43% van de hippische ondernemers raakt niet uit kosten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 09:48

Poekkie schreef:
Veronica2 schreef:

Dat is ook niet nodig omdat je op een zeker moment je vastgoed en/of bedrijf kan verkopen en dat is dan je pensioenvoorziening.

Waarom wordt dat bij andere zelfstandigen dan wel als vanzelfsprekend gezien? Een tandartsenpraktijk, winkel, etc. Kan je toch ook verkopen en als pensioen zien dan?

Also - gaat ook alleen maar op als je ervan uit gaat dat die persoon volledig eigenaar van de grond is en de hypotheek is afbetaald. Bij gehuurde weides etc wordt het al een stuk minder interessant.

Ja, ook een tandartsenpraktijk en winkel kan je verkopen op den duur. Als je geen eigenaar bent van de grond dan heb je er ook niet in geïnvesteerd en dat scheelt in de kosten waardoor je dus aan die kant beter uitkomt. Bij verkoop van je vastgoed kan je je restschuld van je hypotheek inlossen uit de opbrengst, maar vergeet niet dat er ook stallen zijn op grond die allang afbetaald is in een voorgaande generatie.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 09:51

Fly_high schreef:
Hot UO, het zou ook meteen een flinke verbetering zijn in paardenwelzijn als paardrijden wat meer elitesport wordt :j

Zou heel wat semi-permanent kreupele paarden bij eeuwig aankijkende eigenaren schelen want naar kliniek gaan is duur, mensen die met waardeloos tuig rijden want duur, mensen die nooit les krijgen want duur, mensen die bij k*tmaneges met een treintje verwaarloosde paarden blijven rijden want anders wordt het ook duur. Nou dan is het maar duur :evaw:

Helemaal mee eens :j

Als een persoon zijn of haar dier niet gunt want het dier nodig heeft: waarom heb je dan een dier? Als je zegt 'stalling is te duur' terwijl deze stalling wel alles heeft wat het dier gelukkig maakt: Wat is dan te duur?

Paarden zijn niet goedkoop (elk dier trouwens niet). Plus dat ook de kosten voor een stal al in de afgelopen jaren enorm omhoog zijn gegaan terwijl de stalling voor het paard achterblijft. En top stalling, top voer, top verzorging voor 200 euro kan al jaren niet meer.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 09:52

Veronica2 schreef:
. Bij verkoop van je vastgoed kan je je restschuld van je hypotheek inlossen uit de opbrengst, maar vergeet niet dat er ook stallen zijn op grond die allang afbetaald is in een voorgaande generatie.

Ja, en hoewel dat onderpand al járen is afbetaalt (denk jij, in veel gevallen is dat niet zo)... In de tussentijd totdat de boel is verkocht moet men maar op water en brood leven? Geld dat in steen staat zit vast. Zolang dat niet is verkocht heb je het niet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 09:54

Er zijn echt maar weinig staleigenaren met een eerlijk loon. Dat staat echt volledig los van een hoog loon.

Ik vind het niet raar dat bij een hoop stallen het beleid maar zo half in orde is. Je hebt namelijk geen enkele reserve om te investeren als je bedragen als 250-300 euro per maand vraagt.
De stalhuur moet ook hoog genoeg zijn om bijv. vakantiehulp of hulp bij ziekte in te kunnen schakelen, ongevallen en invaliditeitverzekering, onderhoudt van gebouwen, weide, maschines etc.

Er zijn echt een hoop stalhouders die zelf inleveren voor een ander omdat ze niet een eerlijke prijs durven te vragen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 09:55

Mkango schreef:
Veronica2 schreef:
Er wordt in dit soort discussies iets geroepen over eerijk loon, maar als het goed is zit dat wel degelijk verrekend in je stalgeld, samen met de kosten en dan nog een beetje overschot waarmee het bedrijf onderhouden en verbeterd wordt. Als je net zoveel wilt verdienen als een bankdirecteur, dan zit je met een pensionstal duidelijk op het verkeerde spoor. Er is al eerder genoemd dat het goed werkt als je een combinatie hebt van diverse inkomstenbronnen, want van alleen pension is het lastig.
Maar waarom meteen die extremen? Waarom meteen "zoveel als een bankdirecteur"? Zo valt er toch niet te discussiëren? :')

Eh, omdat het een term is die iedereen begrijpt. De achterliggende gedachte hierbij is dat iedereen wel weet of zou moeten weten dat je van pension niet rijk wordt. Daar gaat dit topic ook over.

Mungbean

Re: 43% van de hippische ondernemers raakt niet uit kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 09:58

Als ze niveau bankdirecteur willen halen dan kom je aan stalgeld boven de 5000 per dier en zetten ze een internationale keten op.
Dat vergelijk slaat gewoon nergens op.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 10:00

Winged schreef:
Veronica2 schreef:
. Bij verkoop van je vastgoed kan je je restschuld van je hypotheek inlossen uit de opbrengst, maar vergeet niet dat er ook stallen zijn op grond die allang afbetaald is in een voorgaande generatie.

Ja, en hoewel dat onderpand al járen is afbetaalt (denk jij, in veel gevallen is dat niet zo)... In de tussentijd totdat de boel is verkocht moet men maar op water en brood leven? Geld dat in steen staat zit vast. Zolang dat niet is verkocht heb je het niet.

Het ging over pensioen en het is heel gebruikelijk om vastgoed te verkopen tegen de tijd dat het pensioen om de hoek komt kijken. Althans, als je geen andere pensioenvoorziening hebt.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 10:01

Sizzle schreef:
Als ze niveau bankdirecteur willen halen dan kom je aan stalgeld boven de 5000 per dier en zetten ze een internationale keten op.

Het ging ook niet om te vergelijken maar om te relativeren. Het klopt wat je zegt, als je het salaris van en bankdirecteur wilt verdienen dan zit je met een paardenbedrijf of pensionstal niet goed.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 10:04

Ok, maar wat zeg je dan eigenlijk?
Dat het een roeping moet zijn en ze vooral hun onkosten niet aan de klant moeten doorberekenen?
Of ben je het er mee eens dat de huidige situatie inderdaad nergens op slaat?

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 10:07

Er zit nog best wat ruimte tussen rijk worden en gewoon van je werk kunnen leven. En waarom is het nou zo ondenkbaar om rijk te willen worden van je bedrijf...? :') Zou iemand tegen een aannemer, winkelier etc ook zeggen dat die maar niet rijk had moeten willen worden :')

Winged schreef:
Paarden zijn niet goedkoop (elk dier trouwens niet). Plus dat ook de kosten voor een stal al in de afgelopen jaren enorm omhoog zijn gegaan terwijl de stalling voor het paard achterblijft. En top stalling, top voer, top verzorging voor 200 euro kan al jaren niet meer.

Precies, als je al die dingen (top voer, top faciliteiten, top verzorging) zelf aan huis zou aanbieden tegen inkoopprijzen is het ook gewoon hartstikke duur. Jammer uiteraard als je graag een paard wilt hebben en dat geld niet hebt liggen, maar is ten koste van dierenwelzijn op alles besparen nou echt een oplossing?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 10:14

Veronica2 schreef:
Sizzle schreef:

Het ging ook niet om te vergelijken maar om te relativeren. Het klopt wat je zegt, als je het salaris van en bankdirecteur wilt verdienen dan zit je met een paardenbedrijf of pensionstal niet goed.

Het topic gaat erover dat je een normaal salaris - pakweg 2000-2500 netto - ook al heel erg moeilijk kan verdienen met pensionstalling.

Ik begrijp niet waarom het vergelijken met het loon van een bankdirecteur dan helpt om dat te relativeren?

Overigens… als je erover nadenkt dat het 24/7 paraat staan is, veel fysiek werk en echt op alle mogelijke vroege en late uren… dat hoeft die bankdirecteur helemaal niet te doen voor zijn loon. Je zou het beter kunnen vergelijken met een shiftwerker.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 10:15

Ik denk dat nu veel elite stallen helemaal niet goed zijn voor de paarden.
Dat zijn vaak de stallen waar de paarden 1 uurtje alleen in een mini paddock staan, 1 uur in de stapmolen. En voor de rest op stal.
Wel met 4 binnenbakken een springweide en weet ik wat allemaal meer.
Dat is wat anders uiteraard dan zo goedkoop mogelijk in een bagger weitje donderen.

Dat de gewone stal met wel dagelijks fatsoenlijk buiten, 1 goede binnen of buitenbak en niet alle grond vol gebouwd hebben met gebouwen of parkeerplaats dan duurder worden en alleen voor de mensen toegankelijk is die dat willen en kunnen betalen heb ik geen moeite mee.
En dat een pensionhouder een normale boterham heeft.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 10:19

Fly_high schreef:
Wat een droogreden dit, "maar paarden van de rijken komen niet genoeg buiten!". Denk niet dat een verwaarloosd dier nou zo super blij is dat hij maandenlang stokkreupel maar wel buiten mag rondlopen.

Dat er ergens anders ook nog misstanden zijn welke niet direct op te lossen valt met geld wil niet zeggen dat het goed is, paarden houden terwijl je eerlijke prijzen voor pensionstalling e.d. in feite niet kan betalen.

Ik denk niet dat Caily het op die manier bedoelde. Althans, zo las ik het niet. Eerder dat beiden zo zijn misstanden hebben en dat de statement “als het elite sport werd zou het de welzijn goed doen” dus ook niet helemaal op gaat.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 10:26

Ik ken ook een elite paddock paradise.
Echt prachtig opgezet, fantastische faciliteiten, goed onderhouden, goed toezicht EN een enorme wachtlijst.
Voor een prijs waar ik er bij mijn huidige stal 2 in pension kan zetten. Omgerekend naar een NL salaris komt dat in de buurt van 750 euro per maand.
Is dat eerlijk? Ik denk het wel. Wat die allemaal te onderhouden hebben, dan kom je er niet op een met de helft. Of je moet uitgaan van een „het zal mijn tijd wel duren“ mentaliteit, wat je al op veel stallen ziet.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 12-04-23 10:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 10:28

Zou er zeker voor pleiten dat stalhouders gewoon een normaal salaris kunnen verdienen.

Overigens wel naar de uren die daadwerkelijk gewerkt worden. Veel van die kleine stalletjes met een paar paarden geven een stalhouder ook gewoonweg niet de uren van een fulltime baan. Je bent uiteraard een aantal uren per dag bezig als je al volpension doet met uitmesten, voeren, binnen en buiten zetten, maar met een paar paarden is dat geen 8 uur per dag. Je zou nog kunnen pleiten voor 24/7 controle waarvoor je altijd aanwezig dient te zijn, dan is het al anders, maar vaak zijn eigenaren van kleine stalletjes ook gewoon alleen 's ochtends voor het uitmesten en 's avonds voor de voerronde aanwezig. Dan is het niet gek dat daar niet een volwaardig salaris van 8 uur aan arbeid tegenover staat. Als ik 80%, 60% of misschien wel 40% ga werken verdien ik ook niet meer zoveel als nu en kan ik er in deze tijden ook niet meer van leven. De investering in je eigen bedrijf is vaak dat je er de eerste periode niet veel op verdient en bij uitbreiding en opbouw dat wel gaat doen. Veel pensionnetjes komen denk ik ook gewoon niet op dat punt, net zoals veel ondernemers in andere sectoren.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 10:29

Ik ken ook mensen die nog een extra baan hebben naast de stal om de onkosten eruit te halen……
Gestoorde situatie

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 10:48

Sizzle schreef:
Ik ken ook een elite paddock paradise.
Echt prachtig opgezet, fantastische faciliteiten, goed onderhouden, goed toezicht EN een enorme wachtlijst.
Voor een prijs waar ik er bij mijn huidige stal 2 in pension kan zetten. Omgerekend naar een NL salaris komt dat in de buurt van 750 euro per maand.
Is dat eerlijk? Ik denk het wel. Wat die allemaal te onderhouden hebben, dan kom je er niet op een met de helft. Of je moet uitgaan van een „het zal mijn tijd wel duren“ mentaliteit, wat je al op veel stallen ziet.

Ik denk idd een hele eerlijke prijs
Een echt goede PP is veel meer arbeidsintensief en een vele grotere investering als je dat goed wilt doen.
Dus droge tracks, grote ruime inloop stallen. En heb je er dan nog faciliteiten bij als een binnenbak enz.
Ja dan denk ik dat daar een hele serieuze prijs aan mag zitten.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 10:59

hahahatsjoe schreef:
De elite spreekt... :evaw: :evaw: :evaw: En nee, ik vat het niet persoonlijk op, ik heb geld genoeg om e.e.a. te betalen.

Waarop baseer je je dat die personen de elite zijn?
Omdat ze dingen gelaten hebben waardoor ze iets opgebouwd hebben?
Ik denk dat menig pensionhouder al blij zou zijn als ze een minimumloon konden over houden aan hun pension.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 12-04-23 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 11:02

Fly_high schreef:
Wat een droogreden dit, "maar paarden van de rijken komen niet genoeg buiten!". Denk niet dat een verwaarloosd dier nou zo super blij is dat hij maandenlang stokkreupel maar wel buiten mag rondlopen.

Dat er ergens anders ook nog misstanden zijn welke niet direct op te lossen valt met geld wil niet zeggen dat het goed is, paarden houden terwijl je eerlijke prijzen voor pensionstalling e.d. in feite niet kan betalen.

Dat is wel heel veel in in 1 zin.

Luxe is niet altijd die chique stal, die vooral op het gemak van de mens gericht is. Veel naar buiten komen en ja in goede omstandigheden is voor paarden meer luxe dan een stal met gouden knoppen.

En voor kreupele paarden is heel vaak buiten lopen/vrij bewegen juist beter dan op stal staan. Aan de buitenkant kunnen mensen niet zien wat het paard mankeert, hoe lang, wat er aan gedaan is, wat het advies was van een veearts etc

Heel veel luxe stallen zijn helemaal niet zo best qua welzijn, maar het geeft de mens vooral een goed gevoel dat ze hun paard zo stallen.

Stallen worden met elkaar vergeleken en daarop worden vaak de prijzen gebaseerd. Heeft de buurman verderop een binnenbak kan die meer vragen, ongeacht of er paddocks en genoeg weide is.

Als je gewend bent om op gelikte en gepoetste stallen te komen is een stal die meer buiten aanbiedt soms wat rommeliger in het oog en vooral wennen. Als er een keer wat water staat is het meteen een modderpoel. Mensen kijken niet verder dan hun neus lang is en wat ze gewend zijn. Dan hebben ze liever hun paard opgesloten in een stal.

Als paarden vies zijn van lekker rondlopen, rollen en spelen, zijn het gelijke sneue beesten. En als ze geen deken op hebben, geeft het al snel een ander beeld dan men gewend was, dus weer oordelen.

Mensen geven wel handenvol geld uit aan dure dekens ( vaak outdoor deken die flink wat kunnen hebben, maar ze alsnog niet mee buiten komen ) setjes, rijkleding, therapeuten en supplementen. Waar heel veel onnodig is als de basis gewoon goed is.

Maar mensen zijn kudde dieren en lopen als makke schapen achter de rest aan. Ergens bij horen is voor veel mensen belangrijker dan welzijn.

In mijn jeugd was de paardensport nog best een elite sport, zeker in onze regio. Ik denk ook dat daar een enorm verschil in zit. Ik moest naar een manege om te kunnen paardrijden. Maar als ik nu mensen spreek die in een dorp woonden en bij een plaatselijke boer pony's konden verzorgen en rijden ging dat heel anders.
Ik mocht niet met kaplaarzen rijden en zeker niet zonder cap of goede rijbroek. Dat is een groot verschil in hoe mensen ook ooit zijn gestart.

Qua inkomsten hebben wij een paar keer een bedrijfsplan geschreven en ook diverse paardenpanden bekeken.
Vanaf 0 starten en alles doen zoals wij het wilden en niet inleveren op welzijn was echt heel moeilijk. Zeker als je daarbij ook kijkt naar het aanbod en wat je vaak kan qua regels.
Mijn man moest ernaast blijven werken en ik moest zeker les blijven geven. Maar bij teveel neven bezigheden, kom je ook weer tijd tekort voor de basis verzorging.

Buiten-binnen zetten bijv is best arbeidsintensief. En wil je snel veel kunnen uitmesten moet je ook flink investeren. Of gelijk personeel aantrekken en dat is ook gelijk een belasting. Zelfs als je mensen in opleiding gaat nemen. Dan zijn er ook weer zoveel regels.

En het wordt echt steeds moeilijker. Waar je vroeger gewoon wist waar je aan begon, wordt het steeds meer als 9-5 baan gezien.
Te vaak als met stallen discussies gehad over het vroeg binnen zetten, wat ze moesten doen als de stalbaas het niet alleen wilde doen. De stagiaires gingen om 5uur naar huis en dan sta je alleen. Tenzij je zo groot bent, dat je betaald personeel kan aannemen. En dan nog; nu wil iedereen alles na 5 uur als overuren uitbetaald zien.

Veel stallen proberen al jaren van alles ernaast te doen; lessen, trainen, restaurant erbij, winkeltje, extra service in pakketten.

Maar ben je een pp zonder binnenbak en staan de paarden er goed en vrolijk bij, is het nog steeds niet heel makkelijk om meer of een passend bedrag te vragen als de buurman een binnenbak en luxe kantine heeft.
Dat zijn ook echt keuzes van de mens.

Misschien krijgen mensen het moeilijker, maar dan moeten er meer bewuste keuzes gemaakt worden. Dat is niet slecht. Ben je echt zo gek op je paard en sta je in de winkel; wat is belangrijker? Die fijne, goede stalling of dat dekje?

Er wordt echt nog heel veel verdiend in en aan de paardensport.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 11:03

Veronica2 schreef:
Ja, ook een tandartsenpraktijk en winkel kan je verkopen op den duur. Als je geen eigenaar bent van de grond dan heb je er ook niet in geïnvesteerd en dat scheelt in de kosten waardoor je dus aan die kant beter uitkomt. Bij verkoop van je vastgoed kan je je restschuld van je hypotheek inlossen uit de opbrengst, maar vergeet niet dat er ook stallen zijn op grond die allang afbetaald is in een voorgaande generatie.

Ik vind dit altijd zo bijzonder, mensen hebben echt geen realiteitszin lijkt :o

Allereerst:
Een voorgaande generatie mag niet zomaar alles schenken, want daar vind de belastingdienst iets van. Ook als een bedrijf in de familie zit zal je het gewoon moeten kopen. Als je een beetje alles hebt bijgehouden op je bedrijf heb je vaak ook hypotheek afgesloten om te vernieuwen. Of hebben die bedrijven dan ook een bak van een ton en een stal van een ton afbetaald? Want dat zijn de bedragen waar we het over hebben he, als je 'gewoon een beetje bij wil blijven' als bedrijf. Dat spaar je niet bij elkaar.

Ten tweede klopt je argument dat het dan een goede pensioenopbouw is dan ook niet. Want je hebt dus mogelijk opvolging, waarbij je dus alles wat jij nodig hebt voor je pensioen 'over de rug van je kinderen' vraagt. Waar kies je dan voor? Een goed pensioen of je kinderen die het bedrijf voort kunnen zetten, ik heb te doen hoor met die generatie die die keuze moet maken...

Of je hebt een bedrijf wat op papier, qua vastgoed een miljoen waard is( ik noem even een bedrag) wat je te koop gaat zetten op de vrije markt.

Dat zou dan je pensioen moeten zijn.

Ken jij iemand die een miljoen heeft die dag en nacht werk wil kopen? Die willen meestal een mooie villa met wat boxjes. Geen bedrijf. En degene die wel een bedrijf wil, krijgt bij de bank geen miljoen bij elkaar. Als vastgoed is een paardenbedrijf slecht verkoopbaar.

Ik ken er meerdere in de omgeving waar de opvolging niet verder wil maar wat ook al jaren te koop staat. Is geen gek die het wil of kan kopen :+

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 11:10

@ruitje, waar.

Maar je kan natuurlijk wel constructies maken als het bedrijf al in de familie is, die het wel haalbaar maken en dan is het echt wel makkelijker dan van een flat komen met een klein startkapitaal en vanaf 0 iets willen starten natuurlijk.

Bij ons zei de bank dat we eerst maar eens iets moesten gaan huren voor de komende jaren en als we dan een aantal positieve jaren draaide en x eigen kapitaal hadden, nog eens konden komen praten. Dat is echt niet zo makkelijk als de bank het stelde, want ook met huren moet je een flink startkapitaal hebben EN je hebt gewoon beperkingen.

Ga je het bedrijf van je ouders in, kan dat wel opgebouwd worden. Je hoeft het niet in 1x over te nemen. Ken er meer dan genoeg die er langzaam in zijn gestapt. Vaak wel eerst werken, ernaast studeren en dan steeds meer taken oppakken tot de overname mogelijk was.

Maar ik ken heel weinig mensen die het echt vanaf 0 konden starten. Of ze hebben iemand ontmoet waardoor dit mogelijk werd, dus een man met vermogen en 2x een vader die investeerde. Maar dan gaat het wel over echt grote bedragen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 11:14

Ik ben het er overigens niet mee eens dat er niet te verdienen valt aan welzijn. Als je dat als stal goed aanpakt kan dat zeker. En ja, dat vraagt consessies. Want ik wil ook mijn bakken vernieuwen, mijn longeercirkel overkappen, mijn kantine verbouwen, mijn boxen vergroten en netter maken etc etc.

En toch staan we even vol, of voller, dan de stallen met 3 binnenbanen, luxe boxen en een restaurant kantine.

Paddocks en land en service is 'minder sexy' om voor te betalen, ik snap best dat als het regent je als klant denkt: verdorie, bij die stal met 3 binnenbanen had ik nu meer mogelijkheden... Maar als je op de bank thuis zit en je paard staar goed: daar is echt een markt voor.

Ik denk, dat een hoop stallen zoals Celebi omschrijft die slag niet meer kunnen maken. Als jij vergunning hebt voor max 15 paarden: dan moet je een baan erbij en kun je niet investeren. Stallen met meer dan 60 paarden kunnen dat wel.

Dat verschil zal uit gaan lopen de komende jaren... Zoals in alle sectoren denk ik, je moet vergroten of 'verluxen' om boven te blijven. Want iedereen word steeds veeleisender :)

@superpony: het overnemen van een familiebedrijf is haalbaar, het starten zonder kapitaal niet. Dat is een goed punt.

Maar haalbaar is iets anders dan 'makkelijk' , ik ben gestoord dat ik mijn baan in loondienst opgeef. Ik koop heel veel werk.

En daar ben ik dan weer heel gelukkig mee :') . Want geld is niet alles he jongens ...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 11:15

ruitje schreef:
Veronica2 schreef:

Ik vind dit altijd zo bijzonder, mensen hebben echt geen realiteitszin lijkt :o

Allereerst:
Een voorgaande generatie mag niet zomaar alles schenken, want daar vind de belastingdienst iets van. Ook als een bedrijf in de familie zit zal je het gewoon moeten kopen. Als je een beetje alles hebt bijgehouden op je bedrijf heb je vaak ook hypotheek afgesloten om te vernieuwen. Of hebben die bedrijven dan ook een bak van een ton en een stal van een ton afbetaald? Want dat zijn de bedragen waar we het over hebben he, als je 'gewoon een beetje bij wil blijven' als bedrijf. Dat spaar je niet bij elkaar.

Ten tweede klopt je argument dat het dan een goede pensioenopbouw is dan ook niet. Want je hebt dus mogelijk opvolging, waarbij je dus alles wat jij nodig hebt voor je pensioen 'over de rug van je kinderen' vraagt. Waar kies je dan voor? Een goed pensioen of je kinderen die het bedrijf voort kunnen zetten, ik heb te doen hoor met die generatie die die keuze moet maken...

Of je hebt een bedrijf wat op papier, qua vastgoed een miljoen waard is( ik noem even een bedrag) wat je te koop gaat zetten op de vrije markt.

Dat zou dan je pensioen moeten zijn.

Ken jij iemand die een miljoen heeft die dag en nacht werk wil kopen? Die willen meestal een mooie villa met wat boxjes. Geen bedrijf. En degene die wel een bedrijf wil, krijgt bij de bank geen miljoen bij elkaar. Als vastgoed is een paardenbedrijf slecht verkoopbaar.

Ik ken er meerdere in de omgeving waar de opvolging niet verder wil maar wat ook al jaren te koop staat. Is geen gek die het wil of kan kopen :+

Maar je zou wel (er vanuit gaand dat je een opvolger hebt) kunnen kiezen om bijvoorbeeld het gebouw op papier te verhuren of in gedeeltes te kopen misschien? Ik ken mensen die daar constructies voor hebben op bedrijven die bestaan uit veel grond en gebouwen.
Daarmee heeft de "oude generatie" de oude dag voorziening en hoeft de nieuwe generatie het pand niet volledig te kopen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 11:16

We gaan het zien of opstarten zonder overnemen mogelijk is. :+ Daar ga ik dit jaar mee beginnen. :+

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 11:18

Ruitje, je spreekt jezelf een beetje tegen in je post, maar ik snap wel wat je bedoelt.
Hier in de omgeving zijn in de afgelopen tijd 4 stallen verkocht tussen 1,5 en 2,5 miljoen. 3 Zijn nog steeds in bedrijf als pensionstal en de 4e denkt er nog over na. Wel allemaal aan mensen die nog andere bedrijven hebben of die breder gaan dan alleen pensionstalling met handel, lesgeven of nog andere dingen.