Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Elisa2 schreef:Net als in elke tak van de sport wisselt het per stal. Op sommige plekken komen ze dagelijks bijna de hele dag buiten, op andere wordt dat meer gedoseerd - zeker als ze net beginnen met snelwerken, dan liggen ze regelmatig ook de hele middag te slapen - en met name hier in Newmarket zijn, helaas, toch best wat stallen waar de paarden nauwelijks buiten komen doordat die midden tussen de gebouwen liggen. Wat je op die stallen vaak ziet, is dat de paarden daar ook maar een paar maanden per jaar zijn, daarna gaan ze weer terug naar hun fokker, eigenaar of een andere faciliteit waar ze weer even voor een aantal weken of maanden het land op gaan met andere paarden. Dat is bijvoorbeeld ook het systeem dat ze in Australië en Nieuw Zeeland aanhouden: de paarden worden voorbereid op hun campaigns, komen naar de renstallen - die zeker in Australië nog weleens midden in grote steden liggen - racen een aantal keer en gaan daarna weer weg voor een spell. Zo probeert men toch de balans te vinden tussen rust en paard zijn, en de sport.Interessant om te lezen, komen de paarden dagelijks los in de wei? of is dat 1 of 2 keer per week een uurtje oid?
De 2-jarigen is inderdaad dubbel, maar voor de rest klinkt het alsof er goed nagedacht wordt over (opbouwende) training en verzorging.
prugelpiet schreef:Dat is het ook. Het is een andere vorm van belasting, inderdaad nagenoeg rechtuit of met ruime bochten, en vooral mentaal is het veel minder belastend omdat ze dus alles in de string doen. Je merkt dat sommige ex-renpaarden daar nog wel het meeste moeite mee hebben als ze uit de sport komen: ze moeten opeens alles alleen doen, in plaats van dat ze hun vriendje voor hun volgen.Wat een leuk en interessant verslag! Bedankt hiervoor
Wbt de 2jarigen rijden: Ik zou denken, als complete leek hoor, dat dit wellicht wel eens minder belastend zou kunnen zijn dan een 2 jarige in een bak zetten voor voltes en bochtjesd? Ja, voor de benen is dit misschien meer belasting (?), maar daar zit het probleem 2 jarige vs. 3 jarige niet. Als ik het zo begrijp lopen deze paarden vooral rechtuit, en hoeven ze geen moeilijke oefeningen uit te voeren in een bak.
Mkango schreef:ikke schreef:Oh, komt daar die term "keuringsconditie" vandaan....![]()
![]()
Leuk om te lezen en wat mij opvalt: stro! Dat ben ik eigenlijk niet zo gewend aan te treffen in een Britse stal.
Naar wat ik begrepen heb omdat het vrij duur zou zijn en paarden op de plekken waar wij kwamen veelal alleen binnen kwamen voor het werk (en soms moesten we ze zelf uit de wei plukken)
Momenteel is zaagsel veel duurder dan stro, dus veel trainers zijn overgegaan op stro, maar sommigen hebben ze altijd op stro gehad met misschien een enkeling op zaagsel als ze niet goed tegen het stof konden. Ik ben in ieder geval van alles tegengekomen, zelfs papier.
sassycas schreef:Jeetje wat een prachtige foto's weer!
Ik kan nooit verwoorden wat het nou precies is maar de Britse paardenwereld heeft visueel een speciaal smaakje ofzo.
Alsof die paarden en mensen gemaakt zijn van de grond, klei en stenen zo goed dat ze passen in die grijze omgeving.
Die foto's van jou laten dat perfect zien

ikke schreef:Papier is vrij arbeidsintensief (dat moet echt twee keer per dag uitgemest worden; met één mestbeurt en een 'skip out' ben je er niet), maar ik vond het wel fijn eigenlijk.Ja, papier ben ik ook weleens tegen gekomen, maar niet vaak.
Wat ik vaak zie/zag is houtkrullen, shaving heet dat in GB, dacht ik, en dat werd dan meestal gebruikt in stallen waar de paarden alleen kwamen voor eten en direct voor en na het werk. De meesten gaven aan dat het de simpelste en goedkoopste bedekking was maar dat was voor Corona dus kan nu zomaar anders zijn![]()
Dat is zo leuk aan andere landen en andere gewoontes: je leert er ruimer van denken en kijken.
sassycas schreef:Ik snap wat je bedoelt inderdaad.Jeetje wat een prachtige foto's weer!
Ik kan nooit verwoorden wat het nou precies is maar de Britse paardenwereld heeft visueel een speciaal smaakje ofzo.
Alsof die paarden en mensen gemaakt zijn van de grond, klei en stenen zo goed dat ze passen in die grijze omgeving.
Die foto's van jou laten dat perfect zien
De paardensport, in al zijn facetten, is hier zo verweven met het plattelandsleven - er is hier ook echt nog veel meer dat onderscheid tussen stad en platteland. Veel mensen uit de stad zullen nauwelijks ooit een paard van dichtbij gezien hebben, terwijl veel mensen op het platteland praktisch opgroeien in het zadel. Hermelijnhof schreef:Schitterende foto's, maar het valt me echt op hoe slecht de houding van de rijders gemiddeld gezien is. Die eerste foto, de voeten zo ver in de beugels. Ik weet dat deze mensen gemiddeld gezien vele malen beter kunnen rijden dan ik, maar ik kijk hier echt van op.
De foto's zijn technisch gezien en qua sfeer echt prachtig, zeg! Knap gedaan!
Hermelijnhof schreef:Maar je vergeet hierbij één ding: het zadel. Je kúnt op deze zadels gewoon fysiek niet zitten zoals in een dressuurzadel (waar ik ook nog wel wat over kan zeggen, die dressuurzadels waar half Nederland tegenwoordig in rijdt, inclusief ruiters in de topsport - als je het dan over een belabberde en vooral niet-functionele houding en zit wilt hebben...Schitterende foto's, maar het valt me echt op hoe slecht de houding van de rijders gemiddeld gezien is. Die eerste foto, de voeten zo ver in de beugels. Ik weet dat deze mensen gemiddeld gezien vele malen beter kunnen rijden dan ik, maar ik kijk hier echt van op.
De foto's zijn technisch gezien en qua sfeer echt prachtig, zeg! Knap gedaan!
), want daar zijn deze zadels niet voor gemaakt. Ze zijn gemaakt om in te staan met korte beugels, hebben maar een halve boom, geen wrongen, geen dikke kussens, niks, dus de enige houding die je kunt aannemen, is inderdaad een functionele houding waarin dat betreffende paard je zet. Zonder zadel zit je immers ook heel anders dan in een dressuurzadel en dat is waar je dit mee moet vergelijken: een bareback pad met beugels - ook daarin kun je fysiek niet zitten zoals "het heurt." 

Bambelien schreef:Mijn verhuizing laat helaas wat langer op zich wachten dan gedacht, maar volgend jaar wil ik misschien wel iets organiseren hier in Engeland!Super gaaf om te zien zeg! Zoals iemand anders al opmerkte, het lijkt wel een boek van Dick Francis.
Jammer dat ik die maandag niet kan, anders had ik graag meegewild naar Keulen..
Ik heb eens ooit een ex-racepaard gehad (of eerder niet geschikt bevonden voor de wedstrijden), maar ik kon met haar echt niet uit de voeten (lag ongetwijfeld aan mij, is ondertussen ook al enkele decennia geleden), dus ze is niet zo lang bij mij gebleven. Sedertdien ben ik toch wat 'bang' van paarden die hoog in het bloed staan
Marilu schreef:Zoveel ruiters hebben ook lang niet alle trainers hoor! Als je er maar 35 of 50 op stal hebt staan, heb je maximaal 10 ruiters nodig.Aansprekend verslag met mooie foto's !
De grote groep paarden verbaasde me wel, maar alleszins mooi om dit zo op beeld te zien.
De paarden lijken er ook allemaal happy uit te zien.
Zijn deze paarden over het algemeen gemakkelijk in de omgang ? Of zou je ze omschrijven als 'hot tempered'Ik heb eens ooit een ex-racepaard gehad (of eerder niet geschikt bevonden voor de wedstrijden), maar ik kon met haar echt niet uit de voeten (lag ongetwijfeld aan mij, is ondertussen ook al enkele decennia geleden), dus ze is niet zo lang bij mij gebleven. Sedertdien ben ik toch wat 'bang' van paarden die hoog in het bloed staan
Maar die grote strings zijn altijd wel erg indrukwekkend, helemaal als ze ook nog eens in uniform zijn!

Bambelien schreef:Leuk! Ik ben ook echt van plan om dat te doen namelijk, zeker nu ik in/bij Newmarket woon! Alleen deze zomer wordt waarschijnlijk wat te kortdag, en summer racing is toch wel het leukste.Mkango!!Mijn hart verloren aan Engeland, dus dan ben ik er zeker weten bij!

Sintara schreef:Ja, deze paarden doen een normale 'canter' en dat is al 35-40km/u.Leuk om te zien, en ik kan me zo gigantisch voorstellen dat mel het geweldig vond om in zo'n hele rij paarden te lopen![]()
Toch ben ik wel blij dat ik niet hoef, als ik zie hoe hard dat overjarige renpaard van mij in vrijheid al gaat zonder enige moeite dan wil ik niet weten hoe dat ging toen ze 3 was.
Zeker die afzet, menn
Dus voor de meeste andere paarden al een rengalop en deze denken: kunnen we nog een tandje harder?