[BLOG] Op de gallops: achter de schermen op een renstal

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

oji

Re: [BLOG] Op de gallops: achter de schermen op een renstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 08:41

Wat leuk zo'n kijkje achter de schermen van de rensport! Mooi verslag en hele mooie foto's!

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 08:44

Wat een leuk verslag! Ik zit net in een roman van Dick Francis :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 08:50

Bedankt voor alle leuke reacties. :D

Voor wie volgende week maandag nog geen plannen heeft: kyrkelover organiseert een trip naar de renbaan van Keulen! [BM] 2e paasdag renbaan meeting

Elisa2 schreef:
Interessant om te lezen, komen de paarden dagelijks los in de wei? of is dat 1 of 2 keer per week een uurtje oid?

De 2-jarigen is inderdaad dubbel, maar voor de rest klinkt het alsof er goed nagedacht wordt over (opbouwende) training en verzorging.
Net als in elke tak van de sport wisselt het per stal. Op sommige plekken komen ze dagelijks bijna de hele dag buiten, op andere wordt dat meer gedoseerd - zeker als ze net beginnen met snelwerken, dan liggen ze regelmatig ook de hele middag te slapen - en met name hier in Newmarket zijn, helaas, toch best wat stallen waar de paarden nauwelijks buiten komen doordat die midden tussen de gebouwen liggen. Wat je op die stallen vaak ziet, is dat de paarden daar ook maar een paar maanden per jaar zijn, daarna gaan ze weer terug naar hun fokker, eigenaar of een andere faciliteit waar ze weer even voor een aantal weken of maanden het land op gaan met andere paarden. Dat is bijvoorbeeld ook het systeem dat ze in Australië en Nieuw Zeeland aanhouden: de paarden worden voorbereid op hun campaigns, komen naar de renstallen - die zeker in Australië nog weleens midden in grote steden liggen - racen een aantal keer en gaan daarna weer weg voor een spell. Zo probeert men toch de balans te vinden tussen rust en paard zijn, en de sport.

prugelpiet schreef:
Wat een leuk en interessant verslag! Bedankt hiervoor :D

Wbt de 2jarigen rijden: Ik zou denken, als complete leek hoor, dat dit wellicht wel eens minder belastend zou kunnen zijn dan een 2 jarige in een bak zetten voor voltes en bochtjesd? Ja, voor de benen is dit misschien meer belasting (?), maar daar zit het probleem 2 jarige vs. 3 jarige niet. Als ik het zo begrijp lopen deze paarden vooral rechtuit, en hoeven ze geen moeilijke oefeningen uit te voeren in een bak.
Dat is het ook. Het is een andere vorm van belasting, inderdaad nagenoeg rechtuit of met ruime bochten, en vooral mentaal is het veel minder belastend omdat ze dus alles in de string doen. Je merkt dat sommige ex-renpaarden daar nog wel het meeste moeite mee hebben als ze uit de sport komen: ze moeten opeens alles alleen doen, in plaats van dat ze hun vriendje voor hun volgen.

En omdat ze zo jong zijn, is die controle ook zo scherp en worden elke avond de benen gecontroleerd op tekenen van overbelasting. 'Sore shins' is bijvoorbeeld iets wat nog weleens voorkomt, een eerste teken dat het toch wat teveel is. Bij paarden die dat hebben, wordt de werklast ook direct teruggeschroefd. Die gaan dan even in de molen of doen alleen wat drafwerk, of als het echt teveel is, gaan ook die weer terug het land op voor een paar maanden, net als paarden die bijvoorbeeld wat meer de tijd nodig hebben om te groeien of om sterker te worden.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 09:20

Wat enorm gaaf om te zien!

En wat een leuke manier van vertellen ook. Dit zou veel meer moeten gebeuren, om beter inzicht te krijgen in hoe en waarom in een bepaalde tak paarden getraind worden. Mensen denken toch al snel dat anderen 'maar iets doen' gek genoeg. :D

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 10:41

Echt heel erg leuk om te zien zo! Mooie beelden en goed beschreven wat ze doen.

sevke schreef:
Wat een leuk verslag! Ik zit net in een roman van Dick Francis :D

:D :D

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 10:45

precies dat!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 11:02

Wauw wat een gaaf verslag.
En wat een aantallen, wow.
Mooi om zo eens te mogen zien.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 11:06

Wat leuk om zo een kijkje in de keuken van een hele andere tak van sport te krijgen! Mooi verslag, dankjewel!

kallipooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 11:50

Wat een mooi verslag en prachtige foto's! Toen ik de foto op Uitgelicht zag, wist ik meteen dat jij het was. Heel herkenbaar!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 15:41

Mkango schreef:
ikke schreef:
Oh, komt daar die term "keuringsconditie" vandaan.... :D :D

Leuk om te lezen en wat mij opvalt: stro! Dat ben ik eigenlijk niet zo gewend aan te treffen in een Britse stal.
Naar wat ik begrepen heb omdat het vrij duur zou zijn en paarden op de plekken waar wij kwamen veelal alleen binnen kwamen voor het werk (en soms moesten we ze zelf uit de wei plukken :D )
_O-

Momenteel is zaagsel veel duurder dan stro, dus veel trainers zijn overgegaan op stro, maar sommigen hebben ze altijd op stro gehad met misschien een enkeling op zaagsel als ze niet goed tegen het stof konden. Ik ben in ieder geval van alles tegengekomen, zelfs papier. :+

Ja, papier ben ik ook weleens tegen gekomen, maar niet vaak.

Wat ik vaak zie/zag is houtkrullen, shaving heet dat in GB, dacht ik, en dat werd dan meestal gebruikt in stallen waar de paarden alleen kwamen voor eten en direct voor en na het werk. De meesten gaven aan dat het de simpelste en goedkoopste bedekking was maar dat was voor Corona dus kan nu zomaar anders zijn :j

Dat is zo leuk aan andere landen en andere gewoontes: je leert er ruimer van denken en kijken.

sassycas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 17:29

Jeetje wat een prachtige foto's weer!
Ik kan nooit verwoorden wat het nou precies is maar de Britse paardenwereld heeft visueel een speciaal smaakje ofzo.
Alsof die paarden en mensen gemaakt zijn van de grond, klei en stenen zo goed dat ze passen in die grijze omgeving.
Die foto's van jou laten dat perfect zien :D

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 17:53

sassycas schreef:
Ik kan nooit verwoorden wat het nou precies is maar de Britse paardenwereld heeft visueel een speciaal smaakje ofzo.
Alsof die paarden en mensen gemaakt zijn van de grond, klei en stenen zo goed dat ze passen in die grijze omgeving.

Mooie omschrijving <3

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 20:59

Super interessant en hele mooie foto’s! Bedankt om te delen en ook alle vragen te beantwoorden! Zo zijn mijn vragen ook direct beantwoord!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 22:44

Bedankt weer allemaal! <3

ikke schreef:
Ja, papier ben ik ook weleens tegen gekomen, maar niet vaak.

Wat ik vaak zie/zag is houtkrullen, shaving heet dat in GB, dacht ik, en dat werd dan meestal gebruikt in stallen waar de paarden alleen kwamen voor eten en direct voor en na het werk. De meesten gaven aan dat het de simpelste en goedkoopste bedekking was maar dat was voor Corona dus kan nu zomaar anders zijn :j

Dat is zo leuk aan andere landen en andere gewoontes: je leert er ruimer van denken en kijken.
Papier is vrij arbeidsintensief (dat moet echt twee keer per dag uitgemest worden; met één mestbeurt en een 'skip out' ben je er niet), maar ik vond het wel fijn eigenlijk.

'Shavings' noem ik in het Nederlands altijd zaagsel, maar dat is inderdaad waar veel paarden op staan. Wat je ook vaak ziet is dat er rubberen matten in de boxen liggen met daarbovenop maar een heel klein beetje zaagsel/vlas/houtkrullen/stro, net genoeg voor de paarden om zacht te kunnen liggen, maar niet zoveel dat de hele box gevuld is. En 'banks' zijn ze hier ook gek op: strooisel langs de wanden. Dat zie je in Nederland ook véél minder.

sassycas schreef:
Ik snap wat je bedoelt inderdaad. :j De paardensport, in al zijn facetten, is hier zo verweven met het plattelandsleven - er is hier ook echt nog veel meer dat onderscheid tussen stad en platteland. Veel mensen uit de stad zullen nauwelijks ooit een paard van dichtbij gezien hebben, terwijl veel mensen op het platteland praktisch opgroeien in het zadel.

Hermelijnhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 01:55

Schitterende foto's, maar het valt me echt op hoe slecht de houding van de rijders gemiddeld gezien is. Die eerste foto, de voeten zo ver in de beugels. Ik weet dat deze mensen gemiddeld gezien vele malen beter kunnen rijden dan ik, maar ik kijk hier echt van op.
De foto's zijn technisch gezien en qua sfeer echt prachtig, zeg! Knap gedaan!

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 07:01

Hermelijnhof schreef:
Schitterende foto's, maar het valt me echt op hoe slecht de houding van de rijders gemiddeld gezien is. Die eerste foto, de voeten zo ver in de beugels. Ik weet dat deze mensen gemiddeld gezien vele malen beter kunnen rijden dan ik, maar ik kijk hier echt van op.

Maar wat is een goede houding?
Wie of wat bepaald dat?

Hier in Nederland zijn we heel erg gewend aan een bepaald beeld. Kijk bijv. alleen al naar de fnrs zitcomopetitie. Men streeft daar naar een "correcte" zit, maar in praktijk zie ik vooral ruiters die er nogal stijf en niet 1 met het paard opzitten.
Naar mijn idee is een correcte zit eentje waarbij je je paard zo min mogelijk in de weg zit.

Toen ik in Engeland reed, zowel op de school als bij de trainer, was het echt not done om enkel met je tenen in de beugel te rijden.
Showrijden doe je maar op de equicizer zeiden ze dan.
Logisch ook want als het paard met 55km/h een keer opzij springt en jij verliest daardoor je beugel en wellicht zelfs valt, ben je een gevaar voor jezelf, je paard en alle andere in je lot.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 07:10

Een functionele zit is misschien niet altijd mooi, maar beter als die perfecte zit voor het beeld die niet functioneel is idd. Voeten verder in de beugels is hier functioneel.

Het gevaar van het op het plaatje richten is dat het in de praktijk niet het beste kan zijn. Zoals rechtop zitten in andere takken (niet hier natuurlijk haha) is het streven inderdaad, maar niet door rug of lijf strak te houden om maar rechtop te blijven.

Gaaf stuk weer! En Bean js hilarisch om te volgen, ook al is het geen echt goed voorbeeld haha.

Bambelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 07:20

Super gaaf om te zien zeg! Zoals iemand anders al opmerkte, het lijkt wel een boek van Dick Francis.
Jammer dat ik die maandag niet kan, anders had ik graag meegewild naar Keulen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 07:57

Hermelijnhof schreef:
Maar je vergeet hierbij één ding: het zadel. Je kúnt op deze zadels gewoon fysiek niet zitten zoals in een dressuurzadel (waar ik ook nog wel wat over kan zeggen, die dressuurzadels waar half Nederland tegenwoordig in rijdt, inclusief ruiters in de topsport - als je het dan over een belabberde en vooral niet-functionele houding en zit wilt hebben... :') ), want daar zijn deze zadels niet voor gemaakt. Ze zijn gemaakt om in te staan met korte beugels, hebben maar een halve boom, geen wrongen, geen dikke kussens, niks, dus de enige houding die je kunt aannemen, is inderdaad een functionele houding waarin dat betreffende paard je zet. Zonder zadel zit je immers ook heel anders dan in een dressuurzadel en dat is waar je dit mee moet vergelijken: een bareback pad met beugels - ook daarin kun je fysiek niet zitten zoals "het heurt." :P

Ik vind het heerlijk, rijden met die vrijheid van zit. Je hebt 0 steun aan je zadel, moet echt rijden zoals je paard je laat rijden en je voelt ieder spiertje onder je. Als je er één ding wél van leert, is het zitten, want als je hierin kan blijven zitten, ook als je paard wat stout is, kun je in elk zadel blijven zitten. Een neck strap doet immers ook maar zoveel om je in het zadel te houden.

Ralph heeft daarnaast echt een supergoed team van ruiters. Er rijden ook genoeg cowboys en beunhazen rond in de sport, maar die vind je echt niet op de stal van Ralph Beckett. Ik ben zelden zo onder de indruk geweest van het geheel aan ruiters op één stal. :=

Bambelien schreef:
Super gaaf om te zien zeg! Zoals iemand anders al opmerkte, het lijkt wel een boek van Dick Francis.
Jammer dat ik die maandag niet kan, anders had ik graag meegewild naar Keulen..
Mijn verhuizing laat helaas wat langer op zich wachten dan gedacht, maar volgend jaar wil ik misschien wel iets organiseren hier in Engeland! :D

Bambelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 13:08

Mkango!! *\o/* Mijn hart verloren aan Engeland, dus dan ben ik er zeker weten bij!

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 13:43

Leuk om te zien, en ik kan me zo gigantisch voorstellen dat mel het geweldig vond om in zo'n hele rij paarden te lopen :):)
Toch ben ik wel blij dat ik niet hoef, als ik zie hoe hard dat overjarige renpaard van mij in vrijheid al gaat zonder enige moeite dan wil ik niet weten hoe dat ging toen ze 3 was.
Zeker die afzet, menn

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 17:08

Aansprekend verslag met mooie foto's !

De grote groep paarden verbaasde me wel, maar alleszins mooi om dit zo op beeld te zien.
De paarden lijken er ook allemaal happy uit te zien.

Zijn deze paarden over het algemeen gemakkelijk in de omgang ? Of zou je ze omschrijven als 'hot tempered' ;) Ik heb eens ooit een ex-racepaard gehad (of eerder niet geschikt bevonden voor de wedstrijden), maar ik kon met haar echt niet uit de voeten (lag ongetwijfeld aan mij, is ondertussen ook al enkele decennia geleden), dus ze is niet zo lang bij mij gebleven. Sedertdien ben ik toch wat 'bang' van paarden die hoog in het bloed staan :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 18:01

Marilu schreef:
Aansprekend verslag met mooie foto's !

De grote groep paarden verbaasde me wel, maar alleszins mooi om dit zo op beeld te zien.
De paarden lijken er ook allemaal happy uit te zien.

Zijn deze paarden over het algemeen gemakkelijk in de omgang ? Of zou je ze omschrijven als 'hot tempered' ;) Ik heb eens ooit een ex-racepaard gehad (of eerder niet geschikt bevonden voor de wedstrijden), maar ik kon met haar echt niet uit de voeten (lag ongetwijfeld aan mij, is ondertussen ook al enkele decennia geleden), dus ze is niet zo lang bij mij gebleven. Sedertdien ben ik toch wat 'bang' van paarden die hoog in het bloed staan :o
Zoveel ruiters hebben ook lang niet alle trainers hoor! Als je er maar 35 of 50 op stal hebt staan, heb je maximaal 10 ruiters nodig. :D Maar die grote strings zijn altijd wel erg indrukwekkend, helemaal als ze ook nog eens in uniform zijn!

Wat betreft de omgang: ja en nee. Toevallig hadden we het er laatst over in mijn eigen volgtopic: als ze bij je passen, zijn het echt paarden uit duizenden, maar het zijn gemiddeld genomen inderdaad geen paarden voor iedereen doordat ze van 0 naar compleet over de kook kunnen gaan in seconden en als je daar niet goed mee kunt omgaan of wat angstig bent, kunnen ze gekke dingen doen. Uiteraard zijn er uitzonderingen met paarden die niet gek te krijgen zijn, ook een beetje afhankelijk van de fokrichting (jumpers zijn in de regel wat koeler in de kop dan de sprinters en milers van de vlakkebaan), maar de meeste houden toch wel van een actieve ruiter/eigenaar met een beetje lef die ze ook aan het werk durft te zetten en naar voren durft te rijden als ze een beetje gespannen raken. Tegelijkertijd hoef je ook echt geen adrenalinejunk te zijn, maar je moet niet van ieder huppeltje of pasje opzij zelf van de leg raken en de rem erop willen trekken of ze teveel willen micromanagen. :P

Waar het vaak ook misgaat is de manier van rijden als ze uit de sport komen. Eigenlijk doet elke ruiter die niet in de rensport rijdt, teveel (inclusief ikzelf toen ik net begon). Je ziet hier al dat de teugels bij de meeste ruiters in boogjes hangen in draf en ook de beenhulpen zijn vrij minimaal - het paard doet het lopen, jij zorgt dat ze de juiste kant op gaan en niet bovenop hun voorganger knallen, maar dat is simpel gezegd eigenlijk het enige dat work riders doen. Mensen verwachten echter ofwel een paard dat al volledig beleerd is zoals een rijpaard ofwel een paard dat helemaal niks kent, maar dat zijn ze uiteraard beide niet; je bent dus echt bezig met omscholen en niet met het beleren van een tabula rasa. In mijn optiek is de beste manier daarvoor nog altijd: beginnen met wat ze kennen en dat langzaam gaan omvormen tot een "normale" manier van rijden. Zeker teugelcontact moeten ze echt heel erg aan wennen in het begin en dat kan nog weleens spanning opleveren als ze een ruiter hebben die niet los durft te laten.

Wat mensen vaak ook onderschatten is hoeveel de omgeving zich aanpast aan de individuele renpaarden om ze zo relaxed en happy mogelijk te laten zijn. Het paardje dat je ziet op de foto waarin ik wat uitleg over de sheet, Prosperous Voyage, wil bijvoorbeeld geen andere paarden achter zich hebben. Die rijdt dus altijd, standaard, elke dag helemaal achteraan in de rij. Geen "ze moet er maar aan wennen," "geef 'r op d'r sodemieter" of hulpmiddelen: Prosperous Voyage gaat achteraan, punt. En je ziet: een heerlijk ontspannen dier met een ontspannen amazone aan boord. Dat is ook een mindset waar veel "normale" ruiters niet aan gewend zijn, want ons wordt natuurlijk van jongs af aan geleerd dat jij te allen tijde de baas moet zijn, je mag je paard niet "laten winnen, want de volgende keer..." maar het gaat juist vaker mis bij mensen met zo'n houding, dan bij mensen die hun volbloed af en toe even hun zin geven en ze daarna weer oppakken - uiteraard wel binnen het redelijke.

Tegelijkertijd zijn het wel bijna allemaal heel mensgerichte, eerlijke paarden die, als ze 'uit' staan, echt lammetjes zijn, meestal gek zijn op aandacht en eigenlijk alles wel voor je willen proberen zolang je die rust kunt bewaren met ze. Mijn eigen merrie is bijvoorbeeld echt ontzettend lief en hoeft ook echt niet zes keer per week gereden te worden om hanteerbaar te zijn, maar als ze gespannen raakt moet ik haar wel de ruimte geven om die spanning kwijt te raken, anders ontstaat er kortsluiting en loop je het risico dat ze gevaarlijke dingen gaat doen. En ik moet zelf heel rustig blijven. Ik heb weleens van iemand gelezen dat diegene moeite had om hun volbloed rustig te krijgen bij het rijden, maar tegelijkertijd ook pertinent weigerde om aan het begin van het rijden door te draven als het dier begon te dribbelen, "want hij moet maar leren om z'n spanning te laten afvloeien zonder te draven." Zo werkt het bij dit soort paarden echter niet. Het zijn ook helemaal geen paarden die je hele hand nemen als je ze een vinger geeft; als jij ze duidelijk alleen die vinger geeft, nemen ze die aan en kun je na een paar tellen je vinger weer terugvragen en verder met waar je mee bezig was. :)

Dit was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen? :))

Bambelien schreef:
Mkango!! *\o/* Mijn hart verloren aan Engeland, dus dan ben ik er zeker weten bij!
Leuk! Ik ben ook echt van plan om dat te doen namelijk, zeker nu ik in/bij Newmarket woon! Alleen deze zomer wordt waarschijnlijk wat te kortdag, en summer racing is toch wel het leukste. :o

Sintara schreef:
Leuk om te zien, en ik kan me zo gigantisch voorstellen dat mel het geweldig vond om in zo'n hele rij paarden te lopen :):)
Toch ben ik wel blij dat ik niet hoef, als ik zie hoe hard dat overjarige renpaard van mij in vrijheid al gaat zonder enige moeite dan wil ik niet weten hoe dat ging toen ze 3 was.
Zeker die afzet, menn
Ja, deze paarden doen een normale 'canter' en dat is al 35-40km/u. _O- Dus voor de meeste andere paarden al een rengalop en deze denken: kunnen we nog een tandje harder? :))

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 18:28

Leuk die omschrijving van een Volbloed.
Mijne had dan alleen als vader een Engels volbloed en uiteraard nooit op de baan geweest.
Maar herken precies wat je schrijft.
Ondanks dat hij altijd gewoon is gereden had hij al een hekel aan teveel hand.
op spring foto's van mij zie je altijd teveel vrij geven. Maar dan sprong hij alles, wat ik ook verkl.te.
Maar 1 keer teveel en hij werd heet.

Ook losrijden op vreemd terrein moest ik niet willen stappen, dat was vragen tot ontploffen. Lekker draven en na de galop was hij pas los. En ook dan zeker geen terugwerkende hand.

Wat ik al heb geleerd als 16 jarige met een triton merrie die bij de vorige eigenaar alleen nog maar op 2 benen stond.

Toen echt mijn type paard, heb er daar meer van gereden. Engels volbloed kruisingen zijn een poos erg "in" geweest in Nederland. (en dan denk ik dat deze nog simpeler waren dan die van "jou" )
Nu oude doos zou ik veel te snel de teugels kort pakken en idd daar juist zelf de spanning op creëren. En het daardoor niet af kunnen laten vloeien.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 20:02

Mooi beschreven, Mkango !
Ik ben inderdaad iemand van het type 'moeilijk los kunnen laten' ... geen goede combinatie dus, met een Engelse (of andere) volbloed ! Des te meer respect voor mensen die dat wel kunnen, zodat dat type paard het beste van zichzelf kan geven !