staat op pension.
En heel eerlijk gezegd, ik ervaar nog steeds bijna elke maand wel weer een verhoging van het een of ander, het zal mij benieuwen hoe lang ik dit nog kan volhouden...

Als ik alleen al boodschappen ga doen, kan ik wel janken, laat staan de rest van de vaste lasten en rekeningen...

Maar goed ik ben dan ook wel zo dat als het echt zo ver komt ik niet ga leuren met mijn merrie , maar haar laat inslapen. Want dat zie ik namelijk echt niet goed komen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 10:06

Als ik het artikel lees waren eerst de mensen met een laag inkomen de mensen in de problemen. Maar nu dus ook de werkende met een middeninkomen.
Dus niet perse dat rommel weitje wat niks mag kosten.

Betreft moeilijk om een paard in te laten slapen als het niet meer goed verkoopbaar is.
Zeker :j

Maar een paard dat ongezond is de handel in doen is veel naarder voor het paard.
Teveel verhalen van paarden waar dan toch weer geprobeerd word te rijden en daar het paard weer de dupe van is.
Zeker de jongere paarden, waar men zo op hoopt toch weer aan te verdienen.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 10:13

DuoPenotti schreef:
Als ik het artikel lees waren eerst de mensen met een laag inkomen de mensen in de problemen. Maar nu dus ook de werkende met een middeninkomen.

Betreft moeilijk om een paard in te laten slapen als het niet meer goed verkoopbaar is.

Maar een paard dat ongezond is de handel in doen is veel naarder voor het paard.
Teveel verhalen van paarden waar dan toch weer geprobeerd word te rijden en daar het paard weer de dupe van is.

maar ongezond voor de handel, betekend niet altijd ongezond genoeg om niet meer te leven.
Een Dierenarts wil vaak niet zomaar een "gezond" paard inslapen. Gezond tussen haakjes, want vaak zijn paarden die alleen nog maar grasmaaier kunnen zijn, zijn niet gezond, maar vaak te goed voor een spuitje.
En als de DA het paard te goed vind om in te slapen, blijft er maar 1 optie over.
En dat is de optie die paardenliefhebbers vaak niet willen, namelijk de slacht.

Inslapen is dus, naast dat het een hele moeilijke beslissing is, niet altijd even makkelijk.

denisesilver

Re: Steeds meer paardeneigenaren financieel in de knel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 10:18

Ik ken iemand waar ze op stal een gezond paard in hebben laten slapen, omdat ze er zelf niet verder mee kwam in de sport. Misgunnend persoon. Er is altijd wel een dierenarts te vinden die het wel doet.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 10:20

Sabbientje schreef:
DuoPenotti schreef:

maar ongezond voor de handel, betekend niet altijd ongezond genoeg om niet meer te leven.
Een Dierenarts wil vaak niet zomaar een "gezond" paard inslapen. Gezond tussen haakjes, want vaak zijn paarden die alleen nog maar grasmaaier kunnen zijn, zijn niet gezond, maar vaak te goed voor een spuitje.
En als de DA het paard te goed vind om in te slapen, blijft er maar 1 optie over.

Inslapen is dus, naast dat het een hele moeilijke beslissing is, niet altijd even makkelijk.

Nee, maar dan zoek je best een andere DA of je kijkt toch in detail naar optie slacht (paard hoeft daarna zeker niet de vleesketen in).
Ik merk in mijn omgeving dat er vaak veel weerstand is tegen het concept slachten, vaak vanuit onwetendheid. Precies of paard gaat onder de guillotine. Ikzelf heb er wel goede ervaring mee.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 10:21

Sabbientje schreef:
DuoPenotti schreef:

Zijn daar eigenlijk regels/richtlijnen rond, wat een DA zelf mag beslissen ivm inslapen of niet?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 10:23

Als een paard alleen maar grasmaaier is zijn er echt wel dierenartsen te vinden die in slapen.
Ook zij weten wat er met een gezond uitziend, maar ziek paard in de handel gebeurt.

En als er echt niemand te vinden is kan schieten idd ook.
Nee geen slacht, want dier word dan niet geslacht. Gaat ook nar de destructie, net als het ingeslapen paard

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 10:35

Als je financieel in de knel komt ben je al maanden bezig met lappen.
Dan zal je uiteindelijk de knoop moeten doorhakken om je grote vriend te koop te zetten.

Niet bij elk paard staan direct kijkers op de stoep, sommige mensen zitten namelijk in hetzelfde schuitje financieel gezien.
Ondertussen lopen stalling, hoefsmid en evt DA gewoon door.
Dan komen er kijkers en moet er gekeurd worden.
Ook daarin kunnen kleine dingen verschil maken.

Mijn jongens bijv mankeren niks maar durf ik mijn vingers in het vuur te steken en te zeggen dat ze glansrijk door een keuring komen? Nee.

Dus paard wordt afgekeurd. Blijf jij met een paard zitten en de potentiele kopers lopen weg.
Is je paard direct onbruikbaar en rijp voor de slacht, nee hoor. Maar door een eventuele volgende keuring zal hij niet komen.

Is je financiele situatie opgelost? Nee ook niet.

Ik snap dus wel dat er een segment is dat dan contact opneemt met een opvang om te vragen of hun paard daar naartoe mag.

Ook zonder keuring wil je je paard niet met de eerste de beste meegeven en er zeker van zijn dat hij of zij goed terecht komt.

Zijn deze mensen dan slecht voor hun dier, dom dat ze het niet meer kunnen betalen of gewoon 'slachtoffer' van de huidige financiele crisis?

Vind dat we hier best met wat meer empathie gereageerd mag worden.

Ikzelf heb ook wat meer moeite om de maand door te komen en ik doe echt geen rare dingen.
Maar met een energierekening die verdubbeld is sinds een jaar en de steeds duurder wordende boodschappen, benzine en de in het algemeen verhoogde prijzen van verzekeringen, belastingen ed is het echt niet leuk meer.
Ben alleenstaand, geen recht op toeslagen dus val overal buiten en kan dus ook zelf overal voor opdraaien. Dat gaat nu gewoon prima, maar ik ben blij dat de FNV weer vecht voor een hoger salaris omdat steeds meer mensen in hetzelfde schuitje moeilijker rond kunnen komen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 10:41

Maar afgekeurd op een foto of klinisch, maar nog altijd gereden zonder problemen is wel weer een ander paard dan 1 die al weidedecoratie speelt omdat rijden/mennen ook echt niet meer kan.
Alleen de prijs die je in gedachte had gaat naar beneden.
Maar dat soort paarden zijn echt wel fijn te verkopen zonder nare handel.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 10:51

Alles is duurder geworden, maar als er iets de kroont spant is het volgens mij de dierenarts.
Mijn hemel wat een geld tegenwoordig.

Ik vind het vooral heel naar voor de mensen die het overkomt. Ik ken meerdere jongere mensen met een meer dan modaal salaris die alleenstaand zijn. Dan is het gewoon momenteel allemaal niet te betalen en sparen voor je toekomst zit er al helemaal niet in. Lijkt me vooral erg demotiverend.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 10:52

Dank je Onali. Hier ook alleenstaand en had ook nergens recht op.

Buiten dat vind ik het ook echt iets verschrikkelijks om te moeten doen, je geliefde paard moeten afstaan of laten inslapen. En als je dan ook nog tegenwerking daar in ondervind en je staat er alleen voor en je kan het niet meer betalen, moet je echte berensterk zijn in je koppie om het toch voor elkaar te krijgen.

Ik heb dat met mijn vorige paard aan de hand gehad: toen het tijd was om in te laten slapen gaf mijn vaste da ineens niet meer thuis , terwijl die het mij beloofd had als ik de beslissing zou nemen hij het zou komen doen zonder nog van alles te willen gaan proberen. Dan ga je dus op zoek naar een andere da, die dan vervolgens eerst weer alle onderzoeken willen gaan doen! En dan heb je nog geen zekerheid, laat staan de tijd en kosten die dit in beslag neemt. Dan ga je dus inderdaad nadenken over naar de slacht brengen, maar die rit in de trailer wilde ik mijn paard al niet meer aan doen, denk ook niet dat dit had goed gekomen. Dus daar sta je dan... Het doorzetten koste wat kost heeft echt iets kapot gemaakt bij mij, want je gaat je zo vreselijk schuldig voelen, ben ik dan toch die dierenbeul en doe ik het niet omdat het mijn laatste daad van liefde naar mijn paard toe is? En dat ging niet eens over geld, dus hoe moet je je dan voelen? Als het een financiële kwestie is?

Iets meer empathie zou idd wel mogen denk ik.

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 11:06

Triest, kan me de wanhoop van de eigenaren goed voorstellen. Het hebben van een eigen paard is gewoon een grote kostenpost. Je kunt je zaken nog zo goed voor elkaar hebben op het moment dat je een paard koopt, je weet nooit hoe het loopt. Financieel aan de grond raken is echt niet iets dat altijd een proces van maanden is, dat kan met een beetje pech ook heel snel gebeuren. En niet iedereen heeft het geluk dat familie kan bijspringen of dat je iemand in je omgeving hebt aan wie je het paard kunt toevertrouwen.

Ik heb een vaste baan met prima salaris en leuk spaarpotje, dus financieel kan ik me mijn pony prima veroorloven. Maar toch maak ik me er soms ook zorgen om, zeker met alle andere stijgende kosten. Als hij komt te overlijden en ik daarna geen nieuw paard meer koop, dan zouden financiën daarin een grote rol spelen. Je kunt nooit in de toekomst kijken, maar in deze tijd durf ik nog geen jaar vooruit te kijken :=

Mijn pony is mijn maatje, een onderdeel van mijn "gezin" (voor zover je daarvan kunt spreken als alleenstaande met kat en pony :+). Mijn situatie moet wel heel (financieel) extreem zijn wil ik hem weggeven, en dat zou me echt breken. Idem geldt voor inslapen. Absoluut geen makkelijke keuze. Vind ook dat er hier soms wel hard/makkelijk geoordeeld wordt.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 11:10

Citaat:
Wel triest om te lezen dat het leven voor een werkende middenklasse voortaan te duur is voor een hobby. Daar waar dat eerder wel kon.

ik denk dat die empathie er wel is.
Ik vind het ook erg naar dat men tegenwoordig nog maar amper en hobby kan hebben omdat alles te duur is.

Maar het staat in een artikel van dieren weggeven omdat ze blijkbaar niet meer verkoopbaar zijn.
En dan krijg je denk ik toch een andere wending dan wanneer het artikel is over "alleen maar" verkopen omdat we voortaan alleen nog maar werken voor de vaste lasten.
En zo dus je beste maatje kwijt raakt.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 11:13

Het hebben van een paard vind ik niet "een hobby". Ik vind dat nog steeds een onvoorstelbare luxe.
Een keer in de week op de manege rijden vind ik "een hobby".

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 11:16

Als dat eerst wel betaalbaar was valt dat voor mij wel onder een hobby.

Je weet niet wat de mensen er voor laten of niet hebben, zoals kinderen.
Ja dat vinden vele een raar vergelijk, maar uiteindelijk is het maar net waar de die verdiende euro heen gaat.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 11:27

[quote="Sunnda"]Alles is duurder geworden, maar als er iets de kroont spant is het volgens mij de dierenarts.
Mijn hemel wat een geld tegenwoordig.

Daar ben ik het helemaal mee eens. Verzekeringen helpen ook niet echt met eigen risico en uitsluiting van bepaalde dingen en een spaarpotje is met de prijzen van DA snel leeg. Schrok laatst erg toen mijn dochter zei dat de vaccinatie €95 kostte terwijl de DA bijna om de hoek zit.
Ik denk dat veel dierenleed bespaart wordt als ze DA kosten ook eens uit het 21% tarief halen, ook voor honden en katten.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 11:41

Ik ben zo iemand die na een heftige scheiding en ziekte niets meer had (geen baan en geen huis meer, middenin de crisistijd, wel een dochter en een paard). De hele wereld vond dat ik mijn paard maar weg moest doen. Ammehoela.

Mijn geliefde paard hoort bij mij, net als mijn dochter. Ik heb in die periode geleerd om heel erg creatief te zijn en in oplossingen te denken. Héél, héél zwaar geweest. Maar ben nu zo blij dat ik nooit opgegeven heb. Details ga ik hier niet geven, maar ik lees en zie vaak dingen, dat ik denk, dát is echt met wat power, veerkracht én wilskracht op te lossen.

Maar ja, blijkbaar is dat soms te ingewikkeld. Het is ook niet makkelijk, zeker niet. Ik mis ook bij veel mensen het plan voor de langere termijn. Een paard is geen hamster. Het is een enorm grote verantwoordelijkheid, soms wel voor 30 of meer jaar.

Een hobby? Hahaha, nou, noem mijn passie voor mijn paarden (in eigen beheer) maar 'een hobby'. Ik neem niemand serieus die dat zegt.... Boeken lezen, dansen, muziek, wandelen in de natuur, zingen, dat zijn mijn hobby's :+ .

Op dit moment heb ik een heel ander leven, maar ondanks mijn huidige stabiele gezinsleven (happy hertrouwd, parttime werk, meerderjarige dochter én twee paarden, waaronder ook nog dezelfde van toen) ben ik nog steeds praktisch en creatief ingesteld qua financiën. Kom ik weer alleen te staan, weet ik dat ik het, ondanks geen hoog inkomen, wel red. Maar ik denk wel, dat ik geen paard meer koop na deze twee. Al heeft dat, naast het financiële stuk, óók met mijn leeftijd en gezondheid te maken.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 11:53

Sansevieria schreef:
Molfre schreef:
Wat wordt hier makkelijk gepraat over verkopen en in laten slapen. Is dit een gebrek aan empathie of denken sommige mensen echt zo makkelijk over hun vriendje?

Ik heb zelf ook paarden gehad die niet verkoopbaar waren, maar absoluut kerngezond. Als ik in een topic met een ander onderwerp had aangekondigd deze paarden ingeslapen te hebben was ik met de was buiten gehangen.

Dat er een probleem is zodra je naar derden moet keren voor het onderhouden van je paard, daar ben ik het helemaal mee eens. Hoe dat probleem dan wel goed kan worden opgelost, daar heb ik een mening over, maar geen kennis dus daar durf ik niks over te zeggen.

Ik denk dat jij onderschat hoelang mensen wellicht al met hun zorgen worstelen, voordat men ook echt de knoop doorhakt een paard te laten gaan.
En je eigen verantwoording afschuiven naar een ander vind ik persoonlijk echt niet kunnen.

Waarom zou een derde op moeten draaien voor een keuze die je zelf ooit gemaakt hebt?

Ik heb er zelf ook voor gestaan en uiteindelijk re rest van mijn leven compleet uitgekleed om mijn paarden te kunnen houden. Ik weet hoe het voelt, het is gelukkig nooit gekomen tot daadwerkelijk die knoop hoeven doorhakken.

Ik denk daarnaast dat mijn bericht verkeerd is gelezen. Mijn punt is dat het niet zo ver zou moeten komen dat je naar andere gaat voor hulp hierbij, als je daar eenmaal bent aanbeland, heb je een groot probleem. Naar een derde stappen moet niet de oplossing zijn. Wat die oplossing dan wel is weet ik niet. Maar er word mijns inziens te makkelijk gedacht door sommige mensen over "dan verkoop je hem gewoon en als hij niet verkoopbaar (wat niet altijd met de gezondheid te maken heeft) is laat je hem gewoon inslapen".

The_Cat schreef:
Je kan er geen oordeel over vellen voor je er zelf voor staat. Als je geen andere keuze meer hebt, dan is het 1 van de 2. En voor sommige paarden is de optie inslapen dan nog vriendelijker dan in de handel gooien

Ik denk dat we het zelfde zeggen.

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 12:08

Hmm, hier gelukkig in een situatie dat ik deze keuzes nog niet heb hoeven maken. Maar wel een onverkoopbaar paard, deze is al 30 inmiddels. Al meer dan 10 jaar niet meer te berijden ivm terug kerende kreupelheid. Inmiddels zijn daar wat andere gezondheidsproblemen bij gekomen. Maar als ik vraag naar of we moeten denken aan inslapen in het kader van dierenwelzijn krijg ik daar geen duidelijk antwoord op van diverse DA s die ik dit in de loop der jaren heb aangegeven.

Nu hoeft hij van mij ook niet worden ingeslapen, zolang hij nog plezier heeft in zijn leven. Daar staat wel tegen over dat ik niet eindeloos veel pap en lap middelen en allerlei behandelingen ga geven om zijn leven dragelijk te houden. Dus als het niet meer wil is het wat mij betreft klaar.

Maar stel dat ik de middelen niet meer heb. Dan hoop ik toch wel dat er niet nog extra schuld gevoel bij moet komen dat ik hem moet laten gaan door een DA die hem niet wil laten inslapen.

Ik kan me voorstellen dat dit nog veel meer speelt als je paard jonger is en voor het oog nog goed lijkt, maar niet meer mee gewerkt kan worden om welke rede dan ook. Eenmaal verkocht of weg gegeven heb je geen zeggenschap meer, en of zo'n dier dan uiteindelijk beter af is is geen garantie voor te geven.

Om dan te zeggen dat zo'n eigenaar maar naar de slacht moet gaan met zijn paard vind ik dan ook niet heel empathies.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 12:52

Zou het ook een stuk nasleep kunnen zijn van de coronacrisis waarin de paarden als broodjes over de toonbank vlogen? Sinds vorig jaar is het leven een stuk duurder geworden en ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die hebben gedacht: ‘ah leuk een paard kopen’, maar de gevolgen niet hebben kunnen overzien als de prijzen omhoog zouden gaan.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 12:58

jazzejam
een niet verkoopbaar paard toch de handel in gooien is wel empathisch dan? Richting het paard bekeken.

Iedereen begrijpt dat het enorm zeer doet als je om welke reden dan ook een paard weg moet doen.
En ja als dat om financiële redenen is omdat we nu extra zware lasten hebben snapt ook iedereen wel dat dat verschrikkelijk is.
Maar wat kan dat niet verkoopbare paard daar aan doen?

Die stichting van het bericht zit vol.
Andere stichtingen zetten een paard met zwaar medische klachten nog als rijpaard ter adoptie.
Als je dan buiten je eigen emotie stapt en naar het paard kijkt, wat is dan de beste optie?

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 12:59

Helaas kijken veel mensen niet genoeg voor uit. En er gebeuren natuurlijk altijd onvoorziene dingen.
Ik heb in de afgelopen maand bijv bijna 2000 euro uitgegeven aan 1 paard. Dat was onvoorzien. Maar mijn kosten zijn nog niets vergeleken de kosten die een stalgenoot van me heeft.. Het is ook allemaal wel heel veel geld en ik denk helaas niet dat iedereen daar een grote pot geld voor klaar heeft staan :=

Tijdens covid werden er idd wel heel veel paarden gekocht. Netals boten, honden, motoren en campers. Die komen straks (of nu) allemaal weer te koop

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 13:05

DuoPenotti schreef:
Citaat:
Wel triest om te lezen dat het leven voor een werkende middenklasse voortaan te duur is voor een hobby. Daar waar dat eerder wel kon.

ik denk dat die empathie er wel is.
Ik vind het ook erg naar dat men tegenwoordig nog maar amper en hobby kan hebben omdat alles te duur is.

Ja dat vind ik ook erg. De kosten lopen zo op dat je soms het idee krijgt dat je straks enkel nog kan werken en wonen.

Mijn dierenartsen gaven al aan dat de preventieve zorg erg is teruggelopen. Voor veel mensen was er naast een torenhoge energierekening gewoon weg geen geld voor bijvoorbeeld een gebitsbehandeling. En dat kan ik me wel voorstellen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 13:22

Enten dat doen we gezamenlijk dan is het goedkoper, voer en bodembedekking dat haalde ik eerst zelf maar dan ben je ook benzinekosten kwijt. Nu wordt het bij stal geleverd zonder bezorgkosten. Ik had een verzekering maar ik kreeg steeds minder terug.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 13:29

Dat ontbreken van preventieve zorg kan je helaas net zo hard terug in je gezicht krijgen daarna :( BTW-vrije dierenartsrekeningen lijken mij eig een heel goed idee. Niet normaal wat die dingen tegenwoordig kosten. Voor een simpele blessure was ik 2 jaar geleden al 600 euro kwijt en dan is er 1x behandeld voor 20 min en 1x controle geweest.

Voor iedereen die zegt inslapen: zouden jullie dat ook effectief kunnen? Met een 25 jarige die al jaren in reservetijd leeft begrijp ik dat, maar als ik kijk naar mijn eigen paarden:
- jonge, gezonde kwpn ==> wordt verkocht als ik financieel niet meer kan
- haflinger van 19 ==> loopt prima, 3x per week dressuur, is echt mijn maatje en doet het goed. Echt geen paard om in te slapen. Maar al wel ouder, steeds exzeemdeken nodig, reeds blessure gehad en gallen aan zijn benen en heeft soms last van zijn rug na zwaardere of onervaren ruiters (lees 65-70 kg op ouderwetse haf van 1m48, geen ponypletten) of na veel wandelen. Goed ruggebruik is nodig voor zijn welzijn, daarom niet heel geschikt voor puur wandelen of beginners ondanks top karakter. Ook niet zo geschikt voor gevorderde ruiter aangezien hij met Niveau 1/2 echt wel aan de max zit van zijn kunnen. En ben vrij zeker dat een 19 jarige met die kenmerken niet meer vlot door een keuring zal komen. Ik plaats hem dus onder de categorie moeilijk verkoopbaar. Maar inslapen zou ik oprecht niet kunnen.