Boswachter mishandeld na aanspreken ruiter in Mook

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Re: Boswachter mishandeld na aanspreken ruiter in Mook

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 20:48

Ik denk aan een zweep dan ja.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 21:49

Ik hou mijn hart vast voor het paard, als dat een tegenwoord heeft.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 21:55

Supervixen schreef:
Er komen wel een aantal vragen bij me op. Hoe doe je dit praktisch gezien.
Je zit op een paard een stuk hoger dan iemands gezicht. De boswachter moest wel heel erg dichtbij staan anders kon de ruiter niet bij zijn gezicht komen lijkt me?
Hoe kun je vanaf een paard een gerichte klap geven in het gezicht geven van iemand met genoeg kracht dat de boswachter er verwondingen aan overhoudt? Dan moet je bukken en dan heb je toch een hele rare houding van waaruit dat niet lukt?
Of zou hij een zweep hebben gebruikt?

Ik vind de hele situatie echt achterlijk, aggressief reageren op iemand die je terecht wijst kan echt nooit, ook al is de boswachter misschien onbeleefd. Je zit fout. Punt.

Misschien was hij afgestapt?

Het is iig een hufter. Op een plaats gaan rijden waar het niet mag en dan ook nog als er wat van gezegd wordt gaan slaan.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 22:00

Supervixen schreef:
Er komen wel een aantal vragen bij me op. Hoe doe je dit praktisch gezien.
Je zit op een paard een stuk hoger dan iemands gezicht. De boswachter moest wel heel erg dichtbij staan anders kon de ruiter niet bij zijn gezicht komen lijkt me?
Hoe kun je vanaf een paard een gerichte klap geven in het gezicht geven van iemand met genoeg kracht dat de boswachter er verwondingen aan overhoudt? Dan moet je bukken en dan heb je toch een hele rare houding van waaruit dat niet lukt?
Of zou hij een zweep hebben gebruikt?

Ik vind de hele situatie echt achterlijk, aggressief reageren op iemand die je terecht wijst kan echt nooit, ook al is de boswachter misschien onbeleefd. Je zit fout. Punt.

Voor "ons paardenmensen" is een paard een dier van 1.60m+.
Maar de ervaring leert dat voor een leek 1.45m al als een paard gezien wordt.
En dan liggen de verhoudingen al heel anders.

Verder eens. Het gedrag van de ruiter is te idioot voor woorden.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 22:19

KootMiraDrum schreef:

Mr Ed vertel wat is uw antwoord.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 22:52

KootMiraDrum schreef:

Dit eigenlijk.
Agressie naar mensen word altijd zwaar neergezet, wat goed is, maar als die klap naar een handhaver al zo ''snel'' gegeven was dan kan ik alleen maar hopen dat dat dier wel goed word behandeld.
Ander kant van het verhaal wel\niet, je blijft gewoon van een ander af en vooral als je weet dat je fout bent door niet op het ruiterpad te rijden, dan moet je je toch flink schamen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 06:35

Onali schreef:
Dit artikel is bijzonder, ik heb iets heel anders gelezen.

Vind het trouwens wel je eigen straatje schoonvegen met

Citaat:
sprak de ruiter op correcte wijze aan op zijn gedrag.

Wat is op correcte wijze aanspreken? Vind het een bijzondere woordkeuze.

Wat ik heb gelezen

Citaat:
*knip
Het incident gebeurde in het bos- en heidegebied aan de Groesbeekseweg. Volgens Burgernet zat de ongeveer 60-jarige ruiter op een bruin paard. Het is niet bekend of de boswachter gewond raakte door de mishandeling. Burgernet roept mensen die iets gezien hebben op 112 te bellen.

Bron https://112nederland.nl/2023/04/02/bosw ... en-ruiter/

Mando schreef:
Dat was ook mijn eerste gedachte.
Verhaal heeft altijd 2 kanten.
Wie weet kwam de boswachter dreigend over waardoor de ruiter boos werd.

Sneu voor de man dat mag nooit gebeuren maar je weet niet wat eraan vooraf is gegaan.

Ik denk dat de reden dat benoemd is dat het aanspreken op correcte wijze gebeurde juist is om dit soort gedachten tegen te gaan. Ze zeggen heel duidelijk dat het aanspreken gewoon op een nette manier is gegaan.
De ruiter had geen enkele reden om zo agressief te reageren, volgens het artikel.

En waarschijnlijk wordt dat ook gezegd om victim blaming tegen te gaan (overigens vind ik bovenstaande posts niet extreem genoeg om het victim blaming te noemen). Mensen zoeken naar een oorzaak voor gedrag. Maar in tegenstelling tot paarden, zijn mensen soms agressief, niet omdat dat uitgelokt is door het slachtoffer, maar omdat ze vinden dat ze ergens recht op hebben en het beter weten dan de rest van de wereld.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 07:23

Sjezem zeg, meneer de Boswachter deed gewoon zijn werk maar wordt gewoon gemept. Wat een idiote wereld soms... :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 07:24

Gut, men wordt steeds agressiever lijkt het wel. Wat een naar gedrag van deze ruiter, niet goed te praten.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 07:26

Avalanche schreef:
Maar in tegenstelling tot paarden, zijn mensen soms agressief, niet omdat dat uitgelokt is door het slachtoffer, maar omdat ze vinden dat ze ergens recht op hebben en het beter weten dan de rest van de wereld.

Dat nog niet eens, in mijn ervaring reageren mensen agressief juist omdat ze weten dat ze fout zitten. Soort "aanval is de beste verdediging"

Ooit meegemaakt dat iemand zonder te kijken achteruit van een stoep de rijbaan opstapte waar ik langsreed - met de trailer. Die stapte dus tussen de auto en de trailer.
Die wérd me toch een potje kwaad want "ik had haar aangereden". Scheelde niks of ik had toen ook klappen gekregen.

Klein detail: stoep was afgezet met Amsterdammetjes, dus het was onmogelijk dat ik de stoep opgezwierd zou zijn met auto en al.
Maar nee, ík was een aso en kon niet autorijden.
Ik reed trouwens stapvoets, want het was er verrekte smal, mede dankzij die Amsterdammertjes, dus ze kreeg hooguit een klein zetje, er gebeurde verder helemaal niets.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 07:32

Herkenbaar hoor.
Wij stonden ooit ergens met de trailer achter de auto (grote trailer, grote auto) en iemand parkeerde daar direct achter. Op mijn opmerking dat de klep van de trailer achteraan zat en dat er paarden uit moesten werd ook bijzonder agressief gereageerd.

Ik heb aangeboden haar daar te laten staan, foto's te maken van de situatie en te kijken of de auto 700 kg aan paard + gewicht van de klep kon houden, maar bij nader inzien vond ze dat toch niet het geweldige idee dat het eerst leek te zijn.
Uiteindelijk opgelost (als in dat ze wegreed en daarbij haar mening gaf over mij, de auto en de paarden en daarbij best duidelijk was). Misschien had ze gewoon niet een goede dag.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 07:37

Vorige week liepen wij met de honden in een losloopgebied waar ook een bredere zandweg begaanbaar voor paarden omheen loopt.
Wij zagen een dame te paard de hoek om komen, dus alle honden (6) vastgepakt en in de berm gaan staan.
Ze bleef op de kruising staan dus wij riepen ga maar we hebben ze vast.
Nee paard moest eerst rustig kijken en ze bleef dus gewoon staan

We konden geen kant op
Dus ik riep, benen erin en doordraven.
Nou toen kwam er toch een verbale zooi shit uit, wij weten niets van paarden, mogen daar geen losse honden, eh op dat moment zaten ze vast, tot aan k.twijf aan toe.

Ik dacht echt op dat moment, waar is de etiquette gebleven.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 07:52

Ik zie het vaker in (recente) topics op bokt:

ruiters en amazones vergeten nog wel eens dat ze zich in bos en op heide vaak niet in de openbare ruimte bevinden, maar op het eigendom van iets of iemand. En dat je je dan te houden hebt aan de regels die gelden. En dat er beperkingen kunnen zijn voor gebruikers.

Wil je je eigen gang kunnen gaan en overal de vrije toegang opeisen: koop zelf een bos.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 07:58

Echwel schreef:
Vorige week liepen wij met de honden in een losloopgebied waar ook een bredere zandweg begaanbaar voor paarden omheen loopt.
Wij zagen een dame te paard de hoek om komen, dus alle honden (6) vastgepakt en in de berm gaan staan.

We konden geen kant op
Nou toen kwam er toch een verbale zooi oliebol uit, wij weten niets van paarden, mogen daar geen losse honden, eh op dat moment zaten ze vast, tot aan k.twijf aan toe.

Maar kon jij zien of het paard bang was? Misschien gaf ze al wel hulpen maar stond het paard in "freeze" door het zien van de honden. Als ruiter weet je heel goed hoe je paard reageert op honden of andere situaties.
Mijn paard reageert ook niet altijd direct als hij iets ziet wat hij eng vindt. Dan laat ik hem ook liever een tijdje kijken. Maakt me niet uit hoelang hij moet kijken. Uiteindelijk gaan ze toch door.

Je had ook kunnen vragen of je rustig mocht passeren.

Geen kant opkunnen is ook te snel gezegd... Je kan altijd terug vanwaar je kwam ;)

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 08:04

Echwel schreef:

We konden geen kant op
Nou toen kwam er toch een verbale zooi shit uit, wij weten niets van paarden, mogen daar geen losse honden, eh op dat moment zaten ze vast, tot aan k.twijf aan toe.

Niet om het gedrag van de ruiter goed te praten maar ik zou ook niet blij zijn als er 6 honden los lopen waar het niet mag en die eigenaar gaat mij dan uitleggen hoe ik moet rijden. Daarnaast hoort men iemand in stap te passeren.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 08:09

Kunnen we het ook bij het onderwerp houden ipv eigen ervaringen met agressie te plaatsen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 08:11

speedfiets_2 schreef:
Niet om het gedrag van de ruiter goed te praten maar ik zou ook niet blij zijn als er 6 honden los lopen waar het niet mag en die eigenaar gaat mij dan uitleggen hoe ik moet rijden. Daarnaast hoort men iemand in stap te passeren.

"In een losloopgebied" "wij hadden ze aangelijnd"

Ja, zo komt de irritatie wel de wereld in....

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 08:13

Er is veel agressie ook bij hulpverleners enz, we worden ook steeds vaker beboet. Daar kunnen ook veel mensen niet worden ze veel sneller boos. ik vind het erg voor de boswachter die moet toch gewoon veilig zijn werk kunnen uit voeren.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 08:15

De dame in kwestie zei dat het paard eerst rustig alles moest opnemen.
Achter ons liepen ook veel.mensen met honden, tja losloopgebied en ik pakte ze vast om haar doorgang te verlenen

Waarom moet ik teruglopen zij had ook rechtdoor kunnen gaan ipv linksaf en al die honden tegemoet

Dus nogmaals je hoeft niet te gaan schelden

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 08:43

Bizar.

Buiten dat fysiek geweld sowieso een no go is, vind ik het een oerstomme actie in een tijd dat er veel ruiterpaden gesloten worden. Volgens mij is het bosruiterimago al niet heel denderend bij SBB en NM, en nu dus een extra duit weer in het zakje.

Het is echt prachtig daar, imo prima ruiterroutes om je aan te houden.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 08:54

of stel nou dit. Je bent lekker aan het rijden over de mooie ruiterpaden. Het leven is mooi en goed. Je paard schrikt zich ineens ergens te pletter van, van een loslopende hond bijv, je paard spuit ervandoor en godzijdank heb je hem eindelijk weer bij elkaar, maar tja je bent wel een km van het ruiterpad af. Komt daar net die boswachter aan. Je legt het hem uit op je toch al geagiteerde paard. Maar de man is een man van de regels, hij doet zijn werk goed en heeft geen begrip. Er ontstaat een woordenwisseling. Het paard is toch al over de zeik en begint te klieren. De boswachter denkt dat je weg wilt vluchten en pakt het dier bij de teugels. In een woest moment komt je voet tegen zijn kin. De boswachter laat los en je gaat er vandoor. De boswachter heeft er zwaar de pé in en meld het voorval met de versie die in de media komt. De ruiter gaat na het weekend praten met de boswachter, ze drinken er samen een biertje bij en iedereen weer happy.

En tuurlijk kan het een hufterige ruiter zijn geweest, maar een verhaal heeft altijd twee kanten, wij kennen de andere kant niet.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 09:00

Tuurlijk, en de boswachter kan ook over een tak zijn gestruikeld en met z'n bakkes op een paaltje zijn gevallen.
Denk je niet dat de versie: "de ruiter was pissed off" enigzins meer in de buurt komt dan: "boswachter herkent een geschrokken paard niet, accepteert het verhaal van de ruiter niet dat paard er vandaar was gegaan, en rapporteert dat in zijn ogen 'onzinnige weerwoord' ook nog eens niet"

Kom op. Zó lullig zijn boswachters nou ook weer niet. Die worden echt wel getraind op dit soort dingen én leren te de-escaleren - juist om te voorkomen dat situaties uit de hand lopen...

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 09:05

Ik snap dat het een paardenforum is, maar echt niet alle ruiters zijn netjes

Nogmaals rijden komt samen met een etiquette net als met honden lopen enz.
Ik zie momenteel zoveel rijders die echt gewoon doen wat ze willen.
Fietspaden vol poep waar ook rolstoel fietsers overheen moeten enz.
Als je wat zegt krijg je een grote bek..

Nee ik kan mij iet vinden in dit gedrag.
Als ik iets fout doe word ik er op aangesproken hoef ik niet uit mijn plaat te gaan

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 09:30

Monique1963 schreef:
of stel nou dit. Je bent lekker aan het rijden over de mooie ruiterpaden. Het leven is mooi en goed. Je paard schrikt zich ineens ergens te pletter van, van een loslopende hond bijv, je paard spuit ervandoor en godzijdank heb je hem eindelijk weer bij elkaar, maar tja je bent wel een km van het ruiterpad af. Komt daar net die boswachter aan. Je legt het hem uit op je toch al geagiteerde paard. Maar de man is een man van de regels, hij doet zijn werk goed en heeft geen begrip. Er ontstaat een woordenwisseling. Het paard is toch al over de zeik en begint te klieren. De boswachter denkt dat je weg wilt vluchten en pakt het dier bij de teugels. In een woest moment komt je voet tegen zijn kin. De boswachter laat los en je gaat er vandoor. De boswachter heeft er zwaar de pé in en meld het voorval met de versie die in de media komt. De ruiter gaat na het weekend praten met de boswachter, ze drinken er samen een biertje bij en iedereen weer happy.

En tuurlijk kan het een hufterige ruiter zijn geweest, maar een verhaal heeft altijd twee kanten, wij kennen de andere kant niet.

Prachtig, je moet fantasie boeken gaan schrijven :')

Slaan is wat anders dan schoppen, dit soort bull shit is goedpraterij waar ik bijna plaatsvervangend agressief van wordt :P

Hufterig gedrag die ruiter, je slaat iemand niet, hoe de situatie ook is, blijf van elkaar af. Schelden is al hufterig gedrag maar ok, maar iemand fysiek iets aan doen is een dikke no go.

Hoop dat die boswachter getuigen heeft en aangifte kan doen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 09:35

Monique1963 schreef:

Oh maar dat er maar één kant van het verhaal is, dat kan die ruiter heel snel oplossen. Namelijk door zich bij de politie te melden en de eigen kant van het verhaal te vertellen. Maar zolang die ruiter daar te laf voor is, zullen we het met de enige bekende kant van het verhaal moeten doen. En zolang de ruiter te laf is om zijn kant te delen, hoeven we niet voor hem in de verdediging te gaan en allerlei mogelijke uitzonderingen voor hem te verzinnen.