Veronica2 schreef:Ja, ook een tandartsenpraktijk en winkel kan je verkopen op den duur. Als je geen eigenaar bent van de grond dan heb je er ook niet in geïnvesteerd en dat scheelt in de kosten waardoor je dus aan die kant beter uitkomt. Bij verkoop van je vastgoed kan je je restschuld van je hypotheek inlossen uit de opbrengst, maar vergeet niet dat er ook stallen zijn op grond die allang afbetaald is in een voorgaande generatie.
Ik vind dit altijd zo bijzonder, mensen hebben echt geen realiteitszin lijkt

Allereerst:
Een voorgaande generatie mag niet zomaar alles schenken, want daar vind de belastingdienst iets van. Ook als een bedrijf in de familie zit zal je het gewoon moeten kopen. Als je een beetje alles hebt bijgehouden op je bedrijf heb je vaak ook hypotheek afgesloten om te vernieuwen. Of hebben die bedrijven dan ook een bak van een ton en een stal van een ton afbetaald? Want dat zijn de bedragen waar we het over hebben he, als je 'gewoon een beetje bij wil blijven' als bedrijf. Dat spaar je niet bij elkaar.
Ten tweede klopt je argument dat het dan een goede pensioenopbouw is dan ook niet. Want je hebt dus mogelijk opvolging, waarbij je dus alles wat jij nodig hebt voor je pensioen 'over de rug van je kinderen' vraagt. Waar kies je dan voor? Een goed pensioen of je kinderen die het bedrijf voort kunnen zetten, ik heb te doen hoor met die generatie die die keuze moet maken...
Of je hebt een bedrijf wat op papier, qua vastgoed een miljoen waard is( ik noem even een bedrag) wat je te koop gaat zetten op de vrije markt.
Dat zou dan je pensioen moeten zijn.
Ken jij iemand die een miljoen heeft die dag en nacht werk wil kopen? Die willen meestal een mooie villa met wat boxjes. Geen bedrijf. En degene die wel een bedrijf wil, krijgt bij de bank geen miljoen bij elkaar. Als vastgoed is een paardenbedrijf slecht verkoopbaar.
Ik ken er meerdere in de omgeving waar de opvolging niet verder wil maar wat ook al jaren te koop staat. Is geen gek die het wil of kan kopen