KNHS in gesprek met minister Adema over transport tijdens warme dagen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 12:49

MyWishMax schreef:
Waar ga je met spoed een transporteur vandaan halen? Bij spoed ga ik niet wachten tot er iemand is, maar is het aankoppelen en wegrijden. Medische afspraken die geen spoed zijn verzetten we gewoon met heet weer. Spoed is voor ons toch een echte spoedklus waarbij je geen tijd hebt om te wachten.

Toch blijft de grens voor trainen/rijden lastig. Niet voor vervoer, maar echt het paardrijden of trainen zelf. Ik heb er 1 die gewoon heerlijk loopt, daar merk je niks aan. Niet overmatig zweten, echt niks. Dus tijdens de hittegolven hebben wij gewoon 's ochtends gereden, ook al was het dan al warm. Niet op het heetst van de dag en zelfs liever niet 's avonds door de warmte die blijft hangen. Maar ik heb stalgenoten die al niet meer gaan rijden bij 23 graden en zon, omdat paard er niet tegen kan. Of ook niet s avonds of s ochtends gaan rijden als het 25 graden is geweest overdag.

De accomodatie maakt ook veel uit, een geisoleerde binnenbak is veel koeler. Een lekker bosritje als het zo warm is s"morgens of s"avonds is vaak ook goed te doen.
Rijden voor 11:00 in de ochtend, niet te gek en met goed koelen er na gaat vaak ook wel.

En inderdaad het is zo verschillend per paard...

Spoed is hier ook gelijk gaan trouwens, als het dan te warm is op de trailer zijn er altijd nog wel handigheidjes die toegepast kunnen worden. Goed koud afsponzen bijv.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 13:05

OleJon schreef:
Adema is dezelfde man die de hertenkampen aan banden wil leggen toch?
Hoelang zouden we überhaupt nog paarden mogen houden?

Een beetje mee gaan met de nieuwe kennis om de dieren hun welzijn te verhogen hoeft je geen angst aan te jagen dat je geen paarden meer mag houden. :(:)
Niet op wedstrijd kunnen bij 37°C heeft weinig te maken met geen paarden meer mogen houden.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 13:12

Ayasha schreef:
OleJon schreef:
Adema is dezelfde man die de hertenkampen aan banden wil leggen toch?
Hoelang zouden we überhaupt nog paarden mogen houden?

Een beetje mee gaan met de nieuwe kennis om de dieren hun welzijn te verhogen hoeft je geen angst aan te jagen dat je geen paarden meer mag houden. :(:)
Niet op wedstrijd kunnen bij 37°C heeft weinig te maken met geen paarden meer mogen houden.

Dat klopt, het gaat alleen nu om 27 graden. De hertenkampjes zijn trouwens ook niet verboden met zinnige argumenten, enkel met emotie.

N0a

Re: KNHS in gesprek met minister Adema over transport tijdens warme dagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 13:15

De knhs laat nog wedstrijden doorgaan met 35 graden. Dus het is geen verassing dat ze in gesprek willen. Ik snap niet dat er met die temperaturen nog steeds mensen starten. Dat geld zou me gestolen kunnen worden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 13:23

Oehlala schreef:
[

Dat klopt, het gaat alleen nu om 27 graden. De hertenkampjes zijn trouwens ook niet verboden met zinnige argumenten, enkel met emotie.

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/992800/h ... s-een-grap

Hertjes hier bij de buren moet weg, waarom? geen idee.
Beter dan die diertjes kun je geen 1 dier houden

Maar paarden vervoer is iets heel anders
Paarden houden ook
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 08-04-23 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 13:23

Oehlala schreef:

Oke ik zal het even aanpassen: Dat je niet op wedstrijd mag gaan met 27°C betekent niet dat je geen paarden mag houden. :(:)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 13:30

Ben het er mee eens dat wedstrijden bij extreme temperaturen aangepast dan wel gecanseld moeten worden in ons land.

In Italie zijn onze shows bijv altijd indoor in grote, koele betonnen festiviteiten hallen. Ook de stallen staan daar binnen.
In Nederland is nog meest buiten of in rijhallen waar temperaturen met gemak 40+ bereiken

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 17:14

DuoPenotti schreef:
Vee word al heel vaak met geconditioneerd transport vervoerd. Dat zijn die compleet dichte veewagens.
En dat zou van mij een verplichting mogen worden boven de 25 graden.
De techniek bestaat dus huppakkee. Invoeren binnen nu en zeg 10 jaar voor alle transport boven 25 graden, of het nu dichtbij is of niet.

Dat zou bij paarden natuurlijk hetzelfde kunnen.
geen idee of dat bij de modernere wagens ook vaak toegepast word.

Heel veel van die dichte veewagens zijn niet volledig geconditioneerd, ze zijn heel vaak niet met actieve koeling, maar met een hoop ventilatoren.
En actieve koeling is een verplichting om als uitzondering te mogen rijden bij hete temperaturen.
Want met ventilatie alleen koel je de binnenruimte niet.
En dan zijn juist die dichte wagens nog veel moeilijker koel te krijgen dan open veewagens.

website NVWA schreef:
Maximum temperatuur bij transporten langer dan 8 uur
Duurt een transport langer dan 8 uur? Dan geldt het voorschrift uit de transportverordening dat ín de vrachtwagen een maximum temperatuur van 30 graden Celsius, met een uitloop van maximaal 5 graden gewaarborgd moet zijn.

Daarnaast is door de minister vastgesteld dat voor dergelijk lang internationaal transport door de NVWA geen certificaat verleend mag worden als ergens onderweg de buitentemperatuur boven de 30 graden zal komen. Dan is dierenvervoer over lange afstand niet toegestaan. Uitzondering hierop kan gemaakt worden als deze temperatuur onderweg vermeden wordt door bijvoorbeeld 's nacht te rijden, óf gebruik te maken van een vrachtwagen met een actieve koeling. De NVWA hanteert dit voorschrift sinds juli 2020.

@Popstra: er staat idd geen commerciëel transport bij, maar wel dat het om 30 graden gaat en niet om 27 graden.
En als je dus wel s nachts rijdt, dan geldt ook een uitzondering.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 20:55

De KNHS laat zich mooi in de kaart kijken. Alles voor de sport over de rug van het dier. Ik hoop dat ze flink de deksel op hun neus krijgen. Juist zij zouden een voorbeeld functie moeten hebben.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 06:19

Er zou een uitzondering moeten komen voor medische doeleinden.
Maar ik ben bang dat dit geregelneef er toe leidt dat straks paarden met bijvoorbeeld ernstige koliek niet meer vervoerd mogen worden.

Bedankt alvast aan iedereen die altijd maar schreeuwt dat de overheid regels moet opstellen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 07:01

Nee dat geloof ik dus nooit.
Medisch is en blijft uitzondering

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 07:12

Ging het er ook niet omdat het in zuid Nederland bijvoorbeeld 30 graden kan zijn, maar noord Nederland 20 graden, er landelijk gekeken wordt en beide moet worden afgelast? Dat dat ook maatwerk wordt bedoeld?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 07:17

Lithya schreef:
Ging het er ook niet omdat het in zuid Nederland bijvoorbeeld 30 graden kan zijn, maar noord Nederland 20 graden, er landelijk gekeken wordt en beide moet worden afgelast? Dat dat ook maatwerk wordt bedoeld?

dat slaat ook nergens op. Met 20 graden kun je prima een wedstrijd rijden.
Dat is ook precies wat ik tegen het ongebreidelde overheidsbemoeienis heb. Het zorgt altijd weer voor kromme situaties.

Natuurlijk moet je geen wedstrijd willen rijden met warm weer. Maar transport met airco is ook uitgezonderd. Dus vervolgens zie je dat de top gewoon door gaat met wedstrijden rijden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 08:11

Lithya schreef:

Dat zou in mijn ogen een geldige reden kunnen zijn. :) Goed bedacht, zo had ik het nog niet bekeken.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 08:15

Elisa2 schreef:
Lithya schreef:

Dat zou in mijn ogen een geldige reden kunnen zijn. :) Goed bedacht, zo had ik het nog niet bekeken.

Dat soort gekkigheid krijg je doordat er gekeken wordt naar de situatie van veetransporten voor de agrarische sector waarbij het vrij normaal is dat er grote afstanden worden overbrucht. Terwijl het grootste gedeelte van paardenvervoer slechts lokaal verkeer is.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 09:04

Lithya schreef:

Dat zou goed kunnen idd. Ik heb op bokt wel eens allerlei opmerkingen naar hoofs gekregen dat ik slecht voor paard was met wedstrijd rijden in warme temperatuur. Alleen zit er nogal een verschil in het hele land inderdaad. Bij ons was het niet eens 25 graden door de wind, andere plekken richting de 30. Hier dus geen probleem om met de trailer weg te gaan, andere delen van Nl wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 09:08

Elisa2 schreef:
Lithya schreef:

Toch komt dit maar heel weinig voor de echte 30 graden warmte is het meestal in het hele land zo heet :=

Plus je zit dan met waar kom je vandaan? Stel in Groningen is het 20 graden en daar mag het doorgaan. Dus mensen denken ik wil op wedstrijd en die komen vanuit gebieden waar het wel 30+ is. Hoe ga je dat ooit controleren? Dat lijkt me eigenlijk ook geen doen?

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 09:15

Spenk schreef:
Toch komt dit maar heel weinig voor de echte 30 graden warmte is het meestal in het hele land zo heet :=

Plus je zit dan met waar kom je vandaan? Stel in Groningen is het 20 graden en daar mag het doorgaan. Dus mensen denken ik wil op wedstrijd en die komen vanuit gebieden waar het wel 30+ is. Hoe ga je dat ooit controleren? Dat lijkt me eigenlijk ook geen doen?

Er kunnen echt wel aardige verschillen tussen noord en zuid zitten. Zie vaak genoeg dat in Brabant Limburg mensen al in T-shirt lopen en ik hier in Friesland mij daar nog niets bij voor kan stellen. Daarbij staat er hier op de vlakte vaak al meer wind. Enige wat je dan kunt doen is een straal aangeven. Niet verder reizen dan…. Al is dat ook lastig controleren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 09:16

Ja maar dat is toch vrijwel niet te doen? Het gaat juist om het transport niet om de wedstrijden zelf die zijn en worden niet verboden alleen transport mag niet.

Dus als je een meerdaagse houdt met 30 graden en de paarden daar laat komen op het moment het kouder is dat mag gewoon (daar vind ik absoluut iets van hoor maar dat terzijde)

Juist het transport is het ding.

Maar de verschillen die jij noemt in in tshirt zitten dat is wat anders dan het verschil of het in het zuiden 33 graden is en in het noorden 25. Dat komt niet super vaak voor (ik woon ook in het noorden)

Natuurlijk wel eens maar de echte hittegolven waar dit om gaat dat transport niet mag is vaak (niet altijd maar vaak wel) in het hele land echt wel 27+ graden.